Denne strækning hører uvægerligt sammen med den tragiske beretning om Midtbanen. Den store jernbanelov af 27. maj 1908 indeholdt en enkeltsporet jernbane fra Næstved over Herlufmagle, Glumsø, Ringsted, Hvalsø, Skibby, Frederiksund, Slangerup og til Hillerød. Men en senere lov af 23. februar 1917 tog særligt hensyn til strækningen Næstved - Ringsted. Denne lov foreskrev at banen skulle anlægges som dobbeltsporet hovedbane. Denne ændring betød at forbindelsen mellem Gedser og København kunne føres via Ringsted og derved forkorte denne forbindelse med 2 km.
I efteråret 1917 blev anlægsarbejdet sendt i udbud. Men det var vanskelige tider hvor første verdenskrig rasede uden for landets grænser. Det medførte en masse besværligheder i retning af mangel på importerede varer og arbejdskraft. Jordlagende omkring Næstved var mere lunefulde end forventet. Vandførende lag generede anlægsarbejdet omkring Susåen og ved Glumsø var vanskelige. Dæmningsskred og en regulær ombygning af en bro på grund af blød engbund var blot nogle af de problemer der plagede anlægsarbejdet. Der gik helt frem til den 1. juni 1924 før banen kunne tages i brug.
Vigtige stamdata for Ringsted-Næstved (DSB) jernbanen
Vestbanen indviedes som den første jernbane i det nuværende Danmark mellem København og Roskilde 26. juni 1847. Banen forlængedes 27. april 1856 til Korsør og her fik Ringsted sin første station. Siden kom Køge-Ringsted Banen i 1917 (nedlagt i 1963), og i 1924 åbnede Sjællandske Midtbane strækningen fra Ringsted til Næstved. Den nordlige del af midtbanen blev åbnet i 1925, men den nordlige del blev allerede nedlagt allerede igen i 1936. Den nuværende stationsbygning er fra 1924 og har afløst den oprindelige. Frem til medio 2018 anlægger Banedanmark en ny højhastighedsbane mellem Ringsted og København via Køge-nord. Stationens opsætning forbliver det sammen.
Ringsted Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.03.24
Søgård trinbræt lå ved underføringen for bivejen fra Næstved-Ringsted landevej til Bakkegaard og anlagdes af hensyn til landsbyen Gelsted ved landevejen og de større gårde Bakkegaard og Søgaard vest for banen.
Søgår trinbræt lå til højre for broen. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.04.07
Rislev Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Næstved Station (Næ)
var Ringsted-Næstved's endestation og lå 26,8 km. fra første station.
Byggeår
1870
Åbnet
1870.10.04
Nedlagt
I drift
Arkitekt
Charles Abrahams
Adresse
Banegårdspladsen 2, 4700 Næstved
Stednavneforkortelse
Næ
Højde placering over havet
14,1 meter
GPS koordinater
55.231175,11.767178
Næstved Station blev anlagt i 1870 sammen med Den Sjællandske Sydbane fra Roskilde over Køge og Næstved til Masnedsund.
Næstved station er flere gange blevet ombygget: 1891-1892 ifm. bygningen af Slagelse-Næstved banen. Denne ombygning var mere eller mindre en total ombygning af stationen. 1921 (ved arkitekt Sigurd Christensen) 1940-43 (ved arkitekt K.T. Seest)
Næstved Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.04.07