Jernbaneloven af 27. april 1900 gav tilladelse til anlæg af en jernbane mellem Silkeborg og Langå. At der gik hele otte år inden banen blev indviet skyldtes først og fremmest en række indviklede diskussioner om ret og pligt de involverede parter i mellem. Resultatet af denne diskussion blev at anlægsarbejdet først for alvor kom i gang i sommeren 1906. Ingen af parterne var åbenbart særlig stolte over det udførte hvorfor banen i alt stilhed blev indviet 12. november 1908.
Et lidt mere kuriøst faktum ved denne strækning er de såkaldte "konestationer". Det er ikke kun i dag at man fokuserer på mulige besparelser. Tidligere var der en betydelig lønforskel på mænd og kvinder. Den kreative driftsleder har derfor øjnet muligheden for at nedbringe omkostningerne ved at ansætte ansattes koner til at bestyre holdepladserne Bøstrup og Resenbro. Hvis damerne havde hjælp behov kunne de rekvirere assistance fra baneafdelingen. Dette kunne for eksempel blive aktuelt ved rangering uden for normal togtid. Strækningen mellem Silkeborg og Thorsø blev offer for den række af nedlæggelser der blev gennemført i 1970'erne.
På hele strækningen mellem Silkeborg og Laurbjerg er sporene jfr. oversigten fra Banestyrelsen taget op - men banen føres stadig som "restbane"
Laurbjerg Station åbnede sammen med Den Jydske længdebane (Aarhus-Randers) den 4. september 1862, efter der havde været indvielse dagen før. Ved åbningen af Laurbjerg Station var stationen af en forholdsvis beskeden størrelse og bygningen havde kun en enkelt etage. Allerede i 1865 etage blev der tilføjet en ekstra etage og senere fulgte de to "tårne" ud mod sporsiden af stationen.
Laurbjerg Station blev endestation for Diagonalbanen den 12. november 1908, hvor stykket mellem Laurbjerg-Silkeborg blev taget i brug.
For Diagonalbanen vedkommende blev strækningen Funder-Bramming nedlagt den 23. maj 1971, medens godstrafikken fortsatte mellem Laurbjerg og Thorsø til 25. september 1971.
Laurbjerg Station blev nedsat til trinbræt i 1972 og helt nedlagt i 1982.
Byggeår
1862
Åbnet
1862.09.04
Nedlagt
1982.05.22
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Sønderalle 1, 8870 Langå
Stednavneforkortelse
Lb
Højdeplacering over havet
11,2 meter
GPS koordinater
56.357206,9.910899
Billede af Laurbjerg Station. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Thorsø station blev anlagt for jernbanestrækningen Silkeborg-Laurbjerg banen den 12. november 1908 (Gjernbanen). Thorsø station blev forbundet med Hammelbanen ved en forlænget fra Hammel til Thorsø den 12. juli 1914.
Silkeborg Laurbjerg banen blev i årene 1916-1920 forlænget med jernbanen Bramming-Grindsted-Brande-Funder. Derved opstod der en diagonalbane, hvor der kørte tog på tværs gennem Jylland mellem Randers og Esbjerg.
Hammelbanen blev nedlagt den 31. marts 1956. Persontrafikken på Diagonalbanen blev indstillet den 23. maj 1971 men godstrafikken fortsatte mellem Thorsø-Laurbjerg til den 25. september 1971.
Resenbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Silkeborg Station (Sl) var Laurbjerg-Silkeborg's endestation og lå 37,4 km. fra første station.
Silkeborg Station er i dag station for strækningen Skanderborg-Herning. I storhedsiden var Silkeborg et jernbaneknudepunkt med baner i fem retninger. Silkeborg fik station, da Skanderborg-Silkeborg Jernbane blev åbnet 2. maj 1871. Få år efter åbnede Silkeborg-Herning 28. august 1877.
Den 12. november 1908 blev Gjernbanen (Silkeborg-Laurbjerg) åbnet. De kommende år blev banen udviddet sydfra til en diagonalbane skråt gennem Jylland mellem Randers og Esbjerg. Den blev anlagt i flere etaper fra Bramming via Grindsted til Brande, og 1. oktober 1920 blev den sidste strækning åbnet fra Brande til Funder 6 km vest for Silkeborg på banen til Herning. Diagonalbanen blev nedlagt 23. maj 1971.
Privatbanerne Rødkærsbro-Kjellerup og Horsens-Bryrup blev forlænget til Silkeborg, hhv. 1. august 1924 og 10. maj 1929. De to privatbaner blev nedlagt 30. marts 1968.