Nexøbanen , Rønne-Nexø Jernbane - operatør: DBJ (Oprindelig: RNJ)




Nexøbanen: Den Første Jernbane på Bornholm

Nexøbanen mellem Rønne og Nexø (1900-1968) var den første jernbane på Bornholm. Den blev anlagt og drevet af Det Bornholmske Jernbaneselskab, også kendt som Rønne-Nexø Jernbane (RNJ). Den 1. april 1934 indgik RNJ i selskabet De Bornholmske Jernbaner (DBJ) sammen med de to senere anlagte baner, Allingebanen og Gudhjembanen. Alle disse baner var smalsporede med en sporvidde på 1.000 mm og blev aldrig omlagt til normalspor.

De Tidlige Planer og Anlæggelsen

De første planer om jernbaner på Bornholm opstod i 1875, men gik i sig selv i 1876. Efter flere mislykkede forsøg lykkedes det i 1891 for en gruppe borgere fra Rønne at føre planerne så langt frem, at banestrækningen Rønne-Nexø med en sidebane fra Aakirkeby til Almindingen kunne afsættes i terrænet. Denne bane blev inkluderet i den store jernbanelov i 1894. Eneretsbevillingen blev givet den 8. maj 1897.

Nexø by ønskede i starten ikke at garantere for banen, hvilket næsten førte til, at endestationen blev placeret i sogneskellet mellem Nexø og Bodilsker. Anlægsarbejdet begyndte i 1899 under ledelse af ingeniør Joachim Fagerlund, der blev banens første driftsbestyrer.

Banens Åbning og Tidlige Drift

Driften blev indledt den 13. december 1900 med tre tog dagligt i hver retning. Turen mellem Rønne og Nexø tog op mod to timer, da togene kørte med en hastighed på 37 km/t. De første år blev der transporteret omkring 35.000 tons gods årligt, herunder ca. 17.000 svin. RNJ havde de første år 37 ansatte og transporterede cirka 150.000 passagerer om året, svarende til 328 passagerer per dag.

Sidebanen til Almindingen

Den 16. maj 1901 blev sidebanen fra Aakirkeby til Almindingen åbnet. Denne 5,1 km lange strækning blev i starten kun trafikeret i sommersæsonen og primært brugt af skovgæster til Almindingen. Indtil åbningen af Almindingen-Gudhjem Jernbane i 1916 var sidebanen hovedsageligt en turistattraktion.

Modernisering og Fusion

I begyndelsen af 1930'erne blev banen moderniseret med nyt rullende materiel, herunder motorvogne og et kraftigere diesellokomotiv. Den 17. december 1934 blev alle de bornholmske jernbaner samlet i ét selskab, De Bornholmske Jernbaner (DBJ), for at optimere driften og reducere omkostninger.

Banens Gyldne År

I 1920'erne var Nexøbanen en succes både transportmæssigt og økonomisk. Efter fusionen i 1934 transporterede de tre baner tilsammen omkring 100.000 passagerer årligt. I 1940'erne steg antallet af daglige rejsende mellem Rønne og Nexø til ca. 1.700, og der blev transporteret omkring 70.000 tons gods årligt.

Under Anden Verdenskrig blev banen brugt til at transportere tropper og gods af tyskerne, og efter krigen af russerne, der opholdt sig på Bornholm indtil 1946.

Nedgang og Nedlæggelse

I 1950'erne begyndte passagertallet at falde markant på grund af øget konkurrence fra biltrafikken og bedre vejnet. I Nexøbanens sidste år, 1968, var der stadig 22 daglige togafgange, men kun ca. 900 passagerer pr. dag. Banen blev nedlagt den 28. september 1968, og næsten alt rullende materiel blev ophugget.

Bevarede Stationsbygninger

Stationsbygningerne er bevaret undtagen Nexø Station, der blev revet ned i 1973, og Rønne Nord. Disse bygninger står som historiske monumenter over banens betydning for øen.

Banetracé og Nutidig Anvendelse

12,5 km af banens tracé er bevaret og tilgængeligt, bl.a.:
  • Østre Jernbanesti i Rønne: 1,5 km lang strækning, der nu fungerer som gang- og cykelsti.
  • Mellem Rønne Golfklub og Lobbæk: 5 km strækning til rekreative formål.
  • Mellem Balka Strand og Nexø: 2,5 km strækning populær blandt både lokale og turister.

Banens Betydning for Bornholm

Nexøbanen var mere end blot en transportvej; den var en livsnerve for Bornholm. Den faciliterede transport af landbrugsprodukter og husdyr, hvilket var afgørende for øens økonomi. Banen gjorde det også nemmere for beboere og besøgende at rejse mellem øens byer, hvilket bidrog til øget sammenhæng og udvikling.

Arven efter Nexøbanen

Selvom banen blev nedlagt i 1968, lever arven efter Nexøbanen videre. De bevarede stationsbygninger og banetracéerne fungerer som påmindelser om en vigtig periode i Bornholms historie. Initiativer for at bevare og genanvende dele af banen til rekreative formål har bidraget til at holde historien levende for kommende generationer.


Vigtige stamdata for Nexøbanen , Rønne-Nexø Jernbane

Jernbanens længde i km 36,5
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88
BaneforkortelseRNJ
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1897.05.8
Jernbanen åbnet1900.12.13
Persontrafik nedlagt1968.09.28
Godstrafik nedlagt1968.09.28
Jernbanen nedlagt1968.09.28
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.000 mm
Skinnevægt13,67 kg/m og længde på 7,5 m - 1922-1932 blev disse udskiftet med 20 kg/m og længde på 12 meter
BallastGrus
Max stigning10 ‰
Kurveradius251 meter i byen og 314 meter på åbent land
Hastighed max30 km/t, fra 1927 40 km/t og fra 1950 70 km/t.
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane


Nexøbanen , Rønne-Nexø Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1934.12.171968.09.28De Bornholmske JernbanerDBJ
1900.12.131934.12.17Bornholmske JernbaneBJ
1900.12.131934.12.17Rønne-Neksø Jernbane, senere DBJRNJ


Nexøbanen , Rønne-Nexø Jernbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Nexøbanen , Rønne-Nexø Jernbane

Kort over benestrækningen: Rønne-Nexø Jernbane (RNJ)
Kort over benestrækningen: Rønne-Nexø Jernbane (RNJ)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 26. september 2011 - LINK til kilde.


Rønne H Station (Rnn) var Nexøbanen , Rønne-Nexø Jernbane banens første station

Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1968.09.28
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektMathias Andreas Bidstrup
AdresseMunch Petersens Vej 3, 3700 Rønne
StednavneforkortelseRnn
Højdeplacering over havet2,5 meter
GPS koordinater55.101185,14.691892


Billede af Rønne H Station.
Billede af Rønne H Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Rønne H Station.

Titel:- 1949 -
Sted:Danmark, Bornholm, Rønne
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L4065_015.tif




Rønne Nord Trinbræt lå 1,5 km. fra første station.

Fra Trinbræt til Fuld Station

Rønne Nord, oprindeligt kendt som "Rønne Nordre Trinbræt", blev etableret i forbindelse med åbningen af Rønne-Nexø Jernbane den 13. december 1900. Selvom stationen blev betegnet som et trinbræt, havde den fra begyndelsen en fuld ekspedition med både gods- og passagertrafik.

Stationen spillede en væsentlig rolle i transporten af kreaturer til det nærliggende slagteri, og flere virksomheder i området fik anlagt sidespor, hvilket gjorde Rønne Nord til et vigtigt knudepunkt for godstransport på Bornholm.

Betydningen af Rønne-Allinge Jernbane

Den 5. maj 1913 fik Rønne Nord en væsentligt større rolle som personstation med anlæggelsen af Rønne-Allinge Jernbane. Denne nye jernbaneforbindelse øgede passagertrafikken markant, hvilket nødvendigg jorde en større ombygning af stationen.

Stationsbygningen blev udvidet og ombygget til en togfølgestation med to perronspor samt et læssespor med siderampe. Med denne opgradering blev Rønne Nord officielt ophøjet til en fuld station, selvom den aldrig fik et egentligt varehus.

Udvidelser og Ombygninger

Da Rønne-Allinge Jernbane blev planlagt, besluttede man, at den skulle dele spor med Rønne-Nexø Jernbane fra Rønne H til Rønne Nord. Dette betød en væsentlig stigning i antallet af tog og passagerer, hvilket førte til en yderligere udvidelse af stationen.

For at håndtere den øgede aktivitet blev der bygget en ekstra fløj til stationsbygningen, hvilket gav den en H-formet grundplan. Den østlige fløj var oprindeligt en køkkenfløj, mens dagligstuen i midten også fungerede som billetsalg. Ved ombygningen blev billetsalget flyttet til et dedikeret stationskontor.

Nedlæggelse af Jernbanestrækninger

Efter næsten fire årtiers drift begyndte jernbanetrafikken på Bornholm at aftage. Den 18. august 1952 blev strækningen Aakirkeby-Gudhjem nedlagt, hvilket reducerede trafikken gennem Rønne Nord. Året efter, den 15. september 1953, blev strækningen Rønne-Sandvig også lukket, hvilket yderligere mindskede stationens betydning.

Med den stigende vejtrafik og den voksende konkurrence fra lastbiler begyndte godstransporten også at aftage, og Rønne Nord oplevede en markant nedgang i aktiviteten.

Fra Station til Trinbræt

Som en del af den generelle nedskæring i jernbanedriften blev Rønne Nord den 1. juni 1955 nedgraderet til et billetsalgssted. Denne status varede dog kun få måneder, da stationen allerede den 1. november 1955 blev nedsat til trinbræt.

Den 28. september 1968 lukkede Nexøbanen, som var den sidste metersporede jernbane i Danmark. Dette betød også enden for Rønne Nord, der blev officielt nedlagt samme dag.

Stationens Skæbne Efter Nedlæggelsen

Efter lukningen af jernbanen stod stationsbygningen ubrugt i nogle år, indtil den i 1972 blev overtaget af Sparekassen Bornholm. Banken indrettede en filial i bygningen, som fungerede frem til 1979.

Da sparekassen flyttede til nye lokaler, blev den gamle stationsbygning revet ned for at gøre plads til en ny vej. Dermed forsvandt det sidste fysiske spor af Rønne Nord Trinbræt, som ellers havde været en central del af Bornholms jernbanehistorie.

Byggeår1900
Åbnet1955.11.01
Nedlagt1968.09.28
Nedrevet1969
ArkitektJoachim Maltha Elias Fagerlund
Højdeplacering over havet9,0 meter
GPS koordinater55.11113161420002,14.705555808688958


Billede af Rønne Nord Trinbræt.
Billede af Rønne Nord Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: 1932-1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Rønne Nord Trinbræt.

Titel:Søndre Teglværk
Bygningsnavn:Søndre Teglværk
Sted:Danmark, Bornholm, Rønne
Ophav:Aero Ekspress
År:1932-1950

Id:AE_02037.tif




Rønne Øst Billetsalgssted lå 2,9 km. fra første station.

Rønne Øst startede som trinbræt men blev udvidet med billetsalgssted i 1916.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1968.09.28
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJoachim Maltha Elias Fagerlund
AdresseGrønvangen 16, 3700 Rønne
Højdeplacering over havet18,3 meter
GPS koordinater55.101262,14.715922




Rabekkeværket Sidespor lå 4,3 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1968.09.28
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet28,1 meter
GPS koordinater55.094234,14.736493


Billede af Rabekkeværket Sidespor.
Billede af Rabekkeværket Sidespor.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Rabekkeværket Sidespor.

Titel:Rønne
Sted:Danmark, Rønne
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1946-1969

Note:Bornholm Rønne Rabækkeværket
Id:sylvest_nks_01244_2.tif




Robbedale Trinbræt lå 5,6 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1968.09.28
NedrevetNedrevet
ArkitektMathias Andreas Bidstrup
Højdeplacering over havet33,8 meter
GPS koordinater55.086100081571715,14.746747195493205




Køllergårde Station lå 8,6 km. fra første station.

Køllergårde trinbræt havde i starten kun en lille pavillon, men der opførtes en stationsbygning december 1901

Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1968.09.28
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJoachim Maltha Elias Fagerlund
AdresseVellensbyvejen 26, 3700 Rønne
Højdeplacering over havet48,8 meter
GPS koordinater55.077050,14.790419


Billede af Køllergårde Station.
Billede af Køllergårde Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Køllergårde Station.

Titel:Fru Kruse, Ingeborg - 1949 -
Person:Fru Kruse, Ingeborg
Sted:Danmark, Bornholm, Nylars
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L4801_007.tif




Nylars Trinbræt lå 10,2 km. fra første station.

Nylars Billetsalgssted åbnede den 13. december 1900 sammen med Rønne-Nexø banen. I 1924 blev Nylars Billetsalgssted udvidet med et offentligt sidespor. Nylars Billetsalgssted blev nedsat til trinbræt med sidespor i 1952, og i 1957 blev sidesporet nedlagt og fjernet. Indtil Rønne-Nexø banens lukning den 28. september 1968 var Nylars Trinbræt.

Byggeår1900
Åbnet1957
Nedlagt1968.09.28
NedrevetNedrevet
ArkitektMathias Andreas Bidstrup
Højdeplacering over havet53,6 meter
GPS koordinater55.073007,14.813767


Billede af Nylars Trinbræt.
Billede af Nylars Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1964 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Nylars Trinbræt.

Titel:- 1964 -
Person:Sven Ipsen
Bygningsnavn:Kirkely
Sted:Danmark, Bornholm, Nylars, Kirkevej 10
Ophav:Odense Luftfoto
År:1964

Id:OD06103_005.tif




Lobbæk Station lå 11,6 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1968.09.28
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektMathias Andreas Bidstrup
AdresseJernbanevej 2, 3720 Aakirkeby
Højdeplacering over havet60,5 meter
GPS koordinater55.075239,14.834495


Billede af Lobbæk Station.
Billede af Lobbæk Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lobbæk Station.

Titel:Lobbæk
Sted:Danmark, Bornholm, Lobbæk
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956

Note:Tilhører serien B00016.
Id:B00016N_003d.tif




Smørenge Trinbræt lå 13,2 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1968.09.28
NedrevetNedrevet
ArkitektMathias Andreas Bidstrup
Højdeplacering over havet65,8 meter
GPS koordinater55.08054074747667,14.85851816794496


Billede af Smørenge Trinbræt.
Billede af Smørenge Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1964 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Smørenge Trinbræt.

Titel:Frydenlund- 1964 -
Person:?
Bygningsnavn:Frydenlund
Sted:Danmark, Bornholm, Vestermarie, Smørengevejen 1
Ophav:Odense Luftfoto
År:1964

Id:OD06105_003.tif




Tvillinggårde Trinbræt med Sidespor lå 15,0 km. fra første station.

Tvillinggårde Trinbræt havde et Sidespor, hvor der var dyre- og læsserampe.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1968.09.28
NedrevetNedrevet
ArkitektMathias Andreas Bidstrup
Højdeplacering over havet73,1 meter
GPS koordinater55.08222233226753,14.886440910913224


Billede af Tvillinggårde Trinbræt med Sidespor.
Billede af Tvillinggårde Trinbræt med Sidespor.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Tvillinggårde Trinbræt med Sidespor.

Titel:Tvillingegaard
Person:Mancha, Johs., gårdejer
Bygningsnavn:Tvillingegaard
Sted:Danmark, Bornholm, Aakirkeby
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1952

Id:H01881_025.tif




Aakirkeby Station lå 17,0 km. fra første station.

Aakirkeby station blev anlagt som mellemstation på Rønne-Aakirkeby-Nexø banen. Året efter i 1901 blev der lavet en sidebane til Almindingen.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1968.09.28
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektMathias Andreas Bidstrup
AdresseBirgersvej 9A, 3720 Aakirkeby
Højdeplacering over havet75,5 meter
GPS koordinater55.074242,14.920208


Billede af Aakirkeby Station.
Billede af Aakirkeby Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Aakirkeby Station.

Titel:Bornholms Andels Hørfabrik
Sted:Danmark, Bornholms Regionskommune, Aakirkeby
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1946-1969

Note:Børnholms Andels Hørfabrik s. 4537
Id:sylvest_nks_02418.tif




Ugleenge Station lå 21,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1968.09.28
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektMathias Andreas Bidstrup
AdresseBodernevej 5, 3720 Aakirkeby
Højdeplacering over havet49,5 meter
GPS koordinater55.052451,14.922219


Billede af Ugleenge Station.
Billede af Ugleenge Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1990 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Ugleenge Station.

Titel:- 1990 -
Sted:Danmark, Bornholm, Aakirkeby
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1990

Id:A901495_023.tif




Langemyregård Sidespor lå 24,0 km. fra første station.

Langemyre Billetsalgssted med sidespor åbnede sammen med Rønne-Nexø banen den 13. december 1900. Langemyre Billetsalgssted lå meget øde og uden reelt opland - bortset fra et par gårde inden for en radius på 2 km.

I 1922 ændrede Langemyre Billetsalgssted navn til Langemyregård Billetsalgssted, hvor navnet Langemyregård var efter gården, som lå ca. 300 meter nord for Billetsalgsstedet.

Den lille ekspeditionsbygning var af en type, som man så flere steder på de Bornholmske baner. Som det generelt var kendetegnet for banerne på Bornholm, så fremstod bygningen i velholdt stand i hele banens levetid. Langemyregård Billetsalgssted lukkede i 1949 og sidesporet blev nedlagt i 1952.

Langemyregård Billetsalgssted blev nedrevet i 1968 sammen med fjernelse af banen, som lukkede den 28. september 1968.

Byggeår1900
Åbnet1949
Nedlagt1952
Nedrevet1968
ArkitektJoachim Maltha Elias Fagerlund
Højdeplacering over havet35,3 meter
GPS koordinater55.039926099508406,14.963741774574581




Pedersker Station lå 26,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1968.09.28
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektMathias Andreas Bidstrup
AdressePedersker Hovedgade 51, 3720 Aakirkeby
Højdeplacering over havet38,1 meter
GPS koordinater55.031986,14.990568


Billede af Pedersker Station.
Billede af Pedersker Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Pedersker Station.

Titel:Bidstrup, Kaj, bestyrer - 1955 -
Person:Bidstrup, Kaj, bestyrer
Bygningsnavn:Pedersker Mejeri
Sted:Danmark, Bornholm, Pedersker sogn og stationsby, Pedersker Hovedgade
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1955

Id:H06426_017.tif




Pilemølle Billetsalgssted lå 28,7 km. fra første station.

Pilemølle startede som trinbræt, men blev i 1916 konverteret til billetsalgssted.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1968.09.28
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJoachim Maltha Elias Fagerlund
AdresseBrandsgårdsvejen 9, 3730 Nexø
Højdeplacering over havet39,2 meter
GPS koordinater55.038523,15.032090


Pilemølle Billetsalgssted fotograferet fra syd. Selv om Rønne-Nexø banen blev nedlagt i 1968, kan man her 20 år efter tydeligt se på dette billede hvor sporende har ligget.
Pilemølle Billetsalgssted fotograferet fra syd. Selv om Rønne-Nexø banen blev nedlagt i 1968, kan man her 20 år efter tydeligt se på dette billede hvor sporende har ligget.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1990 - LINK til kilde.


Noter til: Pilemølle Billetsalgssted fotograferet fra syd. Selv om Rønne-Nexø banen blev nedlagt i 1968, kan man her 20 år efter tydeligt se på dette billede hvor sporende har ligget.

Titel:Pilemølle - 1990
Bygningsnavn:Pilemølle tidligere station
Sted:Danmark, Bornholm, Povlsker sogn, Pilemølle, Brandsgårdsvej
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1990

Id:A901575_p_008.tif




Bodilsker Billetsalgssted med Sidespor lå 30,8 km. fra første station.

Bodilsker Station var en lille mellemstation med et ret så beskedent opland. Fra åbningen i 1900 havde Bodilsker Station posthus. Bodilsker Station fik aldrig et rentabelt trafikgrundlag og blev i 1952 nedsat til billetsalgssted med sidespor.

Ved Rønne-Nexø banens nedlagdes i 1968, lukkede også posthuset, hvor flere af de andre stationer bibeholdte deres posthuse efter banelukningen.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1952
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektMathias Andreas Bidstrup
AdresseMejerigaden 5, 3730 Nexø
Højdeplacering over havet20,6 meter
GPS koordinater55.042877,15.062559


Billede af Bodilsker Billetsalgssted med Sidespor.
Billede af Bodilsker Billetsalgssted med Sidespor.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Bodilsker Billetsalgssted med Sidespor.

Titel:Bodilsker Station, Stenseby 1949
Person:-
Bygningsnavn:Bodilsker Station
Sted:Mejerigaden 5, Stenseby, 3730 Nexø
Vejnavn:Mejerigaden
Husnummer:5
Lokalitet:Stenseby
Postnummer:3730
By:Nexø
Sogn:Bodilsker
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Note:Sylvest Jensen Luftfoto, 1949, set mod NØ. Bodilsker station (arkitekt: Mathias Bidstrup, 1900) beliggende på jernbanen Rønne-Nexø. DBJs sidste bane-strækning, nedlagt 1968. Nuværende adresse: Mejerigaden 5, 3730 Nexø (1949-gårdspladsen udgøres nu af en garagebygning sammenbygget med huset). Direkte N for vore dages Citroën-forhandler. Privat beboelse. L4225_033.tif
Id:L4225_033.tif




Kannikegård Station lå 32,7 km. fra første station.

Balke blev etableret som trinbræt, med fik opført et "formandshus" i 1919, som var tegnet af driftsbestyrer Joachim Maltha Elias Fagerlund. Balke Trinbræt blev ophøjet til station i 1935, hvor "formandshuset" blev stationsbygning og ved samme lejlighed skiftede standsestedet navn fra fra Balke til Balka.

Da Hundsemyre Trinbræt i 1935 blev omdøbt til Balka Strand Trinbræt, blev det for let at forveksle de to standsningssteder, så Balka Station blev i 1945 omdøbt til Kannikegård Station.

Byggeår1919
Åbnet1945
Nedlagt1968.09.28
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJoachim Maltha Elias Fagerlund
AdresseBirkevej 2, 3730 Nexø
Højdeplacering over havet11,4 meter
GPS koordinater55.03901553548372,15.092066149149604


Billede af Kannikegård Station.
Billede af Kannikegård Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Kannikegård Station.

Titel:Kannikegaard Station -1946 -
Person:Navneskift i 1946: Balke Station > Kannikegaard Station
Bygningsnavn:Kannikegaard Station
Sted:Danmark, Bornholm, Neksø
Vejnavn:Birkevej
Husnummer:2
Lokalitet:Kannikegård
Postnummer:3730
By:Nexø
Sogn:Bodilsker
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1946

Note:Sylvest Jensen Luftfoto, 1946, set mod NNØ. Navneskift 1946 fra Balke Station (Birkevej 2) > Kannikegaard Station (hvor også Hundsemyre Trinbræt på Boulevarden skiftede navn > Balka Strand Trinbræt). Over for Kannikegaards Station ses Birkevej 1, som var købmandsbutik bestyret af købmand Rasmussens kone, idet købmand Rasmussen selv om sommeren bestyrede Strandkiosken, Sandstien 5, Balka Strand - indtil han byggede købmandsbutik på Frederiksvej 58, den senere Balka-Oasen på hjørnet af Sandstien. L1088_009.tif
Id:L1088_009.tif




Balke Strand Trinbræt lå 33,6 km. fra første station.

Det startede som Hundsemyre Trinbræt med sidespor. Hundsemyre fik efterfølgende og inden 1911 et billetsalgsskur med mulighed for forsendelse af banepakker.
Sidesporet blev nedlagt i 1934 og Hundsemyre skiftede året efter i 1935 navn til Balke Strand, hvor det ved samme lejlighed blev bygget et 4-sidet læskur.

Sidesporet nedlagdes i 1934, men billetsalget og banepakkeekspeditionen fortsatte i sommerhalvåret. Trinbrættet bibeholdte en stor turisttrafik helt frem til banens lukning i 1968.

Efter navneskiftet til Balka Strand Trinbræt, blev det for let at forveksle stansningsstedet med Balke Station, så Balka Station blev i 1945 omdøbt til Kannikegård Station.

Hundsemyre / Balka Strand blev nedrevet i 1968.

Byggeår1900
Åbnet1935
Nedlagt1968.09.28
Nedrevet1968
ArkitektJoachim Maltha Elias Fagerlund
Højdeplacering over havet8,0 meter
GPS koordinater55.04141661399879,15.104848857361137


Billede af Balke Strand Trinbræt.
Billede af Balke Strand Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Balke Strand Trinbræt.

Titel:Møller, H. Lau, gårdejer - 1958 -
Person:Møller, H. Lau, gårdejer
Sted:Danmark, Bornholm, Nexø, Balka
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1958

Id:B03375_024.tif




Nexø Station (Nex) var Nexøbanen , Rønne-Nexø Jernbane's endestation og lå 36,5 km. fra første station.

Neksø eller Nexø Station var ret enestående, da den var bygget af bornholmskgranit. Nexø stationsbygningen blev hårdt ramt under russernes bombardement i 1945, men Nexø Station blev genopbygget og fungerede som endestation på Rønne-Neksø Jernbanen i hele banens levetid fra 1900 til 1968. Neksø eller Nexø - byens navn har ofte skiftet stavemåde og i kirkebøgerne kan der findes andre stavemåder som Nexøe, Nexø, Neksø og Nexöe:
1757-1815 Neksø
1823-1855 Nexø & Nexøe
1857-1886 Nexøe
1885-1891 Nexø
1892-1915 Neksø
1915-1922 Nexø
I 1997 besluttede byrådet, at Nexø skulle være den officielle stavemåde, hvilket er slået igennem på de fleste vejskilte i dag.

Nexø Station lå i vejen for større vejanlæg og blev nedrevet i 1973.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1968.09.28
Nedrevet1973
ArkitektMathias Andreas Bidstrup
AdresseSdr Landevej, 3730 Nexø
StednavneforkortelseNex
Højdeplacering over havet5,0 meter
GPS koordinater55.061950,15.133578


Billede af Nexø Station.
Billede af Nexø Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Nexø Station.

Titel:Nexø Havn
Bygningsnavn:Nexø Havn
Sted:Danmark, Bornholm, Nexø
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1952

Id:H01883_004a.tif




Litteratur for: Nexøbanen , Rønne-Nexø Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

DBJ: historien om jernbanerne på Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
DBJ: historien om jernbanerne på Bornholm
Ann Vibeke Knudsen
2015
339


9788793286016
De Bornholmske Jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
De Bornholmske Jernbaner
Ludvig Mahler
1993
208


87-88134-03-2
De bornholmske jernbaner: Driftshistorien
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
De bornholmske jernbaner: Driftshistorien
Bent Boesen
2022
208

William Dam
9788793286238
Den sidste trafikelev ved De Bornholmske Jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Den sidste trafikelev ved De Bornholmske Jernbaner
Erik Andersen
2013
111

William Dam
978-87-93286-11-5
Fra min tid ved banen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fra min tid ved banen
Ove Nielsen
2019
128

William Dam
978-87-93286-12-2
Holdestederne ved de bornholmske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Holdestederne ved de bornholmske jernbaner
Bent Boesen
2017
172
Rønne
William Dam
9788793286153
Jernbanehistorisk Årbog 93
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 93
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
93
64

Bane Bøger ApS
87-88632-42-3
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6
På sporet af DBJ : Rønne H-Nexø
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
På sporet af DBJ : Rønne H-Nexø
Svend Lund Pedersen
1988
77

Gornitzkas Forlag-Nexø
87-87709-22-8