Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) - operatør: DSB




Esbjerg-Struer-banen, også kendt som Den vestjyske længdebane, udgør en essentiel del af jernbanenettet i Vestjylland. Denne historiske jernbanestrækning, der strækker sig fra Esbjerg til Struer, bærer med sig århundreders fortællinger om udvikling, handel og forbindelse mellem de vestjyske samfund.

Jernbaneloven af 24. april 1868, med dens LOV nr 17501, markerede begyndelsen på Esbjerg-Struer-banens historie. Denne lov blev vedtaget samtidig med flere andre jernbanelove, herunder Lunderskov-Esbjerg, Vendsysselbanen og Silkeborgbanen. Dette var en tid, hvor jernbanen var essentiel for at binde Danmark sammen og styrke landets infrastruktur.

Esbjerg-Struer-banen blev ikke indviet i én samlet strækning, men i fire væsentlige etaper, der afspejler det omfattende arbejde bag opførelsen af banen:
1. Struer-Holstebro: 1. november 1866
2. Holstebro-Ringkøbing: 31. marts 1875
3. Ringkøbing-Varde: 8. august 1875
4. Varde-Esbjerg: 3. oktober 1874

Hver indvielse markerede en ny fase i Vestjyllands transportmuligheder og åbnede op for øget handel og rejseaktivitet mellem byerne.

Esbjerg-Struer-banen har gennemgået flere ændringer i sin drift og struktur siden sin indvielse. Forskellige operatører har haft ansvaret for forskellige strækninger af banen. I dag drives strækningen mellem Esbjerg og Skjern af Arriva, mens Midtjyske Jernbaner opererer mellem Skjern og Holstebro. Arriva og DSB driver trafikken mellem Holstebro og Struer, selvom Vejle-Struer-banen har en højere status som regionalbane.

Esbjerg-Struer-banen spillede en central rolle i udviklingen af Vestjylland. Strækningen Struer-Holstebro, der åbnede i 1866, var særligt afgørende, da den hjalp med at transformere Struer fra en ladeplads til en blomstrende by. Banen har ikke kun styrket handlen og transporten i regionen, men har også været en katalysator for økonomisk vækst og udvikling af lokalsamfundene langs dens rute.

Trods ændringer i operatører og infrastruktur forbliver Esbjerg-Struer-banen en vital forbindelse i Vestjylland. Der har været planer om at modernisere banen med dobbeltspor, og selvom disse planer endnu ikke er blevet realiseret, forbliver håbet om forbedret transportinfrastruktur en central del af regionens fremtidsvisioner.


Vigtige stamdata for Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane)

Jernbanens længde i km 146,6
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 24. april 1868 - LOV nr 17501
BaneforkortelseDSB
Jernbanen åbnet1874.10.03 - 1875.08.08
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
Hastighed max100 km/t (Holstebro-Varde) og 120 km/t (Struer-Holstebro + Varde-Esbjerg)
El driftNej
Bane statusRegionalbane



Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) havde følgende stoppesteder



Esbjerg Station (Es) var Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) banens første station

Esbjerg havn blev anlagt ifølge Lov af 24. april 1868 og i forbindelse med planlægningen af havnes kom Esbjerg også med på jernbaneloven og Esbjergs fik sin første stationsbygning i 1874, hvor byen først ved at opstå, men nu vokset til 460 indbyggere i 1870. Stationen blev i første omgang klassificeret som bystation af 3. Klasse, og ikke vigtig. Esbjerg "nøjes" med en 30 meter lang og otte meter bred træbygning. Den havde lodret bræddebeklædning udvendig og tjærepaptag. Der var dog fra begyndelsen ventesal for både 2. og 3. klasse.

Bygningen kom i folkemunde til at hedde "skuret". I 1890'erne voksede Esbjerg til Danmarks tredjestørste godsstation, og "skuret" var blevet for lille. Byen var nu vokset til 13.355 indbyggere i 1901 og fortjente en mere tilsvarende stationen med bedre forhold for passagererne. Løsningen blev den nuværende ikoniske station efter overarkitekt Heinrich Wencks blev den indviet i 1904 og "Skuret" blev nedrevet efter 30 år tro tjeneste.

Esbjergs monumentale stationsbygning er i rødsten. Bygningen har toetages midterbygning med udnyttet tagetage og skifertag. Den er flankeret af to fløjbygninger i en etage. Bygningen har fire tårne på facaden og på det udvendige eksteriør kan man se enkelte ligheder med det arbejde Wenck var i gang med på Gedser station. Nogle at ideerne fra Esbjergs stationsbygning blev genbrugt da Wenck tegnede Københavns Hovedbanegård 7 år senere.

Esbjerg station blev fredet i 1983 og blev præmieret i 2002 for smuk renovering af Esbjerg Byfond.

Byggeår1902
Åbnet1904
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanegade 31, 6700 Esbjerg
StednavneforkortelseEs
Højdeplacering over havet12,8 meter
GPS koordinater55.467817,8.458220


Billede af Esbjerg Station.
Billede af Esbjerg Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024




Spangsbjerg Trinbræt (Esn) lå 2,5 km. fra første station.

Spangsbjerg bliver også omtalt som Esbjerg Nord.

Byggeår1985
Åbnet1985
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSpangsbjerg Møllevej 80, 6705 Esbjerg Ø
StednavneforkortelseEsn
Højdeplacering over havet15,5 meter
GPS koordinater55.492260,8.460723




Gjesing Trinbræt (Gje) lå 4,4 km. fra første station.

Gjesing Trinbræt startede som sidespor, og er først i nyere tid blevet til trinbræt.

Byggeår1874
Åbnet1874.10.03
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStormgade 161, 6715 Esbjerg N
StednavneforkortelseGje
Højdeplacering over havet19,0 meter
GPS koordinater55.509511,8.457277


Billede af Gjesing Trinbræt.
Billede af Gjesing Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024




Guldager Station (Gu) lå 7,9 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.10.03
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseGuldager Stationsvej 101, 6710 Esbjerg V
StednavneforkortelseGu
Højdeplacering over havet20,6 meter
GPS koordinater55.536025,8.440122


Billede af Guldager Station.
Billede af Guldager Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024




Sig Trinbræt (Is) lå 16,1 km. fra første station.

Sig startede som billetsalgssted på Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) i 1878 sammen med billetsalgsstederne i Velling og Gårde. Sig Station blev nedrykket til Trinbræt i 1970.

I dag (2020) er den gamle stationsbygninger blevet til Børnehaven Trinbrættet.

Byggeår1878
Åbnet1970
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 19, 6800 Varde
StednavneforkortelseIs
Højdeplacering over havet13,7 meter
GPS koordinater55.66543215150277,8.576987431970016


Billede af Sig Trinbræt.
Billede af Sig Trinbræt.
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024




Varde Kaserne Trinbræt (Vka) lå 16,7 km. fra første station.

NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHjertingvej 66A, 6800 Varde
StednavneforkortelseVka
Højdeplacering over havet7,7 meter
GPS koordinater55.612039,8.472207


Billede af Varde Kaserne Trinbræt.
Billede af Varde Kaserne Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023
Download billede



Varde Station (Va) lå 17,8 km. fra første station.

Varde station blev indviet 3. oktober 1874 samtidig med jernbanestrækningen Esbjerg-Varde.
Året efter 8. august 1875 blev banen forlænget mod nord til Ringkøbing.

28 år senere 15. marts 1903 blev forbindelsen til Nørre Nebel indviet.
Mod vest blev Varde-Grindsted Jernbane indviet 13. april 1919, som var aktiv til nedlæggelsen 31. marts 1972.

Byggeår1874
Åbnet1874.10.03
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseStationspladsen 3, 6800 Varde
StednavneforkortelseVa
Højdeplacering over havet5,1 meter
GPS koordinater55.616100,8.484255


Billede af Varde Station.
Billede af Varde Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juni 2023
Download billede



Arnbjerg Trinbræt (Am) lå 18,3 km. fra første station.

Arnbjerg var trinbræt for Varde Sommerland i perioden 1991-2002

Byggeår1991
Åbnet1991
Nedlagt2002
Nedrevet2013 (perronkant eksister dog stadig)
StednavneforkortelseAm
Højdeplacering over havet4,8 meter
GPS koordinater55.61886248087898,8.488949424519946


Billede af Arnbjerg Trinbræt.
Billede af Arnbjerg Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juni 2023
Download billede



Varde Nord Trinbræt (Vno) lå 19,5 km. fra første station.

Byggeår1984
Åbnet1984.08.13
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSkrænten 16, 6800 Varde
StednavneforkortelseVno
Højdeplacering over havet11,3 meter
GPS koordinater55.631232,8.500155


Billede af Varde Nord Trinbræt.
Billede af Varde Nord Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023
Download billede



Tistrup Trinbræt (Tr) lå 31,9 km. fra første station.

Tistrup Station blev nedsat til trinbræt i 1970?

Tistrup Station blev revet ned i perioden September-oktober 2002.

Byggeår1875
Åbnet1970
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanegade, 6862 Tistrup
StednavneforkortelseTr
Højdeplacering over havet29,6 meter
GPS koordinater55.716707,8.598396


Billede af Tistrup Trinbræt.
Billede af Tistrup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023
Download billede



Gårde Trinbræt lå 37,2 km. fra første station.

Gårde startede som billetsalgssted på Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) i 1878 sammen med billetsalgsstederne i Velling og Sig. Billetsalget blev foretaget fra vogterhus nummer 51. Gårde Billetsalgssted fik efterfølgende bygget en solid muret ventesalsbygning.

Arkitekturen på ventesalsbygningen var i en meget særpræget stil, der lignede en blanding mellem en græsk-ortodoks kirke og en toiletbygning. På taget havde ventesalsbygningen en lille besynderlige tårnagtige skorsten, der var udsmykket med noget der ligner et kors. I den tid, hvor ventesalsbygningen var i brug, har der øjensynligt ikke været brugt meget tid på vedligeholdelsen, da flere billeder viser en slidt bygning med huller i taget.

I starten var der ikke et reelt opland andet end en håndfuld gårde, men over tid kom der en mindre landsby omkring Gårde Billetsalgssted.

I 1920 blev der bygget en ny station ca. 200 meter nord for vogterhuset. Gårde Station blev nedrykket til trinbræt i 1970 - stationsbygningen findes stadig, men varehuset ved Gårde Station er nedrevet ca. år 2009.

Byggeår1970
Åbnet1970
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsbakken 24B, 6870 Ølgod
Højdeplacering over havet41,8 meter
GPS koordinater55.765298208332005,8.61151594049655


Billede af Gårde Trinbræt.
Billede af Gårde Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023
Download billede



Ølgod Trinbræt (Øg) lå 42,6 km. fra første station.

Ølgod Station er blev nedsat til trinbræt i 1970?

Byggeår1875
Åbnet1970
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanegade, 6870 Ølgod
StednavneforkortelseØg
Højdeplacering over havet43,6 meter
GPS koordinater55.81061979536138,8.622540872452172


Billede af Ølgod Trinbræt.
Billede af Ølgod Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023
Download billede



Skodsbøl Station (Skø) lå 49,6 km. fra første station.

Skodsbøl Billetsalgssted åbnede på strækningen Ringkøbing-Varde i 1889. Skodsbøl Billetsalgssted var navngivet efter Skodsbølgård, som lå ca. 500 meter syd for Skodsbøl Billetsalgssted. Skodsbøl Billetsalgssted var en mindre bygning med lav rejsning og et næsten kvadratisk grundplan. I den sydøstlige ende var der ventesal, som i de kolde perioder var opvarmet med kakkelovn, og i den nordlige ende var der bolig for "stationsforstanderen". Skodsbøl Billetsalgssted var placeret i en meget øde egn uden reelt opland. I Skodsbøl Billetsalgssted levetid kom der heller ikke ny bebyggelse eller industri til.

I 1916 blev der i en kort periode etableret togfølgestationer i Skodsbøl, Gårde og Alslev Grusgrav i anledning den forhøjede trafik i forbindelse med Ungskuet i Varde.

I 1927 tilkom der sidespor og i 1929 blev der bygget en ny ekspeditionsbygning med stykgodspakhus.

Skodsbøl Billetsalgssted blev ophøjet til station i 1959, men glæden varede kort da Skodsbøl Station blev nedlagt i 1965.

Den oprindelige bygnings er nedrevet, men den "nye" ekspeditionsbygning fra 1929 findes stadig.

Byggeår1929
Åbnet1959
Nedlagt1965
NedrevetEksisterer stadig
AdressePuglundvej 2, 6880 Tarm
StednavneforkortelseSkø
Højdeplacering over havet22,8 meter
GPS koordinater55.863198,8.568522


Billede af Skodsbøl Station.
Billede af Skodsbøl Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Skodsbøl Station.

Titel: Skodsbøl Station
Person: Bygningsnavn: Skodsbøl Station
Sted: Danmark, Jylland, Tarm, Skodsbøl
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01248_011.tif




Tarm Trinbræt (Ta) lå 55,7 km. fra første station.

Tarm Station var mellemstation på jernbanestrækningen Varde–Ringkøbing, som blev indviet 8. august 1875. Den er en del af Den vestjyske længdebane (Esbjerg–Struer).

Den 4. november 1913 blev Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) forlænget til Tarm, hvor banen fik tilslutning på Tarm station. I den periode skiftede banen navn fra Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) til Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane (VNTJ). VNTJ havde en tosporet remise på Tarm Station.

VNTJ fik dog ingen lang levetid da denne blev nedlagt igen 1. september 1940.

Byggeår1875
Åbnet1970
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 2B, 6880 Tarm
StednavneforkortelseTa
Højdeplacering over havet5,6 meter
GPS koordinater55.90977111928359,8.520643684799552


Billede af Tarm Trinbræt.
Billede af Tarm Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023
Download billede



Skjern Station (Sj) lå 60,3 km. fra første station.

Skjern Station åbnede sammen med Herning-Skjern Jernbane i 1881. I 1920 tilkom også Skjern-Videbæk Jernbane.

Andre navne og stavemåderFør 19.03.1952 Skern, før 15.05.1931 Skjern.
Byggeår1875
Åbnet1875.08.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseBredgade 55A, 6900 Skjern
StednavneforkortelseSj
Højdeplacering over havet5,0 meter
GPS koordinater55.947650,8.492299


Billede af Skjern Station.
Billede af Skjern Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. februar 2013
Download billede



Dejbjerg Trinbræt (Db) lå 67,6 km. fra første station.

Dejbjerg Billetsalgssted startede i vogterhus 68 ved overkørsel 243. I forhold til vogterhus 68, opførtes der i 1901/1902, på modsatte side af sporet, en muret ventebygning, der var opvarmet med kakkelovn om vinteren, så man kunne holde varmen, medens man ventede på toget. Ventebygningen er nedrevet, men vogterhus 68 blev stærkt ombygget i 1977, og kan umiddelbart ikke genkendes, som vogterhus i dag.

I 1900 blev der anlagt et offentligt sidespor ved Dejbjerg Billetsalgssted.

I 1923 ophøjet Dejbjerg Billetsalgssted til station og en ny stationsbygning blev placeret ca. 300 meter længere mod syd.

Dejbjerg station blev nedrykket til trinbræt pr. 1. januar 1963, men trinbrættet blev flyttet tilbage til det tidligere Dejbjerg Billetsalgssted, som blev ibrugtaget den 2. december 1963, og var i drift frem til 1969. Den gamle ventebygning fandtes stadig ved det seneste trinbræt, men var blevet solgt til privat beboelse.

Byggeår1875
Åbnet1963.12.02
Nedlagt1969
NedrevetNedrevet
AdresseDejbjergvej, 6900 Skjern
StednavneforkortelseDb
Højdeplacering over havet10,4 meter
GPS koordinater55.993561771095905,8.410636193087756


Billede af Dejbjerg Trinbræt.
Billede af Dejbjerg Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1963 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Dejbjerg Trinbræt.

Titel: Dejbjergvej 22 - 1963 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Dejbjergvej 22, Dejbjerg, 6900 Skjern
Vejnavn: Dejbjergvej
Husnummer: 22
Lokalitet: Dejbjerg
Postnummer: 6900
By: Skjern
Sogn: Dejbjerg
Matrikelnummer: 9, Dejbjerg Præstegård, Dejbjerg
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1963
Note: Id: AAL_02483_044.tif




Lem Trinbræt (Lm) lå 71,7 km. fra første station.

Lem Station er nedsat til trinbræt i 1970?

Byggeår1875
Åbnet1970
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanegade, 6940 Lem St
StednavneforkortelseLm
Højdeplacering over havet8,9 meter
GPS koordinater56.02524381198159,8.385696895778706


Billede af Lem Station.
Billede af Lem Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lem Station.

Titel: Parti fra Jernbanegade Lem St. - 1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Lem st by
Vejnavn: Jernbanegade
Husnummer: 3
Lokalitet: Postnummer: 6940
By: Lem st.
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1952
Note: Id: H02047_p_017.tif




Velling Station (Vlg) lå 77,9 km. fra første station.

Velling startede som billetsalgssted på Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) i 1878 sammen med billetsalgsstederne i Sig og Gårde.

Byggeår1878
Åbnet1878
Nedlagt1971
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKoustrupvej 5, 6950 Ringkøbing
StednavneforkortelseVlg
Højdeplacering over havet10,2 meter
GPS koordinater56.063057,8.325982


Billede af Velling Station.
Billede af Velling Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Velling Station.

Titel: Andersen, Knud P., gårdejer - 1961 -
Person: Andersen, Knud P., gårdejer
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Velling
Vejnavn: Koustrupvej
Husnummer: 5
Lokalitet: Postnummer: 6950
By: Ringkøbing
Sogn: Velling
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Id: H10358_022.tif




Ringkøbing Station (Rj) lå 83,8 km. fra første station.

Byggeår1875
Åbnet1875.03.31
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseNørredige 3A, 6950 Ringkøbing
StednavneforkortelseRj
Højdeplacering over havet3,1 meter
GPS koordinater56.092913,8.249927


Billede af Ringkøbing Station.
Billede af Ringkøbing Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023
Download billede



Hee Trinbræt (He) lå 90,3 km. fra første station.

Hee første "Station" kom til kort efter åbningen af strækningen Ringkøbing-Holstebro. I 1875 meddelte pressen, at togene kunne standse ved "Hee Kirke ved Vogterhus nummer 83". I den lille bygning var der ikke plads til venterum, men egnens beboere sørgede selv for et venterum. På en strandingsauktion ude i klitterne købtes et skibsruf, som i nogle år var ventesal til glæde for beboerne og stor morskab for passerende togpassagerer.

Da et billede af Hee Stations "Stationsbygning" kom i ugepressen, blev det for meget for DSB, og DSB overtog "Stationsbygning". I 1902 blev der bygget en nydelig lille landstation og det lå så heldigt, at folketingsmand og senere minister I. C. Christensen, der var egnens mand, og ventede kongebesøg i 1908, var det med modtagelse ved Hee Station og nu var der intet at grine ad. Stationsbygningen fra 1902 findes stadig, men Hee har siden 1966 kun haft trinbræt.

Andre navne og stavemåderHe
Byggeår1966
Åbnet1966
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRinggaden, 6950 Ringkøbing
StednavneforkortelseHe
Højdeplacering over havet6,0 meter
GPS koordinater56.14405153270251,8.286764180396213


Billede af Hee Trinbræt.
Billede af Hee Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023
Download billede



Tim Trinbræt (Tm) lå 96,0 km. fra første station.

Byggeår1875
Åbnet1970
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 7A, 6980 Tim
StednavneforkortelseTm
Højdeplacering over havet8,8 meter
GPS koordinater56.19541912601495,8.305816442269718


Billede af Tim Trinbræt.
Billede af Tim Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022
Download billede



Ulfborg Trinbræt (Uf) lå 104,7 km. fra første station.

Byggeår1875
Åbnet1970
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSkovgaardvej 1B, 6990 Ulfborg
StednavneforkortelseUf
Højdeplacering over havet14,4 meter
GPS koordinater56.27150765885884,8.325014410292539


Billede af Ulfborg Trinbræt.
Billede af Ulfborg Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022
Download billede



Vemb Station (Vem) lå 112,8 km. fra første station.

Byggeår1875
Åbnet1875.03.31
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 6, 7570 Vemb
StednavneforkortelseVem
Højdeplacering over havet7,3 meter
GPS koordinater56.343696,8.345033


Billede af Vemb Station.
Billede af Vemb Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Peter Havskov Christensen - Dato: den 15. august 2020




Bur Trinbræt (Bu) lå 118,9 km. fra første station.

Bur Billetsalgssted startede i et vogterhus 100 ved åbningen af strækningen Ringkøbing-Holstebro i 1875 efter ønske fra byen og omegnen. Fra 1889 kunne togene krydse i Bur, og i 1909 opførtes stationsbygningen over for vogterhuset.

Vogterhuset findes stadig, medens stationsbygningen er nedrevet. I 1969 tilbød stationsmesteren at drive stationen for egen regning, mod han kunne få tilbudt at købe stationen og fik dens indtægter. I 1970 nedsattes Bur til trinbræt, og stationsbygningen blev nedrevet.

Byggeår1970
Åbnet1970
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBygaden 25A, 7570 Vemb
StednavneforkortelseBu
Højdeplacering over havet14,7 meter
GPS koordinater56.36770580183714,8.427980237916618


Billede af Bur Trinbræt.
Billede af Bur Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022
Download billede



Naur Trinbræt (Nr) lå 124,5 km. fra første station.

Da jernbanestrækning Ringkøbing-Holstebro åbnedes i 1875, fik Naur en beskeden holdeplads ved vogterhus nummer 103. I 1900 blev Naur holdepladsen ophøjet til Billetsalgssted og fik en egentlig perron med en lille ekspeditionsbygning indeholdende venterum og billetsalg. En "rigtig" station som nabobyen Burs fik Naur ikke.
Naur Billetsalgssted blev i 1964 nedsat til trinbræt og trinbrættet blev nedlagt i 1968.

Naur ekspeditionsbygning henlå og forfaldt et par år, hvorefter ekspeditionsbygning blev nedrevet. Vogterhus nummer 103 findes stadig i velholdt stand.

Naur har også været stavet Navr.

Byggeår1875
Åbnet1964
Nedlagt1968
NedrevetNedrevet omkring 1970.
StednavneforkortelseNr
Højdeplacering over havet17,0 meter
GPS koordinater56.375011920829614,8.51858766070142


Billede af Naur Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Naur Trinbræt har ligget her.
Billede af Naur Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Naur Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022
Download billede



Holstebro Markedsplads Trinbræt lå 130,4 km. fra første station.

Holstebro Markedsplads Trinbræt lå vest for overkørsel 358 og ud for vogterhus 105. Holstebro Markedsplads Trinbræt var et meget smalt trinbræt mellem sporene i udfletningen Esbjerg–Struer og Holstebro-Vejle.

Holstebro Markedsplads Trinbræt blev lejligheds brugt til udflugtstog omkring 2. verdenskrig, men det nøjagtige årstal er ikke kendt. Holstebro Markedsplads Trinbræt var dog med i tjenestekøreplan med gyldighed fra 6. oktober 1935, men trinbrættet er kun optaget på strækningen Esbjerg–Struer og ikke på strækningen Holstebro-Vejle. Den gamle tjenestekøreplan er anført, at visse tog skulle standse ved Holstebro Markedsplads på visse dage.

NedlagtNedlagt
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet21,0 meter
GPS koordinater56.36166721781375,8.611615018177734


Billede af Holstebro Markedsplads Trinbræt - trinbrættet er placeret til venstre i billedet lige bag vogterhus 105.
Billede af Holstebro Markedsplads Trinbræt - trinbrættet er placeret til venstre i billedet lige bag vogterhus 105. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Holstebro Markedsplads Trinbræt - trinbrættet er placeret til venstre i billedet lige bag vogterhus 105.

Titel: - 1949 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Holstebro
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1949
Note: Id: L03841_022.tif




Holstebro Station (Ho) lå 131,2 km. fra første station.

Holstebro fik sin første banegård i 1866 da strækningen Langå-Struer-Holstebro blev anlagt i stykkevise etaper pga. krigsforholdene, som endelig nu var blevet fuldført. I 1875 kom vestkyststrækningen fra Ringkøbing til og i 1904 strækningen fra Herning. Holstebro Banegård blev for lille og en ny station blev bygget og taget i brug i 1906.

Den gamle Holstebro Banegård lå ved den nuværendes perron 3 og blev nedrevet i 1906.

Byggeår1905
Åbnet1906
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 15, 7500 Holstebro
StednavneforkortelseHo
Højdeplacering over havet23,3 meter
GPS koordinater56.365371,8.620789


Billede af Holstebro Station.
Billede af Holstebro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022
Download billede



Hjerm Trinbræt (Hm) lå 139,8 km. fra første station.

Hjerm Billetsalgssted åbnede i 1868 og den første ekspeditionsbygning var opført i træ. Af uransagelige årsager var der åbenbart visse vanskeligheder med opførelsen af træbygning, da ekspeditionsbygningen først blev klarmeldt mere end et halvt år efter at Hjerm Billetsalgssted var åbnet.

Da Struer-Holstebro banen åbnede den 17. november 1865, var det den sidste bane, som DJDS anlagde, inden staten i 1867 købte selskabets aktier af de engelske ejere Peto, Brassey & Betts. Peto. Brassey & Betts var kommet i økonomisk uføre og var begynd at udgøre en risiko for jernbanedriften i det Jydske. Der var oprindeligt ingen planlagte mellemstationer på den 15,4 km lange bane mellem Struer-Holstebro.

I 1869 etableredes stykgodsekspedition, og Hjerm Billetsalgssted blev ophøjet til holdeplads ved denne lejlighed, indtil man i 1876 anlagde et læssespor, hvorved Hjerm Holdeplads ophøjes til "rigtig" station.

Denne oprindelige ekspeditionsbygning i træ blev nedrevet i 1893, hvor der blev opført en permanent muret stationsbygning. Denne bygning blev nedrevet i 2000 og erstattet af et trinbræt med perrontag og venterum, som blev indviet den 5. august 2000.

Byggeår2000
Åbnet2000.08.05
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 2, 7560 Hjerm
StednavneforkortelseHm
Højdeplacering over havet29,5 meter
GPS koordinater56.438844143217594,8.639886196376924


Billede af Hjerm Trinbræt.
Billede af Hjerm Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022
Download billede



Struer Station (Str) var Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane)'s endestation og lå 146,6 km. fra første station.

Struer Station for strækningen:
Esbjerg-Struer (Den Vestjyske Længdebane) trafikeret af Arriva
Vejle–Herning–Struer trafikeret af DSB
Struer-Thisted (Thybanen) trafikeret af Arriva.

Byggeår1865
Åbnet1865.11.17
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseØstergade 57, 7600 Struer
StednavneforkortelseStr
Højdeplacering over havet6,5 meter
GPS koordinater56.491405,8.601705


Billede af Struer Station.
Billede af Struer Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022
Download billede



Litteratur for: Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Vestjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestjyske jernbaner
Niels Jensen
1977
110
København
J. Fr. Clausen
87-11-03821-7