Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) - operatør: DSB
Jernbaneloven af 24. april 1868, med dens LOV nr 17501, markerede begyndelsen på Esbjerg-Struer-banens historie. Denne lov blev vedtaget samtidig med flere andre jernbanelove, herunder Lunderskov-Esbjerg, Vendsysselbanen og Silkeborgbanen. Dette var en tid, hvor jernbanen var essentiel for at binde Danmark sammen og styrke landets infrastruktur.
Esbjerg-Struer-banen blev ikke indviet i én samlet strækning, men i fire væsentlige etaper, der afspejler det omfattende arbejde bag opførelsen af banen:
1. Struer-Holstebro: 1. november 1866
2. Holstebro-Ringkøbing: 31. marts 1875
3. Ringkøbing-Varde: 8. august 1875
4. Varde-Esbjerg: 3. oktober 1874
Hver indvielse markerede en ny fase i Vestjyllands transportmuligheder og åbnede op for øget handel og rejseaktivitet mellem byerne.
Esbjerg-Struer-banen har gennemgået flere ændringer i sin drift og struktur siden sin indvielse. Forskellige operatører har haft ansvaret for forskellige strækninger af banen. I dag drives strækningen mellem Esbjerg og Skjern af Arriva, mens Midtjyske Jernbaner opererer mellem Skjern og Holstebro. Arriva og DSB driver trafikken mellem Holstebro og Struer, selvom Vejle-Struer-banen har en højere status som regionalbane.
Esbjerg-Struer-banen spillede en central rolle i udviklingen af Vestjylland. Strækningen Struer-Holstebro, der åbnede i 1866, var særligt afgørende, da den hjalp med at transformere Struer fra en ladeplads til en blomstrende by. Banen har ikke kun styrket handlen og transporten i regionen, men har også været en katalysator for økonomisk vækst og udvikling af lokalsamfundene langs dens rute.
Trods ændringer i operatører og infrastruktur forbliver Esbjerg-Struer-banen en vital forbindelse i Vestjylland. Der har været planer om at modernisere banen med dobbeltspor, og selvom disse planer endnu ikke er blevet realiseret, forbliver håbet om forbedret transportinfrastruktur en central del af regionens fremtidsvisioner.
Vigtige stamdata for Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane)
Jernbanens længde i km | 146,6 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 24. april 1868 - LOV nr 17501 |
Baneforkortelse | DSB |
Jernbanen åbnet | 1874.10.03 - 1875.08.08 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 100 km/t (Holstebro-Varde) og 120 km/t (Struer-Holstebro + Varde-Esbjerg) |
El drift | Nej |
Bane status | Regionalbane |
Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Esbjerg Station (Es) | 0,0 km | |
Spangsbjerg Trinbræt (Esn) | 2,5 km | |
Gjesing Trinbræt (Gje) | 4,4 km | |
Guldager Station (Gu) | 7,9 km | |
Sig Trinbræt (Is) | 16,1 km | |
Varde Kaserne Trinbræt (Vka) | 16,7 km | |
Varde Station (Va) | 17,8 km | |
Arnbjerg Trinbræt (Am) | 18,3 km | |
Varde Nord Trinbræt (Vno) | 19,5 km | |
Tistrup Trinbræt (Tr) | 31,9 km | |
Gårde Trinbræt | 37,2 km | |
Ølgod Trinbræt (Øg) | 42,6 km | |
Skodsbøl Station (Skø) | 49,6 km | |
Tarm Trinbræt (Ta) | 55,7 km | |
Skjern Station (Sj) | 60,3 km | |
Dejbjerg Trinbræt (Db) | 67,6 km | |
Lem Trinbræt (Lm) | 71,7 km | |
Velling Station (Vlg) | 77,9 km | |
Ringkøbing Station (Rj) | 83,8 km | |
Hee Trinbræt (He) | 90,3 km | |
Tim Trinbræt (Tm) | 96,0 km | |
Ulfborg Trinbræt (Uf) | 104,7 km | |
Vemb Station (Vem) | 112,8 km | |
Bur Trinbræt (Bu) | 118,9 km | |
Naur Trinbræt (Nr) | 124,5 km | |
Holstebro Markedsplads Trinbræt | 130,4 km | |
Holstebro Station (Ho) | 131,2 km | |
Hjerm Trinbræt (Hm) | 139,8 km | |
Struer Station (Str) | 146,6 km |
Esbjerg Station (Es) var Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) banens første station
Bygningen kom i folkemunde til at hedde "skuret". I 1890'erne voksede Esbjerg til Danmarks tredjestørste godsstation, og "skuret" var blevet for lille. Byen var nu vokset til 13.355 indbyggere i 1901 og fortjente en mere tilsvarende stationen med bedre forhold for passagererne. Løsningen blev den nuværende ikoniske station efter overarkitekt Heinrich Wencks blev den indviet i 1904 og "Skuret" blev nedrevet efter 30 år tro tjeneste.
Esbjergs monumentale stationsbygning er i rødsten. Bygningen har toetages midterbygning med udnyttet tagetage og skifertag. Den er flankeret af to fløjbygninger i en etage. Bygningen har fire tårne på facaden og på det udvendige eksteriør kan man se enkelte ligheder med det arbejde Wenck var i gang med på Gedser station. Nogle at ideerne fra Esbjergs stationsbygning blev genbrugt da Wenck tegnede Københavns Hovedbanegård 7 år senere.
Esbjerg station blev fredet i 1983 og blev præmieret i 2002 for smuk renovering af Esbjerg Byfond.
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1904 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Jernbanegade 31, 6700 Esbjerg |
Stednavneforkortelse | Es |
Højdeplacering over havet | 12,8 meter |
GPS koordinater | 55.467817,8.458220 |
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024
Spangsbjerg Trinbræt (Esn) lå 2,5 km. fra første station.
Byggeår | 1985 |
Åbnet | 1985 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Spangsbjerg Møllevej 80, 6705 Esbjerg Ø |
Stednavneforkortelse | Esn |
Højdeplacering over havet | 15,5 meter |
GPS koordinater | 55.492260,8.460723 |
Gjesing Trinbræt (Gje) lå 4,4 km. fra første station.
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.10.03 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stormgade 161, 6715 Esbjerg N |
Stednavneforkortelse | Gje |
Højdeplacering over havet | 19,0 meter |
GPS koordinater | 55.509511,8.457277 |
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024
Guldager Station (Gu) lå 7,9 km. fra første station.
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.10.03 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Guldager Stationsvej 101, 6710 Esbjerg V |
Stednavneforkortelse | Gu |
Højdeplacering over havet | 20,6 meter |
GPS koordinater | 55.536025,8.440122 |
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024
Sig Trinbræt (Is) lå 16,1 km. fra første station.
I dag (2020) er den gamle stationsbygninger blevet til Børnehaven Trinbrættet.
Byggeår | 1878 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 19, 6800 Varde |
Stednavneforkortelse | Is |
Højdeplacering over havet | 13,7 meter |
GPS koordinater | 55.66543215150277,8.576987431970016 |
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024
Varde Kaserne Trinbræt (Vka) lå 16,7 km. fra første station.
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Hjertingvej 66A, 6800 Varde |
Stednavneforkortelse | Vka |
Højdeplacering over havet | 7,7 meter |
GPS koordinater | 55.612039,8.472207 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Varde Station (Va) lå 17,8 km. fra første station.
Året efter 8. august 1875 blev banen forlænget mod nord til Ringkøbing.
28 år senere 15. marts 1903 blev forbindelsen til Nørre Nebel indviet.
Mod vest blev Varde-Grindsted Jernbane indviet 13. april 1919, som var aktiv til nedlæggelsen 31. marts 1972.
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.10.03 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Stationspladsen 3, 6800 Varde |
Stednavneforkortelse | Va |
Højdeplacering over havet | 5,1 meter |
GPS koordinater | 55.616100,8.484255 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juni 2023 Download billede
Arnbjerg Trinbræt (Am) lå 18,3 km. fra første station.
Byggeår | 1991 |
Åbnet | 1991 |
Nedlagt | 2002 |
Nedrevet | 2013 (perronkant eksister dog stadig) |
Stednavneforkortelse | Am |
Højdeplacering over havet | 4,8 meter |
GPS koordinater | 55.61886248087898,8.488949424519946 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juni 2023 Download billede
Varde Nord Trinbræt (Vno) lå 19,5 km. fra første station.
Byggeår | 1984 |
Åbnet | 1984.08.13 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skrænten 16, 6800 Varde |
Stednavneforkortelse | Vno |
Højdeplacering over havet | 11,3 meter |
GPS koordinater | 55.631232,8.500155 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023 Download billede
Tistrup Trinbræt (Tr) lå 31,9 km. fra første station.
Tistrup Station blev revet ned i perioden September-oktober 2002.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade, 6862 Tistrup |
Stednavneforkortelse | Tr |
Højdeplacering over havet | 29,6 meter |
GPS koordinater | 55.716707,8.598396 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023 Download billede
Gårde Trinbræt lå 37,2 km. fra første station.
Arkitekturen på ventesalsbygningen var i en meget særpræget stil, der lignede en blanding mellem en græsk-ortodoks kirke og en toiletbygning. På taget havde ventesalsbygningen en lille besynderlige tårnagtige skorsten, der var udsmykket med noget der ligner et kors. I den tid, hvor ventesalsbygningen var i brug, har der øjensynligt ikke været brugt meget tid på vedligeholdelsen, da flere billeder viser en slidt bygning med huller i taget.
I starten var der ikke et reelt opland andet end en håndfuld gårde, men over tid kom der en mindre landsby omkring Gårde Billetsalgssted.
I 1920 blev der bygget en ny station ca. 200 meter nord for vogterhuset. Gårde Station blev nedrykket til trinbræt i 1970 - stationsbygningen findes stadig, men varehuset ved Gårde Station er nedrevet ca. år 2009.
Byggeår | 1970 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsbakken 24B, 6870 Ølgod |
Højdeplacering over havet | 41,8 meter |
GPS koordinater | 55.765298208332005,8.61151594049655 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023 Download billede
Ølgod Trinbræt (Øg) lå 42,6 km. fra første station.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade, 6870 Ølgod |
Stednavneforkortelse | Øg |
Højdeplacering over havet | 43,6 meter |
GPS koordinater | 55.81061979536138,8.622540872452172 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023 Download billede
Skodsbøl Station (Skø) lå 49,6 km. fra første station.
I 1916 blev der i en kort periode etableret togfølgestationer i Skodsbøl, Gårde og Alslev Grusgrav i anledning den forhøjede trafik i forbindelse med Ungskuet i Varde.
I 1927 tilkom der sidespor og i 1929 blev der bygget en ny ekspeditionsbygning med stykgodspakhus.
Skodsbøl Billetsalgssted blev ophøjet til station i 1959, men glæden varede kort da Skodsbøl Station blev nedlagt i 1965.
Den oprindelige bygnings er nedrevet, men den "nye" ekspeditionsbygning fra 1929 findes stadig.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1959 |
Nedlagt | 1965 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Puglundvej 2, 6880 Tarm |
Stednavneforkortelse | Skø |
Højdeplacering over havet | 22,8 meter |
GPS koordinater | 55.863198,8.568522 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skodsbøl Station.
Titel: Skodsbøl Station
Person: Bygningsnavn: Skodsbøl Station
Sted: Danmark, Jylland, Tarm, Skodsbøl
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01248_011.tif
Tarm Trinbræt (Ta) lå 55,7 km. fra første station.
Den 4. november 1913 blev Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) forlænget til Tarm, hvor banen fik tilslutning på Tarm station. I den periode skiftede banen navn fra Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) til Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane (VNTJ). VNTJ havde en tosporet remise på Tarm Station.
VNTJ fik dog ingen lang levetid da denne blev nedlagt igen 1. september 1940.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 2B, 6880 Tarm |
Stednavneforkortelse | Ta |
Højdeplacering over havet | 5,6 meter |
GPS koordinater | 55.90977111928359,8.520643684799552 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023 Download billede
Skjern Station (Sj) lå 60,3 km. fra første station.
Andre navne og stavemåder | Før 19.03.1952 Skern, før 15.05.1931 Skjern. |
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.08.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Bredgade 55A, 6900 Skjern |
Stednavneforkortelse | Sj |
Højdeplacering over havet | 5,0 meter |
GPS koordinater | 55.947650,8.492299 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. februar 2013 Download billede
Dejbjerg Trinbræt (Db) lå 67,6 km. fra første station.
I 1900 blev der anlagt et offentligt sidespor ved Dejbjerg Billetsalgssted.
I 1923 ophøjet Dejbjerg Billetsalgssted til station og en ny stationsbygning blev placeret ca. 300 meter længere mod syd.
Dejbjerg station blev nedrykket til trinbræt pr. 1. januar 1963, men trinbrættet blev flyttet tilbage til det tidligere Dejbjerg Billetsalgssted, som blev ibrugtaget den 2. december 1963, og var i drift frem til 1969. Den gamle ventebygning fandtes stadig ved det seneste trinbræt, men var blevet solgt til privat beboelse.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1963.12.02 |
Nedlagt | 1969 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Dejbjergvej, 6900 Skjern |
Stednavneforkortelse | Db |
Højdeplacering over havet | 10,4 meter |
GPS koordinater | 55.993561771095905,8.410636193087756 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1963 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Dejbjerg Trinbræt.
Titel: Dejbjergvej 22 - 1963 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Dejbjergvej 22, Dejbjerg, 6900 Skjern
Vejnavn: Dejbjergvej
Husnummer: 22
Lokalitet: Dejbjerg
Postnummer: 6900
By: Skjern
Sogn: Dejbjerg
Matrikelnummer: 9, Dejbjerg Præstegård, Dejbjerg
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1963
Note: Id: AAL_02483_044.tif
Lem Trinbræt (Lm) lå 71,7 km. fra første station.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade, 6940 Lem St |
Stednavneforkortelse | Lm |
Højdeplacering over havet | 8,9 meter |
GPS koordinater | 56.02524381198159,8.385696895778706 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lem Station.
Titel: Parti fra Jernbanegade Lem St. - 1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Lem st by
Vejnavn: Jernbanegade
Husnummer: 3
Lokalitet: Postnummer: 6940
By: Lem st.
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1952
Note: Id: H02047_p_017.tif
Velling Station (Vlg) lå 77,9 km. fra første station.
Byggeår | 1878 |
Åbnet | 1878 |
Nedlagt | 1971 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Koustrupvej 5, 6950 Ringkøbing |
Stednavneforkortelse | Vlg |
Højdeplacering over havet | 10,2 meter |
GPS koordinater | 56.063057,8.325982 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Velling Station.
Titel: Andersen, Knud P., gårdejer - 1961 -
Person: Andersen, Knud P., gårdejer
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Velling
Vejnavn: Koustrupvej
Husnummer: 5
Lokalitet: Postnummer: 6950
By: Ringkøbing
Sogn: Velling
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Id: H10358_022.tif
Ringkøbing Station (Rj) lå 83,8 km. fra første station.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.03.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Nørredige 3A, 6950 Ringkøbing |
Stednavneforkortelse | Rj |
Højdeplacering over havet | 3,1 meter |
GPS koordinater | 56.092913,8.249927 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023 Download billede
Hee Trinbræt (He) lå 90,3 km. fra første station.
Da et billede af Hee Stations "Stationsbygning" kom i ugepressen, blev det for meget for DSB, og DSB overtog "Stationsbygning". I 1902 blev der bygget en nydelig lille landstation og det lå så heldigt, at folketingsmand og senere minister I. C. Christensen, der var egnens mand, og ventede kongebesøg i 1908, var det med modtagelse ved Hee Station og nu var der intet at grine ad. Stationsbygningen fra 1902 findes stadig, men Hee har siden 1966 kun haft trinbræt.
Andre navne og stavemåder | He |
Byggeår | 1966 |
Åbnet | 1966 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Ringgaden, 6950 Ringkøbing |
Stednavneforkortelse | He |
Højdeplacering over havet | 6,0 meter |
GPS koordinater | 56.14405153270251,8.286764180396213 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023 Download billede
Tim Trinbræt (Tm) lå 96,0 km. fra første station.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 7A, 6980 Tim |
Stednavneforkortelse | Tm |
Højdeplacering over havet | 8,8 meter |
GPS koordinater | 56.19541912601495,8.305816442269718 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022 Download billede
Ulfborg Trinbræt (Uf) lå 104,7 km. fra første station.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skovgaardvej 1B, 6990 Ulfborg |
Stednavneforkortelse | Uf |
Højdeplacering over havet | 14,4 meter |
GPS koordinater | 56.27150765885884,8.325014410292539 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022 Download billede
Vemb Station (Vem) lå 112,8 km. fra første station.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.03.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 6, 7570 Vemb |
Stednavneforkortelse | Vem |
Højdeplacering over havet | 7,3 meter |
GPS koordinater | 56.343696,8.345033 |
Fotograf: Peter Havskov Christensen - Dato: den 15. august 2020
Bur Trinbræt (Bu) lå 118,9 km. fra første station.
Vogterhuset findes stadig, medens stationsbygningen er nedrevet. I 1969 tilbød stationsmesteren at drive stationen for egen regning, mod han kunne få tilbudt at købe stationen og fik dens indtægter. I 1970 nedsattes Bur til trinbræt, og stationsbygningen blev nedrevet.
Byggeår | 1970 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Bygaden 25A, 7570 Vemb |
Stednavneforkortelse | Bu |
Højdeplacering over havet | 14,7 meter |
GPS koordinater | 56.36770580183714,8.427980237916618 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022 Download billede
Naur Trinbræt (Nr) lå 124,5 km. fra første station.
Naur Billetsalgssted blev i 1964 nedsat til trinbræt og trinbrættet blev nedlagt i 1968.
Naur ekspeditionsbygning henlå og forfaldt et par år, hvorefter ekspeditionsbygning blev nedrevet. Vogterhus nummer 103 findes stadig i velholdt stand.
Naur har også været stavet Navr.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1964 |
Nedlagt | 1968 |
Nedrevet | Nedrevet omkring 1970. |
Stednavneforkortelse | Nr |
Højdeplacering over havet | 17,0 meter |
GPS koordinater | 56.375011920829614,8.51858766070142 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022 Download billede
Holstebro Markedsplads Trinbræt lå 130,4 km. fra første station.
Holstebro Markedsplads Trinbræt blev lejligheds brugt til udflugtstog omkring 2. verdenskrig, men det nøjagtige årstal er ikke kendt. Holstebro Markedsplads Trinbræt var dog med i tjenestekøreplan med gyldighed fra 6. oktober 1935, men trinbrættet er kun optaget på strækningen Esbjerg–Struer og ikke på strækningen Holstebro-Vejle. Den gamle tjenestekøreplan er anført, at visse tog skulle standse ved Holstebro Markedsplads på visse dage.
Nedlagt | Nedlagt |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 21,0 meter |
GPS koordinater | 56.36166721781375,8.611615018177734 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Holstebro Markedsplads Trinbræt - trinbrættet er placeret til venstre i billedet lige bag vogterhus 105.
Titel: - 1949 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Holstebro
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1949
Note: Id: L03841_022.tif
Holstebro Station (Ho) lå 131,2 km. fra første station.
Den gamle Holstebro Banegård lå ved den nuværendes perron 3 og blev nedrevet i 1906.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1906 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Stationsvej 15, 7500 Holstebro |
Stednavneforkortelse | Ho |
Højdeplacering over havet | 23,3 meter |
GPS koordinater | 56.365371,8.620789 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022 Download billede
Hjerm Trinbræt (Hm) lå 139,8 km. fra første station.
Da Struer-Holstebro banen åbnede den 17. november 1865, var det den sidste bane, som DJDS anlagde, inden staten i 1867 købte selskabets aktier af de engelske ejere Peto, Brassey & Betts. Peto. Brassey & Betts var kommet i økonomisk uføre og var begynd at udgøre en risiko for jernbanedriften i det Jydske. Der var oprindeligt ingen planlagte mellemstationer på den 15,4 km lange bane mellem Struer-Holstebro.
I 1869 etableredes stykgodsekspedition, og Hjerm Billetsalgssted blev ophøjet til holdeplads ved denne lejlighed, indtil man i 1876 anlagde et læssespor, hvorved Hjerm Holdeplads ophøjes til "rigtig" station.
Denne oprindelige ekspeditionsbygning i træ blev nedrevet i 1893, hvor der blev opført en permanent muret stationsbygning. Denne bygning blev nedrevet i 2000 og erstattet af et trinbræt med perrontag og venterum, som blev indviet den 5. august 2000.
Byggeår | 2000 |
Åbnet | 2000.08.05 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 2, 7560 Hjerm |
Stednavneforkortelse | Hm |
Højdeplacering over havet | 29,5 meter |
GPS koordinater | 56.438844143217594,8.639886196376924 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022 Download billede
Struer Station (Str) var Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane)'s endestation og lå 146,6 km. fra første station.
Esbjerg-Struer (Den Vestjyske Længdebane) trafikeret af Arriva
Vejle–Herning–Struer trafikeret af DSB
Struer-Thisted (Thybanen) trafikeret af Arriva.
Byggeår | 1865 |
Åbnet | 1865.11.17 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Østergade 57, 7600 Struer |
Stednavneforkortelse | Str |
Højdeplacering over havet | 6,5 meter |
GPS koordinater | 56.491405,8.601705 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022 Download billede