M2 - operatør: Metro Service



Københavns Metro M2: En Nøglelinje i Byens Infrastruktur

M2 er en af de fire linjer, der udgør det københavnske metrosystem. Linjen starter ved Vanløse Metrostation og følger M1-linjen hele vejen til Christianshavn Metrostation, hvor de deler sig. M2 fortsætter mod Københavns Lufthavn Metrostation, mens M1 drejer mod Vestamager Metrostation.

Generelt om Københavns Metrosystem

Københavns Metro er et avanceret metrosystem med i alt 39 stationer, hvoraf 25 er underjordiske, én er nedgravet men åben (Øresund), og 13 er over terræn. Metrosystemet består af de to sammenhængende linjer M1 og M2, samt Cityringen (M3) og Nordhavnslinjen (M4).

M1 og M2 strækker sig fra Vanløse over Frederiksberg og Indre By til Christianshavn, hvor de deler sig: M1 kører mod Vestamager gennem Ørestad, og M2 kører mod Københavns Lufthavn langs Amager Strandpark. M3 (Cityringen) er en ringlinje, der forbinder Københavns Hovedbanegård med Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro, Østerbro og Indre By. M4 Nordhavn strækker sig fra Københavns Hovedbanegård til Orientkaj Metrostation, hvor den deler spor med Cityringen. Det er kun Nordhavn Metrostation og Orientkaj, der er nye stationer på denne linje.

M1 og M2 åbnede den 19. oktober 2002, og den 28. september 2007 blev M2 forlænget til Københavns Lufthavn. Cityringen (M3) åbnede den 29. september 2019, og Nordhavnsmetroen (M4) fulgte efter den 28. marts 2020. Metroen har ca. 160.000 daglige passagerer og genererede en passagerindtægt på cirka 0,6 milliarder kroner i 2011, svarende til en markedsandel på 18 % af den kollektive trafik i Hovedstadsområdet.

Historien Bag Københavns Metro

I 1991 færdiggjorde en komité en trafikplan for Københavns centrum og det omkringliggende nærområde. Denne plan beskrev en forbindelse mellem det centrale København og Amager, der skulle forbinde byens centrum med både Øst- og Vestamager, herunder den nye bydel Ørestad og lufthavnen i Kastrup. Strækningen til lufthavnen blev planlagt på det nedlagte Amagerbanens tracé.

Fokus var primært på Ørestad, hvilket betød, at man ventede med at lave en samlet baneplan for hele København. Metrosystemets linjeføring er baseret på samme princip som Københavns S-tog, hvor flere linjer samles i centrum, hvilket maksimerer antallet af afgange i områder med høj befolkningstæthed og reducerer dem i yderområderne.

Udviklingen af Ørestad og Valget af Metroen

I 1992 blev Ørestad-konceptet fremlagt sammen med den specielle Ørestadslov, som blev vedtaget samme år. Ørestad blev Danmarks første "new town"-projekt, hvor trafikinfrastrukturen blev etableret før bebyggelsen. Formålet var at skabe gode trafikforbindelser, der kunne tiltrække virksomheder til området og dermed fremme byudviklingen. Ørestadsselskabet blev etableret i 1993 med Københavns Kommune og staten som ejere, og de blev ansvarlige for projektets gennemførelse.

Da man skulle vælge den nye trafikløsning, blev følgende præmisser overvejet:

Københavns Metro M2 og Fremtidens Infrastruktur

Københavns Metro er fortsat en central del af byens kollektive trafik og spiller en væsentlig rolle i at reducere trængsel og forbedre miljøet i hovedstadsområdet. Metroen udvides løbende, og fremtidige forbedringer vil styrke netværket yderligere, hvilket gør det til et endnu mere attraktivt valg for pendlere og besøgende.


Vigtige stamdata for M2

Jernbanens længde i km 14,2
BaneforkortelseMetro Service
Statstilskud i %100%
Jernbanen indviet2002.10.19
Jernbanen åbnet2002.10.19
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeDobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast/beton underlag
Hastighed max80 km/t
Hastighed gennemsnitlig max40 km/t inkl. stop på stationer
El drift750 V DC
TogkontrolsystemATC med ATP, ATO og ATS
Bane statusMetro



M2 havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetVanløse Metrostation (Van)0,0 km
Stedet er fotograferetFlintholm Metrostation (Fl)0,6 km
Stedet er fotograferetLindevang Metrostation (Lit)1,5 km
Stedet er fotograferetFasanvej Metrostation (Sot)2,1 km
Stedet er fotograferetFrederiksberg Metrostation (Fb)2,7 km
Stedet er fotograferetForum Metrostation (For)4,0 km
Stedet er fotograferetNørreport Metrostation (Kn)5,2 km
Stedet er fotograferetKongens Nytorv Metrostation (Kgn)6,2 km
Stedet er fotograferetChristianshavn Metrostation (Khc)7,1 km
Stedet er fotograferetAmagerbro Metrostation (Amb)8,3 km
Stedet er fotograferetLergravsparken Metrostation (Lgp)9,1 km
Stedet er fotograferetØresund Metrostation (Øsv)10,0 km
Stedet er fotograferetAmager Strand Metrostation (Ams)10,6 km
Stedet er fotograferetFemøren Metrostation (Feø)11,9 km
Stedet er fotograferetKastrup Metrostation (Ksa)13,1 km
Stedet er fotograferetKøbenhavns Lufthavn Metrostation14,2 km


Vanløse Metrostation (Van) var M2 banens første station

Vanløse Metrostation: Et Travlt Knudepunkt i Københavns Offentlige Transport

Vanløse Metrostation er den vestligst beliggende station på metrolinjerne M1 og M2 i København og fungerer som et vigtigt knudepunkt for både metro- og S-togspassagerer. Beliggende midt i Vanløses rolige forstadsmiljø er stationen en travl omstigningsstation, der skaber hurtige og hyppige forbindelser til det centrale København. Med sine daglige 10.800 passagerer spiller Vanløse Metrostation en afgørende rolle i Københavns offentlige transport.

Vanløse Metrostation: Et Nav i Byens Transportnet

Vanløse Metrostation blev åbnet som en del af Københavns metroinfrastruktur og er i dag en af de vigtigste omstigningsstationer mellem S-tog og metro i byen. Som den vestlige endestation for både M1- og M2-linjerne giver stationen nem adgang til resten af København. Rejsende kan hurtigt skifte mellem metroen og S-toget på stationens to niveauer, hvilket gør den til en central transporthub for pendlere og besøgende.

Stationens placering gør det muligt for passagerer at rejse hurtigt ind til byens centrum og videre ud til forstæderne, hvilket er en stor fordel for de mange, der dagligt benytter stationen.

Aktiviteter og Oplevelser i Nærheden af Vanløse Station

Vanløse Metrostation ligger i hjertet af Vanløse, en bydel i København, der kombinerer det rolige forstadsmiljø med bylivets bekvemmeligheder. I umiddelbar nærhed af stationen kan du tage en afslappende gåtur på Vanløse Torv, et populært mødested for både lokale og besøgende.

Desuden er Vanløse Kulturstation et kulturelt omdrejningspunkt, der byder på teaterforestillinger, koncerter og andre kunstneriske begivenheder. Kulturstationen ligger tæt på metrostationen og er let tilgængelig for alle, der rejser til og fra området.

For shoppingentusiaster er Vanløses indkøbscenter Kronen et oplagt besøg. Med direkte adgang fra metrostationens østlige ende er det nemt at komme til dette moderne indkøbscenter, der rummer en række butikker, caféer og restauranter. Kronen er et populært sted at handle for både lokale og pendlere.

Teknisk Information om Vanløse Metrostation

Vanløse Metrostation er en overjordisk station, der er udstyret med moderne faciliteter som elevatorer, der gør den tilgængelig for alle passagerer, herunder dem med mobilitetsudfordringer. Stationen betjener dagligt omkring 10.800 passagerer, hvilket gør den til en af de travleste stationer på metrolinjerne M1 og M2.

Som et centralt omstigningspunkt mellem metro og S-tog er Vanløse Metrostation designet til at håndtere store mængder passagerer effektivt og hurtigt. Stationens struktur og layout sikrer, at passagererne nemt kan skifte mellem transportmidler uden lange ventetider.

Forbindelser til Metroens M1 og M2 Linjer

Vanløse Metrostation fungerer som endestation for både M1- og M2-linjerne, hvilket giver passagerer mulighed for at rejse hurtigt til en række centrale destinationer i København. M1-linjen forbinder Vanløse med Vestamager, mens M2-linjen giver adgang til Lufthavnen og Kastrup.

Begge linjer har hyppige afgange, hvilket gør det nemt for rejsende at komme rundt i byen uden lange ventetider. Den direkte forbindelse til Københavns centrum er en stor fordel for pendlere, der dagligt rejser mellem Vanløse og byens mange arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner.

Vanløse Stations Rolle i Fremtidens Transport

Vanløse Metrostation fortsætter med at være en vigtig del af Københavns offentlige transportnet og forventes at spille en stadig større rolle i takt med byens vækst. Med stigende passagertal og udvidelser i byens infrastruktur vil stationen forblive et centralt knudepunkt for både lokale og pendlere.

Forbindelsen mellem metroen og S-toget sikrer, at stationen vil forblive et strategisk vigtigt stop i Københavns kollektive transport. Den nemme adgang til både bymidten og forstæderne gør stationen til et uundværligt transportpunkt i hovedstaden.

Vanløse Metrostation er en afgørende station i Københavns offentlige transportsystem, der betjener både metro- og S-togsnettet. Med sin placering som vestlig endestation for metrolinjerne M1 og M2 fungerer den som et centralt knudepunkt, der forbinder Vanløse med resten af København. Stationen er ikke kun en vigtig transportforbindelse, men også en gateway til det livlige bymiljø i Vanløse med kulturelle tilbud og shoppingmuligheder lige i nærheden.

Andre navne og stavemåderVandløse frem til 1903
Byggeår2003
Åbnet2003.10.12
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseVanløse Torv 5, 2720 Vanløse
StednavneforkortelseVan
Højdeplacering over havet13,7 meter
GPS koordinater55.6872638172799,12.491528681313966


Billede af Vanløse Metrostation.
Billede af Vanløse Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede



Flintholm Metrostation (Fl) lå 0,6 km. fra første station.

Flintholm Metrostation: Fra godsstation til moderne trafikknudepunkt

Flintholm Metrostation er i dag et af de største og mest travle trafikknudepunkter i hovedstadsområdet, hvor Metro, S-tog og busser forbinder tusindvis af rejsende dagligt. Men Flintholm har en lang historie, der går helt tilbage til slutningen af det 19. århundrede, hvor stedet startede som et sidespor til Frederiksberg Gasværk. Denne artikel gennemgår Flintholm Metrostations historiske udvikling fra en lille godsstation til en moderne og prisbelønnet station, der forbinder store dele af København.

Flintholm som forgrenings- og godsstation (1896-1998)

Flintholm Station startede sin historie i 1896 som et sidespor, der blev anlagt til Frederiksberg Gasværk. Sidesporet var en vigtig del af det lokale industrisystem og gjorde det muligt at fragte varer effektivt ind og ud af området. Det var dog først den 23. oktober 1929, at Flintholm officielt blev en station, da banen til Vigerslev Station blev taget i brug. I 1930 blev resten af stationen taget i brug sammen med Godsringbanen, hvilket gjorde Flintholm til et vigtigt knudepunkt for godstransport i København.

Stationen fungerede oprindeligt som en forgrenings- og godsstation på Frederikssundbanen og Godsringbanen. Den nordlige forgrening, kendt som Grøndal Station, var en vigtig del af stationens funktion indtil 1979. På dette tidspunkt var Flintholm et afgørende element i gods- og passagertrafikken, hvor togene både betjente lokal og regional transport.

Teknologiske opgraderinger og signalændringer

Som en del af stationens modernisering gennem årene blev der installeret nye signaler. I 1979 blev de gamle armsignaler udskiftet med moderne dagslyssignaler, hvilket forbedrede sikkerheden og effektiviteten på stationen. Den sydlige forgrening, som blev kaldt Damhus, blev også opgraderet, og stationens rolle som et centralt punkt for godstransport og togtrafik blev yderligere styrket.

Forbindelsen til Vanløse Station, som blev skabt ved åbningen af S-togsnettet, var også en væsentlig udvidelse af stationens kapacitet. På trods af planer om at udvide forbindelsen med en bro over Grøndal Parkvej, blev denne bro aldrig taget i brug og blev nedrevet omkring 1950. Dette var et eksempel på de udfordringer og ændringer, der kendetegnede stationens udvikling.

Overgangen til en moderne metrostation

I slutningen af det 20. århundrede begyndte Flintholm Stations rolle som godsstation at aftage. I 1996 blev den dobbeltsporede forbindelse fra Frederiksberg til Godsringbanen nedlagt, og to år senere, i 1998, blev den sidste forbindelse lukket. Fra dette tidspunkt blev Flintholm en fri bane mellem Solbjerg Station og Vanløse. Denne periode markerede slutningen på godstrafikken på Flintholm og starten på planerne om at skabe et moderne trafikknudepunkt.

Flintholm Station skulle omdannes til en kombineret S-togs- og metrostation, og arbejdet med at skabe denne nye station begyndte i slutningen af 1990'erne. Den 1. november 1999 blev den nordlige forgrening formelt lagt under Vanløse Station, og forbindelsen til Vanløse fra Ringbanen blev lukket i 2001. Dette banede vejen for den nuværende Flintholm Station, der skulle integrere flere forskellige transportmidler og imødekomme de moderne krav til effektiv transport i hovedstadsområdet.

Flintholm Station åbner som metrostation

Den nye Flintholm Station blev officielt indviet den 24. januar 2004 med trafikminister Flemming Hansen til stede for at erklære stationen for åben. Denne dag markerede starten på en ny æra for Flintholm, hvor stationen nu skulle betjene både S-tog, Metro og busser. Det første S-tog nogensinde til at standse på stationen var linje H mod Farum. Kort efter fulgte flere S-togslinjer, herunder linje H+ til Frederikssund og linje F til Hellerup, samt det første Metro-tog.

Stationens åbning markerede afslutningen på tre et halvt års arbejde med at bygge en af Danmarks mest avancerede stationer. Flintholm blev hurtigt et af hovedstadens største trafikknudepunkter, hvor tusindvis af passagerer skiftede mellem S-tog, Metro og busser. Stationen ligger på Ringbanen og Frederikssundbanen, og metrostrækningen forbinder den direkte med Vanløse.

Arkitektonisk design og priser

Flintholm Station er ikke blot kendt for sin funktionalitet, men også for sit prisbelønnede arkitektoniske design. Stationen er tegnet af KHR Architecture og har modtaget flere priser for sit innovative og æstetiske design. Blandt andet har stationen modtaget Den danske stålpris fra Dansk Stålinstitut, et diplom fra The Brunel Awards, en skønhedspris fra Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse og en stålpris fra European Steel Design Awards.

Stationens design er kendetegnet ved det store, imponerende glastag, der dækker hele stationsområdet. Glastaget, der måler 5.000 m² og hænger i 22 meters højde, er et markant arkitektonisk træk, der samler stationens perroner og skaber et åbent og luftigt rum for passagererne. Perronerne for Ringbanen ligger i terrænniveau, mens perronerne for Frederikssundbanen og Metroen er placeret på tværgående broer. Denne opsætning sikrer en effektiv trafikstrøm og gør det nemt for passagererne at skifte mellem de forskellige transportmidler.

Flintholm Station i dag

I dag er Flintholm Station en af Danmarks mest travle trafikknudepunkter, hvor op mod 60.000 passagerer skifter transport dagligt. Stationen forbinder flere S-togslinjer, herunder linjerne mod Ballerup og Frederikssund, samt Metroens linjer M1 og M2. Dette gør Flintholm til en central del af hovedstadens transportsystem, der forbinder både bymidten og forstæderne med resten af København.

Flintholm er også en vigtig del af Ringbanen, som sikrer nem transport mellem forskellige bydele i København uden at skulle rejse ind til byens centrum. Den direkte forbindelse til Metroen gør stationen endnu mere attraktiv for passagerer, der hurtigt vil rejse mellem forskellige dele af hovedstadsområdet.

Området omkring Flintholm

Flintholm Station ligger i et område, der præges af overgangen fra forstad til by. På den ene side findes villaområder, mens byens tættere bebyggelse med boligkarreer og storbystil præger den anden side. Tæt ved stationen ligger Grøndalsparken, en grøn oase, der strækker sig fra Nørrebro til Vanløse. Parken giver passagerer mulighed for at nyde et grønt område tæt på stationen, hvilket bidrager til en afslappet atmosfære i det ellers travle trafikknudepunkt.

Fremtidige perspektiver

Flintholm Station forventes at blive endnu vigtigere i fremtiden, efterhånden som passagertrafikken stiger. Med sin centrale placering og direkte forbindelse til flere vigtige transportlinjer vil stationen fortsat spille en afgørende rolle i Københavns transportsystem. Forbedringer og udvidelser af stationens kapacitet kan være nødvendige i de kommende år for at imødekomme den forventede vækst i passagertrafikken.

Flintholm Metrostation har gennemgået en betydelig udvikling fra en simpel godsstation i slutningen af det 19. århundrede til et moderne og travlt trafikknudepunkt i dag. Dens placering på både Ringbanen og Frederikssundbanen, samt den direkte forbindelse til Metroens linjer, gør stationen til et af de vigtigste transportcentre i København. Med sit innovative arkitektoniske design og de mange transportmuligheder er Flintholm Station et vigtigt knudepunkt for rejsende i hele hovedstadsområdet.

Byggeår2004
Åbnet2004.01.24
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseFlintholm Alle 55, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseFl
Højdeplacering over havet12,0 meter
GPS koordinater55.68589992812874,12.499472782624547


Billede af Flintholm Metrostation.
Billede af Flintholm Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede



Lindevang Metrostation (Lit) lå 1,5 km. fra første station.

Lindevang Metrostation er en tidligere S-togstation fra 1985. I dag fungerer Lindevang Metrostation som station for mange studerende på Copenhagen Business School. Kvarteret omkring Lindevang Station består hovedsageligt af større ejendomskomplekser i selskab med Lindevangsparken, der ligger som en lille, grøn oase på det ydre Frederiksberg.

Fakta om Lindevang Metrostation:
- Passagertal: 3.900 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En

Byggeår2003
Åbnet2003.10.12
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseDalgas Boulevard 142, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseLit
Højdeplacering over havet14,6 meter
GPS koordinater55.683492947313006,12.513121895668258


Billede af Lindevang Metrostation.
Billede af Lindevang Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede



Fasanvej Metrostation (Sot) lå 2,1 km. fra første station.

Fasanvej Metrostation ligger på Nordre Fasanvej, som hver dag transporterer studerende på Copenhagen Business School til og fra studie. Fasanvej Station placerer sig midt i overgangen fra ydre til indre Frederiksberg, et kvarter som i høj grad præges af beboelse, men som også huser Frederiksberg Hospital og har Frederiksberg Have inden for gåafstand.

Fakta om Fasanvej Metrostation:
- Passagertal: 6.800 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: En
- Rulletrapper til terræn: Ja

Byggeår2003
Åbnet2003.10.12
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNordre Fasanvej 26D, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseSot
Højdeplacering over havet14,9 meter
GPS koordinater55.68165624992782,12.523294743013418


Billede af Fasanvej Metrostation.
Billede af Fasanvej Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede



Frederiksberg Metrostation (Fb) lå 2,7 km. fra første station.

Frederiksberg Metrostation ligger tæt på Frederiksberg Centeret, hvorfra Falkoner Allé snor sig forbi med hyggelige fortovscafeer og spillestedet Falkoner Salen, der afholder koncerter og teaterforestillinger. Tæt på stationen finder du også en anden ikonisk Frederiksberg-vej, Gammel Kongevej, som byder på et hav af lækre butikker med alt fra kvalitetschokolade til tøj og sko, og for enden af Gammel Kongevej ligger Frederiksberg Rådhus. Derudover finder du en af hovedstadens største haver, Frederiksberg Have, en lille gåtur fra stationen.

Frederiksberg Metrostation har to forskellige indgangspartier:
Til Metrolinje M1/M2 via Solbjergvej 2D, 2000 Frederiksberg
og
Til Metrolinje M3 via Sylows Allé 6, 2000 Frederiksberg

Fakta om Frederiksberg Metrostation:
- Passagertal: 12.700 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To

Byggeår2003
Åbnet2003.05.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSolbjergvej 2D, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseFb
Højdeplacering over havet11,2 meter
GPS koordinater55.68120590589547,12.531845855217082


Billede af Frederiksberg Metrostation.
Billede af Frederiksberg Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede



Forum Metrostation (For) lå 4,0 km. fra første station.

Forum Metrostation: En Central Station i Københavns Hjerte

Forum Metrostation er opkaldt efter den ikoniske oplevelseshal Forum, som ligger ved siden af stationen. Beliggende, hvor Frederiksberg møder Nørrebro, er Forum Metrostation en vigtig del af Københavns offentlige transportnet. Med sin centrale placering giver stationen nem adgang til både kulturelle oplevelser og uddannelsesinstitutioner, og den er et populært valg for både pendlere og turister.

Metrostationens Placering og Omgivelser

Forum Metrostation er strategisk placeret tæt på flere af Københavns populære kvarterer. Med Søerne lige i nærheden og kort afstand til Blågårdsgade, tilbyder området en blanding af naturskønne omgivelser og byens pulserende caféliv. Blågårdsgade er kendt for sine små butikker, hyggelige caféer og afslappede atmosfære, som tiltrækker både lokale og besøgende.

Forum, der har givet navn til metrostationen, er en kendt oplevelseshal, som tidligere husede det berømte seksdagesløb i cykling. I dag bruges Forum til en bred vifte af arrangementer, herunder koncerter, messer og udstillinger, hvilket gør det til et af byens centrale kultursteder.

Historiske Omgivelser: Radiohuset og Uddannelsesinstitutioner

Lige overfor Forum Metrostation ligger det fredede Radiohuset, som tidligere var hovedsæde for Danmarks Radio (DR). Bygningen er nu hjemsted for Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvilket gør området til et kulturelt centrum for musikalske begivenheder og uddannelse.

I nærheden af metrostationen finder man også flere vigtige uddannelsesinstitutioner, herunder Københavns Tekniske Skole, handelsskolen Niels Brock og Frederiksberg Campus, også kendt som Landbohøjskolen. Landbohøjskolens universitetshave er et oplagt udflugtsmål for dem, der ønsker at nyde en rolig spadseretur i grønne omgivelser.

Forum Metrostation: En Travl Underjordisk Station

Forum Metrostation er en underjordisk station med dagligt cirka 9.900 passagerer, hvilket gør den til en af de travleste stationer på Københavns metro. Stationen er udstyret med en elevator, der sikrer let adgang for alle passagerer, herunder ældre og personer med handicap. Stationens underjordiske konstruktion er både praktisk og effektiv, hvilket gør det nemt for rejsende at komme til deres destinationer hurtigt og bekvemt.

Metrostationen er en vigtig del af Københavns metrolinje, der forbinder passagerer med resten af byen, og er særligt nyttig for dem, der bor eller arbejder i de omkringliggende områder. Stationens placering tæt på Forum og de mange uddannelsesinstitutioner gør den til et vigtigt knudepunkt for både pendlere og studerende.

Kultur og Fritid i Nærheden

For besøgende, der ønsker at udforske kulturen og fritidsmulighederne i området omkring Forum Metrostation, er der masser at opleve. Udover Forum og Radiohuset, som byder på koncerter og musikalske begivenheder, kan man også tage en tur til Frederiksberg Campus og nyde den smukke universitetshave. Haven er et populært sted for afslapning og en rolig pause fra byens travlhed.

Blågårdsgade, der ligger tæt på stationen, er kendt for sit rige kulturliv og afslappede atmosfære. Området er fyldt med små caféer, hvor man kan slappe af med en kop kaffe, og der er mange unikke butikker, der tilbyder alt fra kunsthåndværk til vintage tøj. Dette kvarter tiltrækker både lokale og turister, der ønsker at opleve Københavns alternative side.

Forum Metrostation: En Vigtig Del af Byens Transport

Som en del af Københavns omfattende metrosystem, spiller Forum Metrostation en vigtig rolle i at forbinde forskellige dele af byen. Med hyppige afgange og nem adgang til byens centrum samt de omkringliggende områder som Frederiksberg og Nørrebro, er stationen en essentiel del af den daglige transport for mange københavnere.

Forum Metrostation betjener både pendlere og besøgende, og dens centrale placering tæt på kulturelle og uddannelsesmæssige institutioner gør den til en vigtig hub i byen. Uanset om man er på vej til arbejde, skole eller en koncert i Forum, er metrostationen en bekvem og hurtig transportmulighed.

Fremtidige Perspektiver for Forum Metrostation

Med Københavns voksende befolkning og stigende efterspørgsel på offentlig transport vil Forum Metrostation fortsat spille en central rolle i byens infrastruktur. Stationens placering i hjertet af byen sikrer, at den vil forblive en vigtig omstigningsstation for både lokale og besøgende, der ønsker at rejse hurtigt og effektivt gennem byen.

Metroens udvidelse og forbedringer vil også styrke stationens rolle som en vigtig del af Københavns transportnet. Forum Metrostation vil fortsat være et knudepunkt for kulturelle og uddannelsesmæssige aktiviteter i de kommende år og vil forblive en vigtig del af byens travle liv.

Forum Metrostation er ikke kun et vigtigt transportknudepunkt i København, men også en gateway til nogle af byens mest ikoniske kulturelle og uddannelsesmæssige institutioner. Stationens placering ved Forum, Radiohuset og de mange uddannelsesinstitutioner gør den til et travlt og centralt sted for både pendlere og besøgende. Med sine hyppige afgange og nem adgang til byens øvrige områder vil Forum Metrostation fortsat være en vigtig del af Københavns offentlige transport.

Byggeår2003
Åbnet2003.05.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRosenørns Allé 17, 1970 Frederiksberg C
StednavneforkortelseFor
Højdeplacering over havet6,2 meter
GPS koordinater55.681759463100875,12.552823916465535


Billede af Forum Metrostation.
Billede af Forum Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede



Nørreport Metrostation (Kn) lå 5,2 km. fra første station.

Nørreport Metrostation er en del af Nørreport Station, som er Danmarks travleste station. Her kan byens mange passagerer skifte mellem metro, S-tog, tog og bus. Stationens store paddehatte skyder op i hjertet af Indre By mellem grønne åndehuller som Botanisk Have, Ørstedsparken og Kongens Have eller store seværdigheder som kronjuvelerne på Rosenborg Slot eller Thyco Brahes gamle observatorium Rundetårn. Kun 100 meter fra Nørreport Station finder du Israels Plads og det lækre madmarked Torvehallerne, som rummer mere end 60 forskellige stader. Her kan du spise din frokost, shoppe delikatesser eller tage en hurtig kop kaffe med videre.

Fakta om Nørreport Metrostation:
- Passagertal: 50.300 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To

Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseFrederiksborggade 13, 1360 København K
StednavneforkortelseKn
Højdeplacering over havet9,6 meter
GPS koordinater55.683666910715665,12.571608908616415


Billede af Nørreport Metrostation.
Billede af Nørreport Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede



Kongens Nytorv Metrostation (Kgn) lå 6,2 km. fra første station.

Kongens Nytorv Metrostation ligger i Københavns centrum. Pladsen er fra 1670 og er omgivet af fornemme bygninger og palæer som Det Kongelige Teaters Gamle Scene og et af Danmarks fineste hoteller, Hotel D'Angleterre. Fra stationen kan du tage rulletrapper direkte ind i stormagasinet Magasin, hvorfra der også er adgang til gågaden Strøget, hvor shoppelysten kan få frit spil. Ved Kongens Nytorv ligger den gamle havnekanal Nyhavn, som sitrer af sommerstemning i juli og august, mens duften af gløgg og brændte mandler hænger i luften i december. For enden af Nyhavn finder du også Skuespilhuset, der er en del af Det Kongelige Teater, og den nye bro, Inderhavnsbroen, som forbinder Nyhavn med Christianshavn.

Fakta om Kongens Nytorv Metrostation:
- Passagertal: 23.700 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To

Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKongens Nytorv 11, 1050 København K
StednavneforkortelseKgn
Højdeplacering over havet3,3 meter
GPS koordinater55.67940927760782,12.585187374780569


Billede af Kongens Nytorv Metrostation.
Billede af Kongens Nytorv Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021
Download billede



Christianshavn Metrostation (Khc) lå 7,1 km. fra første station.

Christianshavn Metrostation ligger der, hvor Christian den 4. for godt 400 år siden anlagde en ny bydel. Bydelen skulle hedde Christianshavn, ligge mellem Indre By og Amager og omgives af vand. Det gør sig stadigvæk gældende den dag i dag, hvor bydelens kanaler danner rammen for både husbåde, turistbåde og hyggelige caféer. På Christianshavn finder du også en af Københavns største turistattraktioner, nemlig Fristaden Christiania, hvis skæve og kreative ånd udtrykkes i områdets selvbyggede huse og små kunstværksteder. Tæt på Christianshavn Station ligger også to af Københavns historiske kirker, Christianskirken og Vor Frelsers Kirke, og hvis du vil se Christianshavn fra oven, kan du besøge Vor Frelser Kirkes gyldne kirketårn, hvis sidste 150 trin løber på ydersiden af selve tårnet.

Fakta om Christianshavn Metrostation:
- Passagertal: 14.200 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To

Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseTorvegade 44, 1400 København K
StednavneforkortelseKhc
Højdeplacering over havet1,1 meter
GPS koordinater55.672309210314324,12.591217150740473


Billede af Christianshavn Metrostation.
Billede af Christianshavn Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede



Amagerbro Metrostation (Amb) lå 8,3 km. fra første station.

Amagerbro Metrostation ligger ved siden af Amager Centret, der sammen med Amagerbrogades væld af butikker udgør et større indkøbskvarter. På den nærliggende Holmbladsgade fordeler lejligheder, små butikker og hyggelige caféer sig langs gaden, hvor du også finder idræts- og kulturhuset Prismen, der afholder alt fra teateropvisning og kunstudstilling til portvinsfestival og Amagerbros helt eget loppemarked.

Fakta om Amagerbro Metrostation:
- Passagertal: 10.300 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: En

Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseAmagerbro Torv 1, 2300 København S
StednavneforkortelseAmb
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater55.6635406547326,12.602718869478231


Billede af Amagerbro Metrostation.
Billede af Amagerbro Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. januar 2021
Download billede



Lergravsparken Metrostation (Lgp) lå 9,1 km. fra første station.

Lergravsparken Metrostation var Indtil 2007 endestation for metrolinjen M2. I efteråret 2007 åbnede den sidste del af strækningen fra Lergravsparken til Københavns Lufthavn. Området omkring Lergravsparken Station udgøres af et stort beboelseskvarter, der har givet stationen sit navn. Lergravsparken Station er placeret i et hjørne af et grønt parkanlæg med gode græsplæner og en bemandet legeplads.

Fakta om Lergravsparken Metrostation:
- Passagertal: 6.100 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: En

Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseØstrigsgade 61, 2300 København S
StednavneforkortelseLgp
Højdeplacering over havet2,4 meter
GPS koordinater55.66215578171062,12.61655656472974


Billede af Lergravsparken Metrostation.
Billede af Lergravsparken Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede



Øresund Metrostation (Øsv) lå 10,0 km. fra første station.

Øresund Metrostation ligger kun fem kilometer fra Indre By tæt ud til hovedstadens største strand med ca. 4,6 kilometer sand og vand. Fra Øresund Metrostation er der kun få hundrede meter til den stort anlagte Amager Strandpark, hvor du fra vandkanten kan se helt til Sverige. Den genopførte Helgoland Badeanstalt er især populær i sommermånederne, men bruges også flittigt af de københavnske vinterbadere.

Fakta om Øresund Metrostation:
- Passagertal: 2.900 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En

Byggeår2007
Åbnet2007.09.28
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseØresundsvej 146, 2300 København S
StednavneforkortelseØsv
Højdeplacering over havet-3,3 meter
GPS koordinater55.661335886744254,12.62881160329949


Billede af Øresund Metrostation.
Billede af Øresund Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. februar 2020
Download billede



Amager Strand Metrostation (Ams) lå 10,6 km. fra første station.

Amager Strand Metrostation eller også omtalt Amager Strandpark Metrostation. Fra Amager Strand Metrostation træder du ud i et Amagers gamle villakvarterer med haver og hække. Her er der ikke langt til vandet, sandet og de mange forskellige oplevelser, du kan finde i Amager Strandpark. Den asfalterede sti er god til løb og rulleskøjter, og ved strandstation 3 finder du en dykkerbane. I lagunen er vandet lavt og særligt velegnet til små børn, og længere ude i lagunen ses ofte mere seriøse svømmere iført våddragter. På det grønne græsområde langs med Amager Strandvej er der lagt op til picnic og grillaftener, og har du lyst til at spille beachvolley, er der også mulighed for det.

Fakta om Amager Strand Metrostation:
- Passagertal: 2.000 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En

Byggeår2007
Åbnet2007.09.28
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseItaliensvej 72A, 2300 København S
StednavneforkortelseAms
Højdeplacering over havet1,7 meter
GPS koordinater55.6561186627826,12.631891960725891


Billede af Amager Strand Metrostation.
Billede af Amager Strand Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. januar 2021
Download billede



Femøren Metrostation (Feø) lå 11,9 km. fra første station.

Femøren Metrostation er opkaldt efter et af de to grønne naturområder Femøren og Tiøren, som bruges til sommerkoncerter, eller hvis cirkus er i byen. På de vindblæste dage er Femøren Metrostation en et hit blandt surfere, for Amager Strandpark ligger kun nogle få hundrede meter fra Amager Strandpark, hvor der omkring strandstation 4 og 5 er etableret en surferzone til blandt andet kitesurfing og blokarts. Tæt på stationen finder du Kastrup Fort, resterne af et gammelt forsvarsbatteri, der i dag huser en restaurant og en legeplads.

Fakta om Femøren Metrostation:
- Passagertal: 2.500 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En

Byggeår2007
Åbnet2007.09.28
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHedegaardsvej 50, 2300 København S
StednavneforkortelseFeø
Højdeplacering over havet7,2 meter
GPS koordinater55.645255077003405,12.638341521298182


Billede af Femøren Metrostation.
Billede af Femøren Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. januar 2021
Download billede



Kastrup Metrostation (Ksa) lå 13,1 km. fra første station.

Kastrup Metrostation ligget tæt ved Danmarks Akvarium, Den Blå Planet, åbnede i 2013 med en placering lige ud til Øresund. Der er omkring 600 meter at gå fra Kastrup Metrostation til akvariet, og hvis du følger de blå bølgebænke, bliver du ført direkte ind i det store akvarie, som huser tusindvis af dyr fra hele verden, som boltrer sig i akvariets syv millioner liter azurblåt saltvand. Udover søpapegøjer og hammerhajer ligger Kastrup Metrostation også i nærheden Kunstmuseet Kastrupgårdsamlingen, et gammelt landsted nu indrettet som museum med moderne grafik og samtidskunst.

Fakta om Kastrup Metrostation:
- Passagertal: 2.400 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En

Byggeår2007
Åbnet2007.09.28
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseVed Stationen 1, 2770 Kastrup
StednavneforkortelseKsa
Højdeplacering over havet2,4 meter
GPS koordinater55.635833,12.646861


Billede af Kastrup Metrostation.
Billede af Kastrup Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. januar 2021
Download billede



Københavns Lufthavn Metrostation var M2's endestation og lå 14,2 km. fra første station.

Københavns Lufthavn Metrostation: Et Nemt Skifte mellem Fly og By

Københavns Lufthavn Metrostation, tidligere kendt som Lufthavnen Metrostation, er en vigtig del af infrastrukturen ved Københavns Lufthavn. Stationen er placeret i forbindelse med Terminal 3, hvor lufthavnens ankomsthal og check-in-område findes. Metrostationen er en integreret del af lufthavnens system, og det gør det nemt og hurtigt for passagerer at skifte mellem metro og fly. Med direkte adgang til check-in-automater og kort transporttid til byens centrum, har stationen en central rolle i at forbedre rejseoplevelsen for både ankommende og afgående passagerer.

Nem Adgang til Check-in og Bagageaflevering

En af de unikke funktioner ved Københavns Lufthavn Metrostation er muligheden for at klare check-in, allerede før du når frem til selve terminalen. På metrostationen er der opsat check-in-automater, som giver passagerer mulighed for at printe boardingkort og vælge sæde i god tid. Denne selvbetjeningsløsning gør det muligt at undgå køer og spare tid, så du kan fokusere på at nyde din rejse.

Når du er checket ind, er næste skridt at aflevere din bagage ved lufthavnens bagageindlevering. Har du kun håndbagage, kan du gå direkte fra metrostationen til sikkerhedskontrollen og videre mod din gate. Denne integrerede løsning gør Københavns Lufthavn Metrostation til et af de mest effektive transitknudepunkter for rejsende, som ønsker en hurtig og stressfri start på deres rejse.

Hurtig Forbindelse til Københavns Centrum

En anden stor fordel ved Københavns Lufthavn Metrostation er den korte rejsetid til Københavns centrum. Med metrolinjerne M2 og M3 tager det kun 14 minutter at nå ind til hjertet af byen fra lufthavnen. Denne hurtige forbindelse er særligt praktisk for internationale rejsende, der nemt kan komme fra lufthavnen til deres hotel, konference eller andre destinationer i byen. Metroens hyppige afgange sikrer, at rejsen kan foretages hurtigt og uden ventetid.

For turister, der netop er ankommet til Danmark, giver metrostationen en nem adgang til en af Københavns mest berømte attraktioner – byens livlige centrum, fyldt med caféer, restauranter, kultur og historiske seværdigheder.

Metrostationens Design og Infrastruktur

Københavns Lufthavn Metrostation er en moderne overjordisk station, designet til at håndtere et stort antal passagerer dagligt. Med 13.700 daglige passagerer spiller stationen en afgørende rolle i at lette transporten til og fra Københavns Lufthavn. For at sikre nem adgang for alle rejsende er stationen udstyret med to elevatorer, som forbinder perronen med det øvre niveau, hvor ankomsthallen og check-in-området ligger.

Stationens design er funktionelt og fokuserer på at gøre rejsen så smidig som mulig. Den brede perron og åbne struktur sikrer, at passagerer nemt kan navigere gennem stationen, selv på travle tidspunkter. De rullende fortove og trapper gør det muligt for rejsende at bevæge sig hurtigt mellem metroen og terminalen, hvilket minimerer ventetid og stress i forbindelse med skiftet mellem transportmidler.

En Forbindelse til Fremtiden

Københavns Lufthavn Metrostation er ikke kun en central del af Københavns transportinfrastruktur, men også en vigtig brik i fremtidens bæredygtige transport. Metroen er et miljøvenligt transportmiddel, der tilbyder hurtig og pålidelig transport uden at bidrage til biltrafik og CO2-udledning i byen. Med den stigende fokus på grøn transport i Europa og verden over, er Københavns Lufthavn Metrostation en vigtig del af at sikre en mere bæredygtig fremtid for luftfart og bytransport.

Som Københavns Lufthavn fortsætter med at udvide, forventes passagertallet på metrostationen også at stige. Den nemme forbindelse mellem metro og lufthavn vil fortsat være et stort aktiv for både turister, erhvervsrejsende og pendlere, der skal fra lufthavnen til byen og omvendt.

Fremtidige Udvidelser og Muligheder

Københavns Lufthavn Metrostation vil sandsynligvis fortsætte med at udvikle sig i takt med lufthavnens og byens vækst. Med flere planlagte udvidelser af lufthavnen og en stigende mængde internationale rejsende, kan stationen i fremtiden få endnu flere passagerer og måske endda nye forbindelser til andre dele af København og regionen.

Københavns Metro er kendt for sin høje effektivitet og brugervenlighed, og det er forventet, at fremtidige forbedringer vil fortsætte med at optimere stationens funktioner. Samtidig vil nye teknologier inden for transport og digitalisering også sandsynligvis finde vej til stationen, hvilket kan gøre rejsen endnu nemmere for fremtidige passagerer.

Københavns Lufthavn Metrostation er en af de mest centrale stationer i Københavns transportsystem og spiller en afgørende rolle for passagerer, der rejser mellem lufthavnen og byens centrum. Med sin bekvemme beliggenhed i Terminal 3 og hurtige forbindelse til byens centrum er stationen et vigtigt knudepunkt for både internationale rejsende og lokale pendlere. Med dens moderne design og effektive transportmuligheder tilbyder stationen en smidig og bekvem rejseoplevelse for alle passagerer.

Andre navne og stavemåderLufthavnen Metrostation
Byggeår2007
Åbnet2007.09.28
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseEllehammersvej 24, 2770 Kastrup
Højdeplacering over havet4,4 meter
GPS koordinater55.63047174676526,12.649327573972855


Billede af Lufthavnen Metrostation.
Billede af Lufthavnen Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. januar 2021
Download billede