M1 - operatør: Metro Service, en artikel om M1




Københavns Metro: M1-linjen og Systemets Udvikling

Københavns Metro M1 er en af de fire linjer, der udgør det moderne metrosystem i København. Linjen begynder ved Vanløse Metrostation og følges med M2-linjen hele vejen til Christianshavn Metrostation. Herfra deler de to linjer sig, hvor M1 fortsætter mod Vestamager Metrostation, mens M2 fortsætter mod Københavns Lufthavn Metrostation.

Generelt om Københavns Metrosystem

Københavns Metro er et avanceret metrosystem med 39 stationer, hvoraf 25 er underjordiske, én er nedgravet men åben (Øresund Metrostation), og 13 er over terræn. Metrosystemet består af to sammenhængende linjer, M1 og M2, samt Cityringen (M3) og Nordhavnslinjen (M4).

M1 og M2 strækker sig fra Vanløse over Frederiksberg og Indre By til Christianshavn, hvor de deler sig i to retninger: M1 kører mod Vestamager gennem Ørestad, mens M2 kører mod Københavns Lufthavn langs Amager Strandpark. M3 (Cityringen) er en ringlinje, der forbinder Københavns Hovedbanegård med Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro, Østerbro og Indre By. M4 Nordhavn strækker sig fra Københavns Hovedbanegård til Orientkaj Metrostation, hvor den deler spor med Cityringen, og kun Nordhavn og Orientkaj er nye metrostationer.

Åbning og Udvidelser af Københavns Metro

M1 og M2 åbnede den 19. oktober 2002, og den 28. september 2007 blev M2 forlænget til Københavns Lufthavn. Den 29. september 2019 åbnede Cityringen (M3), og den 28. marts 2020 åbnede Nordhavnsmetroen (M4). Metroen har ca. 160.000 daglige passagerer og havde en passagerindtægt på cirka 0,6 milliarder kroner i 2011, hvilket svarer til en markedsandel på 18 % af den kollektive trafik i Hovedstadsområdet.

Historien Bag Københavns Metrosystem

I 1991 færdiggjorde en komité arbejdet med en trafikplan for Københavns centrum og det omkringliggende nærområde. Denne plan beskrev en forbindelse mellem de centrale dele af København og Amager, med det formål at forbinde det centrale København med både Øst- og Vestamager, inklusive den nye Ørestad og lufthavnen i Kastrup. Strækningen til lufthavnen blev planlagt på den nedlagte Amagerbanens tracé.

Fokus var primært på Ørestad, og derfor ventede man med at lave en samlet baneplan for hele København. Metrosystemets linjeføring er baseret på det samme princip som Københavns S-tog, hvor flere linjer flettes sammen til én gennem centrum. Dette giver flest afgange i områder med høj befolkningstæthed og færre afgange i yderområderne, men stadig et passende antal i forhold til behovet.

Ørestadsprojektet og Valget af Metro

I 1992 blev Ørestad-konceptet fremlagt sammen med den specielle Ørestadslov, som blev vedtaget samme år. Ørestad blev Danmarks første "new town"-projekt, hvor trafikinfrastrukturen blev bygget før bydelen, for at tiltrække firmaer til området. Indtægterne fra salg af grunde skulle bruges til at finansiere trafikanlæggene. Ørestadsselskabet blev etableret i 1993 med Københavns Kommune og staten som ejere, og det blev ansvarligt for projektets gennemførelse.

Valget af metro som den nye trafikløsning blev truffet ud fra følgende overvejelser:
  • Metroen skulle ikke genere bilisterne.
  • Systemet havde potentiale til at tiltrække mange passagerer med høj rejsehastighed, toghyppighed, stabilitet og sikkerhed.
  • Bedre miljø i byen med lav støj, lavt vibrationsniveau, lav forurening og ingen visuelle gener.
  • Lav risiko for ulykker.
  • Få ulemper for borgere under konstruktion og brug.
  • Gennemsnitshastigheden inklusive stop på stationerne er 40 km/t.

Københavns Metrosystem i Fremtiden

Københavns Metro er fortsat en central del af byens kollektive trafik og spiller en væsentlig rolle i at reducere trængsel og forbedre miljøet i hovedstadsområdet. Fremtidige udvidelser og forbedringer vil fortsætte med at styrke metronetværket, hvilket gør det til et endnu mere attraktivt valg for daglige pendlere og besøgende i byen.


Vigtige stamdata for M1

Jernbanens længde i km 13,1
BaneforkortelseMetro Service
Statstilskud i %100%
Jernbanen indviet2002.10.19
Jernbanen åbnet2002.10.19
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeDobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast/beton underlag
Hastighed max80 km/t
Hastighed gennemsnitlig max40 km/t inkl. stop på stationer
El drift750 V DC
TogkontrolsystemATC med ATP, ATO og ATS
Bane statusMetro



M1 havde følgende stoppesteder



Vanløse Metrostation (Van) var M1 banens første station

Vanløse Metrostation: Et Travlt Knudepunkt i Københavns Offentlige Transport

Vanløse Metrostation er den vestligst beliggende station på metrolinjerne M1 og M2 i København og fungerer som et vigtigt knudepunkt for både metro- og S-togspassagerer. Beliggende midt i Vanløses rolige forstadsmiljø er stationen en travl omstigningsstation, der skaber hurtige og hyppige forbindelser til det centrale København. Med sine daglige 10.800 passagerer spiller Vanløse Metrostation en afgørende rolle i Københavns offentlige transport.

Vanløse Metrostation: Et Nav i Byens Transportnet

Vanløse Metrostation blev åbnet som en del af Københavns metroinfrastruktur og er i dag en af de vigtigste omstigningsstationer mellem S-tog og metro i byen. Som den vestlige endestation for både M1- og M2-linjerne giver stationen nem adgang til resten af København. Rejsende kan hurtigt skifte mellem metroen og S-toget på stationens to niveauer, hvilket gør den til en central transporthub for pendlere og besøgende.

Stationens placering gør det muligt for passagerer at rejse hurtigt ind til byens centrum og videre ud til forstæderne, hvilket er en stor fordel for de mange, der dagligt benytter stationen.

Aktiviteter og Oplevelser i Nærheden af Vanløse Station

Vanløse Metrostation ligger i hjertet af Vanløse, en bydel i København, der kombinerer det rolige forstadsmiljø med bylivets bekvemmeligheder. I umiddelbar nærhed af stationen kan du tage en afslappende gåtur på Vanløse Torv, et populært mødested for både lokale og besøgende.

Desuden er Vanløse Kulturstation et kulturelt omdrejningspunkt, der byder på teaterforestillinger, koncerter og andre kunstneriske begivenheder. Kulturstationen ligger tæt på metrostationen og er let tilgængelig for alle, der rejser til og fra området.

For shoppingentusiaster er Vanløses indkøbscenter Kronen et oplagt besøg. Med direkte adgang fra metrostationens østlige ende er det nemt at komme til dette moderne indkøbscenter, der rummer en række butikker, caféer og restauranter. Kronen er et populært sted at handle for både lokale og pendlere.

Teknisk Information om Vanløse Metrostation

Vanløse Metrostation er en overjordisk station, der er udstyret med moderne faciliteter som elevatorer, der gør den tilgængelig for alle passagerer, herunder dem med mobilitetsudfordringer. Stationen betjener dagligt omkring 10.800 passagerer, hvilket gør den til en af de travleste stationer på metrolinjerne M1 og M2.

Som et centralt omstigningspunkt mellem metro og S-tog er Vanløse Metrostation designet til at håndtere store mængder passagerer effektivt og hurtigt. Stationens struktur og layout sikrer, at passagererne nemt kan skifte mellem transportmidler uden lange ventetider.

Forbindelser til Metroens M1 og M2 Linjer

Vanløse Metrostation fungerer som endestation for både M1- og M2-linjerne, hvilket giver passagerer mulighed for at rejse hurtigt til en række centrale destinationer i København. M1-linjen forbinder Vanløse med Vestamager, mens M2-linjen giver adgang til Lufthavnen og Kastrup.

Begge linjer har hyppige afgange, hvilket gør det nemt for rejsende at komme rundt i byen uden lange ventetider. Den direkte forbindelse til Københavns centrum er en stor fordel for pendlere, der dagligt rejser mellem Vanløse og byens mange arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner.

Vanløse Stations Rolle i Fremtidens Transport

Vanløse Metrostation fortsætter med at være en vigtig del af Københavns offentlige transportnet og forventes at spille en stadig større rolle i takt med byens vækst. Med stigende passagertal og udvidelser i byens infrastruktur vil stationen forblive et centralt knudepunkt for både lokale og pendlere.

Forbindelsen mellem metroen og S-toget sikrer, at stationen vil forblive et strategisk vigtigt stop i Københavns kollektive transport. Den nemme adgang til både bymidten og forstæderne gør stationen til et uundværligt transportpunkt i hovedstaden.

Vanløse Metrostation er en afgørende station i Københavns offentlige transportsystem, der betjener både metro- og S-togsnettet. Med sin placering som vestlig endestation for metrolinjerne M1 og M2 fungerer den som et centralt knudepunkt, der forbinder Vanløse med resten af København. Stationen er ikke kun en vigtig transportforbindelse, men også en gateway til det livlige bymiljø i Vanløse med kulturelle tilbud og shoppingmuligheder lige i nærheden.

Andre navne og stavemåderVandløse frem til 1903
Byggeår2003
Åbnet2003.10.12
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseVanløse Torv 5, 2720 Vanløse
StednavneforkortelseVan
Højdeplacering over havet13,7 meter
GPS koordinater55.6872638172799,12.491528681313966


Billede af Vanløse Metrostation.
Billede af Vanløse Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede



Flintholm Metrostation (Fl) lå 0,6 km. fra første station.

Flintholm Metrostation: Fra godsstation til moderne trafikknudepunkt

Flintholm Metrostation er i dag et af de største og mest travle trafikknudepunkter i hovedstadsområdet, hvor Metro, S-tog og busser forbinder tusindvis af rejsende dagligt. Men Flintholm har en lang historie, der går helt tilbage til slutningen af det 19. århundrede, hvor stedet startede som et sidespor til Frederiksberg Gasværk. Denne artikel gennemgår Flintholm Metrostations historiske udvikling fra en lille godsstation til en moderne og prisbelønnet station, der forbinder store dele af København.

Flintholm som forgrenings- og godsstation (1896-1998)

Flintholm Station startede sin historie i 1896 som et sidespor, der blev anlagt til Frederiksberg Gasværk. Sidesporet var en vigtig del af det lokale industrisystem og gjorde det muligt at fragte varer effektivt ind og ud af området. Det var dog først den 23. oktober 1929, at Flintholm officielt blev en station, da banen til Vigerslev Station blev taget i brug. I 1930 blev resten af stationen taget i brug sammen med Godsringbanen, hvilket gjorde Flintholm til et vigtigt knudepunkt for godstransport i København.

Stationen fungerede oprindeligt som en forgrenings- og godsstation på Frederikssundbanen og Godsringbanen. Den nordlige forgrening, kendt som Grøndal Station, var en vigtig del af stationens funktion indtil 1979. På dette tidspunkt var Flintholm et afgørende element i gods- og passagertrafikken, hvor togene både betjente lokal og regional transport.

Teknologiske opgraderinger og signalændringer

Som en del af stationens modernisering gennem årene blev der installeret nye signaler. I 1979 blev de gamle armsignaler udskiftet med moderne dagslyssignaler, hvilket forbedrede sikkerheden og effektiviteten på stationen. Den sydlige forgrening, som blev kaldt Damhus, blev også opgraderet, og stationens rolle som et centralt punkt for godstransport og togtrafik blev yderligere styrket.

Forbindelsen til Vanløse Station, som blev skabt ved åbningen af S-togsnettet, var også en væsentlig udvidelse af stationens kapacitet. På trods af planer om at udvide forbindelsen med en bro over Grøndal Parkvej, blev denne bro aldrig taget i brug og blev nedrevet omkring 1950. Dette var et eksempel på de udfordringer og ændringer, der kendetegnede stationens udvikling.

Overgangen til en moderne metrostation

I slutningen af det 20. århundrede begyndte Flintholm Stations rolle som godsstation at aftage. I 1996 blev den dobbeltsporede forbindelse fra Frederiksberg til Godsringbanen nedlagt, og to år senere, i 1998, blev den sidste forbindelse lukket. Fra dette tidspunkt blev Flintholm en fri bane mellem Solbjerg Station og Vanløse. Denne periode markerede slutningen på godstrafikken på Flintholm og starten på planerne om at skabe et moderne trafikknudepunkt.

Flintholm Station skulle omdannes til en kombineret S-togs- og metrostation, og arbejdet med at skabe denne nye station begyndte i slutningen af 1990'erne. Den 1. november 1999 blev den nordlige forgrening formelt lagt under Vanløse Station, og forbindelsen til Vanløse fra Ringbanen blev lukket i 2001. Dette banede vejen for den nuværende Flintholm Station, der skulle integrere flere forskellige transportmidler og imødekomme de moderne krav til effektiv transport i hovedstadsområdet.

Flintholm Station åbner som metrostation

Den nye Flintholm Station blev officielt indviet den 24. januar 2004 med trafikminister Flemming Hansen til stede for at erklære stationen for åben. Denne dag markerede starten på en ny æra for Flintholm, hvor stationen nu skulle betjene både S-tog, Metro og busser. Det første S-tog nogensinde til at standse på stationen var linje H mod Farum. Kort efter fulgte flere S-togslinjer, herunder linje H+ til Frederikssund og linje F til Hellerup, samt det første Metro-tog.

Stationens åbning markerede afslutningen på tre et halvt års arbejde med at bygge en af Danmarks mest avancerede stationer. Flintholm blev hurtigt et af hovedstadens største trafikknudepunkter, hvor tusindvis af passagerer skiftede mellem S-tog, Metro og busser. Stationen ligger på Ringbanen og Frederikssundbanen, og metrostrækningen forbinder den direkte med Vanløse.

Arkitektonisk design og priser

Flintholm Station er ikke blot kendt for sin funktionalitet, men også for sit prisbelønnede arkitektoniske design. Stationen er tegnet af KHR Architecture og har modtaget flere priser for sit innovative og æstetiske design. Blandt andet har stationen modtaget Den danske stålpris fra Dansk Stålinstitut, et diplom fra The Brunel Awards, en skønhedspris fra Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse og en stålpris fra European Steel Design Awards.

Stationens design er kendetegnet ved det store, imponerende glastag, der dækker hele stationsområdet. Glastaget, der måler 5.000 m² og hænger i 22 meters højde, er et markant arkitektonisk træk, der samler stationens perroner og skaber et åbent og luftigt rum for passagererne. Perronerne for Ringbanen ligger i terrænniveau, mens perronerne for Frederikssundbanen og Metroen er placeret på tværgående broer. Denne opsætning sikrer en effektiv trafikstrøm og gør det nemt for passagererne at skifte mellem de forskellige transportmidler.

Flintholm Station i dag

I dag er Flintholm Station en af Danmarks mest travle trafikknudepunkter, hvor op mod 60.000 passagerer skifter transport dagligt. Stationen forbinder flere S-togslinjer, herunder linjerne mod Ballerup og Frederikssund, samt Metroens linjer M1 og M2. Dette gør Flintholm til en central del af hovedstadens transportsystem, der forbinder både bymidten og forstæderne med resten af København.

Flintholm er også en vigtig del af Ringbanen, som sikrer nem transport mellem forskellige bydele i København uden at skulle rejse ind til byens centrum. Den direkte forbindelse til Metroen gør stationen endnu mere attraktiv for passagerer, der hurtigt vil rejse mellem forskellige dele af hovedstadsområdet.

Området omkring Flintholm

Flintholm Station ligger i et område, der præges af overgangen fra forstad til by. På den ene side findes villaområder, mens byens tættere bebyggelse med boligkarreer og storbystil præger den anden side. Tæt ved stationen ligger Grøndalsparken, en grøn oase, der strækker sig fra Nørrebro til Vanløse. Parken giver passagerer mulighed for at nyde et grønt område tæt på stationen, hvilket bidrager til en afslappet atmosfære i det ellers travle trafikknudepunkt.

Fremtidige perspektiver

Flintholm Station forventes at blive endnu vigtigere i fremtiden, efterhånden som passagertrafikken stiger. Med sin centrale placering og direkte forbindelse til flere vigtige transportlinjer vil stationen fortsat spille en afgørende rolle i Københavns transportsystem. Forbedringer og udvidelser af stationens kapacitet kan være nødvendige i de kommende år for at imødekomme den forventede vækst i passagertrafikken.

Flintholm Metrostation har gennemgået en betydelig udvikling fra en simpel godsstation i slutningen af det 19. århundrede til et moderne og travlt trafikknudepunkt i dag. Dens placering på både Ringbanen og Frederikssundbanen, samt den direkte forbindelse til Metroens linjer, gør stationen til et af de vigtigste transportcentre i København. Med sit innovative arkitektoniske design og de mange transportmuligheder er Flintholm Station et vigtigt knudepunkt for rejsende i hele hovedstadsområdet.

Byggeår2004
Åbnet2004.01.24
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseFlintholm Alle 55, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseFl
Højdeplacering over havet12,0 meter
GPS koordinater55.68589992812874,12.499472782624547


Billede af Flintholm Metrostation.
Billede af Flintholm Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede



Lindevang Metrostation (Lit) lå 1,5 km. fra første station.

Lindevang Metrostation er en tidligere S-togstation fra 1985. I dag fungerer Lindevang Metrostation som station for mange studerende på Copenhagen Business School. Kvarteret omkring Lindevang Station består hovedsageligt af større ejendomskomplekser i selskab med Lindevangsparken, der ligger som en lille, grøn oase på det ydre Frederiksberg.

Fakta om Lindevang Metrostation:
- Passagertal: 3.900 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En

Byggeår2003
Åbnet2003.10.12
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseDalgas Boulevard 142, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseLit
Højdeplacering over havet14,6 meter
GPS koordinater55.683492947313006,12.513121895668258


Billede af Lindevang Metrostation.
Billede af Lindevang Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede



Fasanvej Metrostation (Sot) lå 2,1 km. fra første station.

Fasanvej Metrostation ligger på Nordre Fasanvej, som hver dag transporterer studerende på Copenhagen Business School til og fra studie. Fasanvej Station placerer sig midt i overgangen fra ydre til indre Frederiksberg, et kvarter som i høj grad præges af beboelse, men som også huser Frederiksberg Hospital og har Frederiksberg Have inden for gåafstand.

Fakta om Fasanvej Metrostation:
- Passagertal: 6.800 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: En
- Rulletrapper til terræn: Ja

Byggeår2003
Åbnet2003.10.12
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNordre Fasanvej 26D, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseSot
Højdeplacering over havet14,9 meter
GPS koordinater55.68165624992782,12.523294743013418


Billede af Fasanvej Metrostation.
Billede af Fasanvej Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede



Frederiksberg Metrostation (Fb) lå 2,7 km. fra første station.

Frederiksberg Metrostation ligger tæt på Frederiksberg Centeret, hvorfra Falkoner Allé snor sig forbi med hyggelige fortovscafeer og spillestedet Falkoner Salen, der afholder koncerter og teaterforestillinger. Tæt på stationen finder du også en anden ikonisk Frederiksberg-vej, Gammel Kongevej, som byder på et hav af lækre butikker med alt fra kvalitetschokolade til tøj og sko, og for enden af Gammel Kongevej ligger Frederiksberg Rådhus. Derudover finder du en af hovedstadens største haver, Frederiksberg Have, en lille gåtur fra stationen.

Frederiksberg Metrostation har to forskellige indgangspartier:
Til Metrolinje M1/M2 via Solbjergvej 2D, 2000 Frederiksberg
og
Til Metrolinje M3 via Sylows Allé 6, 2000 Frederiksberg

Fakta om Frederiksberg Metrostation:
- Passagertal: 12.700 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To

Byggeår2003
Åbnet2003.05.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSolbjergvej 2D, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseFb
Højdeplacering over havet11,2 meter
GPS koordinater55.68120590589547,12.531845855217082


Billede af Frederiksberg Metrostation.
Billede af Frederiksberg Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede



Forum Metrostation (For) lå 4,0 km. fra første station.

Forum Metrostation: En Central Station i Københavns Hjerte

Forum Metrostation er opkaldt efter den ikoniske oplevelseshal Forum, som ligger ved siden af stationen. Beliggende, hvor Frederiksberg møder Nørrebro, er Forum Metrostation en vigtig del af Københavns offentlige transportnet. Med sin centrale placering giver stationen nem adgang til både kulturelle oplevelser og uddannelsesinstitutioner, og den er et populært valg for både pendlere og turister.

Metrostationens Placering og Omgivelser

Forum Metrostation er strategisk placeret tæt på flere af Københavns populære kvarterer. Med Søerne lige i nærheden og kort afstand til Blågårdsgade, tilbyder området en blanding af naturskønne omgivelser og byens pulserende caféliv. Blågårdsgade er kendt for sine små butikker, hyggelige caféer og afslappede atmosfære, som tiltrækker både lokale og besøgende.

Forum, der har givet navn til metrostationen, er en kendt oplevelseshal, som tidligere husede det berømte seksdagesløb i cykling. I dag bruges Forum til en bred vifte af arrangementer, herunder koncerter, messer og udstillinger, hvilket gør det til et af byens centrale kultursteder.

Historiske Omgivelser: Radiohuset og Uddannelsesinstitutioner

Lige overfor Forum Metrostation ligger det fredede Radiohuset, som tidligere var hovedsæde for Danmarks Radio (DR). Bygningen er nu hjemsted for Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvilket gør området til et kulturelt centrum for musikalske begivenheder og uddannelse.

I nærheden af metrostationen finder man også flere vigtige uddannelsesinstitutioner, herunder Københavns Tekniske Skole, handelsskolen Niels Brock og Frederiksberg Campus, også kendt som Landbohøjskolen. Landbohøjskolens universitetshave er et oplagt udflugtsmål for dem, der ønsker at nyde en rolig spadseretur i grønne omgivelser.

Forum Metrostation: En Travl Underjordisk Station

Forum Metrostation er en underjordisk station med dagligt cirka 9.900 passagerer, hvilket gør den til en af de travleste stationer på Københavns metro. Stationen er udstyret med en elevator, der sikrer let adgang for alle passagerer, herunder ældre og personer med handicap. Stationens underjordiske konstruktion er både praktisk og effektiv, hvilket gør det nemt for rejsende at komme til deres destinationer hurtigt og bekvemt.

Metrostationen er en vigtig del af Københavns metrolinje, der forbinder passagerer med resten af byen, og er særligt nyttig for dem, der bor eller arbejder i de omkringliggende områder. Stationens placering tæt på Forum og de mange uddannelsesinstitutioner gør den til et vigtigt knudepunkt for både pendlere og studerende.

Kultur og Fritid i Nærheden

For besøgende, der ønsker at udforske kulturen og fritidsmulighederne i området omkring Forum Metrostation, er der masser at opleve. Udover Forum og Radiohuset, som byder på koncerter og musikalske begivenheder, kan man også tage en tur til Frederiksberg Campus og nyde den smukke universitetshave. Haven er et populært sted for afslapning og en rolig pause fra byens travlhed.

Blågårdsgade, der ligger tæt på stationen, er kendt for sit rige kulturliv og afslappede atmosfære. Området er fyldt med små caféer, hvor man kan slappe af med en kop kaffe, og der er mange unikke butikker, der tilbyder alt fra kunsthåndværk til vintage tøj. Dette kvarter tiltrækker både lokale og turister, der ønsker at opleve Københavns alternative side.

Forum Metrostation: En Vigtig Del af Byens Transport

Som en del af Københavns omfattende metrosystem, spiller Forum Metrostation en vigtig rolle i at forbinde forskellige dele af byen. Med hyppige afgange og nem adgang til byens centrum samt de omkringliggende områder som Frederiksberg og Nørrebro, er stationen en essentiel del af den daglige transport for mange københavnere.

Forum Metrostation betjener både pendlere og besøgende, og dens centrale placering tæt på kulturelle og uddannelsesmæssige institutioner gør den til en vigtig hub i byen. Uanset om man er på vej til arbejde, skole eller en koncert i Forum, er metrostationen en bekvem og hurtig transportmulighed.

Fremtidige Perspektiver for Forum Metrostation

Med Københavns voksende befolkning og stigende efterspørgsel på offentlig transport vil Forum Metrostation fortsat spille en central rolle i byens infrastruktur. Stationens placering i hjertet af byen sikrer, at den vil forblive en vigtig omstigningsstation for både lokale og besøgende, der ønsker at rejse hurtigt og effektivt gennem byen.

Metroens udvidelse og forbedringer vil også styrke stationens rolle som en vigtig del af Københavns transportnet. Forum Metrostation vil fortsat være et knudepunkt for kulturelle og uddannelsesmæssige aktiviteter i de kommende år og vil forblive en vigtig del af byens travle liv.

Forum Metrostation er ikke kun et vigtigt transportknudepunkt i København, men også en gateway til nogle af byens mest ikoniske kulturelle og uddannelsesmæssige institutioner. Stationens placering ved Forum, Radiohuset og de mange uddannelsesinstitutioner gør den til et travlt og centralt sted for både pendlere og besøgende. Med sine hyppige afgange og nem adgang til byens øvrige områder vil Forum Metrostation fortsat være en vigtig del af Københavns offentlige transport.

Byggeår2003
Åbnet2003.05.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRosenørns Allé 17, 1970 Frederiksberg C
StednavneforkortelseFor
Højdeplacering over havet6,2 meter
GPS koordinater55.681759463100875,12.552823916465535


Billede af Forum Metrostation.
Billede af Forum Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede



Nørreport Metrostation (Kn) lå 5,2 km. fra første station.

Nørreport Metrostation er en del af Nørreport Station, som er Danmarks travleste station. Her kan byens mange passagerer skifte mellem metro, S-tog, tog og bus. Stationens store paddehatte skyder op i hjertet af Indre By mellem grønne åndehuller som Botanisk Have, Ørstedsparken og Kongens Have eller store seværdigheder som kronjuvelerne på Rosenborg Slot eller Thyco Brahes gamle observatorium Rundetårn. Kun 100 meter fra Nørreport Station finder du Israels Plads og det lækre madmarked Torvehallerne, som rummer mere end 60 forskellige stader. Her kan du spise din frokost, shoppe delikatesser eller tage en hurtig kop kaffe med videre.

Fakta om Nørreport Metrostation:
- Passagertal: 50.300 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To

Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseFrederiksborggade 13, 1360 København K
StednavneforkortelseKn
Højdeplacering over havet9,6 meter
GPS koordinater55.683666910715665,12.571608908616415


Billede af Nørreport Metrostation.
Billede af Nørreport Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede



Kongens Nytorv Metrostation (Kgn) lå 6,2 km. fra første station.

Kongens Nytorv Metrostation ligger i Københavns centrum. Pladsen er fra 1670 og er omgivet af fornemme bygninger og palæer som Det Kongelige Teaters Gamle Scene og et af Danmarks fineste hoteller, Hotel D'Angleterre. Fra stationen kan du tage rulletrapper direkte ind i stormagasinet Magasin, hvorfra der også er adgang til gågaden Strøget, hvor shoppelysten kan få frit spil. Ved Kongens Nytorv ligger den gamle havnekanal Nyhavn, som sitrer af sommerstemning i juli og august, mens duften af gløgg og brændte mandler hænger i luften i december. For enden af Nyhavn finder du også Skuespilhuset, der er en del af Det Kongelige Teater, og den nye bro, Inderhavnsbroen, som forbinder Nyhavn med Christianshavn.

Fakta om Kongens Nytorv Metrostation:
- Passagertal: 23.700 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To

Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKongens Nytorv 11, 1050 København K
StednavneforkortelseKgn
Højdeplacering over havet3,3 meter
GPS koordinater55.67940927760782,12.585187374780569


Billede af Kongens Nytorv Metrostation.
Billede af Kongens Nytorv Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021
Download billede



Christianshavn Metrostation (Khc) lå 7,1 km. fra første station.

Christianshavn Metrostation ligger der, hvor Christian den 4. for godt 400 år siden anlagde en ny bydel. Bydelen skulle hedde Christianshavn, ligge mellem Indre By og Amager og omgives af vand. Det gør sig stadigvæk gældende den dag i dag, hvor bydelens kanaler danner rammen for både husbåde, turistbåde og hyggelige caféer. På Christianshavn finder du også en af Københavns største turistattraktioner, nemlig Fristaden Christiania, hvis skæve og kreative ånd udtrykkes i områdets selvbyggede huse og små kunstværksteder. Tæt på Christianshavn Station ligger også to af Københavns historiske kirker, Christianskirken og Vor Frelsers Kirke, og hvis du vil se Christianshavn fra oven, kan du besøge Vor Frelser Kirkes gyldne kirketårn, hvis sidste 150 trin løber på ydersiden af selve tårnet.

Fakta om Christianshavn Metrostation:
- Passagertal: 14.200 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To

Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseTorvegade 44, 1400 København K
StednavneforkortelseKhc
Højdeplacering over havet1,1 meter
GPS koordinater55.672309210314324,12.591217150740473


Billede af Christianshavn Metrostation.
Billede af Christianshavn Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede



Islands Brygge Metrostation (Isb) lå 8,1 km. fra første station.

Islands Brygge Metrostation ligger mellem den sommerpopulære havnepromenade Islands Brygge, Københavns Universitet Amager, DR Byen og det nordligste stykke af Amager Fælled. Studerende på Københavns Universitet bruger stationen hele året for at komme til og fra studie, og i sommermånederne bruges stationen især, når badelysten og sulten for is melder sig københavnerne. Tæt på stationen ligger også kollegierne det kubiske Bikuben og det cirkelrunde Tietgenskollegium, som begge er eksempler på den innovative, eksperimenterende arkitektur, der er blevet en del af det københavnske bybillede.

Fakta om Islands Brygge Metrostation:
- Passagertal: 7.200 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: En

Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNjalsgade 70, 2300 København S
StednavneforkortelseIsb
Højdeplacering over havet2,2 meter
GPS koordinater55.663500213069504,12.585273493691579


Billede af Islands Brygge Metrostation.
Billede af Islands Brygge Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. januar 2021
Download billede



DR Byen Metrostation (Uni) lå 9,1 km. fra første station.

DR Byen Metrostation danner rammen om det store naturområde på Amager Fælled, der løber langs metroskinnerne og sender frisk luft ind over DR Byen. DR har adresse på Emil Holms Kanal, og DR Byen har her fået sit helt eget postnummer: 0999 København C. Fra DR Byen Station er der adgang til DRs koncertsal, og ikke langt derfra ligger IT-Universitet. Området er på en og samme tid urbant, moderne og meget grønt. Der er tale om en by i byen.

Fakta om DR Byen Metrostation:
- Passagertal: 4.800 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En

Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPLH Arkitekter A/S
AdresseØrestads Boulevard 21, 2300 København S
StednavneforkortelseUni
Højdeplacering over havet8,5 meter
GPS koordinater55.655830023331525,12.589014430836775


Billede af DR Byen Metrostation.
Billede af DR Byen Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. januar 2021
Download billede



Sundby Metrostation (Khs) lå 10,3 km. fra første station.

Sundby Metrostation grænser op til Amager Fælled, der med sin friske luft og store naturarealer indbyder til løb og gåture. På stationens modsatte side ligger rækkehuse af både ny og ældre dato samme med nogle af Amagers haveforeninger. Metrostationen er oplagt at bruge, hvis du ønsker at slippe væk fra byen et kort øjeblik.

Fakta om Sundby Metrostation:
- Passagertal: 1.000 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En

Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPLH Arkitekter A/S
AdresseØrestads Boulevard 25, 2300 København S
StednavneforkortelseKhs
Højdeplacering over havet4,3 meter
GPS koordinater55.64525311151056,12.585731794076041


Billede af Sundby Metrostation.
Billede af Sundby Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. januar 2021
Download billede



Bella Center Metrostation (Bc) lå 11,1 km. fra første station.

Bella Center Metrostation ligger ved siden af det store konferencecenter Bella Centret, hvor der afholdes alt lige fra topmøder til messer og kræmmermarkeder. I samme konferencekompleks finder du hotellet Bella Sky, der med sine to hældende tårne og sort-hvidmønstrede facader er et eksempel på den nye eksperimenterende arkitektur, som findes i Ørestad. Ikke langt fra Bella Sky ligger boligbyggeriet VM Bjerget, som kort efter sin færdiggørelse i 2008 modtog prisen som verdens bedste boligbyggeri på World Architecture Fair i Barcelona.

Fakta om Bella Center Metrostation:
- Passagertal: 4.000 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En

Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPLH Arkitekter A/S
AdresseØrestads Boulevard 39, 2300 København S
StednavneforkortelseBc
Højdeplacering over havet8,0 meter
GPS koordinater55.63813325424802,12.582984693708072


Billede af Bella Center Metrostation.
Billede af Bella Center Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. januar 2021
Download billede



Ørestad Metrostation (Øre) lå 12,1 km. fra første station.

Ørestad Metrostation ligger i Ørestad tæt op ad Field's. Field's er Skandinaviens største shoppingcenter med et utal af butikker. Ørestad er en ny bydel, der præges af moderne, innovativ arkitektur til både beboelse og erhverv. Blandt byggerierne findes Crowne Plaza Copenhagen Towers, som er den første CO2-neutrale hotelbygning i Danmark. Ikke langt fra stationen finder du også Københavns nye multifunktionelle arena, Royal Arena, som siden åbningen i 2017 allerede har lagt scene til mange af verdens største kunstnere, og dannet rammen om store sportsbegivenheder som verdensmesterskaberne i håndbold og ishockey.

Fakta om Ørestad Metrostation:
- Passagertal: 8.300 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En

Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPLH Arkitekter A/S
AdresseØrestads Boulevard 91, 2300 København S
StednavneforkortelseØre
Højdeplacering over havet4,7 meter
GPS koordinater55.629084182038966,12.579405552468781


Billede af Ørestad Metrostation.
Billede af Ørestad Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. maj 2023
Download billede



Vestamager Metrostation (Vea) var M1's endestation og lå 13,1 km. fra første station.

Vestamager Metrostation er endestation på Metrolinje M1 og ender ud til det 2000 hektar store fredede naturområde Kalvebod Fælled. Intet andet sted i Europa finder du et naturområde af denne størrelse så tæt på en storby. Tæt på stationen skyder Ørestads nybyggede lejlighedskomplekser op langs med metroskinnerne sammen med den moderne og anmelderroste beboelsesbygning 8-tallet. Den store bygning ligger som et bjerg i landskabet, inden de store, flade græsarealer overtager scenen. Tæt på stationen finder du også Naturcenter Amager, hvor du kan blive klogere på dyr og natur eller leje cykler, hvis du ønsker at opleve Kalvebod Fælled på cykel.

Fakta om Vestamager Metrostation:
- Passagertal: 3.500 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En

Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPLH Arkitekter A/S
AdresseØrestads Boulevard 99, 2300 København S
StednavneforkortelseVea
Højdeplacering over havet3,9 meter
GPS koordinater55.619373807577865,12.575590952897803


Billede af Vestamager Metrostation.
Billede af Vestamager Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. januar 2021
Download billede