Frederikshavn-Skagen Jernbane (smalspor) - operatør: FSJ
Den Historiske Frederikshavn-Skagen Jernbane
Frederikshavn-Skagen Jernbane (FSJ), ofte refereret til som Frederikshavn-Skagen Banen (FSB), strækker sig over 39,7 kilometer i Vendsyssel mellem Frederikshavn og Skagen. Denne privatbane spillede en vital rolle i at forbinde to betydningsfulde nordjyske byer, hvilket revolutionerede transporten i regionen.Udfordringer før Jernbanens Anlæggelse
I det 19. århundrede var adgangen til Skagen begrænset. Før havnen blev anlagt i 1907, og den første brugbare landevej mellem Ålbæk og Skagen blev færdiggjort i 1933, var den primære landtransport hestevognskørsel langs strandkanten. Disse transportforhold nødvendiggjorde en mere effektiv løsning, hvilket førte til beslutningen om at anlægge en jernbane gennem klitterne sidst i 1880'erne.Anlæg og Åbning af Banen
Anlægsarbejdet for jernbanen begyndte den 26. juli 1889, og den stod færdig mindre end et år senere, den 24. juli 1890. På grund af en stram økonomi blev banen anlagt som en smalsporet bane med en sporvidde på 1.000 mm. Den lave skinnevægt på kun 12,5 kg/m begrænsede togene til en maksimal hastighed på 30 km/t. Skagensbanen fik adgang til Frederikshavn Havnebane, hvor sporet til havnen var trestrenget indtil 1924, hvilket øgede dens tilgængelighed og funktionalitet.Stationer og Holdepladser
Langs ruten var der kun én egentlig mellemstation i Ålbæk. De øvrige stoppesteder omfattede fire vogterhuse med ventesale ved Rimmen, Jerup, Hulsig og Højen, samt tre stoppesteder med ventesale i Elling, Napstjert og Bunken. Disse faciliteter var afgørende for lokal transport og logistik. Tidlige bygninger på ruten var designet af arkitekten Thomas Arboe, og i 1916 blev der oprettet et trinbræt ved Sandmilen.Ombygning og Modernisering
Med en stigende mængde turister og behovet for at transportere fisk blev banen en stor succes. Dette nødvendiggjorde en ombygning til normalspor (1.435 mm), som blev gennemført den 6. juni 1924. Under denne ombygning blev banens linjeføring også ændret på to steder for at bedre tjene lokalsamfundene og understøtte den voksende fiskeriindustri i Strandby.Arkitektoniske Bidrag
Stationerne og deres bygninger blev også opgraderet i denne periode. Ulrik Plesner, en kendt arkitekt, designede nye stationsbygninger og udvidelser, herunder i Skagen, Hulsig, Napstjert og den helt nye station i Ålbæk. Disse bidrag forbedrede ikke blot funktionaliteten men også den æstetiske appel langs ruten.Banens Legacy og Nutidige Status
Efter overgangen til normalspor ændrede FSJ navn til SB (Skagensbanen). Selvom jernbaneteknologien og transportbehovene har udviklet sig, står Frederikshavn-Skagen Banen stadig som et monument over regionens historie og udvikling. Den fortsætter med at være en vigtig del af den lokale infrastruktur og bidrager til både turisme og daglig pendling i området.Vigtige stamdata for Frederikshavn-Skagen Jernbane (smalspor)
Jernbanens længde i km | 39,7 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 30. marts 1889 |
Baneforkortelse | FSJ |
Jernbanen åbnet | 1890.07.24 |
Jernbanen nedlagt | 1924.06.06 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.000 mm |
Skinnevægt | 12,4 kg/m |
Ballast | Grus |
Hastighed max | 30 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Oversigt over de historiske ændringer af Skagensbanen
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Skagensbanen | NJJ (Oprindelig: SB) | 38,8 | 1924.06.06 | I drift |
Frederikshavn-Skagen Jernbane (smalspor) | FSJ | 39,7 | 1890.07.24 | 1924.06.06 |
Frederikshavn-Skagen Jernbane (smalspor) havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Frederikshavn Station (Fh) [1871-1979] | 0,0 km | |
Elling Nordjylland Holdeplads [1890-1924] | 5,3 km | |
Rimmen Holdeplads (Rim) [1890-1924] | 8,5 km | |
Jerup Station (Jeu) [1890-1967] | 13,0 km | |
Napstjert Station (Nap) [1890-1935] | 15,7 km | |
Ålbæk Station (Ålb) [1890-1934] | 19,9 km | |
Bunken Trinbræt (Buk) | 24,5 km | |
Hulsig Station (Hul) [1890-1967] | 28,0 km | |
Sandmilen Trinbræt (Sat) | 33,2 km | |
Højen Station (Høj) [1890-1964] | 36,2 km | |
Skagen Station (Sgb) | 39,7 km |
Banekort over Frederikshavn-Skagen Jernbane (smalspor)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 10. november 2011 - LINK til kilde.
Frederikshavn Station (Fh) [1871-1979] var Frederikshavn-Skagen Jernbane (smalspor) banens første station
Frederikshavns oprindelige station lå 3-400 meter vest for den nuværende, mellem Rådhus Alle og Parallelvej, hvor der nu er rådhus og andre kommunale institutioner – navnet Jernbanegade minder stadig om denne placering. Frederikshavn Posthus og et pakhus var integreret i bebyggelsen, som var tegnet af N.P.C. Holsøe.
Banens indføring til byen var også en anden end den nuværende: øst for Flade Engvej fortsatte banen ad Vendsysselvej og Skagensvej, som er anlagt på det tidligere banetracé. Gartnerstien mellem Vestergade og Asylgade er også en rest af dette tracé.
Frederikshavns første station blev udgangspunkt for Skagensbanen mellem Frederikshavn og Skagen, da denne åbnede i 1890. Den var i starten smalsporet (1.000 mm) og blev først omlagt til normalspor i 1924.
Den 18. juli 1899 blev Sæbybanen indviet mellem Nørresundby og Frederikshavn over Sæby. Dens persontog fik også endestation her, men Sæbybanen havde sin egen godsstation Frederikshavn Godsbanegård lige syd for statsbanestationen mellem Rimmensgade og Vinkelvej (taget i brug samtidig med Sæbybanen). Frederikshavn Godsbanegård blev nedlagt den 27. maj 1962.
Delstrækningen Sæby-Frederikshavn blev nedlagt i 1962 efter ønske fra Frederikshavn kommune, som slap af med 16 jernbaneoverskæringer og fik rådighed over godsstationens 19.000 m² centralt beliggende jord til byudvikling.
15. august 1891 tog man et 1.400 meter langt havnespor i brug. Det gik fra Rimmensgade mod syd ad den nuværende Rådhus Alle – som altså også er anlagt på banetracé – til færgekajen. Herfra gik to havnespor mod nordøst langs Toldbodkaj, og det ene fortsatte ud på Kulkaj. Sporet til havnen var trestrenget indtil 1924, så Skagensbanen også kunne bruge det. Ude på havnen var smalspor og normalspor adskilt.
Denne var efterhånden blevet noget medtaget og højst utidssvarende, og i mange år ønskedes en ny banegård, noget bedre beliggende for by og havn. Allerede i 1945 blev det besluttet at flytte Frederikshavns første station, men det skete først i 1979.
Efter 3 års anlægsarbejder kunne en ny station tages i brug i1979, og den gamle blev nedrevet i 1980 og kun posthuset blev bevaret. Den nye station blev i 1979 bygget på adressen Havnepladsen 30, 9900 Frederikshavn. Den er anlagt på opfyldt havbund, så der var god plads til et stort godsbaneterræn og med faciliteter til servicering af jernbanemateriellet.
Byggeår | 1871 |
Åbnet | 1871.08.15 |
Nedlagt | 1979.09.29 |
Nedrevet | 1980 |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Stednavneforkortelse | Fh |
Højdeplacering over havet | 8,0 meter |
GPS koordinater | 57.441697,10.534932 |
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1910.10.08 (Postgået)
Noter til: Postkort med Frederikshavn Station.
Flensborg Lager. Eneret.
Elling Nordjylland Holdeplads [1890-1924] lå 5,3 km. fra første station.
Elling Holdeplads er fra smalsporstiden og i forbindelse med at Skagens Banen blev omlagt til normal spor "rettede" man banen ud og den nye linjeføring kom til at løbe længere mod øst og forbi Strandby, hvilket betød at Ellinge Holdeplads blev nedlagt i 1924.
Byggeår | 1890 |
Åbnet | 1890.07.24 |
Nedlagt | 1924 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Kingosvej 1, 9900 Frederikshavn |
Højdeplacering over havet | 4,6 meter |
GPS koordinater | 57.476025,10.487728 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Elling Nordjylland Holdeplads.
Titel: Kingosvej 1 - 1960 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Kingosvej 1, Elling, 9900 Frederikshavn
Vejnavn: Kingosvej
Husnummer: 1
Lokalitet: Elling
Postnummer: 9900
By: Frederikshavn
Sogn: Elling
Matrikelnummer: 104a, Elling By, Elling
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1960
Note: Id: AAL_01797_003.tif
Rimmen Holdeplads (Rim) [1890-1924] lå 8,5 km. fra første station.
Rimmen Holdeplads , var som de øvrige 3 oprindelige smalsporsstandsningssteder (Jerup, Hulsig og Højen), et vogterhus med ventesale, beliggende ved holdepladser med læssespor.
Byggeår | 1888 |
Åbnet | 1890.07.24 |
Nedlagt | 1924.06.06 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Kvisselvej 21, 9981 Jerup |
Stednavneforkortelse | Rim |
Højdeplacering over havet | 7,1 meter |
GPS koordinater | 57.498116416260864,10.449830726749365 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Rimmen Holdeplads.
Titel: - 1958 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Nielstrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1958
Note: Id: B04154_016.tif
Jerup Station (Jeu) [1890-1967] lå 13,0 km. fra første station.
Jerup Station, var som de øvrige 3 oprindelige smalsporsstandsningssteder (Rimmen, Hulsig og Højen), et vogterhus med ventesale, beliggende ved holdepladser med læssespor. Først i 1899 opførtes varehus og svinefolde ved Jerup Station. Jerup Station blev stærkt ombygget i 1922 efter tegning af Ulrik Plesner, således at det oprindelige vogterhus med ventesal blev en ny stationsbygning. Efter ombygning til normalspor i 1924, var der både krydsnings- som læssespor, siderampe, fold og varehus.
Ved spormoderniseringen i 1971 bibeholdtes kun det ene krydsningsspor, mens det andet krydsningsspor blev blindspor med forbindelse til krydsningssporet nord for stationen. I dag er der kun et krydsningsspor ved Jerup Station (2020).
Jerup by har udviklet sig med en beskeden bebyggelse langs landevejen ud for stationen, men efter anlægget af fængslet Kragskovhede fik stationen større betydning for persontrafikken af personale, indsatte og besøgende til fængslet.
Byggeår | 1890 |
Åbnet | 1890.07.24 |
Nedlagt | 1967.09.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Arkitekt, som har stået for ombygningen | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Søndergårdsvej 25, 9981 Jerup |
Stednavneforkortelse | Jeu |
Højdeplacering over havet | 4,0 meter |
GPS koordinater | 57.532623,10.417104 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Napstjert Station (Nap) [1890-1935] lå 15,7 km. fra første station.
I 1935 blev Napstjert nedrykket til trinbræt, men stationsbygningen blev brugt til ventesal frem til det blev solgt som privat bolig i 1968, hvorefter der blev opsat et simpelt venteskur på perronen. Trinbrættet blev lukket i januar 2005.
Efter massive borgerprotester blev det genåbnet i 2006 med ny perron og venterum.
Stationsbygningens røde mursten er senere blevet vandskuret og huset er malet hvidt. Det lille varehus fra 1908 er revet ned.
Byggeår | 1887 |
Åbnet | 1890.07.24 |
Nedlagt | 1935 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Napstjertvej 41, 9981 Jerup |
Stednavneforkortelse | Nap |
Højdeplacering over havet | 3,9 meter |
GPS koordinater | 57.555399,10.408614 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede
Ålbæk Station (Ålb) [1890-1934] lå 19,9 km. fra første station.
Det var planen at Ålbæk Station skulle være tilslutningsstation for en ny bane mellem Ålbæk og Hjørring via Vellingshøj Station på Hirtshalsbanen. Udsættelserne af denne bane, udsatte desværre også en tiltrængt istandsættelse og udvidelse af Ålbæk station. Da banen til Vellingshøj blev droppet i 1933, var den oprindelige stationsbygningen i Ålbæk i en så dårlig stand, at man valgte at rive den ned i 1934 og opføre en ny station efter tegninger af Ulrik Plesner.
Ulrik Plesner var banens arkitekt fra 1913 til sin død i 1933. Tegningerne til Ålbæk station er dateret 1932, og stationen er bygget i 1934 - så Ulrik Plesner kom ikke til at gennemføre eller på anden måde fik indflydelse på byggeriet.
Byggeår | 1890 |
Åbnet | 1890.07.24 |
Nedlagt | 1934 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Stednavneforkortelse | Ålb |
Højdeplacering over havet | 4,7 meter |
GPS koordinater | 57.59184115349887,10.40811511840255 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede
Bunken Trinbræt (Buk) lå 24,5 km. fra første station.
Bunken Trinbræt havde oprindeligt en simpel træbygning som venteskur, hvor ekspeditionen foregik i plantørboligen, som lå ca 200 meter sydvest for trinbrættet. Efter århundredskiftet flyttede ekspeditionen af billetter og banepakker ind i venteskuret, hvor den trange plads må have givet visse udfordringer. Billetsalget ophørte i 1921, men banepakkeekspedition fortsatte til 1922.
Efter at Skagensbanen var ombygget til normalspor i 1924, hvor der skete en mindre udretning af banens linjeføringen ved Bunken Trinbræt, det resulterede i at ventesalsbygningen kom til at ligge et stykke fra perronen.
Bunken Trinbræt har i periode 1910-1934 haft sidespor.
Ventesalsbygningen blev fortsat vedligeholdt, indtil det til sidst blev opgivet i 1975 og nedrevet i 1977.
Byggeår | 1890 |
Åbnet | 1921 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Råbjergvej 10, 9982 Ålbæk |
Stednavneforkortelse | Buk |
Højdeplacering over havet | 6,2 meter |
GPS koordinater | 57.630111,10.439441 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede
Hulsig Station (Hul) [1890-1967] lå 28,0 km. fra første station.
Hulsig Station , var som de øvrige 3 oprindelige smalsporsstandsningssteder (Jerup, Højen og Rimmen), et vogterhus med ventesale, beliggende ved holdepladser med læssespor.
Hulsig Station havde oprindeligt både krydsningsspor og læssespor, i 1967 fjernedes krydsningssporet, Hulsig Station blev ved samme lejlighed nedsat til trinbræt.
Hulsig stationsbygning blev solgt til privat beboelse og købmandshandel i 1969.
Byggeår | 1890 |
Åbnet | 1890.07.24 |
Nedlagt | 1967.09.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Hulsigvej 10, 9990 Skagen |
Stednavneforkortelse | Hul |
Højdeplacering over havet | 9,3 meter |
GPS koordinater | 57.659708,10.463064 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hulsig Station.
Titel: - 1950 - Hulsig Station
Person: Bygningsnavn: Hulsig station
Sted: Danmark, Jylland, Hulsig
Vejnavn: Hulsigvej
Husnummer: 12
Lokalitet: Hulsig
Postnummer: 9990
By: Skagen
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05484_013.tif
Sandmilen Trinbræt (Sat) lå 33,2 km. fra første station.
Trinbrættet bestod af en simpel græsperron med et stationsnavneskilt og et trinbrætsignal, hvor passagerne kunne tilkendegive at de ønskede at toget standsede, så de kunne komme med.
Sandmilen Trinbræt lå helt øde ude i Skagen Klitplantage og det er navngivet efter enaf egnens seværdigheder, Sandmilen. Sandmilen er som Råbjerg Mile en vandreklit, men hvor Råbjerg Mile er en "ung" vandremile, der kun er i starten af vandringen fra Vesterhavet mod Kattegat, så er Sandmilen en "gammel" vandremile, der næsten har afsluttet vandringen fra Vesterhavet mod Kattegat.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916 |
Nedlagt | 1967.09.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Sat |
Højdeplacering over havet | 8,6 meter |
GPS koordinater | 57.700445,10.503471 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Højen Station (Høj) [1890-1964] lå 36,2 km. fra første station.
Højen Station , var som de øvrige 3 oprindelige smalsporsstandsningssteder (Jerup, Hulsig og Rimmen), et vogterhus med ventesale, beliggende ved holdepladser med læssespor.
Højen Station havde fra starten et stikspor. Året efter fik Højen krydsnings- og læssespor og et varehus. Krydsnings- og læssespor blev nedlagt i 1962. I 1964 blev stationen nedsat til trinbræt, som var åbent frem til 2005, hvor det blev nedlagt sammen med trinbrætterne Naptjert og Apholmen, i forbindelse med indsættelsen af Desiro-togene den 9. januar 2005.
Begrundelsen for nedlæggelsen var, at de 3 trinbrætter var meget lidt benyttede, og at man ved nedlæggelsen kunne reducere rejsetiden mellem Frederikshavn og Skagen. Efter massive borgerprotester blev Napstjert Trinbræt genåbnet i 2006 med ny perron og venterum.
Stationens bevarede trævarehus er en af de få bygninger på banen, som har overlevet fra smalsporsbanetiden.
Højen Station var beliggende i Skagen Klitplantage, hvor vejen mellem Højen (Gammel Skagen) og den tilsandede kirke, i dag Flagbakkevej, krydser Skagens-banen.
Stationsbygningen blev i 1922, kraftigt ombygget tilbygget efter tegninger af Arkitekt Ulrik Plesner. I 1969 blev stationsbygningen solgt og har siden 1991 været brugt af det privatejede Skagen Naturhistoriske Museum.
Byggeår | 1890 |
Åbnet | 1890.07.24 |
Nedlagt | 1964 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Arkitekt, som har stået for ombygningen | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Flagbakkevej 30, 9990 Skagen |
Stednavneforkortelse | Høj |
Højdeplacering over havet | 6,1 meter |
GPS koordinater | 57.719896,10.537850 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede
Skagen Station (Sgb) var Frederikshavn-Skagen Jernbane (smalspor)'s endestation og lå 39,7 km. fra første station.
Den oprindelige hovedbygning fra 1890 var efter tegninger af arkitekten Thomas Arboe og bestod af et midterparti i to etager og to sidefløje i én etage. I 1913 hyrede Frederikshavn-Skagen Jernbane, arkitekten Ulrik Plesner, hvis første opgave var at ombygge og udvide Skagen Station. Efter nogle års arbejde, stod den nye større Skagen Station færdig i 1919. Skagen Station blev gjort dybere i hele dens bredde, sammenbygget med to udhuse og der blev tegnet en ny facade og på første salen blev der indrettet bolig til direktøren.
Ved ombygningen af Skagen Station fik stationen, som en af de få stationer i Danmark, egen kongelig ventesal. Den kongelig ventesal blev bygget som delvis en hyldest ifm. kroningen af Kong Christian X i 1912 og hans hustru Dronning Alexandrine af Mecklenburg-Schwerin og af praktiske årsager, da kongefamilien i 1914 opførte sommerhuset "Klitgården", som kongefamiliens sommerbolig ved Kattegatkysten sydvest for Skagen. Når de kongelige besøgte deres sommerhus i Skagen benyttede de denne smukke ventesal. Den kongelige ventesal blev endda udstyret med Skagens første telefon.
Ombygningen af Skagen Station i 1913-1919, var så omfattende, at der ikke er meget genbrug fra den oprindelige station fra 1890.
Med omlægningen til normalspor i 1924 fik banen ny linjeføring skråt ind til stationen, og det gamle varehus øst for hovedbygningen blev nedlagt men blev senere indrettet til beboelse. Det nye varehus blev opført vest for Skagen Station, og lå parallelt med den nye sporføring. I starten af 1920'erne blev et nyt maskinværksted opført, der var bygget sammen med smedje, kontor og lokomotivremise. I 1925 kom der en ny vognremise og den gamle remise til smalsporslokomotiverne blev revet ned i 1926. I 1929 kom yderligere to motorvognsremiser til.
Frem til 2006 holdt Skagen Turistbureau til i den kongelige ventesal. I 2007 blev den tidligere direktørlejlighed på stationens 1. sal ombygget til 3 lejligheder.
Efter mange års forfald og manglende vedligeholdelse gennemgik Skagen Station i 2017 en stor renoveringsproces, hvor der blandt andet blev isat nye vinduer og facaderne renoveret. Ved renoveringen af Skagen Station, dukkede det fine håndmalede kontor skilt frem og de originale terrazzogulve og utallige håndskrevne graffiti i murstenene i den almindelige ventesal. De udendørs lamper ud mod parkeringspladsen, er de originale og er muligvis fra starten af 1930'erne og virkelig et særsyn i dag. Ud mod perronen er den delvis skjulte kældernedgang bibeholdt.
Den 13. april 2017 åbnede Café Skagen i Christian X's gamle kongelige ventesal i nordfløjen. I 2018 overtog butikken, Bellevue Vintage I/S hele stueetagen på Skagen Station, og passer godt sammen med de fine omgivelser i den kongelige ventesal og den øvrige del af stationen. Bellevue Vintage I/S er med Edith Piaf i højtaleren, duften fra de sydfranske sæber og de 360 kvm butik på Skagen Station, er fyldt med de særlige og nøje udvalgte franske ting som indehaverne af butikken selv finder på indkøbsture i Frankrig – det er en fantastisk oplevelse at komme forbi her.
Skagen Station betjenes i dag tog fra Nordjyske Jernbaner, der kører hyppige lokaltog mellem Skagen og Frederikshavn. I starten af 1990'erne kørte DSB InterCity-tog mellem København og Skagen, men fra den 6. august 2017 overtog Nordjyske Jernbaner regionaltrafikken fra Frederikshavn via Hjørring og Aalborg ned til Skørping.
Vest for Skagen Station er der læsseplads og 3 opstillingsspor til brug for godstrafik. Godstrafikken stagnerede i 1980'erne, men fik et stort opsving i starten af 1990'erne, da Fiskernes Fiskeindustri begyndte at sende containertog med fiskemel, fiskeolie og frossen fisk via havnebanen. Fiskernes Fiskeindustri fik anlagt et 400 meter havnespor hen til fabrikken, hvor der blev anlagt to parallelle opstillingsspor. Skagen Havnebane er senere renoveret og forstærket, og i 2004 blev sporskifter på havnen fornyet. Havnebanen blev dog nedlagt i 2016.
Byggeår | 1890 |
Åbnet | 1890.07.24 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Arkitekt, som har stået for ombygningen | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Sct. Laurentii Vej 22A, 9990 Skagen |
Stednavneforkortelse | Sgb |
Højdeplacering over havet | 2,4 meter |
GPS koordinater | 57.723924,10.592187 |
Fotograf: Svein Julton - Dato: den 5. september 2022
Noter til: Billede af Skagen Station diesel påfyllings hus
Her fylles drivstoff til togsettene