Års–Arden–Ø. Hurup - operatør: SHJS



Aars-Arden-Øster Hurup Jernbanen: Et Urealiseret Infrastrukturprojekt

Aars-Arden-Øster Hurup Jernbanen står som et markant eksempel på de udfordringer og skiftende prioriteringer, der prægede udviklingen af det danske jernbanenet i begyndelsen af det 20. århundrede. Projektet var en del af en større vision om at styrke infrastrukturen og forbedre tilgængeligheden i Østhimmerland, et område, der dengang oplevede stigende behov for bedre transportmuligheder.

Visionen bag Aars-Arden-Øster Hurup Jernbanen

Ideen bag Aars-Arden-Øster Hurup Jernbanen var at skabe en forbindelse, der kunne understøtte den lokale økonomi. Især med planen om en havn i Øster Hurup, som skulle fungere som et vigtigt knudepunkt for dampskibsforbindelse til Hundested. Jernbanen skulle forbinde dette område direkte med det indre Himmerland og videre til resten af landet. Den foreslåede strækning på 64,6 km og de 13 planlagte stationer afspejlede en ambition om at fremme økonomisk vækst gennem forbedret transportadgang.

Økonomiske Udfordringer og Skiftende Prioriteter

Selvom der var stor entusiasme og detaljeret planlægning, herunder en eneretsbevilling i 1919, stod projektet over for betydelige økonomiske og logistiske udfordringer. Efter Første Verdenskrig og med den stigende udvikling inden for vejtransport, herunder bilisme og fragtmandsruter, begyndte projektets levedygtighed at blive sat spørgsmålstegn ved.

I 1920 anbefalede forretningsudvalget at sætte projektet i bero. Denne beslutning blev understøttet af jernbanekommissionen fra 1923, som vurderede, at projektet, ligesom mange andre fra jernbanelovene af 1908 og 1918, ikke længere var økonomisk forsvarligt på grund af ændrede transportbehov.

Jernbanens Urealiserede Potentiale

Selvom Aars-Arden-Øster Hurup Jernbanen aldrig blev en realitet, er projektet et vigtigt kapitel i historien om Danmarks infrastrukturplanlægning. Det illustrerer, hvordan skiftende økonomiske forhold og teknologiske fremskridt, som eksempelvis bilismens fremmarch, kunne påvirke sådanne projekter. For Østhimmerland og de omkringliggende lokalsamfund repræsenterer denne urealiserede jernbane et "hvad kunne have været" i regionens udvikling.

Planlagte Standsningssteder for Aars-Arden-Øster Hurup Jernbane:



Vigtige stamdata for Års–Arden–Ø. Hurup

Jernbanens længde i km 64,6
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185
BaneforkortelseSHJS
Statstilskud i %50%
Dato for Koncession1919.06.03
Jernbanen åbnetIkke anlagt
Persontrafik nedlagtIkke anlagt
Godstrafik nedlagtIkke anlagt
Jernbanen nedlagtIkke anlagt
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastGrus