Hammelbanen, Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane - operatør: AHTJ
Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane: En Historisk Gennemgang
Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane (AHTJ), populært kaldet Hammelbanen, var en dansk privatbane, der eksisterede fra 1902 til 1956. Banen blev først etableret som Hammel-Aarhus Jernbane (HAJ), men blev i 1914 forlænget til Thorsø. Den spillede en vigtig rolle i udviklingen af det østjyske opland og forbød mindre bysamfund med Aarhus og det nationale jernbanenet. Banens historie er præget af ambitiøse projekter, logistiske udfordringer og til sidst konkurrencen fra bilisme, der førte til dens nedlæggelse.Baggrunden for Hammelbanen
Den store jernbanelov af 1894 inkluderede en planlagt jernbane mellem Hammel og Aarhus. Diskussionerne om linjeføring, sporvidde og finansiering trak dog ud i flere år, før der i 1898 blev udstedt eneretsbevilling til projektet. Arbejdet på banen begyndte i februar 1899, men stod over for flere forsinkelser, herunder strejker, en stor lockout og omfattende problemer ved Mølleengen nær Aarhus, hvor det bundløse terræn forårsagede dæmningsskred. Disse udfordringer forsinkede projektet med halvandet år og fordoblede omkostningerne.Endelig, den 24. april 1902, blev banen indviet under festlige former, og den følgende dag begyndte driften med tre daglige tog i hver retning. Det oprindelige materiel bestod af tre damplokomotiver, otte person- og bagagevogne samt otte godsvogne.
Hammelbanegården i Aarhus
Hammelbanen fik sin egen station, Hammelbanegården, i Carl Blochs Gade, da der ikke var plads til banens tog på DSB's hovedbanegård i Aarhus. Dette skabte dog logistiske udfordringer, da passagerer skulle rejse 1,3 km mellem Hammelbanegården og Aarhus H for at skifte tog. I 1938 blev denne afstand reduceret med 200 meter, da en ny perron blev opført nær Thorvaldsensgade, men forbindelsen forblev besværlig.Banens godstrafik blev lettere integreret via et forbindelsesspor til DSB, hvilket muliggjorde udveksling af godsvogne. Dette var især vigtigt for den nærliggende Frichs Maskinfabrik, som i 1910 fik sit eget sidespor. Fra 1914 blev fabrikken en central leverandør af lokomotiver og motorvogne til både danske og udenlandske baner.
Linjeføring og Stationer
Hammelbanen slyngede sig gennem det kuperede østjyske landskab og strakte sig fra Aarhus til Hammel, og senere til Thorsø. Den oprindelige strækning Aarhus-Hammel omfattede stationer og trinbrætter som Viby Nord, Harlev, Skovby, Galten og Låsby. Efter forlængelsen til Thorsø i 1914 blev stationer som Sall og Vintersminde tilføjet.Mange stationer blev placeret uden for de etablerede landsbyer, hvilket hæmmede deres brug som transportknudepunkter. Kun Galten og Harlev udviklede sig til stationsbyer, hvoraf Galten allerede havde en vis størrelse før banens åbning. I andre byer forblev stationerne små og uden større indflydelse på lokalområdet.
Forlængelsen til Thorsø
Forlængelsen til Thorsø blev vedtaget som en del af jernbaneloven af 1908 og åbnede den 12. juli 1914. Den gjorde det muligt at forbinde Hammel med strækningen Laurbjerg-Silkeborg, som DSB havde åbnet i 1908. Dette gav lettere adgang til transport af slagtesvin fra Hammel til Esbjerg, men forlængelsen medførte også logistiske udfordringer. Hammel Station blev omdannet til en sækbanegård, hvor togene skulle skifte retning, hvilket forsinkede rejsetiden.Selvom forlængelsen var en teknisk og logistisk bedrift, blev den hurtigt urentabel. Allerede i 1919 viste strækningen et betydeligt underskud, og banen søgte i 1925 forgæves om tilladelse til at nedlægge Thorsø-forbindelsen.
Konkurrence fra Bilisme og Motorisering
1920'erne og 1930'erne bragte øget konkurrence fra bilisme, da rutebiler begyndte at konkurrere med jernbanen om passagererne. Hammelbanen tog kampen op ved at indføre motorvogne fra Triangel i Odense og opkøbe rutebilruter i samarbejde med DSB. Disse tiltag hjalp midlertidigt, men kunne ikke vende den langsigtede økonomiske nedgang.Under Anden Verdenskrig oplevede banen en midlertidig opblomstring, da mangel på brændstof gjorde jernbaner til den primære transportform. Efter krigen faldt trafikken igen, og underskuddet voksede år for år.
Nedlæggelse og Eftermæle
Da statens driftsgaranti udløb i 1956, besluttede banens bestyrelse at nedlægge AHTJ. Det sidste tog kørte den 31. marts 1956, hvorefter sporene hurtigt blev fjernet. Selvom banen ikke overlevede, lever dens arv videre gennem bevarede stationer og dele af tracéet, som i dag bruges til rekreative formål.Bevarede Tracé og Stationer
Af banens oprindelige tracé er 11 km bevaret og tilgængelige, primært omkring Brabrand Sø og Årslev Engsø. Disse strækninger bruges nu som rekreative stier og læbælter. Flere af banens stationsbygninger er også bevaret, herunder Hammelbanegården, der i dag fungerer som medborgerhus og frivilligcenter under navnet Folkestedet.De fleste stationsbygninger blev designet af DSB's overarkitekt Heinrich Wenck, mens Sall Station blev tegnet af Aarhus-arkitekten Thorkel Møller. Nogle stationer, som Skovby Station, er siden blevet revet ned.
Ulykker og Driftsudfordringer
Hammelbanen oplevede flere ulykker i sin levetid, herunder en afsporing i 1934 efter et sammenstød med en lastbil og en alvorlig afsporing i 1948, hvor et damptog væltede ned ad en dæmning nær Silkeborgvej. Disse hændelser illustrerer de udfordringer, banen stod over for i sin daglige drift.Centrale Årstal for Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane
- 1894: Jernbaneloven inkluderer Hammel-Aarhus-banen.
- 1898: Eneretsbevilling udstedes.
- 1902: Banen åbner den 24. april som Hammel-Aarhus Jernbane (HAJ).
- 1914: Forlængelsen til Thorsø åbner, og banen omdøbes til Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane (AHTJ).
- 1956: Banen nedlægges den 31. marts.
Historisk Betydning
Hammelbanen var en vigtig transportåre i det østjyske opland og bidrog til væksten af stationsbyer som Galten og Harlev. Banen spillede en central rolle i regionens udvikling, men blev offer for skiftende transportvaner og bilismens vækst.Vigtige stamdata for Hammelbanen, Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane
Jernbanens længde i km | 45,8 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Baneforkortelse | AHTJ |
Statstilskud i % | 52% |
Dato for Koncession | 1898.06.30 |
Jernbanen åbnet | 1902.04.25 (HAJ) 1914.07.12 (AHTJ) |
Persontrafik nedlagt | 1956.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1956.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1956.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 22,5 kg/m |
Ballast | Grus |
Max stigning | 10 ‰ |
Kurveradius | 458 meter, ved Aarhus dog 366 meter |
Hastighed max | 60 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Hammelbanen, Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Hammelbanegården (Aarhus) Station | 0,0 km | |
Viby Nord Jylland Station | 3,6 km | |
Stavtrup Station | 6,1 km | |
Constantinsborg Trinbræt | 9,1 km | |
Ormslev Station | 11,1 km | |
Edelhofvejen Trinbræt | 13,2 km | |
Harlev Station | 14,8 km | |
Lillering Station | 16,4 km | |
Silkeborgvejen Trinbræt | 16,9 km | |
Hørslevbolevejen Trinbræt | 18,1 km | |
Skovby Station | 18,8 km | |
Sjellevejen Trinbræt | 20,4 km | |
Smedeskoven Trinbræt | 21,3 km | |
Galten Station (Gal) | 22,3 km | |
Låsbyvejen Trinbræt | 24,3 km | |
Aasbækbro Trinbræt | 24,9 km | |
Låsby Station | 26,3 km | |
Toustrup Mølle Trinbræt | 27,5 km | |
Toustrup Station | 29,6 km | |
Røgen Forsamlingshus (Røgenvejen) Trinbræt | 31,5 km | |
Sporup Station | 32,8 km | |
Farrevejen Trinbræt | 33,9 km | |
Anbæk Station | 35,8 km | |
Hammel Station (Hml) | 38,3 km | |
Tulstrupvejen Trinbræt | 41,1 km | |
Sall Station | 42,3 km | |
Vintersminde Trinbræt | 43,7 km | |
Thorsø Station (Tz) | 45,8 km |
Banekort over Hammelbanen, Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 26. oktober 2011 - LINK til kilde.
Hammelbanegården (Aarhus) Station var Hammelbanen, Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane banens første station
Hammelbanegården husede banens værksted og hovedkontor.
Banegården har været Bymuseet i Aarhus fra 1993 til 1.juli 2011, men er i dag anvendt som medborgerhuset og frivilligcentret "Folkestedet"
Andre navne og stavemåder | Også blot benævnt Aarhus. |
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1902.04.25 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Carl Blochs Gade 28, 8000 Aarhus C |
Højdeplacering over havet | 3,0 meter |
GPS koordinater | 56.154909,10.193604 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2022 Download billede
Viby Nord Jylland Station lå 3,6 km. fra første station.
Viby Nord Station blev nedlagt sammen med Aarhus-Hammel-Thorsø banen den 31. marts 1956. Med den tidlige nedlæggelse nåede stationen ikke at få en betydning som nærtrafikstation, som flere af de andre nærstationer i Aarhus fik i slut 1970'erne.
Viby Nord Station lå på Damagervej 12 men blev revet ned i 1970 og i dag ligger Damager Kollegiet på den gamle stationsgrund.
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1902.04.25 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | 1970 |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Højdeplacering over havet | 9,3 meter |
GPS koordinater | 56.132224,10.155548 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2022 Download billede
Stavtrup Station lå 6,1 km. fra første station.
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1902.04.25 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Bispevej 27, 8260 Viby J |
Højdeplacering over havet | 9,1 meter |
GPS koordinater | 56.139019,10.119576 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2022 Download billede
Constantinsborg Trinbræt lå 9,1 km. fra første station.
Byggeår | 1923 |
Åbnet | 1923.05.01 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 22,6 meter |
GPS koordinater | 56.13657411722042,10.073195295383501 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2022 Download billede
Ormslev Station lå 11,1 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1902.04.25 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Storskovvej 92, 8260 Viby J |
Højdeplacering over havet | 5,6 meter |
GPS koordinater | 56.130874,10.043716 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Edelhofvejen Trinbræt lå 13,2 km. fra første station.
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1925.10.01 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 21,1 meter |
GPS koordinater | 56.14243730771064,10.022856640347088 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2022 Download billede
Harlev Station lå 14,8 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1902.04.25 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Vestervej 14, 8462 Harlev J |
Højdeplacering over havet | 34,9 meter |
GPS koordinater | 56.141476,9.999040 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Lillering Station lå 16,4 km. fra første station.
Stationen blev konverteret til trinbræt med sidespor den 30.september 1955.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1902.04.25 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Bøgebakken 3, 8462 Harlev J |
Højdeplacering over havet | 43,8 meter |
GPS koordinater | 56.145637,9.976142 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lillering Station.
Titel: Lillering Station - 1950.
Person: Bygningsnavn: Lillering Station
Sted: Danmark, Jylland, Harlev
Vejnavn: Bøgebakken
Husnummer: 3
Lokalitet: Lillering
Postnummer: 8462
By: Harlev
Sogn: Framlev
Matrikelnummer: 49a Lillering by, Framlev
Ophav: Dana Luftfoto
År: 1950
Note: Id: DA00439_017a.tif
Silkeborgvejen Trinbræt lå 16,9 km. fra første station.
Byggeår | 1923 |
Åbnet | 1923.10.01 |
Nedlagt | 1938.05.14 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 43,2 meter |
GPS koordinater | 56.149907,9.969986 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Hørslevbolevejen Trinbræt lå 18,1 km. fra første station.
Byggeår | 1923 |
Åbnet | 1923.10.01 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 42,5 meter |
GPS koordinater | 56.15962657391299,9.964656246402475 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Skovby Station lå 18,8 km. fra første station.
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1902.04.25 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | 2012 |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Schødtsmindevej 3, 8464 Galten |
Højdeplacering over havet | 43,3 meter |
GPS koordinater | 56.164101,9.957764 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skovby Station.
Titel: Del af Skovby Nord set fra sydøst - 1961 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skovby
Vejnavn: Præstbrovej
Husnummer: Lokalitet: Skovby Nord
Postnummer: 8464
By: Galten
Sogn: Skovby
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Midt i billedet ses Skovby Korn, Schødtsmindevej 1.
Id: H11193_023.tif
Sjellevejen Trinbræt lå 20,4 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1925.06.01 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 42,8 meter |
GPS koordinater | 56.16309089026931,9.932062340885905 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Smedeskoven Trinbræt lå 21,3 km. fra første station.
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1925.10.01 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 46,4 meter |
GPS koordinater | 56.159527,9.920312 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Galten Station (Gal) lå 22,3 km. fra første station.
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1902.04.25 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Torvet 14, 8464 Galten |
Stednavneforkortelse | Gal |
Højdeplacering over havet | 41,0 meter |
GPS koordinater | 56.155031,9.905145 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Låsbyvejen Trinbræt lå 24,3 km. fra første station.
Byggeår | 1923 |
Åbnet | 1923.10.01 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 40,2 meter |
GPS koordinater | 56.157162,9.875229 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Aasbækbro Trinbræt lå 24,9 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929.05.15 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 41,0 meter |
GPS koordinater | 56.1630024284622,9.857687794959375 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Låsby Station lå 26,3 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1902.04.25 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Kjærlingsvej 3, 8670 Låsby |
Højdeplacering over havet | 35,1 meter |
GPS koordinater | 56.1683976440115,9.849227137467476 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Toustrup Mølle Trinbræt lå 27,5 km. fra første station.
Byggeår | 1923 |
Åbnet | 1923.10.01 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 45,5 meter |
GPS koordinater | 56.177656,9.836781 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Toustrup Station lå 29,6 km. fra første station.
Før 1920 var stationens passagertal på 8-10000 årligt men faldt i begyndelsen af 1930'erne til 4200. Banen fik i 1930'erne en del turisttrafik til Toustrup , i en turistbrochure var der anbefaling af udflugter til: "de skønne udsigters Land ved Toustrup Alper og Laaddenhøj. Citat: "Det er nyopdaget Land for Turister. Laaddenhøj (148m) er højere end Himmelbjerget , og der er fri udsigt til alle Sider. Fra Toustrup Station er der en Spadseretur paa kun et par Kilometer til Laaddenhøjs Top , hvor man kan nyde den medbragte Madkurv. Næppe nogen Steder i Danmark har man en mere storslaaet Udsigt!"
Stationsbygningen eksisterer stadig , men som privatbolig. På stationspladsen kan man stadig se fundamentet til galgekranen også en del af dæmningen samt broen over den lille bæk kan ses endnu !
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1902.04.25 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Keldbjergvej 15, 8472 Sporup |
Højdeplacering over havet | 57,6 meter |
GPS koordinater | 56.190487,9.817762 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Røgen Forsamlingshus (Røgenvejen) Trinbræt lå 31,5 km. fra første station.
Byggeår | 1923 |
Åbnet | 1923.10.01 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 67,1 meter |
GPS koordinater | 56.20427317417498,9.811095777602961 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Røgen Forsamlingshus (Røgenvejen) Trinbræt.
Titel: - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sporup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1955
Note: Id: H06621_024.tif
Sporup Station lå 32,8 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1902.04.25 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Silkeborgvej 84, 8472 Sporup |
Højdeplacering over havet | 63,4 meter |
GPS koordinater | 56.213646,9.823031 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sporup Station.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Farre
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1959
Note: Id: OD02979_019.tif
Farrevejen Trinbræt lå 33,9 km. fra første station.
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1925.10.01 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 68,4 meter |
GPS koordinater | 56.22175765565681,9.832200848724503 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Farrevejen Trinbræt.
Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sporup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08479_025.tif
Anbæk Station lå 35,8 km. fra første station.
Anbæk Station lå i et område uden megen opland og derfor var der ikke meget trafik. Dette medførte at Anbæk Station blev nedsat til trinbræt den 1. juli 1955.
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1902.04.25 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Viborgvej 182, 8450 Hammel |
Højdeplacering over havet | 65,2 meter |
GPS koordinater | 56.236074,9.849788 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Anbæk Station.
Titel: - 1951 - Anbæk Station
Person: Bygningsnavn: Anbæk Station
Sted: Danmark, Jylland, Hammel
Vejnavn: Viborgvej
Husnummer: 182
Lokalitet: Anbæk
Postnummer: 8450
By: Hammel
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00393_024.tif
Hammel Station (Hml) lå 38,3 km. fra første station.
Hammel Station havde sidespor til Hammel Andelsslagteri, der i mange år var en god godskunde.
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1902.04.25 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Torvegade 9A, 8450 Hammel |
Stednavneforkortelse | Hml |
Højdeplacering over havet | 69,0 meter |
GPS koordinater | 56.254945,9.865422 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Tulstrupvejen Trinbræt lå 41,1 km. fra første station.
Der lå kun et par gårde og senere kom der et gartneri til i nærheden, så trinbrættet var ringe benyttet, og fik heller aldrig et venteskur.
Hammelbanen blev nedlagt i 1956, men man kan stadig se dens 900 meter lange og op til 12 meter høje dæmning, der lå umiddelbart syd for trinbrættet
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928.10.01 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 63,8 meter |
GPS koordinater | 56.264571,9.846265 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Sall Station lå 42,3 km. fra første station.
Byggeår | 1914 |
Åbnet | 1914.07.12 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thorkel Luplau Møller |
Adresse | Borgergade 72, 8450 Hammel |
Højdeplacering over havet | 69,5 meter |
GPS koordinater | 56.278372,9.831917 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Vintersminde Trinbræt lå 43,7 km. fra første station.
Byggeår | 1914 |
Åbnet | 1914.07.12 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 62,8 meter |
GPS koordinater | 56.289682324221594,9.821648032141173 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Thorsø Station (Tz) var Hammelbanen, Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane's endestation og lå 45,8 km. fra første station.
Silkeborg Laurbjerg banen blev i årene 1916-1920 forlænget med jernbanen Bramming-Grindsted-Brande-Funder. Derved opstod der en diagonalbane, hvor der kørte tog på tværs gennem Jylland mellem Randers og Esbjerg.
Hammelbanen blev nedlagt den 31. marts 1956.
Persontrafikken på Diagonalbanen blev indstillet den 23. maj 1971 men godstrafikken fortsatte mellem Thorsø-Laurbjerg til den 25. september 1971.
Byggeår | 1907 |
Åbnet | 1908.11.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Jernbanegade 11B, 8881 Thorsø |
Stednavneforkortelse | Tz |
Højdeplacering over havet | 55,9 meter |
GPS koordinater | 56.297066,9.790920 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede