Dalmose-Skælskør (DSB)
I forbindelse med lov nr. 55 af 12 april 1889 blev det besluttet at anlægge en jernbane mellem Slagelse og Næstved. Ved samme lov blev det også tilladt at anlægge en sidebane fra Dalmose til Skælskør. Banen blev åbnet for drift den 15. maj 1892. Det tog 3 år fra banens vedtagelse og frem til den dag hvor det første tog kørte på skinnerne. Den kun 11.5 kilometer lange strækning forblev i drift helt frem til 1950 hvor den blev nedlagt som følge af lov nr. 258 af 27. maj 1950. Banen vedblev dog i en periode at fungere som ren godsbane banen blev brugt som godsbane frem til 1975.
Banen er benyttet som veteranbane af Foreningen Dalmose-Skælskørbanen siden 1978 efter en aftale med banestyrelsen. Banestyrelsen har i 2009 overgivet banen til miljøministeriet, som har planer om at den skal omlægges til natursti.
Vigtige årstal for Dalmose-Skælskør jernbane:
1889.04.12 Vedtages etableringen af banen i lov nr. 55 af 12 april 1889.
1892.05.15 Starter driften på Dalmose til Skælskør banen.
1950.10.07 Ophører persontrafikken på banen.
1975 Ophører godstrafikken på banen.
1978 Begyndes veterankørslen på banen.
2009 Overdrager Banestyrelsen banen til Miljøministeriet.