Vigtige stamdata for Dalmose-Skælskør
Jernbanens længde i km | 11,5 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 12. april 1889 |
Baneforkortelse | DSB |
Statstilskud i % | 100 % |
Jernbanen åbnet | 1892.05.15 |
Persontrafik nedlagt | 1950.10.07 |
Godstrafik nedlagt | 1975 |
Jernbanen nedlagt | 1975 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | Blanding af: 22,5 kg/m og 37 kg/m |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 45 km/t |
El drift | Nej |
Dalmose Station (Da) var Dalmose-Skælskør banens første station
Dalmose Station blev etableret som et centralt knudepunkt på Slagelse-Næstved banen samt sidebanen Skælskørbanen (1892-1971). Beliggende i det flade terræn syd for Vemmeløse, fik stationen sit navn efter Dalmose Kro, der lå 1 km vest for stationen på landevejen mellem Sorø og Skælskør. Kroen blev senere flyttet tættere på stationen, hvilket bidrog til udviklingen af Dalmose som lokalsamfund.
I 1898 beskrives Dalmose som et vigtigt knudepunkt med jernbanestation og kro. I løbet af det 20. århundrede udviklede Dalmose sig til en aktiv stationsby med forskellige faciliteter såsom mejeri, bageri og elværk. Fra 1896 havde Dalmose sin egen postadresse, og i 1916 fik byen postekspedition.
Dalmose voksede hurtigt til en livlig stationsby med banker, telegrafstation, telefoncentral, læge, dyrlæge, forskole, søndagsskole og privatskole. Håndværkere som slagtere, købmænd, tømrere, fragtmænd og skræddere etablerede sig, og et aktivt foreningsliv blomstrede op. Der var endda et missionshus, som senere er blevet nedrevet.
Dalmose er en by beliggende på Sydvestsjælland med 982 indbyggere (2023). Byen ligger 26 km nordvest for Næstved, 11 km nordøst for Skælskør, 19 km øst for Korsør og 16 km syd for Slagelse. Dalmose tilhører Slagelse Kommune og er en del af Region Sjælland.
Den asfalterede cykel- og gangsti "Fodsporet" følger det gamle banetracé til Næstved, Skælskør og Slagelse og udgør i dag en del af byens historiske arv. Stationsbygningen, beliggende på Stationsvej 4, står stadig som et symbol på fortiden.
Byggeår | 1892 |
Åbnet | 1892.05.15 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Stationsvej 4A, 4261 Dalmose |
Stednavneforkortelse | Da |
Højdeplacering over havet | 31,2 meter |
GPS koordinater | 55.293471,11.420270 |
Dalmose Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Sønder Bjerge er en malerisk landsby beliggende i Sønder Bjerge Sogn, cirka 8 kilometer øst for Skælskør på den smukke østlige kyst af Sjælland. Kendt for sin idylliske beliggenhed og rolige atmosfære har landsbyen en særlig plads i lokalhistorien og kulturen i historien.
Landsbyen Sønder Bjerge har altid været tæt forbundet med sin station, der engang var et transportknudepunkt i området, da jernbanen Dalmose-Skælskør stadig var i drift, spillede Sønder Bjerge Station en central rolle i lokalsamfundets liv. Den var et knudepunkt for handel, transport og socialt samvær og bidrog til landsbyens liv.
Sønder Bjerge Station fik også sin del af rampelyset, da den blev brugt som en af de centrale locations i TV-filmen "Livet er en god grund" af Søren Kragh-Jacobsen, der blev udgivet i 1985 af DR. Filmen, der fanger essensen af dansk provinsliv.
Selvom Sønder Bjerge Station ikke længere er i drift, står dens historie som et symbol på fortiden og de bånd, der engang bandt lokalsamfundet sammen.
Byggeår | 1892 |
Åbnet | 1892.05.15 |
Nedlagt | 1950.10.07 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Sønder Bjergevej 240, 4261 Dalmose |
Stednavneforkortelse | Be |
Højdeplacering over havet | 16,1 meter |
GPS koordinater | 55.267674,11.408557 |
Sønder Bjerge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Tjæreby Station ligger ca. 600 meter nord for den lille landsby Tjæreby. Oprindeligt var Tjæreby Station en holdeplads, ligesom Sludstrup og Fodby, og havde derfor kun en tre-fags stationsbygning. På trods af sin beskedne størrelse spillede Tjæreby Station en rolle i lokalsamfundets transport og handel.
I løbet af det første driftsår af Tjæreby Holdeplads, indså man behovet for et større varehus på Tjæreby Holdeplads, hvilket blev opført for at imødekomme de stigende aktivitet. I årene 1897-1898 blev Tjæreby holdepladsen udvidet og opgraderet til en holdeplads med side- og omløbsspor. Yderligere udbygninger efterfulgte, herunder en selvstændig portørbolig og udvidelse af perronen i 1902.
I 1933 blev Tjæreby Holdeplads omdannet til en entreprisestation, hvilket afspejlede dens voksende betydning som et centralt knudepunkt for handel og transport i området. Den postale historie i Tjæreby Station lignede på mange måder den i Sønder Bjerge, der lå i nærheden.
Det manuelle bomanlæg ved stationen blev fjernet i 1961 efter det var nedslidt, men i takt med den stigende biltrafik og ændringerne i transportmønstre kom der automatiske blinklys op i 1966 for at håndtere den stigende biltrafik til Stigsnæsværket.
Byggeår | 1892 |
Åbnet | 1892.05.15 |
Nedlagt | 1950.10.07 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Tjæreby Stationsvej 10, 4230 Skælskør |
Stednavneforkortelse | Tj |
Højdeplacering over havet | 15,2 meter |
GPS koordinater | 55.251236,11.360541 |
Tjæreby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Skælskør Station (Ss) var Dalmose-Skælskør's endestation og lå 11,5 km. fra første station.
Skælskør Station er en af de markante knudepunkter i Skælskørs historie, hvor stationen blev grundlagt i 1892 under ledelse af arkitekt N.P.C. Holsøe. Dette centrale trafikale knudepunkt spillede en afgørende rolle i Skælskørs udvikling som industriby og handelscenter i det 19. og 20. århundrede.
Skælskør Station blev bygget med kun ét perronspor, men stationsbygningen var imponerende og symboliserede byens voksende forbindelse til det regionale jernbanenet. Stationsbygningen, blev opført i røde teglsten og rummede en lejlighed til stationsforstanderen på første sal, varehus og et posthus nord øst for stationen. Bag varehuset blev et sidespor anlagt til svineslagteriet i 1897, og senere blev der etableret yderligere sidespor og en drejeskive i 1915-1916.
Skælskør var tidligt med på industrialiseringen og blev nævnt som en by med én dampmølle i 1853, men oplevede en betydelig vækst i den industrielle sektor i det 19. århundrede. Skælskør nåede at blive hjemsted for flere brændevinsbrænderier, ølbryggerier, garverier, og bådebyggeri. Omkring århundredeskiftet var Skælskør centrum for industrielle aktiviteter, herunder brændevinsbrænderier, bryggerier, uldspinderier, tobaksfabrikker, og flere andre virksomheder.
Befolkningstallet i Skælskør steg støt fra midten af det 19. århundrede og ind i det 20. århundrede, hvilket afspejlede byens stigende økonomiske betydning. Ifølge optegnelser fra 1906 var byens befolkning engageret i en bred vifte af erhverv, herunder håndværk, industri, handel, søfart, fiskeri og landbrug.
Skælskør Station og dens omgivelser har været genstand for senere tiders nostalgi og erindring. Den lokale veterantogsklub "Omstigningsklubben" blev dannet i 1973 og kørte sporvogne på strækningen mellem Skælskør Station og havnen fra 1975. Klubbens aktiviteter stoppede i 2011, da Harboe Bryggeri overtog stationsgrunden, og skinnerne blev fjernet for at gøre plads til Fodsporet - en asfalteret sti. Klubbens sporvogne er nu udstillet på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Skælskør Station og dens omgivelser fortæller en historie om industriens og handelens vækst, samfundets udvikling og bevægelse gennem tiden. Denne historie er en del af byens dna og et vigtigt kapitel i Danmarks industrielle arv.
Andre navne og stavemåder | Før 15.05.1933 Skelskør, før 15.05.1931 Skjelskør, før __.__.1892 Skælskør. Pr. 01.10.1891 Skelskør (i tjenestekøreplan før banens åbning). |
Byggeår | 1892 |
Åbnet | 1892.05.15 |
Nedlagt | 1950.10.07 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Stationsvej 5, 4230 Skælskør |
Stednavneforkortelse | Ss |
Højdeplacering over havet | 2,5 meter |
GPS koordinater | 55.250592,11.292396 |
Skælskør Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Dalmose-Skælskør
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<