Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane - operatør: R.No.J, en artikel om Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane




Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane: En Historisk Forbindelse mellem Vestjyske Byer

Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane, forkortet R.NO.J., blev grundlagt som en privatbane og spillede en væsentlig rolle i Vestjyllands transportinfrastruktur fra sin åbning i 1911. I 1920 ændrede banen navn til Ringkøbing-Ørnhøj Jernbane (RØJ) for at afspejle banens forlængelse til Ørnhøj, en ændring som bidrog til områdets udvikling og tiltrækning af nye passagerer. Denne jernbane blev en vigtig kulturbærer i de tyndt befolkede landdistrikter og leverede essentielle tjenester både som passager- og godstransportforbindelse.

Banens Baggrund og Lovgrundlag

Allerede før vedtagelsen af den store jernbanelov i 1908 var der i Vestjylland et stærkt ønske om at udvide jernbanenettet for at skabe bedre forbindelser i regionen. Der var oprindeligt planer om en statsbane fra Skjern til Skive, med en sidebane fra Ringkøbing til Nørre Omme, men DSB frygtede konkurrence for sin vestjyske længdebane og begrænsede derfor projektet til Skjern-Videbæk. Som et kompromis vedtog man i stedet en privatbane fra Ringkøbing til Nørre Omme.

Anlægsarbejde og Banens Udvidelse til Ørnhøj

Anlægsarbejdet begyndte i 1909, og allerede i november 1911 kunne banen indvies under navnet Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane. Den oprindelige endestation skulle have været ved Spåbækgårdene, men blev i stedet forlænget til Halkjær Mark, og her blev stationen Ørnhøj oprettet, opkaldt efter en nærliggende høj. Ørnhøjbanen blev en vigtig transportforbindelse og banens succes førte hurtigt til ønsker om yderligere udvidelse mod Holstebro. I 1918 blev banen til Holstebro vedtaget som en del af den næste store jernbanelov, og Ørnhøj-Holstebro Jernbane (ØHJ) blev åbnet i 1925 som en selvstændig, men samarbejdende bane med RØJ. De to baneselskaber opererede under det fælles navn Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro Jernbane (RØHJ) frem til deres sammenlægning i 1953.

Stationer og Infrastruktur

Banens stationer blev tegnet af den kendte arkitekt Ulrik Plesner, som skabte funktionelle bygninger, der afspejlede områdets arkitektur. I Ringkøbing blev der opført hovedkontor, værksteder og remiser til at støtte driften af banen. Strækningen udgik fra statsbanestationen i Ringkøbing og passerede flere stop undervejs mod Ørnhøj, herunder Rindum Kærby, Nobjerg, Stampen, Lervang, Spjald og Grønbjerg. I Holstebro blev banen ført til Sydbanegården og fik overleveringsspor til statsbanen. Fra maj 1949 blev togene ført direkte ind på Holstebro Station.

Trafik og Driftsøkonomi

Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro Jernbane blev hurtigt en vigtig trafikåre i området og tjente både passagerer og godstransport. Passagertallet steg støt, og alene i perioden 1911-1936 blev der transporteret 1,3 millioner passagerer. Godstransporten omfattede særligt mergel og tørv, samt senere store mængder brunkul, som var et vigtigt indenlandsk brændsel under Anden Verdenskrig. Brunkulstransporterne medførte øget økonomisk fremgang, og banen kunne i 1947 investere i to skinnebusser, som blev betalt af opsparet overskud, en sjældenhed blandt privatbaner, der normalt var afhængige af lån til moderniseringer.

Økonomisk Fremgang under Krigen

Under Anden Verdenskrig blev banen en livline for lokal transport, især af brunkul. Brunkul blev anvendt som brændsel til både private og industrielle formål, og jernbanen spillede en væsentlig rolle i at sikre regelmæssig transport af dette vigtige brændsel. Selvom mange andre jernbaner i landet blev udsat for sabotage, blev Ørnhøjbanen skånet, idet både danske og tyske myndigheder erkendte banens vigtige funktion i at forsyne samfundet med energi. Banens økonomi var så stærk, at man kunne foretage flere investeringer uden statslig støtte, herunder indkøb af nye skinnebusser og opgraderinger af infrastrukturen.

Ørnhøj-Holstebro Banens Udvidelse

Med åbningen af Ørnhøj-Holstebro strækningen i 1925 blev forbindelsen til Holstebro forbedret betydeligt. Oprindeligt havde man forventet at kunne føre banen til Sønderport billetsalgssted på statsbanens Vejle-Holstebro-linje, men da DSB ikke ønskede at opgradere Sønderport til station, måtte Ørnhøjbanen opføre sin egen Sydbanegård i Holstebro. Dette blev dog ændret i 1949, da banen fik adgang til at føre sine tog direkte til Holstebro Station, hvilket forbedrede rejsende og godsers muligheder betydeligt.

Ulykken i 1947

Den mest alvorlige ulykke i banens historie skete den 22. marts 1947, da to motorvogne kolliderede mellem Vind og Sørvad. Ulykken resulterede i tabet af to unge drenge, der havde fået lov til at opholde sig i førerrummet. Ulykken markerede en trist dag i banens historie og førte til forbedrede sikkerhedsforanstaltninger.

Modernisering og Nedlæggelse

Efter krigen var der stigende efterspørgsel på modernisering af banens materiel og infrastruktur. Med indkøbet af de nye skinnebusser kunne banen opretholde sin service og transportkapacitet. I takt med at vejtransporten blev mere udbredt, og konkurrencen voksede, blev det dog sværere for RØHJ at bevare en rentabel drift. Økonomiske vanskeligheder og faldende passagertal førte til, at banen til sidst blev nedlagt den 31. marts 1961. Herefter blev skinnerne fjernet, og dele af strækningen blev solgt til lokalsamfundet og omdannet til rekreative formål.

Bevarede Strækninger og Natursti

Efter nedlæggelsen af banen blev store dele af tracéet bevaret og omdannet til rekreative stier. Omkring 18,5 km af banens tracé er bevaret, herunder den længste sammenhængende strækning på 6 km mellem Muldbjerg og Grønbjerg. Disse rekreative stier blev officielt indviet som "Natursti via den gamle bane ved Spjald" i 2012. Stien er nu populær blandt vandrere og cyklister og fungerer som en påmindelse om banens tidligere rolle i området.

Bevarede Stationsbygninger og Kulturarv

Flere af Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro Jernbanes stationsbygninger er bevaret og står som historiske monumenter. Disse bygninger, der blev designet af arkitekten Ulrik Plesner, har en unik arkitektonisk værdi og vidner om banens betydning. Desværre blev Ørnhøj station revet ned i 1979 som led i en vejudvidelse, men de øvrige stationer står som eksempler på datidens stationsarkitektur og jernbanekultur.

Banens Arv og Betydning for Vestjylland

Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro Jernbane har efterladt et betydeligt historisk aftryk på Vestjylland. Banen var en væsentlig kulturbærer og skabte mulighed for udvikling og mobilitet i et tyndtbefolket område. Den understøttede landbruget og den lokale industri gennem transport af gods og produkter som mergel og brunkul. Selvom banen nu er nedlagt, er dens arv bevaret i de historiske bygninger og de bevarede strækninger, der i dag fungerer som naturskønne stier.

Afsluttende Bemærkninger

Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro Jernbane var en vigtig del af det vestjyske jernbanenet, der i sin tid bidrog til regionens økonomiske vækst og transportudvikling. Banens historie er en del af Danmarks jernbanearv og giver et indblik i en tid, hvor jernbaner var afgørende for mobilitet og sammenhængskraft i landet. De bevarede stationsbygninger og den omdannede banesti fortsætter med at fortælle historien om denne engang så betydningsfulde bane, der var en livsnerve i det vestjyske landskab.


Vigtige stamdata for Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane

Jernbanens længde i km 54,5
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseR.No.J
Dato for Koncession1909.06.19
Jernbanen åbnet1911.11.15
Persontrafik nedlagt1961.03.31
Godstrafik nedlagt1961.03.31
Jernbanen nedlagt1961.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej



Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane

Banekort fra Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane (R.No.J).
Banekort fra Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane (R.No.J).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 27. oktober 2011 - LINK til kilde.


Ringkøbing Station (Rj) var Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane banens første station

Byggeår1875
Åbnet1875.03.31
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseNørredige 3A, 6950 Ringkøbing
StednavneforkortelseRj
Højdeplacering over havet3,1 meter
GPS koordinater56.092913,8.249927


Billede af Ringkøbing Station.
Billede af Ringkøbing Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023
Download billede



Rindum Kærby Trinbræt lå 2,0 km. fra første station.

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet7,0 meter
GPS koordinater56.09869452745683,8.286593338432263




Nobjerg Trinbræt lå 3,6 km. fra første station.

Byggeår1927
Åbnet1927
Nedlagt1929
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet2,8 meter
GPS koordinater56.103230,8.294618




No Station lå 5,5 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.11.15
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektUlrik Adolph Plesner
AdresseGl Stationsvej 8, 6950 Ringkøbing
Højdeplacering over havet13,4 meter
GPS koordinater56.111107,8.320151


Billede af No Station.
Billede af No Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af No Station.

Titel: No Station
Person: Bygningsnavn: Station
Sted: Danmark, Jylland, Ringkøbing
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B06097_018.tif




Stampen Trinbræt lå 7,1 km. fra første station.

Byggeår1927
Åbnet1927
Nedlagt1929
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet9,0 meter
GPS koordinater56.113087,8.345491




Flytkjær Trinbræt lå 10,3 km. fra første station.

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet21,0 meter
GPS koordinater56.10992448881889,8.388246650277104


Billede af Flytkjær Trinbræt.
Billede af Flytkjær Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Flytkjær Trinbræt.

Titel: Husted, Gunner, medhjælper - 1960 -
Person: Husted, Gunner, medhjælper
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Ringkøbing, Hjortmose
Vejnavn: Flytkær
Husnummer: 12
Lokalitet: Postnummer: 6950
By: Ringkøbing
Sogn: Ølstrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1960
Note: Id: H10190_016.tif




Lervang Station lå 11,1 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.11.15
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektUlrik Adolph Plesner
AdresseFlytkær 5, 6950 Ringkøbing
Højdeplacering over havet24,2 meter
GPS koordinater56.108023,8.412645


Billede af Lervang Station.
Billede af Lervang Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lervang Station.

Titel: Thomsen, A., stationsforstander - 1960 -
Person: Thomsen, A., stationsforstander
Bygningsnavn: Lervang Gl. Stationsbygning
Sted: Flytkjær Lervang 6950 Ringkøbing
Vejnavn: Flytkær
Husnummer: 5
Lokalitet: Postnummer: 6950
By: Ringkøbing
Sogn: Ølstrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1960
Note: Id: H10219_007.tif




Hjøllund (R.NO.J.) Trinbræt (uofficielt) (Jø) lå 12,2 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.15
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet33,7 meter
GPS koordinater56.109211,8.429679


Billede af Hjøllund (R.NO.J.) Trinbræt (uofficielt).
Billede af Hjøllund (R.NO.J.) Trinbræt (uofficielt). Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hjøllund (R.NO.J.) Trinbræt (uofficielt).

Titel: Attenagervej 1, Hjøllund -1947-
Person: Christensen, C. J., gårdejer
Bygningsnavn: Hjøllund
Sted: Attenagervej 1 Ølstrup 6950 Ringkøbing
Vejnavn: Attenagervej
Husnummer: 1
Lokalitet: Postnummer: 6950
By: Ringkøbing
Sogn: Ølstrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02449_28.tif




Mosdal Trinbræt lå 13,8 km. fra første station.

Byggeår1927
Åbnet1927
Nedlagt1929
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet49,1 meter
GPS koordinater56.10845354575457,8.45399355219309




Vesterbæk Trinbræt lå 15,1 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.15
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet47,7 meter
GPS koordinater56.111464,8.472925




Bækbo Trinbræt lå 16,4 km. fra første station.

Byggeår1951
Åbnet1951
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet33,9 meter
GPS koordinater56.115634148428704,8.49094424847318




Spjald Station (Spj) lå 17,7 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.11.15
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektUlrik Adolph Plesner
AdresseSkolegade 43, 6971 Spjald
StednavneforkortelseSpj
Højdeplacering over havet45,0 meter
GPS koordinater56.124464,8.504649




Muldbjerg Station lå 21,1 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.11.15
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektUlrik Adolph Plesner
AdresseMuldbjerg Byvej 15, 6971 Spjald
Højdeplacering over havet28,0 meter
GPS koordinater56.144672,8.469689


Billede af Muldbjerg Station.
Billede af Muldbjerg Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Muldbjerg Station.

Titel: Muldbjerg Station
Person: Bygningsnavn: Muldbjerg Station
Sted: Danmark, Jylland, Muldbjerg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01124_010.tif




Lille Tarp Trinbræt lå 22,7 km. fra første station.

Byggeår1952
Åbnet1952
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet42,5 meter
GPS koordinater56.158614,8.472003




Sønderkær Trinbræt lå 24,2 km. fra første station.

Byggeår1927
Åbnet1927
Nedlagt1929
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet43,5 meter
GPS koordinater56.16612421623859,8.491266302732836


Billede af Sønderkær Trinbræt.
Billede af Sønderkær Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sønderkær Trinbræt.

Titel: Pedersen, Chr., gårdejer - 1953 -
Person: Pedersen, Chr., gårdejer
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Grønbjerg, Sønderkær
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01266_012.tif




Grønbjerg Station (Grb) lå 27,1 km. fra første station.

Byggeår1909
Åbnet1911.11.15
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektUlrik Adolph Plesner
AdresseSkolevænget 6, 6971 Spjald
StednavneforkortelseGrb
Højdeplacering over havet44,2 meter
GPS koordinater56.177551,8.532856


Billede af Grønbjerg Station.
Billede af Grønbjerg Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Grønbjerg Station.

Titel: Grønbjerg Station
Person: Bygningsnavn: Grønbjerg Station
Sted: Danmark, Jylland, Nørre Omme, Grønbjerg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1959
Note: Id: OD02909_019.tif




Spåbæk Trinbræt lå 29,1 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.15
Nedlagt1961.03.31
Nedrevet1962
Højdeplacering over havet50,1 meter
GPS koordinater56.19415935154584,8.54165154878582


Billede af Spåbæk Trinbræt - her i 1962, hvor banen er nedlagt og skinner og sveller er ved at blive fjernet.
Billede af Spåbæk Trinbræt - her i 1962, hvor banen er nedlagt og skinner og sveller er ved at blive fjernet. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Spåbæk Trinbræt - her i 1962, hvor banen er nedlagt og skinner og sveller er ved at blive fjernet.

Titel: Spåbækvej 4 - 1962 -
Person: Aksel Bilgrav
Bygningsnavn: Sted: Spåbækvej 4, 6973 Ørnhøj
Vejnavn: Spåbækvej
Husnummer: 4
Lokalitet: Nr. Omme
Postnummer: 6973
By: Ørnhøj
Sogn: Ørnhøj
Matrikelnummer: 20ah, Hovedejerlavet, Nr. Omme
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1962
Note: Ørnhøj kirkesogn.
Id: AAL_02360_006.tif




Ørnhøj Station (Ørn) lå 30,7 km. fra første station.

Ørnhøj Station åbnede den 15. november 1911 som endestation på privatbanen Ringkjøbing-Nr. Omme Jernbane.

Privatbanen Ringkjøbing-Nr. Omme, nåede dog aldrig frem til Nr. Omme og i 1920 ændredes banens navn til Ringkjøbing-Ørnhøj Jernbane.

Den 25. august 1925 blev Ringkjøbing-Ørnhøj banen forlænget til Holstebro og Ørnhøj Station gik fra endestation til mellemstation.

Den 31. marts 1961 lukkede Ørnhøj Station, men den smukke stationsbygning blev overtaget af postvæsenet til postekspedition, men i 1979 måtte Ørnhøj Station vige for et vejanlæg og blev revet ned.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.15
Nedlagt1961.03.31
Nedrevet1979
ArkitektUlrik Adolph Plesner
StednavneforkortelseØrn
Højdeplacering over havet61,1 meter
GPS koordinater56.20020147830847,8.56387974585818


Billede af Ørnhøj Station.
Billede af Ørnhøj Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Ørnhøj Station.

Titel: Ørnhøj Station
Person: Nielsen, Emil, gårdejer
Bygningsnavn: Ørnhøj Station
Sted: Danmark, Jylland, Holstebro, Ørnhøj
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1949
Note: Id: L03789_006.tif




Havrsnab Trinbræt lå 33,9 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet43,2 meter
GPS koordinater56.22659348096216,8.565475235276946


Billede af Havrsnab Trinbræt.
Billede af Havrsnab Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Havrsnab Trinbræt.

Titel: Søndergaard, Peder, gårdejer. - 1955 -
Person: Søndergaard, Peder, gårdejer.
Bygningsnavn: Sted: Adresse: Danmark, Jylland, Holstebro, Vind, Ørnhøjvej 17
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1955
Note: Id: H07136_001.tif




Gammelvind Trinbræt (uofficielt) lå 36,3 km. fra første station.

Byggeår1925
Åbnet1925.08.28
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet58,6 meter
GPS koordinater56.247846,8.569033




Vind Station lå 37,5 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1925.08.28
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektUlrik Adolph Plesner
AdresseGranstien 4, 7500 Holstebro
Højdeplacering over havet47,4 meter
GPS koordinater56.257726,8.565554


Billede af Vind Station.
Billede af Vind Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vind Station.

Titel: Jensen, stationsforstander - 1949 -
Person: Jensen, stationsforstander
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vind
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1949
Note: Id: L03788_017.tif




Østergård Trinbræt (uofficielt) lå 38,6 km. fra første station.

Byggeår1925
Åbnet1925.08.28
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet54,7 meter
GPS koordinater56.26485661303393,8.583946297190824




Resdalhus Trinbræt lå 41,8 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet75,0 meter
GPS koordinater56.26490747906222,8.608634625100787




Sørvad Station (Sør) lå 43,1 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1925.08.28
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektUlrik Adolph Plesner
AdresseStationsvej 6, 7550 Sørvad
StednavneforkortelseSør
Højdeplacering over havet49,1 meter
GPS koordinater56.264856,8.647818


Billede af Sørvad Station.
Billede af Sørvad Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sørvad Station.

Titel: - 1953 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Herning, Sørvad, Vinding
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01196_016.tif




Vennevold Station lå 46,2 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1925.08.28
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektUlrik Adolph Plesner
AdresseSørvadvej 27, 7500 Holstebro
Højdeplacering over havet53,2 meter
GPS koordinater56.288083,8.623671


Billede af Vennevold Station.
Billede af Vennevold Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vennevold Station.

Titel: Pedersen, Jens - 1948-1952 -
Person: Pedersen, Jens
Bygningsnavn: Vennevold Station
Sted: Danmark, Jylland, Sørvad
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL22-A1_013_21.tif




Nørre Felding Station lå 49,5 km. fra første station.

Byggeår1925
Åbnet1925.08.28
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektUlrik Adolph Plesner
AdresseIdrætsvej 9, 7500 Holstebro
Højdeplacering over havet36,3 meter
GPS koordinater56.314079,8.602241


Billede af Nørre Felding Station.
Billede af Nørre Felding Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Nørre Felding Station.

Titel: Nr. Felding Station - 1953
Person: Martinsen
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Nørre Felding
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Rinkøbing, Ørnhøj, Holstebro Jernbane - RØHJ. Nedlagt 1961
Id: OD01268_012.tif




Holstebro Sydbanegård lå 53,8 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1925.08.28
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektUlrik Adolph Plesner
AdresseSydbanevej 20A, 7500 Holstebro
Højdeplacering over havet20,8 meter
GPS koordinater56.352061,8.614160


Billede af Holstebro Sydbanegård.
Billede af Holstebro Sydbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022
Download billede



Holstebro Station (Ho) var Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane's endestation og lå 54,5 km. fra første station.

Holstebro fik sin første banegård i 1866 da strækningen Langå-Struer-Holstebro blev anlagt i stykkevise etaper pga. krigsforholdene, som endelig nu var blevet fuldført. I 1875 kom vestkyststrækningen fra Ringkøbing til og i 1904 strækningen fra Herning. Holstebro Banegård blev for lille og en ny station blev bygget og taget i brug i 1906.

Den gamle Holstebro Banegård lå ved den nuværendes perron 3 og blev nedrevet i 1906.

Byggeår1905
Åbnet1906
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 15, 7500 Holstebro
StednavneforkortelseHo
Højdeplacering over havet23,3 meter
GPS koordinater56.365371,8.620789


Billede af Holstebro Station.
Billede af Holstebro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022
Download billede



Litteratur for: Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Ringkjøbing - Nr. Omme Jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Ringkjøbing - Nr. Omme Jernbane
Jon Høgh
2000
79

Bollerup Boghandels Forlag
87-89-155-46-7
Vestjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestjyske jernbaner
Niels Jensen
1977
110
København
J. Fr. Clausen
87-11-03821-7
Ørnhøjbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Ørnhøjbanen
Ole Edvard Mogensen
2011
104
Ry
OEM Consult
978-87-991676-4-7