Næstved-Præstø-Mern Banen - (NPMB)


Præstø optræder allerede i forbindelse med jernbaneloven af 21. juni 1867. Man må vente helt frem til 1894 før der endelig kommer en lov der tilgodeser ønsket om oprettelse af en jernbane mellem Præstø og Lundby-Haslev-Næstved området. Ved indvielsen 20. marts 1900 var blandt andet den daværende trafikminister Hassing Jørgensen til stede. Og i forbindelsen med loven af 27. maj 1908 blev det vedtaget at udvide banen med anlæg af strækningen Præstø - Mern. Loven af 1908 åbnede muligheden for en forbindelse til Kalvehavebanen men den kom aldrig i stand. Netop Kalvehavebanen var ilde set i Næstvedområdet fordi man mente at banen var medvirkende til at trække handel til Vordingborg i stedet for Næstved. Og banen skrev dansk jernbanehistorie da den i 1946 som den første privatbane her i landet anskaffede en skinnebus.


Vigtige stamdata for Næstved-Præstø-Mern Banen (NPMB) jernbanen

Jernbanens længde i km32,5
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr 88
Dato for Koncession1897.06.04
Jernbanen åbnet1900.03.20
Persontrafik nedlagt1961.03.31
Godstrafik nedlagt1961.03.31
Jernbanen nedlagt1961.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,5 kg/m, efter besættelsen forstærket til 27,5 kg/m
Stigning12,5 ‰
Kurveradius470 meter
Hastighed max75 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk9,4 tons, på det forstærkede spor 12 tons

Næstved-Præstø-Mern Banen (NPMB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Næstved Station (Næ)0,0 km
Stedet er fotograferet Rønnebæk Trinbræt 3,0 km
Stedet er fotograferet Næstelsø Trinbræt 6,0 km
Stedet er fotograferet Brandelev Station 7,0 km
Stedet er fotograferet Bøgesø Station 10,0 km
Stedet er fotograferet Askov Huse Trinbræt 12,0 km
Stedet er fotograferet Snesere Station 13,0 km
Stedet er fotograferet Lille Røttinge Trinbræt 14,0 km
Stedet er fotograferet Tappernøje Station 16,0 km
Stedet er fotograferet Faksinge Holdeplads 21,0 km
Stedet er fotograferet Præstø Station 23,0 km
Skibinge Trinbræt 25,0 km
Allerslev Station 28,0 km
Mern Station 33,0 km

Næstved Station var Næstved-Præstø-Mern Banen banens første station

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
ArkitektCharles Abrahams
AdresseBanegårdspladsen 2, 4700 Næstved
Stations forkortelse
GPS koordinater55.231175,11.767178

Næstved Station blev anlagt i 1870 sammen med Den Sjællandske Sydbane fra Roskilde over Køge og Næstved til Masnedsund.

Næstved station er flere gange blevet ombygget:
1891-1892 ifm. bygningen af Slagelse-Næstved banen. Denne ombygning var mere eller mindre en total ombygning af stationen.
1921 (ved arkitekt Sigurd Christensen)
1940-43 (ved arkitekt K.T. Seest)

Næstved Station.
Næstved Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.04.07

Krak kort over Næstved Station

Historisk kort over Næstved Station
Kilde: StyrelsenNæstved Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rønnebæk Trinbræt lå 3,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.219526,11.810840

Rønnebæk eller Rønnebæksholm Trinbræt var med offentligt læssespor. I 1913 blev der anlagt et sidespor til roetransporter fra gården Rønnebæksholm.

Her lå Rønnebæk Holdeplads - der er intet tilbage.
Her lå Rønnebæk Holdeplads - der er intet tilbage. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Krak kort over Rønnebæk Trinbræt

Historisk kort over Rønnebæk Trinbræt
Kilde: StyrelsenRønnebæk Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Næstelsø Trinbræt lå 6,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.213762,11.847789

Næstelsø Trinbræt fik et kort sidespor fra 1913.

Her lå Næstelsø holdeplads - der er intet tilbage.
Her lå Næstelsø holdeplads - der er intet tilbage. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Krak kort over Næstelsø Trinbræt

Historisk kort over Næstelsø Trinbræt
Kilde: StyrelsenNæstelsø Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Brandelev Station lå 7,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
AdresseBrandelev Stationsvej 7, 4700 Næstved
GPS koordinater55.213187,11.865178

Brandelev Station var med kombineret læsse og krydsningsspor.

Brandelev station - set fra banesiden.
Brandelev station - set fra banesiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Krak kort over Brandelev Station

Historisk kort over Brandelev Station
Kilde: StyrelsenBrandelev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bøgesø Station lå 10,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
AdresseJernbanevej 2, 4700 Næstved
GPS koordinater55.196890,11.909151
Bøgeså station - set fra banesiden.
Bøgeså station - set fra banesiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Krak kort over Bøgesø Station

Historisk kort over Bøgesø Station
Kilde: StyrelsenBøgesø Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Askov Huse Trinbræt lå 12,0 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1924
Nedlagt1961.03.31
GPS koordinater55.188107,11.927920

Askov Huse Trinbræt startede som sidespor til roetransporter allerede fra 1913, men blev regulært trinbræt i 1924.

Askov Huse Trinbræt.
Askov Huse Trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Krak kort over Askov Huse Trinbræt

Historisk kort over Askov Huse Trinbræt
Kilde: StyrelsenAskov Huse Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Snesere Station lå 13,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
AdresseÅsidevej 11, 4733 Tappernøje
GPS koordinater55.176667,11.939261

Snesere Station var med enkelt sidespor til togkrydsning.

Snesere station - set fra vejsiden.
Snesere station - set fra vejsiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Krak kort over Snesere Station

Historisk kort over Snesere Station
Kilde: StyrelsenSnesere Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lille Røttinge Trinbræt lå 14,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.169725,11.965542

Lille Røttinge Trinbræt i var uden sidespor, men i nogle år lå der et roelæssespor ca. 200 m fra trinbrættet.

Her lå Lille Røttinge trinbræt.
Her lå Lille Røttinge trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Krak kort over Lille Røttinge Trinbræt

Historisk kort over Lille Røttinge Trinbræt
Kilde: StyrelsenLille Røttinge Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tappernøje Station lå 16,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.163754,11.980886

Tappernøje Station var med særskilt læssespor og krydsningsspor fra 1913. Sidespor til den lokale dampmølle fra 1919. Stationen blev udvidet betydeligt i 1935.

Her lå Tappernøje station - der er intet tilbage.
Her lå Tappernøje station - der er intet tilbage. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Krak kort over Tappernøje Station

Historisk kort over Tappernøje Station
Kilde: StyrelsenTappernøje Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Faksinge Holdeplads lå 21,0 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919
Nedlagt1961.03.31
GPS koordinater55.128449,12.014400

Faksinge Trinbræt fra 1919 til brug for Faksinge Sanatorium, som også havde et midlertidigt sidespor i 1906, mens det blev opført.

Faksinge holdeplads.
Faksinge holdeplads. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Krak kort over Faksinge Holdeplads

Historisk kort over Faksinge Holdeplads
Kilde: StyrelsenFaksinge Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Præstø Station lå 23,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
AdresseJernbanevej 2, 4720 Præstø
GPS koordinater55.122632,12.038590

Præstø Station var med hovedkontor, remise, vandtårn og værksteder.

Prøstø station - set fra vejsiden.
Prøstø station - set fra vejsiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Krak kort over Præstø Station

Historisk kort over Præstø Station
Kilde: StyrelsenPræstø Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skibinge Trinbræt lå 25,0 km. fra første station.

Byggeår1913
Åbnet1913.11.16
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.104762,12.022848

Skibinge Trinbræt var med sidespor.

Krak kort over Skibinge Trinbræt

Historisk kort over Skibinge Trinbræt
Kilde: StyrelsenSkibinge Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Allerslev Station lå 28,0 km. fra første station.

Byggeår1913
Åbnet1913.11.16
Nedlagt1961.03.31
AdresseMønvej 128, 4720 Præstø
GPS koordinater55.082220,12.033588

Allerslev Station var med sidespor med et kort stikspor med enderampe.

Krak kort over Allerslev Station

Historisk kort over Allerslev Station
Kilde: StyrelsenAllerslev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Mern Station var Næstved-Præstø-Mern Banen's endestation og lå 33,0 km. fra første station.

Byggeår1913
Åbnet1913.11.16
Nedlagt1961.03.31
AdresseStationsvej 3, 4735 Mern
GPS koordinater55.046669,12.056270

Mern Station var med 4 spor, læssespor syd for stationsbygningen og enkeltsporet remise med drejeskive i forlængelse af spor 4.

Krak kort over Mern Station

Historisk kort over Mern Station
Kilde: StyrelsenMern Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.4 - build: 2020.03.21-11:18:44