Ved jernbaneloven af 27. maj 1908 kom der grundlag for anlæg af en jernbane mellem Skjern og Videbæk. Denne bane havde været længe undervejs. Allerede i 1870'erne havde man diskuteret anlæg af en jernbane i området og senere endnu en jernbane mellem Skjern og Skive. Et anlæg af banen som privatbanen var også blevet fremført men det forslag fik en meget ublid modtagelse. Det hele endte dog med en bane mellem Skjern og Videbæk med mulighed for forlængelse til Skive.
Siden gik der en del tid med diskussioner de trange tider omkring 1. verdenskrig spillede også ind. Endelig i 1918 kom anlægsarbejderne i gang og omtrent på samme tid fremlagde regeringen forslag om at forlænge banen fra Videbæk til Skive. Forlængelsen til Skive er den direkte årsag til at stationen i Videbæk ligger lidt fra byen. Der skulle være plads til forlængelsen af banen. Anlægsarbejderne frem til Videbæk blev afsluttet i 1920 og banen kunne åbnes for daglig drift den 15. november 1920 uden at dette blev markeret i form af nogen særlig festivitas fra statsbanernes side. Gassen gik dog meget hurtigt af planerne om at forlænge banen til Skive idet strækningen frem til Videbæk allerede i 1930 af DSB blev inddraget i diskussionerne om den fortsatte drift på en række sidebaner.
Det lykkedes dog ved hjælp af lokalt initiativ at få bevaret trafikken på banen med de små litra Me motorvogne. 2. verdenskrig betød en kort opblomstring for banen men det var kun en stakket frist. Da man ikke ønskede at modernisere personmateriellet på banen blev persontrafikken indstillet 2. oktober 1955. Herefter førte banen en stille eksistens som godsbane frem til 1. juni 1981, hvor sidste godstog kørte den 29. maj 1981. Så var det slut med tog til Videbæk. Banen blev i 1993 erhvervet af Skjern og Videbæk kommuner samt Ringkjøbing Amt. Herefter er banen overdraget til VSV&MJ der foreløbig har udlejning af skinnecykler på banen.
Billede af Risdal Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Risdal Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Billede af Videbæk ved Gl. Kongevej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Videbæk ved Gl. Kongevej Trinbræt har ligget her. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Videbæk ved Gl. Kongevej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Videbæk ved Gl. Kongevej Trinbræt har ligget her.
Billede af Videbæk Station. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Videbæk Station.
Titel: Videbæk Station Person: Bygningsnavn: Videbæk Station Sted: 6920 Videbæk Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto År: 1953 Note: Persontrafikken nedlagt i 1955, og godsstation flyttet til ny
placering syd for hovedvej 15. Id: OD01108_015.tif
Litteratur for: Skjern-Videbæk
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN
Vestjyske jernbaner Niels Jensen 1977 110 København J. Fr. Clausen 87-11-03821-7