Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - (FFJ)


Jernbanerne fra Nørresundby til Fjerritslev og Sæby-Frederikshavn var med i den store jernbanelov fra 1894 som to selvstændige baner, men da koncessionen blev udstedt 26. juni 1896, blev det til ét selskab, FFJ, der skulle anlægge begge baner. De to strækninger blev dog drevet hver for sig, og der kom ikke til at køre gennemgående tog mellem Fjerritslev og Frederikshavn. Det ville ellers være blevet Danmarks længste privatbane på 129 km, men Sæbybanen var i sig selv den længste indtil den i 1917 blev overgået af Troldhedebanen.

Jernbaneloven foreskrev, at de to baner skulle have lov til at benytte DSB's spor mellem Nørresundby og Aalborg, men Aalborg Station skulle udvides inden den var parat til at blive endestation for de to baner. Fjerritslevbanen udgik i starten fra Nørresundby Station, og Sæbybanen udgik fra en midlertidig station på Nørresundby Havnebane (anlagt 1874). FFJ overtog havnebanen i 1900 og anlagde "Krøllen", der fra Jernbanebroen over Limfjorden gik i en skarp højrekurve ned til havnestationen, så Sæby-togene ikke skulle hen og rebroussere på Nørresundby Station.


Vigtige stamdata for Fjerritslev-Nørresundby Jernbane (FFJ) jernbanen

Jernbanens længde i km52,7
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr 88
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1896.06.26
Jernbanen åbnet1897.03.19
Persontrafik nedlagt1969.04.01
Godstrafik nedlagt1969.04.01
Jernbanen nedlagt1969.04.01
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BalastGrus
Stigning7,13 ‰
Kurveradius596 meter
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane

Fjerritslev-Nørresundby Jernbane (FFJ) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Aalborg 2 Station (Ab)0,0 km
Stedet er fotograferet Nørresundby Gamle Station (Ns)2,6 km
Stedet er fotograferet Voerbjerg Trinbræt 4,7 km
Stedet er fotograferet Vadum Kirke Trinbræt 8,3 km
Stedet er fotograferet Vadum Station 9,9 km
Stedet er fotograferet Nørlang Trinbræt 11,5 km
Stedet er fotograferet Biersted Station 14,0 km
Stedet er fotograferet Knøsgaard Trinbræt 17,5 km
Stedet er fotograferet Aabybro Station (Abr)19,2 km
Stedet er fotograferet Ryaa Station 20,8 km
Stedet er fotograferet Birkelse Station 22,6 km
Stedet er fotograferet Ulveskov Trinbræt 25,1 km
Stedet er fotograferet Langeslund-Mark Trinbræt 26,3 km
Stedet er fotograferet Arentsminde Station 27,1 km
Stedet er fotograferet Halvrimmen Station 29,7 km
Stedet er fotograferet Jægerum Trinbræt 31,4 km
Stedet er fotograferet Brovst Station (Br)34,0 km
Stedet er fotograferet Skovsgård Station 36,5 km
Stedet er fotograferet Aarupvej Trinbræt 38,3 km
Stedet er fotograferet Aarup hede Trinbræt 39,3 km
Stedet er fotograferet Bonderup NordJylland Station 44,7 km
Stedet er fotograferet Myager Trinbræt 45,7 km
Stedet er fotograferet Skræm Holdeplads 46,6 km
Stedet er fotograferet Husby Trinbræt 47,6 km
Stedet er fotograferet Aagaard skov Trinbræt 49,3 km
Stedet er fotograferet Fjerritslev Station (Fjr)52,7 km

Aalborg 2 Station var Fjerritslev-Nørresundby Jernbane banens første station

Byggeår1902
Åbnet1902
ArkitektThomas Arboe
AdresseJohn F. Kennedys Plads 3, 9000 Aalborg
Stations forkortelseAb
GPS koordinater57.043181, 9.917006

Aalborg station åbnede d. 18. september 1869 som endestation for jernbanen Randers-Aalborg jernbane. I 1879 blev stationen forbundet nordpå til Vendsysselbanen med den første jernbanebroen over Limfjorden.

D. 19. marts 1897 åbnede Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - (FNSJ) og d. 18. juli 1899 åbnede strækningen Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (Sæbybanen). Begge strækninger lå nord for Limfjorden, MEN næsten alle tog udgik fra Aalborg Banegård.

D. 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, der i 1910 blev forlænget til Hvalpsund (by). I starten udgik banens tog fra Svenstrup station men men den nye Aalborg station i 1902 førtes togene gennem til Aalborg.

I 1900 blev stationen desuden udgangspunkt for Aalborg-Hadsund Jernbane, der gik fra Aalborg gennem det østlige Himmerland til Hadsund.

Sidst i 1960erne blev privatbanerne nedlagt: Sæbybanen blev nedlagt i 31. marts 1968, Fjerritslev-Nørresundby d. 1. april 1969, Hvalpsund d. 1. april 1969 og Hadsundbanen d. 1. april 1969.

Den oprindelige banegårdsbygning fra 1869 var tegnet af N.P.C. Holsøe men den blev erstattet i 1902 af den nuværende bygning tegnet af Thomas Arboe.

Aalborg Stationen blev fredet i 1992.

Den meget smukke ålborg stationDen meget smukke ålborg station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.07.23

Google maps over Aalborg 2 Station

Historisk kort over Aalborg 2 StationAalborg 2 Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørresundby Gamle Station lå 2,6 km. fra første station.

Byggeår1907
Åbnet1907
Nedlagt1972
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 10, 9400 Nørresundby
Stations forkortelseNs
GPS koordinater57.064842, 9.908772

Den nuværende Nørresundby station er Nørresundby station nr. 2. Den første blev åbnet i 1871 som endestation for Vendsysselbanen (Nørresundby til Frederikshavn), der blev indviet d. 15. august 1871. D 8. januar 1879 kom der forbindelse til Aalborg Banegård via den nye jernbanebroen over Limfjorden.

Den første stationsbygning blev opført i træ som en midlertidige løsning. Den midlertidige station kom dog til at stå frem til 1907, før den nuværende station blev opført.

Nørresundby station blev et vigtigt knudepunkt i jernbanetrafikken i Nordjylland. Der åbnede mange baner med tilslutning til Nørresundby station: både Fjerritslevbanen (Nørresundby-Fjerritslev) d. 19. marts 1897 og d. 18. september 1899 åbnede Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn). Efter forbindelse til Aalborg station udgik næsten alle tog fra Aalborg station, og det var kun togene til Fjerritslev og via Vendsysselbanen, der standsede på Nørresundby Station. Togene mod Frederikshavn via Sæbybanen stoppede på Nørresundby Havnestation. Sæbybanen blev nedlagt 31. marts 1968 og Fjerritslevbanen blev nedlagt 1. april 1969.

Nørresundby Station blev nedlagt i 1972.

I 2003 åbnede den nye Lindholm Station (trinbræt) ca. 300 meter nord for den gamle Nørresundby Station.

Den nu nedlagte Nørresundby stationDen nu nedlagte Nørresundby station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Google maps over Nørresundby Gamle Station

Historisk kort over Nørresundby Gamle StationNørresundby Gamle Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Voerbjerg Trinbræt lå 4,7 km. fra første station.

Byggeår1957
Åbnet1957
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.083110,9.895885

Voerbjerg Trinbræt var meget sparsom med en jordperron og et trinbrætsignal af træ.

Her lå Voerbjerg trinbrætHer lå Voerbjerg trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Voerbjerg Trinbræt

Historisk kort over Voerbjerg TrinbrætVoerbjerg Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vadum Kirke Trinbræt lå 8,3 km. fra første station.

Byggeår1934
Åbnet1934
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.112821,9.881189

Vadum Kirke Trinbræt havde et læskur der var bygget af blokhusbrædder og lå ca. 50 meter øst for trinbrættet - formentlig for at det samtidigt kunne benyttet til læ for buspassagerer. Trinbrættet var en meget simpel grus/jordperron og en enkelt svellerække ud mod skinnerne. Trinbrætsignalet var en vendeskive med lys monteret i enden af en gammel lang jernbaneskinne.

Vadum Kirke trinbrætVadum Kirke trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Vadum Kirke Trinbræt

Historisk kort over Vadum Kirke TrinbrætVadum Kirke Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vadum Station lå 9,9 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
GPS koordinater57.122417,9.860446

Vadum station lå i udkanten mod nord af Vadum by. Stationsbygningen havde en kanap der gik ud på perronen og et stort varehus i træ øst for stationen. Stationen var med overhalingsspor og et stikspor der gik mod øst, og endte i en jordvold.

Under 2. verdenskrig blev der vest for stationen etableret to lange opstillingsspor, hvorfra der var en afgrening der gik syd om stationsbygningen til lufthavnen i Aalborg. På modsatte side af sporet, i forhold til stationen, var der en Kvægfold.

Her har Vadum station liggetHer har Vadum station ligget - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Vadum Station

Historisk kort over Vadum StationVadum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørlang Trinbræt lå 11,5 km. fra første station.

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1969.04.01
AdresseVævergårdvej 3, 9430 Vadum
GPS koordinater57.131842,9.840456

Nørlang Trinbræt var med jordperron på hver side af Vævergårdsvej. Trinbræt blev oprettet 1949 ved det oprindeligt ledvogterhus. I ledvogterhuset boede der en banearbejder, som havde en trolje han brugte til baneekspedition. For at lette arbejdet med at få troljen ud på hovedsporet, var der etableret et spor fra trolje garagen og ud vinkelret på hovedsporet.



Her lå Nørlang trinbrætHer lå Nørlang trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Nørlang Trinbræt

Historisk kort over Nørlang TrinbrætNørlang Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Biersted Station lå 14,0 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseBorgergade 10, 9440 Aabybro
GPS koordinater57.145672,9.808467

Biersted Station havde, trods det sparsomme opland, et forholdsvist stort stationsområde med overhalingsspor, grusperron og læssespor ud for stationen.

Biersted station - set fra vejsidenBiersted station - set fra vejsiden - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Biersted Station

Historisk kort over Biersted StationBiersted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Knøsgaard Trinbræt lå 17,5 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
GPS koordinater57.158213,9.755559

Knøsgaard Trinbræt var med standard korsformet læskærm i træ med navneskilt og et vinge trinbrætsignalet af træ.

Her lå Knøsgård trinbræt.Her lå Knøsgård trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Knøsgaard Trinbræt

Historisk kort over Knøsgaard TrinbrætKnøsgaard Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Aabybro Station lå 19,2 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseViaduktvej 7, 9440 Aabybro
Stations forkortelseAbr
GPS koordinater57.161340,9.728315

Da Aabybro Station blev anlagt var der kun meget begrænset bebyggelse omkring stedet. Byen voksede hurtigt efter banens anlæg og blev fra 1913 endestation for Hjørring– Løkken–Aabybro banen, som var virksom frem til 1963. Der var øperron ved overhalingsspor og syd for stationen var der yderligere 3 opstillingsspor, et maskindepot med opstillingsspor, et varehus med opstillingsspor og en vandkran.

Et stykke fra stationen mod Fjerritslev, blev der i 1963 bygget en stor vejbro, for hovedvejen udenom Aabybro, over de tre spor der lå her. Et lidt komisk projekt, da broen kun lige nåede at blive færdig inden Hjørring–Løkken–Aabybro banen lukkede og atter kun 6 år før Fjerritslev-Nørresundby banen blev nedlagt.

Både Fjerritslev-Nørresundby og Hjørring–Løkken–Aabybro banerne fulgtes indtil Ryaa station.

Åbybro stationÅbybro station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Aabybro Station

Historisk kort over Aabybro StationAabybro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ryaa Station lå 20,8 km. fra første station.

Byggeår1913
Åbnet1913.07.04
Nedlagt1969.04.01
ArkitektSylvius Knutzen
AdresseGl. Landevej 154, 9440 Aabybro
GPS koordinater57.160327,9.704095

Ryå station var selve afgreningen mellem Fjerritslev og Løkkenbanen. Stationen blev opført i 1913. Først i 1952 anlagde FFJ en perron, hvor Løkkenbanens passagerer fik forbindelse med Fjerritslev. Ved indkørsel fra Aabybro var der to meget høje signalmaster ved signalhytten, de kunne tydeligt kunne ses fra begge sider. Både signalerne og de to sæt bomme på Thistedvej blev styret fra hytten.

I Ryaa har der hverken været læssespor eller pakhus. Der kunne købes billetter, dog kun til de to privatbaner og af gods kunne der kun ekspederes banepakker, hvor andre forsendelser, herunder vognlæs blev henvist til nabostationerne.

Da Løkkenbanen blev lukket i 1963, blev FFJ perronen flyttet væk fra stationen og tættere på Gl. Landevej.

Ryaa stationRyaa station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Ryaa Station

Historisk kort over Ryaa StationRyaa Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Birkelse Station lå 22,6 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseA P Nielsensvej 12, 9440 Aabybro
GPS koordinater57.148693,9.680172

Birkelse Station havde en ø-perron (jordvold) ved overhalingssport og læssespor udfor stationsbygningen, samt et stikspor til enderampen i baneterrænets sydvestlige ende. Ved hovedsporet var der et større privat varehus.

Stationen havde et højt to armet vingesignal, som var fælles for begge kørselsretninger.

Birkelse station - set fra vejsiden.Birkelse station - set fra vejsiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Birkelse Station

Historisk kort over Birkelse StationBirkelse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ulveskov Trinbræt lå 25,1 km. fra første station.

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.134514,9.647901

Ulveskov eller Ulveskoven Trinbræt blev først oprettet i 1949. Den havde en simpel perron af jord. Ulveskov var et yndet udflugtsmål og der kom tidligere hele foreninger med tog til stedet både via ordinære, men også med særtog.

Ulveskoven trinbrætUlveskoven trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Ulveskov Trinbræt

Historisk kort over Ulveskov TrinbrætUlveskov Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Langeslund-Mark Trinbræt lå 26,3 km. fra første station.

Byggeår1953
Åbnet1953
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.128612,9.632920

Langelund, Langeslund-mark eller Langelunds mark Trinbræt blev først oprettet i 1953. Den havde en simpel perron af jord og et lille trinbræt vingesignal.

Her lå Langelund Mark trinbrætHer lå Langelund Mark trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Langeslund-Mark Trinbræt

Historisk kort over Langeslund-Mark TrinbrætLangeslund-Mark Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Arentsminde Station lå 27,1 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet (ca mellem 2011-2018)
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseVendsysselvej 5, 9460 Brovst
GPS koordinater57.124589,9.622556

Arentsminde var først billetsalgssted da den lå åbent i landskabet med begrænset opland, men blev siden ophøjet til station med hovedbygning opført i gule sten og tegnet af Poulsen. Både det tilhørende varehus og retirade var opført som træbygninger. Stationen havde et højt to armet vingesignal der var fælles for begge kørselsretninger.

Læssesporet lå udfor stationsbygningen og overfor stationen lå der en svine/kvægfold.

Arentsminde station - set fra vejsidenArentsminde station - set fra vejsiden - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Arentsminde Station

Historisk kort over Arentsminde StationArentsminde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Halvrimmen Station lå 29,7 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseBanevej 3, 9460 Brovst
GPS koordinater57.110486,9.586794

Halvrimmen var først billetsalgssted, men blev siden ophøjet til station med hovedbygning opført i gule sten og tegnet af Poulsen, hvor stationen senere blev udvidet til den lange type. Det tilhørende varehus var opført som træbygning og blev udvidet i 1909. Retiraden var op muret i gule sten.

Stationen havde et 146 meter langt krydsningsspor med Ø-perron, et blindspor fra læssesporet og en galgekran i jernprofiler.

Halvrimmen station - set fra vejsiden.Halvrimmen station - set fra vejsiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Halvrimmen Station

Historisk kort over Halvrimmen StationHalvrimmen Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Jægerum Trinbræt lå 31,4 km. fra første station.

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.105133,9.561759

Jægerum Trinbræt blev oprettet i 1949 og var et simpelt trinbræt med perron i jord og trinbrætsignal med vinge og trinbrætnavn opsat på en skinne.

Ved trinbrættet var der sidespor/læssespor til Jægerum grusgrav. Sidesporet blev nedlukket nogle år før banen blev lukket.


Her lå Jægerum trinbræt.Her lå Jægerum trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Jægerum Trinbræt

Historisk kort over Jægerum TrinbrætJægerum Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Brovst Station lå 34,0 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
Stations forkortelseBr
GPS koordinater57.099806,9.519278

Brovst station var udvidet såvel mod perron med et vindfang af træ ind til ventesalen og udvidet ud mod vejen.

Ud over stationsbygningen var der også et stort muret varehus. Der var en kvægfold overfor stationen, et 450 meter langt krydsningsspor, samt et læssespor, der i vestenden havde blindspor der førte til en ende rampe. På perronen var der et meget klodsede armsignal.

Stationen og alle de andre bygninger er i dag nedrevet og der er ingen synlige rester af banen i byen.

Her lå Brovst station.Her lå Brovst station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Brovst Station

Historisk kort over Brovst StationBrovst Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skovsgård Station lå 36,5 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdressePoststrædet 11 9460 Brovst
GPS koordinater57.089069,9.487407

Skovsgaard Station var med hovedbygning af Poulsen. Stationen lå i en kurve og var fra banens begyndelse en af de betydeligste strækningsstationer, endda bedre i begyndelsen end Brovst, i forhold til trafikmængde.

Pakhuset blev udvidet i 1908 og stationsbygningen var større end de andre strækningsstationer.

Stationsareal var stort og der var indkørselssignaler i hver ende at stationsterrænet. Sporarealet bestod af to spor, hvorfra der fra det 450 meter lange krydsningsspor mod øst var et lille blindspor til en ende rampe.

Skovgård stationSkovgård station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Skovsgård Station

Historisk kort over Skovsgård StationSkovsgård Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Aarupvej Trinbræt lå 38,3 km. fra første station.

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.086733,9.462579

Aarupvej Trinbræt blev anlagt i 1949. Trinbrættet var todelt idet togene til Fjerritslev benyttede perronen vest for Flegumvej og togene til Aalborg standsede øst for Flegumvej. På begge perroner var en græsklædt jordvold med navneskilt og trinbrætsignal af træ med vinge.

Her lå Aarupvej trinbræt.Her lå Aarupvej trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Aarupvej Trinbræt

Historisk kort over Aarupvej TrinbrætAarupvej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Aarup hede Trinbræt lå 39,3 km. fra første station.

Byggeår1961
Åbnet1961
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.083832,9.448007

Aarup Hede Trinbræt blev anlagt i 1961. Trinbrættet var todelt idet togene til Fjerritslev benyttede perronen vest for Aarup Hede (vej) og togene til Aalborg standsede øst for Aarup Hede (vej). På begge perroner var en græsklædt jordvold med navneskilt og trinbrætsignal af træ med vinge. Trods et næsten ikke eksisterende opland blev trinbrættet opretholdt og vedligeholdt frem til banens lukning i 1969.

Her lå Aarup hede trinbrætHer lå Aarup hede trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Aarup hede Trinbræt

Historisk kort over Aarup hede TrinbrætAarup hede Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bonderup NordJylland Station lå 44,7 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseBonderup Vestergade 29, 9690 Fjerritslev
GPS koordinater57.062619,9.370201

Bonderup Station var som de andre stationer med hovedbygning af Poulsen. Stationsbygning var udvidet mod øst og varehuset var en større træbygning, der lå øst for stationen ud til hovedsporet. På modsatte side af stationen var der en kvægfold. Sporarealet var med et 450 meter langt overhalingsspor og der var signal ved begge indkørselsretninger.

Bonderup station - set fra vejsiden.Bonderup station - set fra vejsiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Bonderup NordJylland Station

Historisk kort over Bonderup NordJylland StationBonderup NordJylland Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Myager Trinbræt lå 45,7 km. fra første station.

Byggeår1965
Åbnet1965
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.061580,9.353899

Myager Trinbræt var meget sparsom med en jordperron og et trinbrætsignal af træ.

Her lå Myager trinbrætHer lå Myager trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Myager Trinbræt

Historisk kort over Myager TrinbrætMyager Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skræm Holdeplads lå 46,6 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseTanderupgårdsvej 42, 9690 Fjerritslev
GPS koordinater57.060766, 9.339349

Skræm startede som holdeplads med billetsalgssted og de sidste årtier var Skræm nedsat til trinbræt. Bygningen havde et mindre udhus i træ, men der var ikke retirader. Der var ingen bebyggelser i nærhed af stationen.

Skræm holdeplads.Skræm holdeplads. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Skræm Holdeplads

Historisk kort over Skræm HoldepladsSkræm Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Husby Trinbræt lå 47,6 km. fra første station.

Byggeår1936
Åbnet1936
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.062652,9.324036

Husby Trinbræt blev oprettet i 1936 og bestod af et rødmalet læskur og et højt trinbrætsignal. Bag læskuret lå der et frysehus. Trinbrætsignalet var anbragt på en høj mast med et vendesignal på toppen og var altså noget mere iøjnefaldende end standardsignalet ved trinbrætterne generelt. Der var en simpel jordvold som perron. Trinbrættet lå lige ved Husbyvej som var sikret med blinksignal.

Husby trinbrætHusby trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Husby Trinbræt

Historisk kort over Husby TrinbrætHusby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Aagaard skov Trinbræt lå 49,3 km. fra første station.

Byggeår1952
Åbnet1952
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.073407,9.305109

Aagaard Skov Trinbræt blev oprettet i 1952 og lå et meget øde sted for enden af Aagaardskovvej, som var en simpel markvejen. Der var kun en jordperron med stationsskilt og et trinbrætsignal.

Her lå Aagaard skov trinbræt.Her lå Aagaard skov trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.01.17

Google maps over Aagaard skov Trinbræt

Historisk kort over Aagaard skov TrinbrætAagaard skov Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Fjerritslev Station var Fjerritslev-Nørresundby Jernbane's endestation og lå 52,7 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.03.31
Nedrevet1976
ArkitektThomas Arboe
Stations forkortelseFjr
GPS koordinater57.086555,9.263298

Fjerritslev station havde forbindelse mellem Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (FFJ) og Thisted - Fjerritslev Jernbane - (TFJ) og blev fra tilslutningen af TFJ i 1904 overgangsstation frem til 1925, hvor nogle af togene blev gennemgående mellem Thisted og Aalborg. Fjerritslev var en stor station opført i gule sten med varehuse, remiser med drejeskiver og vandkraner for såvel FFJ som TFJ. Stationen var fra 1897 og er tegnet af statsbanernes arkitekt Thomas Arboe eller efter inspireret af hans andre stationer. Stationen havde stor medgang og blev i 1915-17 ombygget og udvidet, ligesom der blev foretaget en udretning og udvidelse af sporanlæg. Den tilhørende remise er tegnet af Wenck og her var der overnatningsfaciliteter for både lokomotiver og personale.

Der var to perronspor, et 450 m krydsningsspor, samt adskillige opstillings- og læssespor i alt et anseeligt sporareal med 19 sporskiftere.

Ved udkørselen mod Aalborg var vejoverskæringen med Aggersundvej sikret med bomme.

Fjerritslev station er nedrevet - der er kun posthuset tilbage.Fjerritslev station er nedrevet - der er kun posthuset tilbage. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.09.05

Google maps over Fjerritslev Station

Historisk kort over Fjerritslev StationFjerritslev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2019 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 4.0.2 - build: 2019.10.28-20:46:57