Banen mellem Vejle og Give blev til i et kapløb mellem Horsens og Vejle, om hvem der skulle være toneangivende købstad i det østjyske. Vejle kom først, og den 8. september 1894 åbnede banen gennem Grejsdalen officielt. Da havde den allerede været åben for "almindelig Benyttelse" siden 2. august.
Banen fungerede som privatbane med egen banegård i Vejle frem til 1914, hvor den blev ført videre til Brande og Herning, og staten overtog driften. Vejle-Give banen var fra begyndelsen en stor succes.
I 1920´erne og 30´erne mærkedes dog den voksende konkurrence fra rutebiler og lastbiltransport, men under 2. verdenskrigs benzinmangel blomstrede banen atter. Også den stigende privatbilisme i 1960´erne satte Givebanen under pres, men den overlevede og oliekrisen i 1973 satte atter fokus på jernbanetransport.
Givebanen moderniseredes i 1960´erne og 70´erne, alligevel anvendte man dampmaskiner på banen helt frem til 1970.
Vejle Nordbanegaard åbnede den 2. august 1894 sammen med den private Vejle-Give Jernbane. I 1897 blev Nordbanegaarden tillige ende- og hovedstation for Vejle-Vandel Jernbane, og var indtil 1914 en hyggelig lokalstation, dog uden persontogsforbindelse med Vejles statsbanegård.
DSB overtog i 1912 Vejle-Give Jernbane og forlænget den til Herning i 1914. Samme år forlængedes Vandelbanen til Grindsted, og denne bane havde Vejle Nord som endestation lige til privatbanens nedlæggelse i 1957.
Som DSB-station fik Vejle Nordbanegaard en trist skæbne, hvor bybusser og rutebiler tog det meste af persontrafikken og fra 1960 var Vejle Nord kun trinbræt med sidespor og godsekspedition, som dog ophørte i 1962.
Vejle Nord Trinbræt nedlagdes i 1970 medens sidesporet bevaredes, af hensyn til private virksomheder, frem til 1983. Vejle Nordbanegård var i forfald og blev nedrevet i 1984.
Stationsforkortelsen for Vejle Nordbanegård har være både Vl og Vé.
Grejsdal første station fra Vejle-Give Jernbanes åbning i 1894 var en lille og alene station placeret i meget smukke omgivelser. Men netop disse smukke omgivelser gjorde, sammen med flere traktørsteder, stationen til en betydelig udflugtsstation.
I 1912 overtog den Danske Stat Givebanen, som skulle ombygges og forlænges til Herning. Da kurveforholdene ved Grejsdal var uhensigtsmæssige, blev der i forbindelse med banens ombygning opført en ny station i 1914 og den gamle blev samtidig nedrevet.
Efterhånden blev dalens industri nedlagt eller den gik over til bilbefordring, og stadig mere af udflugtstrafikken blev overtaget af biler og busser. Stationen blev derfor nedlagt i 1968 og læssesporet i 1977. I 1972 lukkede postekspeditionen og i foråret 1976 blev den "nye" Grejsdal Station nedrevet.
Grejsdal Station blev Teknisk Station i 1968 med fjernstyret ubemandet togkrydsning.
Gadbjerg Station er fra åbningen i 1894 af den private Vejle-Give Jernbane.
Gadbjerg Station fik som så mange andre stationer en svigtende og vigende trafik op igennem 50'erne og 60'erne, hvilket medførte at Gadbjerg Station blev nedsat til trinbræt med sidespor i 1969. I 1970 blev Gadbjerg Tekniskstation som ubemandet fjernstyret togkrydsningsstation.
Trinbrættet nedlagdes i 1979 og stationsbygningen, der havde været anvendt til beboelse, blev nedrevet i 1983.
Byggeår
1894
Åbnet
1969
Nedlagt
1979
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Gg
Højde placering over havet
79,1 meter
GPS koordinater
55.77408132546618,9.324756053766729
Gadbjerg Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.08 11:50:35