Svendborg-Faaborg Banen - operatør: DSB (Oprindelig: SFB)




Svendborg-Faaborg Banen: Historien om En Sydfynsk Privatbane

Svendborg-Faaborg Banen (SFB) var en jernbane, der forbandt byerne Svendborg og Faaborg på Sydfyn. Banen blev oprettet som en privatbane og eksisterede mellem 1916 og 1954. Fra starten blev banen forpagtet og drevet af det store regionale jernbaneselskab, Sydfyenske Jernbaner (SFJ). Denne privatbane blev senere overtaget af statsbanerne DSB som en del af en større jernbanestrukturændring, der fandt sted i Danmark efter Anden Verdenskrig.

En Del af Den Store Jernbanelov

Svendborg-Faaborg Banen blev en del af jernbaneloven af 1908, der havde som mål at udvide og forbedre landets jernbanenetværk. Jernbaneloven fra 1908 fokuserede primært på at bygge hovedbaner, mens sidelinjerne, som SFB, blev opført som private initiativer med statslig støtte. I juni 1914 blev Faaborg-Svendborg Jernbaneselskab tildelt koncessionen på driften af banen, og arbejdet blev derefter igangsat under ledelse af SFJ's baneingeniør Johannes Stensballe.

Opbygningen og Strækningen

Svendborg-Faaborg Banen var en kombination af nye og eksisterende strækninger. Kun strækningen mellem Svendborg og Katterød blev nyanlagt, mens resten af banen fra Katterød til Faaborg benyttede spor fra den eksisterende Nyborg-Ringe-Faaborg bane. For at forberede eventuelle behov for øget kapacitet blev der eksproprieret jord til et dobbeltspor, men det andet spor blev aldrig anlagt. I Katterød blev der etableret en forgreningsstation, og den tidligere station med ledvogterhus og billetsalg blev udvidet for at imødekomme det forventede behov.

Kontrakt med Sydfyenske Jernbaner

Banen blev drevet som en del af Sydfyenske Jernbaners netværk, og kontrakten indeholdt specifikke krav til antallet af daglige tog. Der skulle minimum være fire daglige persontog i hver retning. Derudover kunne SFJ frit benytte SFB's rullende materiel på andre af selskabets strækninger, hvilket sikrede fleksibilitet i driften. Trods sin status som privatbane havde SFB en tæt tilknytning til det offentlige jernbanenet og spillede en vigtig rolle i lokaltrafikken på Sydfyn.

Økonomiske Udfordringer i 1930'erne

I 1930'erne blev mange danske privatbaner udfordret af den økonomiske nedgangstid og stigende konkurrence fra vejtransport. SFB og resten af SFJ's rutenetværk var ingen undtagelse, og banen oplevede faldende indtægter som følge af det faldende passagerantal og godstransporter. For at afhjælpe problemerne blev der den 1. december 1939 nedsat et udvalg under ministeren for offentlige arbejder med det formål at gennemgå SFJ's økonomiske situation og undersøge mulighederne for statslig støtte eller overtagelse.

Staten Overtager Driften

Udvalgets arbejde mundede ud i en betænkning pr. den 10. marts 1942, der anbefalede, at staten skulle overtage Odense-Svendborg banen og indføre statsdrift på Nyborg-Ringe-Faaborg banen. Forslaget omfattede også en statslig forpagtning af de privatbaner, som SFJ drev, herunder SFB. Denne anbefaling blev vedtaget, men for at sikre SFJ's pensionsforpligtelser og indtægter under den økonomiske højkonjunktur under Anden Verdenskrig blev det besluttet, at overgangen først skulle finde sted den 1. april 1949. Herefter blev SFB en statsbane, hvor DSB overtog både ejerskab og drift.

Nedlæggelse af Svendborg-Faaborg Banen

Efter overtagelsen af SFJ's privatbaner indgik DSB en forpagtningsaftale på fem år for driften af SFB. Ved aftalens udløb i 1954 besluttede DSB at nedlægge Svendborg-Faaborg Banen. Årsagen var primært den manglende økonomiske rentabilitet, da passagergrundlaget fortsat var for svagt, og den stigende bilisme havde gjort jernbanedrift på denne strækning uøkonomisk.

Banens Indflydelse på Sydfyn

Selvom SFB kun var i drift i 38 år, havde banen en vigtig rolle i forbindelse med transport og erhvervsliv på Sydfyn. Banen sikrede bedre forbindelser mellem Svendborg og Faaborg og gav adgang til det regionale netværk i form af SFJ's og senere DSB's forbindelser. Banen gav landdistrikterne langs strækningen en mere effektiv måde at få varer og passagerer frem og tilbage, hvilket styrkede den lokale økonomi.

Bevarede Spor og Mindesmærker

Efter nedlæggelsen blev jernbanesporene fjernet, og kun enkelte spor af SFB er bevaret i dag som mindesmærker om banen. Flere steder langs den gamle bane findes stier og veje, der følger det oprindelige jernbanetracé, og som minder om banens eksistens. I dag er de tidligere stationer enten revet ned eller omdannet til private boliger eller erhverv.

SFB's Eftermæle og Historiske Betydning

Svendborg-Faaborg Banen repræsenterede en tid, hvor jernbanen var den foretrukne transportmetode på tværs af regioner og byer. Med dens tilknytning til Sydfyenske Jernbaner spillede SFB en vigtig rolle i opbygningen af et regionalt transportnetværk, der sikrede sammenhængskraft på tværs af Sydfyn. Banens historie vidner også om udfordringerne for de danske privatbaner i en tid med stigende konkurrence fra vejtransport og skiftende økonomiske forhold.


Vigtige stamdata for Svendborg-Faaborg Banen

Jernbanens længde i km 26,4
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseSFB
Dato for Koncession1914.06.15
Jernbanen åbnet1916.11.25
Persontrafik nedlagt1954.05.22
Godstrafik nedlagt1954.05.22
Jernbanen nedlagt1954.05.22
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,37 kg/m
BallastGrus (Katterød-Faaborg Skærveballast)
Hastighed max45 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane


Svendborg-Faaborg Banen har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1949.04.011954.05.22Danske StatsbanerDSB
1916.11.251949.04.01Svendborg-Faaborg BanenSFB


Svendborg-Faaborg Banen havde følgende stoppesteder



Banekort over Svendborg-Faaborg Banen

Kort over benestrækningen: Svendborg-Faaborg banen (SFB)
Kort over benestrækningen: Svendborg-Faaborg banen (SFB)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 15. juli 2011 - LINK til kilde.


Svendborg Station (Svg) var Svendborg-Faaborg Banen banens første station

Svendborg Station blev bygget til Svendborgbanen (Svendborg-Odense) der åbnede den 12. juli 1876.

I 1870 havde Svendborg 6.421 indbyggere og var på det tidspunkt den 10. største by uden jernbane. Havnen var dog stadig vigtigst, hvor der i 1866 var fast sejlads:
Svendborg – Rudkjøbing – Marstal
Fra 1868 også:
Svendborg – Rudkjøbing – Nyborg
Lundeborg – Nyborg – Korsør.

Fra 1845 – 1859 var Chr.V. Jessen Byfoged / Borgmester, han var fremsynet og dynamisk og han stod for at havnen blev udvidet i 1854, der blev bygget Gasværk i 1856 og Telegraf til Nyborg i 1857.

Gasværket var anlagt af ingeniørerne English oh Hanssen fra København. Disse blev også involveret i startfasen af jernbaneanlæggelsen Odense – Svendborg. Det endte med at blive lederen af Statsbanetjenesten på Fyn S. B. V. Dyhr, som blev den ledende ingeniør på anlægget medens English og Hanssen blev betalt ud.

For at anlægge jernbanen måtte Brogade og Skattergade gennembrydes og Klosterplads blev ryddet for de middelalderlige bygninger der var tilbage,( Klostergården og Hospitalet). Byens Borgerskole, der lå delvis på Klosterkirkens grund, blev fjernet. Klostergården som justitsråd C. A. Thejll havde ejet fra 1812 til sin død 1868, var på hattemager J.M. Langes initiativ blevet købt af byen.

Ejendommene fra Nyhavn til Klostergården mistede deres adgang til Sundet og den store forandring af bypartiet afsluttedes med anlægget af Jessens Mole. Købmand Krøyer fik sin ejendom beskåret, haven og tømmerpladsen. En ejer i Hulgade fik også erstatning for næringstab idet han ikke længere kunne sejle folk herfra til Christiansminde.

Alt i alt blev der udbetalt 195.722.- Rigsdaler i erstatning for indkøb af jord.

1874 stiftede man et selskab, hvor man fik koncession, godkendt af Kong Chr. IX, på drift af jernbanen mellem Odense og Svendborg.

Den 16. september 1875 hejstes kransen på Stationsbygningen i Svendborg, som var tegnet af Arkitekt N. P. C. Holsøe og endte med at kostede 60.000 kr.

Den 10. juli 1876 blev bygningen og jernbaneanlægget indviet og den samlede anlægssum var på ca.2,8 millioner Kr.

Da Faaborgbanen blev tilsluttet Svendborg station i 1916 blev stationen udvidet med en nordfløj efter tegninger af arkitekt Heinrich Wenck.

Ud over Svendborgbanen servicerede Svendborg også følgende baner:
Svendborg-Nyborgbanen (den 1. juni 1897 – den 30. maj 1964)
Svendborg-Fåborgbanen (den 25. november 1916 – den 22. maj 1954)
Jernbanegods med færgen til Ærøskøbing (den 17. juli 1931 – 1995).

Den 1. april 1949 overtog Statsbanerne driften af Odense – Svendborgbanen.

Byggeår1876
Åbnet1876.07.12
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseKlosterplads 10, 5700 Svendborg
StednavneforkortelseSvg
Højdeplacering over havet4,6 meter
GPS koordinater55.059451,10.612054


Billede af Svendborg Station.
Billede af Svendborg Station.
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 2. november 2008




Skovsbo Trinbræt (So) lå 4,0 km. fra første station.

Skovsbo trinbræt fik i 1917 et meget fornemt venteskur bygget efter tegninger af arkitekt Jens Andreas Jensen, som også havde tegnet Svendborg-Faaborg banens Stationer i 1916.

Byggeår1916
Åbnet1916.11.25
Nedlagt1954.05.22
NedrevetNedrevet
ArkitektJens Andreas Jensen
StednavneforkortelseSo
Højdeplacering over havet24,8 meter
GPS koordinater55.043924,10.558309


Billede af Skovsbo Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Skovsbo Trinbræt har ligget her.
Billede af Skovsbo Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Skovsbo Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2014
Download billede



Egense Station (Eg) lå 6,3 km. fra første station.

Egense Station blev bygget i 1916 og gennem årene har der været mange forskellige aktiviteter på stationen. Først var der jernbanen til Fåborg, der bragte varer og passagerer til Egense. Foder og gødning til bønderne i Egense kom også via jernbanen.

Senere byggede man en rampe ved Egense Station, så bønderne kunne sende grise til slagteriet i Svendborg. Postvæsenet har holdt til på stationen i mange år.

I 1918 startede Ditlev Ploug Egense Foderstofforretning i en bygning ved stationen. Foderstofforretningen blev drevet i mange år med skiftende ledelse. I 1925 opsatte man den første kværn og i 1935 installerede man elektrisk lys. I 1957 flyttede foderstoffirmaet til mejeriet "Bakkely".

Jernbanen til Fåborg blev nedlagt og det sidste tog kørte fra Egense Station den 22. maj 1954 kl. 19.23. Derefter var stationen holdeplads for først "De Røde Busser" og senere "De Blå Busser". Ernst Hansen overtog bygningerne i 1966, og i næsten 20 år var de hjemsted for bybusserne i Svendborg. Siden har der været lastbil- og autoværksted i bygningen.

Der blev udstykket en håndfuld parcelhuse på det gamle stationsareal ved Egense Station.

Byggeår1916
Åbnet1916.11.25
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJens Andreas Jensen
AdresseEgense Stationsvej 1, 5700 Svendborg
StednavneforkortelseEg
Højdeplacering over havet27,5 meter
GPS koordinater55.049485,10.525178


Billede af Egense Station.
Billede af Egense Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2023
Download billede



Ollerup Station (Op) lå 9,1 km. fra første station.

Byggeår1916
Åbnet1916.11.25
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJens Andreas Jensen
AdresseØstre Stationsvej 2, 5762 Vester Skerninge
StednavneforkortelseOp
Højdeplacering over havet18,4 meter
GPS koordinater55.069780,10.499194


Billede af Ollerup Station.
Billede af Ollerup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2023
Download billede



Aakilde Trinbræt (Ak) lå 11,2 km. fra første station.

Aakilde Trinbræt åbnede sammen med Svendborg-Faaborg banen den 25. november 1916 og var ét af de oprindelige 3 trinbrætter. Året efter i 1917 blev trinbrættet beriget med en meget fornem ventebygning tegnet af arkitekt Jens Andreas Jensen, som også havde tegnet Svendborg-Faaborg banens Stationer i 1916. Ventebygning var udført i klinkebygget træ, fine hvide vinduer, skydedør og overdækning ud mod perron.

I 1920 blev der anlagt et offentligt sidespor, som blev ekspederet fra Vester-Skerninge Station.

Under og efter 2. verdenskrig blev der sparet på vedligeholdelsen af Svendborg-Faaborg banens standsningssteder og Aakilde Trinbræt var mere og mere i forfald. DSB overtog Svendborg-Faaborg banen den 1. april 1949 på en 5-årig forpagtningsaftale og DSB brugte slet ikke midler til vedligeholdelse.

Aakilde Trinbræt lukkede sammen med Svendborg-Faaborg banen den 22. maj 1954 ved skifte til sommerkøreplan og forsvandt kort tid efter sammen med optagning af spor og fjernelse af perron.

Byggeår1916
Åbnet1916.11.25
Nedlagt1954.05.22
Nedrevet1954
ArkitektJens Andreas Jensen
StednavneforkortelseAk
Højdeplacering over havet21,0 meter
GPS koordinater55.073799,10.468537


Billede af Aakilde Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Aakilde Trinbræt har ligget her.
Billede af Aakilde Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Aakilde Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2023
Download billede



Vester Skerninge Station (Vk) lå 12,4 km. fra første station.

Vester Skerninge Station er i dag (2023) fælleskabshuset "Stationen 5762" og inden da var Vester Skerninge Station børnehaven "Mariehønen".

Byggeår1916
Åbnet1916.11.25
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJens Andreas Jensen
AdresseVestre Stationsvej 2, 5762 Vester Skerninge
StednavneforkortelseVk
Højdeplacering over havet28,1 meter
GPS koordinater55.072384,10.449370


Billede af Vester Skerninge Station.
Billede af Vester Skerninge Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2023
Download billede



Ulbølle Station (Ul) lå 14,1 km. fra første station.

Byggeår1916
Åbnet1916.11.25
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJens Andreas Jensen
AdresseNyvej 71, 5762 Vester Skerninge
StednavneforkortelseUl
Højdeplacering over havet27,9 meter
GPS koordinater55.072735,10.422914


Billede af Ulbølle Station.
Billede af Ulbølle Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Ulbølle Station.

Titel:Jørgensen, Fru,- 1950 - Ulbølle Station
Person:Jørgensen, Fru, stationsforstander
Bygningsnavn:Ulbølle Station
Sted:Danmark, Fyn, Ulbølle, Nyvej 71
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1950

Id:L5818_15.tif




Vester Åby Station (Vy) lå 17,7 km. fra første station.

Byggeår1916
Åbnet1916.11.25
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJens Andreas Jensen
AdresseIndustrivej 6, 5600 Faaborg
StednavneforkortelseVy
Højdeplacering over havet32,6 meter
GPS koordinater55.086503,10.377496


Billede af Vester Åby Station.
Billede af Vester Åby Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2023
Download billede



Nakkebølle Trinbræt (Nk) lå 19,5 km. fra første station.

Nakkebølle trinbræt fik i 1917 et meget fornemt venteskur bygget efter tegninger af arkitekt Jens Andreas Jensen, som også havde tegnet Svendborg-Faaborg banens Stationer i 1916.

Byggeår1916
Åbnet1916.11.25
Nedlagt1954.05.22
NedrevetNedrevet
ArkitektJens Andreas Jensen
StednavneforkortelseNk
Højdeplacering over havet18,2 meter
GPS koordinater55.087117,10.349382


Billede af Nakkebølle Trinbræt.
Billede af Nakkebølle Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Nakkebølle Trinbræt.

Titel:Hansen, H. P., gårdejer - 1951 -
Person:Hansen, H. P., gårdejer
Sted:Danmark, Fyn, Aastrup, Svendborgvej 313
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1951

Id:H00492_014.tif




Katterød Station (Kts) lå 22,1 km. fra første station.

Katterød Trinbræt var fra Ringe-Faaborg Banens åbning den 1. april 1982, men blev ophøjet billetsalgssted den 1. juli 1883, billetsalget blev foretaget fra vogterhuset.

Katterød blev ophøjet til station, da Katterød fik forgrening til Svendborg-Faaborg Banen.

Syd Fyenske Veteranjernbanes trinbræt er den tidligere perron fra Katterød Station.

Byggeår1916
Åbnet1916.11.25
Nedlagt1962.05.27
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJens Andreas Jensen
AdresseByvej 36, 5600 Faaborg
StednavneforkortelseKts
Højdeplacering over havet35,0 meter
GPS koordinater55.084428,10.309211


Billede af Katterød Station.
Billede af Katterød Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Katterød Station.

Titel:Sørensen, H., Stationsforstander - 1956 -
Person:Sørensen, H., Stationsforstander
Sted:Danmark, Fyn, Katterød
Ophav:Odense Luftfoto
År:1956

Id:OD02239_001.tif




Faaborg Station (Få) var Svendborg-Faaborg Banen's endestation og lå 26,4 km. fra første station.

Faaborg station fungerede som endestation for de 3 jernbaner: Odense-Nørre Broby-Faaborg (ONFJ), Svendborg-Faaborg (SFB) og Ringe-Faaborg Banen (RFB).

Faaborg Station er tegnet af arkitekt N.P.C. Holsøe og blev opført i 1882, bygget efter lettere tilpassede tegninger af Aarhus Østbanegård (Aarhus Ø).

Andre navne og stavemåderFør 02.06.1957 Faaborg, hvor navnet skiftede til Fåborg - i dag staves byden både Faaborg og Fåborg.
Byggeår1882
Åbnet1882.04.01
Nedlagt1962.05.27
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseBanegårdspladsen 2A, 5600 Faaborg
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet1,8 meter
GPS koordinater55.093784,10.245330


Billede af Faaborg Station.
Billede af Faaborg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. september 2020
Download billede



Litteratur for: Svendborg-Faaborg Banen

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fynske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9
Svendborg-Fåborg Banen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Svendborg-Fåborg Banen
Lars Viinholt-Nielsen
1995
96
Århus
SFJ-bøger
87-984810-1-0
Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Lars Viinholt-Nielsen
2016
144

Bane Bøger
9788791434471