Ebeltoft-Trustrup Jernbane - (ETJ)


Man talte allerede i 1874 om etablering af en jernbane fra Ebeltoft. Dette fordi Grenå - Randers banen var blevet anlagt og nu ville man gerne have Ebeltoft med i jernbanenettet. Ligeledes var der i 1876 planer fremme om en jernbane til Trustrup men begge projekter blev skrinlagt fordi de ikke nød fremme på "det Høje Ting" (så pænt omtalte man Folketinget dengang). Siden var der et mere eksotisk forslag fremme om anlæg af en bane efter Decauvilles system (600 mm sporvidde). Det endte dog med at man til sidst enedes om en normalsporet jernbane fra Ebeltoft til Thorsager. Og ved loven af 8. maj 1894 blev det vedtaget at anlægge en bane fra Ebeltoft til Thorsager. Det viste sig dog vanskeligt at skaffe kapital på lokalt plan til dette forehavende og derfor måtte der en justering af den oprindelige lov til. Denne kom 19. marts 1898 og foreså nu en jernbane fra Ebeltoft til enten Thorsager eller Trustrup. Som man kan regne ud endte det med at blive Trustrup der vandt den strid. Banen fik i Ebeltoft anlagt et havnespor og i Trustrup blev banen ført ind til Statsbanestationen. ETJ kom til at koste godt 1 mio. kroner at anlægge. Staten blev største aktionær med 508.306 kroner og de øvrige store aktionærer var Ebeltoft købstad med 141.526 kroner, Randers Amt 126.000 kroner, Hyllested - Rosmus kommune med 54.049 kroner. Private investorer tegnede sig for 87.478 kroner. Ebeltoft landsogn stod for 12.601 kroner og Ebeltoft 13.538 kroner.


Vigtige stamdata for Ebeltoft-Trustrup Jernbane (ETJ) jernbanen

Jernbanens længde i km22,5
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr 88
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1898.10.10
Jernbanen åbnet1901.03.27
Persontrafik nedlagt1968.03.31
Godstrafik nedlagt1968.03.31
Jernbanen nedlagt1968.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt24,39 kg/m
Hastighed max60 km/t
El driftNej

Ebeltoft-Trustrup Jernbane (ETJ) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Ebeltoft Station (Ef)0,0 km
Vibæk Trinbræt1,4 km
Dråby Trinbræt3,1 km
Skærsø Station4,9 km
Stubbe Trinbræt7,0 km
Gravlev Station9,5 km
Hyllested Station12,1 km
Rosmus Station14,4 km
Ny Balle Trinbræt15,8 km
Balle Station16,9 km
Attrup Kær Trinbræt19,5 km
Trustrup Station (Tu)22,5 km

Ebeltoft Station var Ebeltoft-Trustrup Jernbane banens første station

Byggeår1901
Åbnet1901.03.27
Nedlagt1968.03.31
Nedrevet1970
ArkitektHeinrich Wenck
StednavneforkortelseEf
GPS koordinater56.199976,10.676745

Der var allerede i 1869 tale om at lave en jernbane til Ebeltoft fra Randers, men Grenaa blev valgt, bl.a. fordi man der havde planer om at udvide havnen.

I 1876-77 åbnedes strækningerne Randers-Ryomgård-Grenaa og Aarhus-Ryomgård (Grenaa), men der blev stadig snakket om at lave en bane med forbinde mellem Ebeltoft og Ryomgård eller Thorsager, hvilket ville give Ebeltoft en mere direkte forbindelse til Aarhus.

Jernbaneloven i 1894 indeholdt en jernbane fra Ebeltoft til Thorsager, men i 1898 blev formuleringen ændret til Trustrup eller Thorsager. Den endelige linjeføringen til Trustrup blev senere valgt som den mest økonomiske fordelagtige da den var billigst og ville passere de store forekomster af kalksten ved Rosmus og Balle. Banens transport af kul, brændt kalk, skærver og andre stenmaterialer fra kalkværkerne gjorde banen til en af de privatbaner, der havde den størst godsmængde.

Dette bildet av Ebeltoft station, fotograferte jeg sommeren 1967. Jeg synes det er trist at denne fine bygningen senere ble revet. Alf Steinar Grønvold.
Dette bildet av Ebeltoft station, fotograferte jeg sommeren 1967. Jeg synes det er trist at denne fine bygningen senere ble revet. Alf Steinar Grønvold.
Fotograf: Alf Steinar Grønvold (Norge) - Dato: 1967 Juni


Historisk kort over Ebeltoft Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ebeltoft Station

Historisk kort over Ebeltoft Station
Ebeltoft Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vibæk Trinbræt lå 1,4 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.03.27
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater56.212196,10.678636

Vibæk trinbræt lå oprindeligt øst for Vibæk Strandvej, men blev i sommeren 1964 flyttet til vestsiden af vejen tættere på campingpladsen.

Historisk kort over Vibæk Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vibæk Trinbræt

Historisk kort over Vibæk Trinbræt
Vibæk Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dråby Trinbræt lå 3,1 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.03.27
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater56.222958,10.695704
Historisk kort over Dråby Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Dråby Trinbræt

Historisk kort over Dråby Trinbræt
Dråby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skærsø Station lå 4,9 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.03.27
Nedlagt1968.03.31
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStubbe Søvej 3, 8400 Ebeltoft
Højde placering over havet5,5 meter
GPS koordinater56.237034,10.712725
Historisk kort over Skærsø Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Skærsø Station

Historisk kort over Skærsø Station
Skærsø Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Stubbe Trinbræt lå 7,0 km. fra første station.

Byggeår1925
Åbnet1925
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater56.255009,10.732054
Historisk kort over Stubbe Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Stubbe Trinbræt

Historisk kort over Stubbe Trinbræt
Stubbe Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gravlev Station lå 9,5 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1901.03.27
Nedlagt1968.03.31
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseMøllebækvej 2, 8400 Ebeltoft
Højde placering over havet20,0 meter
GPS koordinater56.273911,10.730211

Gravlev station blev i februar 1933 nedsat til trinbræt med sidespor.

I 1944 påbegyndte den tyske besættelsesmagt anlæggelsen af et sidespor fra ETJ ca. 500 m nordøst for Gravlev station til Tirstrup Lufthavn. Man nåede at fuldføre det meste af jordarbejdet, men der nåede kun at blive lagt et par hundrede meter af sporene inden kapitulationen satte en stopper for anlægget.

Historisk kort over Gravlev Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Gravlev Station

Historisk kort over Gravlev Station
Gravlev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hyllested Station lå 12,1 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.03.27
Nedlagt1968.03.31
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseGl. Stationsvej 40, 8400 Ebeltoft
Højde placering over havet28,0 meter
GPS koordinater56.283720,10.765556
Historisk kort over Hyllested Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hyllested Station

Historisk kort over Hyllested Station
Hyllested Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rosmus Station lå 14,4 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1901.03.27
Nedlagt1968.03.31
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseBirkesigvej 2, 8444 Balle
Højde placering over havet31,0 meter
GPS koordinater56.302754,10.779805

Rosmus station blev fra februar 1933 nedsat til trinbræt med sidespor.

Historisk kort over Rosmus Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rosmus Station

Historisk kort over Rosmus Station
Rosmus Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ny Balle Trinbræt lå 15,8 km. fra første station.

Byggeår1925
Åbnet1925
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater56.310742,10.799492

Ny Balle trinbræt lå ved De jydske Kalkværker.

Historisk kort over Ny Balle Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ny Balle Trinbræt

Historisk kort over Ny Balle Trinbræt
Ny Balle Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Balle Station lå 16,9 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.03.27
Nedlagt1968.03.31
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 1, 8444 Balle
Højde placering over havet17,8 meter
GPS koordinater56.319203,10.806385
Historisk kort over Balle Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Balle Station

Historisk kort over Balle Station
Balle Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Attrup Kær Trinbræt lå 19,5 km. fra første station.

Byggeår1925
Åbnet1925
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater56.330812,10.777563
Historisk kort over Attrup Kær Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Attrup Kær Trinbræt

Historisk kort over Attrup Kær Trinbræt
Attrup Kær Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Trustrup Station var Ebeltoft-Trustrup Jernbane's endestation og lå 22,5 km. fra første station.

Byggeår1876
Åbnet1876.08.26
NedlagtI drift
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseStationsgade 22, 8570 Trustrup
StednavneforkortelseTu
Højde placering over havet-1,0 meter
GPS koordinater56.350583,10.771821

Trustrup station var oprindelig station på Randers-Ryomgård-Grenaa banen, der blev oprettet af Østjyske Jernbane 26. august 1876. Året efter tilkom strækningen Aarhus-Ryomgård.

Aarhus-Grenaa blev hovedstrækningen på banen og blev til den nuværende Grenaabane, hvor Randers-Ryomgård delen af banen blev nedlagt 2. maj 1971.

Med tilblivelsen af Ebeltoft-Trustrup Jernbane (ETJ) d. 27. marts 1901 blev Trustrup et knudepunkt på Djursland.

Ebeltoft-Trustrup banens hovedkontor var placeret i Ebeltoft, men i 1902 udvidede ETJ med depotspor, drejeskive og remise i Trustrup.

Trustrup ophørte reelt med at være endestation i 1932, hvor alle banens tog kørte videre til Grenaa og fra 1934 kørte togene helt til Grenaa Havn ned til Hundested færge.

Ebeltoftbanen blev nedlagt 31. marts 1968.

Historisk kort over Trustrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Trustrup Station

Historisk kort over Trustrup Station
Trustrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for Ebeltoft-Trustrup Jernbane (ETJ) jernbanen

Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie.
På sporet af Djurslands jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
På sporet af Djurslands jernbaner
Kirsten M. Frandsen, Palle Schødt Rasmussen m.fl.
2005
128
Ryomgård
Djurslands Jernbanemuseum
87-986033-8-8
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7
Ebeltoftbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Ebeltoftbanen
Erland Egefors
2008
303

Motorploven
978-87-91427-17-6

Lige nu er der: 26 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.4.2 - build: 2020.07.12-18:13:03