Jernbanen mellem Køge og Ringsted har som sådan en længere forhistorie. Så tidligt som i 1859 var der planer fremme om at etablere en jernbane mellem Køge og Ringsted der dog som første del havde Borup som endestation. Der skulle dog gå et stykke tid før der kom realiteter bag etablering af banen. Der gik omkring halvtreds år før en gruppe initiativrige borgere endelig fik udarbejdet et mere lovende grundlag for en bane mellem Ringsted og Køge. Selv om denne bane optrådte på en række love skete der ikke noget før helt fremme i 1913 hvor banen kom på loven af 1. april, men denne gang med Ringsted som endestation. Det blev tildelt koncession den 5. marts 1915 og i 1915 begyndte Rasmussen & Schiøtz med arbejdet på deres hidtil største jernbaneanlæg. Kontraktsummen var hele 423.500 kr.
På den projekterede jernbane mellem Køge og Ringsted slog etatsråd Alfred Sørensen den første pæl i jorden. Den skulle markere Ringstedbanens start. I 1934 udvidede man faciliteterne i Køge og byggede en 140 kvadratmeter stor stationsbygning, skråt over for statsbanernes stationsbygning. Som så mange andre danske privatbaner holdt Køge - Ringsted banen ud lige frem til starten af 1960'erne. På det tidspunkt blev konkurrence fra landevejen for meget for den lille bane og det endda på trods af den umiddelbare nærhed til København. Når man i vore dage ser på trafikbelastningen i området kunne man ønske sig at det var lykkedes at bevare banen som alternativ til de eksisterende transportformer. Men sådan skulle det ikke være og derfor blev sidste dag for banen den 31. marts 1963 hvor man indstillede driften på Køge - Ringsted Jernbane.
Vigtige stamdata for Køge-Ringsted Jernbane (KRJ) jernbanen
Køge Vest blev bygget i 1934 - ca. 17 år efter banens åbning. Stationen var tegnet af Køge arkitekt Tage Nielsen og denne stationsbygning blev efter banens nedlæggelse anvendt som rutebilstation, men blev nedrevet, da Køge Station skulle ombygges i 1983 af hensyn til S-banens indførelse.
Billede af Køge Vest Station - Station er nedrevet, men Køge Vest Station har ligget her. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.02.12 17:51:24
Københavnsvej Trinbræt blev etableret i 1929 med lille jordperron på vestsiden af Københavnsvej. Efter besættelsen kom der også perron på østsiden af Københavnsvej.
Yderholm holdeplads var med perron og ventesalsbygning i træ med tegltag og Yderholm havde et 115 m langt krydsningsspor. Der var kun få gårde i nærheden, men stor udflugtstrafik til Yderholm Kro og Skovhus Vænge også kaldet Lellingeskoven.
Yderholm Holdeplads. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.03.25 16:38:25
Bjæverskov station var med kreaturfold og lå ca. 1½ km sydøst for Bjæverskov og 2 km nordvest for Lidemark. Bjæverskov station havde et 115 m langt krydsningsspor.
Bjæverskov Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.03.25
Gummersmark eller Gummersmarke Station var banens mindste station og lå ca. 1½ km syd for landsbyen Gummersmark. Fra 1927 blev den nedsat til holdeplads med ventesal i stationsbygningen som ved samme lejlighed blev til baneformandsbolig. Gummersmark Station var med et 115 m langt krydsningsspor.
Ottestrup Trinbræt var placeret ved gården af samme navn. I starten var der et faldefærdigt læskur, senere byggede gårdens ejer et betonskur. Fra banens start var der et sidespor men det blev fjernet i 1940'erne.
Ottestrup Trinbræt. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2011.02.09 10:03:29
Farendløse eller som byen og stationen tidligere benævntes "Farringløse" lå lidt nord for Farendløse i retning af Nordrup. Farendløse Station havde et 115 m langt krydsningsspor.
Farendløse Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2011.02.09
Haugbyrd Holdeplads eller Havbyrd som det blev stavet de sidste år banen var i drift. Havbyrd var med perron og ventesalsbygning af træ med tegltag og Havbyrd havde et 115 m langt krydsningsspor.
Haugbyrd Trinbræt. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2011.02.09 10:44:06
Tolstrupvej Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Ringsted Station (Rg)
var Køge-Ringsted Jernbane's endestation og lå 33,2 km. fra første station.
Byggeår
1924
Åbnet
1924.06.01
Nedlagt
I drift
Arkitekt
K.T. Seest
Adresse
Jernbanevej 1, 4100 Ringsted
Stednavneforkortelse
Rg
Højde placering over havet
38,0 meter
GPS koordinater
55.438347,11.786426
Vestbanen indviedes som den første jernbane i det nuværende Danmark mellem København og Roskilde 26. juni 1847. Banen forlængedes 27. april 1856 til Korsør og her fik Ringsted sin første station. Siden kom Køge-Ringsted Banen i 1917 (nedlagt i 1963), og i 1924 åbnede Sjællandske Midtbane strækningen fra Ringsted til Næstved. Den nordlige del af midtbanen blev åbnet i 1925, men den nordlige del blev allerede nedlagt allerede igen i 1936. Den nuværende stationsbygning er fra 1924 og har afløst den oprindelige. Frem til medio 2018 anlægger Banedanmark en ny højhastighedsbane mellem Ringsted og København via Køge-nord. Stationens opsætning forbliver det sammen.
Ringsted Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.03.24