Slagelse-Værslev - operatør: DSB, en artikel om Slagelse-Værslev




Slagelse-Værslev Banen: En Historisk Rejse gennem Vestsjælland

Loven af 8. maj 1894 var en af de store danske jernbanelove. I denne lov blev der optaget en jernbane, der skulle danne forbindelse mellem Nordvestbanen og Vestbanen. Anlægsbevillingen blev fastsat til 1,6 millioner kroner. Det oprindelige forslag forudså, at Værslev skulle blive knudepunktet for denne forbindelsesbane. Under behandlingen i Rigsdagen blev forslaget dog ændret. Interessen fra Kalundborg var stærk nok til at få gennemført, at tog skulle føres direkte til Kalundborg. Dette betød, at stationen i Værslev fik en mindre udvidelse, mens der blev foretaget en større udvidelse af stationen i Kalundborg. Lokalpolitik fik således indflydelse på arbejdet på grund af stridigheder mellem Slagelse og Kalundborg omkring linjeføringen.

Anlægsarbejdets Udfordringer og Løsninger

Anlægsarbejdet startede den 10. februar 1896 som et yderst beskedent foretagende med kun ni mand. Arbejdet tog først rigtig fart, da der i løbet af sommeren 1896 kunne opnås enighed om linjeføringen. Der havde været forslag om at føre banen øst om Tissø ved Gørlev, men den 4. marts 1896 blev linjeføringen fastlagt med en station i Gørlev sydvest for Tissø. Jordskred ved Havrebjerg og problemer i Valbygårds mose forsinkede dog arbejdet. For ikke at komme alt for langt bagud med tidsplanen blev der indforskrevet 75 mand fra Ingeniørregimentet som assistance.

Ifølge det oprindelige forslag skulle anlægsarbejderne være afsluttet i efteråret 1897, men efter den besværlige anlægsproces blev der gennemført prøvekørsler den 28. og 29. april 1898. Den 30. april 1898 fandt den højtidelige indvielse sted.

Banens Åbning og Drift

Den 1. maj 1898 kunne man starte den regelmæssige trafik med fire tog i hver retning. Togene kørte til og fra Kalundborg via Værslev på otte kilometer af Nordvestbanens spor. I 1930'erne blev enkelte tog ført helt igennem til Korsør. I hele Slagelse-Værslev Banens levetid blev der medtaget postbureauvogne i enkelte tog.

Person- og Godstrafik

Banen havde kun en beskeden persontrafik, og i 1960'erne blev de fleste stationer på strækningen nedrykket til trinbrætter, så kun Værslev, Gørlev og Høng forblev betjente stationer i en periode. Slagelse-Værslev Banen transporterede hovedsageligt gods; især transporten af roer til Gørlev Sukkerfabrik og roeaffald tilbage til bønderne udgjorde størstedelen, efter at Gørlev Sukkerfabrik åbnede i 1912. Efter åbningen af Hørve-Værslev Jernbane i 1918 kørte der under roekampagnen et dagligt godstog fra Odsherred med sukkerroer til Gørlev via Værslev. Dansk Svovlsyre og Superfosfatfabrik, indviet i Kalundborg i 1920, sendte også en del gødningsvogne via Slagelse-Værslev Banen. Godstogene på banen blev kørt af damplokomotiver af litra C og D.

Lokomotiver og Rullende Materiel

DSB havde trafikken på banen og besørgede den fra starten med damplokomotiver af litra BS, som kørte frem til 1917. Herefter optrådte damplokomotiver af litra J. Godstogene blev fremført af damplokomotiver af litra G. Fra 1930 til 1940 anvendtes damplokomotiver af litra O i persontogene. Fra 1930'erne overtog motortog persontrafikken. I en årrække kørte DSB litra ML, og efter Anden Verdenskrig kom DSB litra MO til og kørte persontog frem til banens lukning. Dog kørte enkelte damplokomotiver af litra C og D også på banen. De var hjemmehørende på Kalundborg maskindepot. Damplokomotiver af litra C kørte både persontog og godstog. Et dagligt tungt godstog blev fremført af et damplokomotiv af litra C med en D-maskine i forspand.

Nedlæggelse af Banen og Efterfølgende Udvikling

Værslev Station blev lukket for persontrafik til og fra Slagelse den 22. maj 1971, og samtidig blev strækningen mellem Værslev og Gørlev helt nedlagt. Værslev Station blev nedrevet i 1973.

Efter nedlæggelsen af persontrafikken fortsatte banen som godsbane mellem Slagelse og Gørlev og blev betjent af et MH-lokomotiv fra Slagelse. Høng-Tølløse Jernbane fortsatte deres persontrafik på banen mellem Høng og Slagelse, da DSB ophørte med at køre persontrafik den 22. maj 1971. Høng-Tølløse Jernbane har efterfølgende overtaget hele banen mellem Høng og Slagelse, efter at Slagelse-Værslev Banen formelt blev helt nedlagt i 1997.

Veterantog og Værslevstien

Strækningen mellem Høng og Gørlev er stadig skinnebelagt og benyttes af en veteranklub. Den sidste strækning mellem Gørlev og Værslev er i dag omdannet til en gang- og cykelsti, kendt som Værslevstien. Denne sti giver mulighed for rekreative aktiviteter og bevarer samtidig en del af banens historie for eftertiden.

Lokalpolitik og Linjeføringens Indflydelse

Banens historie er et eksempel på, hvordan lokalpolitik og interesser kan påvirke infrastrukturelle projekter. Stridigheder mellem Slagelse og Kalundborg omkring linjeføringen havde en betydelig indflydelse på anlægsarbejdet og banens endelige udformning. Kalundborgs stærke indflydelse førte til, at tog blev ført direkte til Kalundborg, hvilket ændrede det oprindelige forslag om Værslev som knudepunkt.

Teknologiske Udfordringer under Anlægsarbejdet

Anlægsarbejdet stødte på flere udfordringer, herunder jordskred ved Havrebjerg og Valbygårds mose. Disse problemer forsinkede arbejdet og krævede indforskrivelse af ekstra mandskab fra Ingeniørregimentet. Disse vanskeligheder illustrerer de tekniske udfordringer, der ofte var forbundet med anlæggelse af jernbaner i slutningen af 1800-tallet.

Banens Økonomiske Betydning

Transporten af sukkerroer til Gørlev Sukkerfabrik og gødningsvogne fra Dansk Svovlsyre og Superfosfatfabrik udgjorde en stor del af godstrafikken på banen. Desuden blev der transporteret roeaffald tilbage til bønderne, hvilket gjorde banen vigtig for landbrugets drift i området.

Overgangen fra Damp- til Motordrift

Fra 1930'erne begyndte motortog at overtage persontrafikken på banen. Dette skift markerede en modernisering af banens driftsmidler og var en del af en bredere tendens i jernbanebranchen. Efter Anden Verdenskrig blev DSB litra MO indsat og kørte persontog frem til banens lukning.

Banens Afslutning og Kulturarv

Slagelse-Værslev Banen blev nedlagt i 1971. Bevarelsen af strækningen mellem Høng og Gørlev som veteranjernbane og omdannelsen af den resterende strækning til Værslevstien har sikret, at banens historie og betydning ikke er gået tabt. Disse initiativer giver mulighed for at opleve en del af Danmarks jernbanehistorie og understreger vigtigheden af at bevare kulturel arv.


Vigtige stamdata for Slagelse-Værslev

Jernbanens længde i km 37,3
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88
BaneforkortelseDSB
Jernbanen indviet1898.04.30
Jernbanen åbnet1898.05.01
Persontrafik nedlagt1971.05.23
Godstrafik nedlagt1971.05.23
Jernbanen nedlagt1971.05.23
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej



Slagelse-Værslev havde følgende stoppesteder



Slagelse Station (Sg) var Slagelse-Værslev banens første station

Slagelse Station – Fra Historisk Placering til Moderne Knudepunkt

Slagelse Station, som vi kender den i dag, er den anden jernbanestation, der blev bygget i byen. Den første station blev opført i 1856, i forbindelse med anlæggelsen af Sjællandske Jernbane Selskabs (SJS) strækning fra Roskilde til Korsør. Oprindeligt blev stationen placeret uden for byen for at undgå større jordarbejder. Placeringen førte dog til utilfredshed blandt borgerne, hvilket senere medførte en forlægning tættere på byens centrum i 1892.

Slagelses Første Station og Placeringen uden for Byen

Den første station i Slagelse blev bygget cirka 600 meter nord for den nuværende stations placering. Årsagen til denne beliggenhed var primært økonomisk, da det ville have krævet omfattende jordarbejder at anlægge stationen tættere på byen. Samme praksis blev anvendt i andre byer som Sorø og Korsør, hvor stationerne ligeledes blev bygget uden for byens centrum.

Denne beslutning medførte hurtigt utilfredshed blandt byens borgere, som ønskede stationen tættere på for at gøre den mere tilgængelig for både passagerer og handel. Der blev derfor arbejdet på enten at etablere et stikspor fra stationen til byens centrum eller at få hele stationen flyttet tættere på. Dette pres blev til sidst en realitet, da man besluttede at flytte stationen i forbindelse med anlæggelsen af Slagelse-Næstved-banen.

Flytning af Stationen og Bygning af en Ny Stationsbygning

I forbindelse med anlæggelsen af Slagelse-Næstved-banen i 1891-1892 blev der foretaget en forlægning af Vestbanen ved Slagelse. Flytningen af stationen skete samtidig med store udgravninger i området, hvor man blandt andet anvendte Danmarks første dampgravemaskine til at gennemføre arbejdet. Dette blev betragtet som en banebrydende teknologi i tiden og gjorde det muligt at udføre jordarbejderne mere effektivt.

Den nuværende stationsbygning blev tegnet af statsbanernes arkitekt N.P.C. Holsøe, som var kendt for sit arbejde med mange danske jernbanestationer i slutningen af det 19. århundrede. Stationsbygningen, som stod færdig i 1892, er et klassisk eksempel på Holsøes arkitektoniske stil, som kombinerede funktionalitet med æstetiske elementer. Bygningen blev fredet i 1992, og den står i dag som et vartegn for jernbanehistorien i Slagelse.

Modernisering af Slagelse Station

I 2021 blev der igangsat en omfattende renovering af Slagelse Station til et trecifret millionbeløb. Renoveringen omfattede flere store forbedringer og opgraderinger af stationens faciliteter for at imødekomme de moderne krav til transportinfrastruktur. Nogle af de vigtigste ændringer inkluderede:
  • Fornyelse af perronerne ved spor 2-5
  • Forlængelse af spor 1 og 4 med cirka 350 meter
  • Opførelse af 140 meter spunsvæg for forlængelsen af spor 4
  • Anlæggelse af to nye B-spor
  • Installation af 5 kilometer nye skinner og omkring 7.000 nye sveller
  • Ny sporkasse på 7 kilometer og ballastrensning på 2 kilometer
  • Fornyelse af 18 sporskifter og fjernelse af de resterende
  • Etablering af et nyt afvandingssystem
  • Flytning af næsten alle signaler, med undtagelse af tre
  • Sænkning af forsyningsledningen ved SK Forsyning
  • Fjernelse af det gamle standeranlæg
  • Afledte arbejder på køreledninger og sikringssystemer

Disse ændringer har ikke kun moderniseret stationen, men også sikret, at Slagelse Station fortsat kan fungere som et vigtigt knudepunkt i det danske jernbanenet.

Slagelse Station i Nutiden

I dag er Slagelse Station en af de største stationer på Vestsjælland og betjener dagligt mange passagerer med regionaltog, InterCity-tog og lokalbanetog. Stationen ligger centralt i Slagelse og er tæt på vigtige institutioner som Slagelse Musikhus og Syddansk Universitets afdeling i Slagelse. Det gør stationen til et vigtigt samlingspunkt for både studerende, pendlere og turister.

Med to 7-Eleven-butikker på stationen er det nemt for passagerer at købe mad og drikke til deres togtur, og ventetiden kan nydes i den rummelige forhal. Stationen tilbyder også gode parkeringsmuligheder for både biler og cykler, hvilket gør det nemt at kombinere forskellige transportformer, såsom bil og tog eller cykel og tog. Derudover er der adgang til stationen via både trapper og elevator, hvilket gør den tilgængelig for alle passagerer, inklusive personer med handicap eller meget bagage.

Fremtiden for Slagelse Station

Renoveringen af Slagelse Station er en del af en større indsats for at modernisere den danske jernbaneinfrastruktur og sikre, at stationerne lever op til fremtidens krav. Med de mange forbedringer af både perroner, skinner og faciliteter er Slagelse Station klar til at betjene en stadig voksende mængde passagerer og fungere som et vigtigt trafikknudepunkt på Sjælland.

Samtidig med at stationens bygninger og tekniske installationer bliver moderniseret, bevares stationens historiske betydning. Den nuværende stationsbygning er stadig et vartegn for byen og en vigtig del af Slagelses kulturarv, som fortæller historien om jernbanens betydning for byens udvikling og vækst gennem mere end 160 år.

Byggeår1892
Åbnet1892.05.15
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseSdr.Stationsvej 28, 4200 Slagelse
StednavneforkortelseSg
Højdeplacering over havet33,7 meter
GPS koordinater55.407318,11.348925


Billede af Slagelse Station.
Billede af Slagelse Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2022
Download billede



Havrebjerg Trinbræt (Heb) lå 6,2 km. fra første station.

Stationsbygningen ved Havrebjerg blev solgt i 1969 til privat beboelse.

Byggeår1897
Åbnet1960.05.29
Nedlagt2011.12.11
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseHeb
Højdeplacering over havet20,5 meter
GPS koordinater55.450234908056544,11.308064959145698


Billede af RTOG 2024-2124, tidligere VL 2024-2124 fotograferet ud for Havrebjerg Trinbræt.
Billede af RTOG 2024-2124, tidligere VL 2024-2124 fotograferet ud for Havrebjerg Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2009
Download billede



Løve Trinbræt (Le) lå 10,1 km. fra første station.

Stationsbygningen ved Løve blev solgt i 1962 til privat beboelse.

Byggeår1898
Åbnet1960.08.01
Nedlagt2011.12.11
NedrevetNedrevet (Trinbrættet)
AdresseStationsvej 9, 4270 Høng
StednavneforkortelseLe
Højdeplacering over havet29,0 meter
GPS koordinater55.48270781187215,11.285504860989237


Billede af Løve Trinbræt, som lå bag den gamle Løve Station.
Billede af Løve Trinbræt, som lå bag den gamle Løve Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2009
Download billede



Høng Trinbræt (Øn) lå 12,8 km. fra første station.

Byggeår1898
Åbnet1999.05.31
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanevej, 4270 Høng
StednavneforkortelseØn
Højdeplacering over havet28,3 meter
GPS koordinater55.506616396844485,11.285871382961728


Billede af Høng Trinbræt.
Billede af Høng Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022
Download billede



Gørlev Station (Gv) lå 18,8 km. fra første station.

Andre navne og stavemåderFør 15.05.1931 Gjørlev.
Byggeår1898
Åbnet1898.04.30
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanegade 3, 4281 Gørlev
StednavneforkortelseGv
Højdeplacering over havet10,8 meter
GPS koordinater55.538830,11.234066


Billede af Gørlev Station.
Billede af Gørlev Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juli 2023
Download billede



Store Fuglede Station (Fg) lå 22,9 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1898.04.30
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseBanevej 2, 4480 Store Fuglede
StednavneforkortelseFg
Højdeplacering over havet8,9 meter
GPS koordinater55.583663,11.229250


Billede af Store Fuglede Station.
Billede af Store Fuglede Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juli 2023
Download billede



Jerslev Station (Jv) lå 26,2 km. fra første station.

Byggeår1898
Åbnet1898.04.30
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 3A, 4490 Jerslev Sjælland
StednavneforkortelseJv
Højdeplacering over havet25,0 meter
GPS koordinater55.612279,11.238171


Billede af Jerslev Station.
Billede af Jerslev Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juli 2023
Download billede



Forsinge Station (Fsi) lå 30,1 km. fra første station.

Forsinge Station blev nedgraderet til trinbræt i banens sidste års drift.

Byggeår1897
Åbnet1898.04.30
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseVærslevvej 8, 4490 Jerslev Sjælland
StednavneforkortelseFsi
Højdeplacering over havet31,5 meter
GPS koordinater55.644128,11.228286


Billede af Forsinge Station.
Billede af Forsinge Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juli 2023
Download billede



Værslev Togekspedtionssted (Væ) [1965-1971] var Slagelse-Værslev's endestation og lå 37,3 km. fra første station.

Værslev Station åbnede den 30. december 1874 sammen med strækningen Roskilde-Kalundborg. Værslev Station har haft en ret turbulent historie, hvor den startede med at blive placeret et meget øde og ret ensomt beliggende sted. Værslev Station fik dog en forholdsvis god trafik, som blev endnu bedre, da strækningen Slagelse-Værslev åbnede den 30. april 1898. Med banen Hørve-Værslev Jernbane der åbnede den 6. maj 1919, blev især godstrafikken forbedret, hvor Hørve-Værslev Jernbane gav en stor transport af sukkerroer til Gørlev og roeaffald retur.

Især i perioden fra 1. verdenskrig til og med 2. verdenskrig, har der være travlt på Værslev station og perioden må betegnes som værende Værslev Stations storhedstid. Hørve-Værslev Jernbane lukkede den 31. december 1956 og på det tidspunkt var travlheden på Værslev Station for stærkt nedadgående. Værslev Station blev nedsat til billetsalgssted i 1964 og i 1965 blev passagertrafikken nedlagt og stationen var kun togekspedtionssted frem til 1971, hvor Værslev Station lukkede helt sammen med strækningen fra Gørlev til Værslev den 23. maj 1971.

I Værslev Stations levetid kom der ikke nævneværdig opland omkring stationen, som man ellers har set ske i flere andre stationsbyer. Værslev Station blev nedrevet i 1973. Den gamle bane trace fra Værslev-Gørlev er i dag bevaret som "Værslevstien" og strækningen Gørlev-Slagelse er der stadig skinner på. Der er kun meget få spor efter Hørve-Værslev Jernbane.

Byggeår1874
Åbnet1965
Nedlagt1971.05.23
Nedrevet1973
ArkitektAdolf Ahrens
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet21,5 meter
GPS koordinater55.669899,11.208653


Billede af Værslev Togekspedtionssted.
Billede af Værslev Togekspedtionssted. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Værslev Togekspedtionssted.

Titel:- 1950 -
Sted:Danmark, Sjælland, Værslev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1950

Id:L05357_f_018.tif




Litteratur for: Slagelse-Værslev

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Vestsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1978
103
København
J. Fr. Clausen
87-11-03879-9