Egtved-Bindeballe - operatør: EB, en artikel om Egtved-Bindeballe




Egtved-Bindeballe Jernbane: Et Urealiseret Projekt fra Jernbaneloven af 1918

Egtved-Bindeballe Jernbane var en af de mange planlagte jernbanestrækninger, der blev foreslået i den store jernbanelov af 1918, men som aldrig blev realiseret. Denne jernbane havde potentiale til at forbedre både effektiviteten og forbindelserne i det danske jernbanenet, men mødte modstand fra lokale og økonomiske interesser.

Den Store Jernbanelov af 1918

Den ambitiøse lov, nummer 185 af 20. marts 1918, omfattede flere projekter til udvidelser og forbedringer af jernbanenettet i Danmark. Blandt dem var en forlængelse af Egtved-Bindeballe Jernbane til Bindeballe Station på Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane. Planerne inkluderede også en omlægning af Kolding-Egtved Jernbane fra smalspor (1.000 mm) til normalspor, hvilket skulle forbedre banens effektivitet.

Udfordringer ved Omlægning og Forlængelse

Omlægningen til normalspor ville have gjort det muligt at spare omkostninger mellem Kolding og Bramdrupdam ved at udnytte Troldhedebanens spor. Dette ville have medført nedlæggelsen af Nordbanegården og de tilhørende spor. Imidlertid modsatte Kolding by sig dette forslag, da det ville påvirke den nordlige bydel negativt. Desuden frygtede byen, at forlængelsen til Vandelbanen ville ændre de økonomiske og geografiske forhold i Egtvedbanens opland.

Jernbanekommissionens Vurdering

Jernbanekommissionen fra 1923 evaluerede projektet og frarådede både ombygningen og forlængelsen. De økonomiske omkostninger ved ombygningen var for store på grund af banens kurvede forløb. Forlængelsen ville desuden have øget konkurrencen for Vandelbanen, hvilket kunne true dens økonomiske levedygtighed.

Et Urealiseret Projekt

På grund af politiske, økonomiske og logistiske udfordringer blev projektet aldrig ført ud i livet. Egtved-Bindeballe Jernbane står som et eksempel på de mange visioner, der blev skitseret i jernbaneloven af 1918, men som ikke blev realiseret på trods af deres potentiale til at forbedre det danske jernbanenet.


Vigtige stamdata for Egtved-Bindeballe

Jernbanens længde i km 20,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185
BaneforkortelseEB
Dato for KoncessionIkke tildelt
Jernbanen åbnetIkke anlagt
Persontrafik nedlagtIkke anlagt
Godstrafik nedlagtIkke anlagt
Jernbanen nedlagtIkke anlagt
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej




Litteratur for: Egtved-Bindeballe

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3