Holsted-Holsted By - operatør: HDJ, en artikel om Holsted-Holsted By




Planerne om en jernbane mellem Holsted og Holsted By

I 1874 blev Lunderskov-Esbjerg-Varde Jernbanen anlagt tværs over Jylland, og Holsted fik en station ca. 2 km syd for den gamle landsby. Selvom byen allerede havde en jernbaneforbindelse via strækningen mellem Bramming og Lunderskov, opstod der ønske om en direkte forbindelse til den oprindelige Holsted By, der lå lidt afsides.

Jernbaneloven af 1908 og Holsted-projektet

I jernbaneloven af 27. maj 1908 blev der inkluderet en plan for en privat jernbane mellem Holsted og Holsted By. Der var reelt set tale om to separate baneanlæg, som på sigt skulle smelte sammen. Planerne var ambitiøse, og staten forpligtede sig til at bidrage med 40% af anlægsomkostningerne.

Udfordringer med realisering af projektet

Trods planerne blev der aldrig udstedt en koncession til denne bane. En ekspropriationsprotokol blev oprettet, men den kom aldrig i brug. I årene 1914 til 1928 korresponderede Kommissarius for Jylland om banen, men projektet blev endeligt opgivet på grund af mangel på kapital.

Holsted i dag

I dag består Holsted dels af Holsted By mod nord ved åen og dels af Holsted Stationsby. De to bydele er vokset sammen over tid og udgør nu en langstrakt by med ca. 4 km mellem de to yderste boligkvarterer.


Vigtige stamdata for Holsted-Holsted By

Jernbanens længde i km 3,5
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseHDJ
Statstilskud i %40 %
Dato for KoncessionIkke tildelt
Jernbanen åbnetIkke anlagt
Persontrafik nedlagtIkke anlagt
Godstrafik nedlagtIkke anlagt
Jernbanen nedlagtIkke anlagt
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej




Litteratur for: Holsted-Holsted By

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3