Ørting-Gylling - operatør: HOJ
Jernbaneloven af 1918: Planlagt Sidebane fra Ørting til Gylling
Jernbaneloven af 20. marts 1918 indeholdt en plan om at etablere en sidebane til Horsens-Odder Jernbane. Denne bane skulle udgå fra Ørting og føres via Fensten til Gylling. Som med de fleste jernbanestrækninger i loven var det planen, at staten skulle yde et tilskud på 50% af anlægsomkostningerne.Linjeføringen for Ørting-Gylling Banen
Den planlagte linjeføring for banen var som følger:- Ørting (0 km)
- Fensten (3 km)
- Gylling (5 km)
Banen var tiltænkt som en måde at forbedre transportforbindelserne for de små sogne, men den blev aldrig realiseret.
Kommissionens Gennemgang og Økonomiske Udfordringer
Efter første verdenskrig blev alle strækninger på loven af 1918 omhyggeligt gennemgået af en jernbanekommission, der blev nedsat i 1923. Denne kommission havde til opgave at sikre, at kun de økonomisk levedygtige jernbaneprojekter blev ført ud i livet. I en tid, hvor mange mindre privatbaner begyndte at opleve økonomiske problemer, blev statens ansvar for at dække eventuelle underskud en tung byrde.Jernbanekommissionen anså strækningen fra Ørting til Gylling som en tvivlsom investering. Med anlægsomkostninger anslået til en halv million kroner og et befolkningsgrundlag på blot 1.300 sjæle i området var det vanskeligt at retfærdiggøre projektet økonomisk.
Alternativet til Jernbanen: Busruter
Da kommissionen endelig afviste projektet, var det et tilbageslag for de berørte sogne. Men de kom sig hurtigt over skuffelsen, da der blev etableret busruter, som tilbød en hurtigere og mere fleksibel transportløsning end en jernbane kunne have gjort.Projektet blev formelt forkastet i midten af 1920'erne, og dermed blev Ørting-Gylling banen aldrig til virkelighed.