Hobro-Ørum-Rødkærsbro Jernbane - operatør: HØRJ, en artikel om Hobro-Ørum-Rødkærsbro Jernbane
Planlagt Jernbane mellem Hobro og Ørum-Rødkjærsbro
Loven af 20. marts 1918 indeholdt planer om en jernbane mellem Hobro og Ørum-Rødkjærsbro, som skulle dele skinner med MFVJ (Morsø-Fjends-Viborg Jernbane) på de 7 km mellem Ørum og Vejrumbro. Den 31. marts 1920 blev der givet eneretsbevilling til denne bane. Som med mange andre jernbaneprojekter skulle staten bidrage med 50 % af anlægsudgifterne, men efter 1923-kommissionens vurdering blev banens trafikgrundlag anset for at være for svagt til at realisere.Detaljer om Hobro-Rødkærsbro Jernbane
Det var tanken at Hobro-Rødkærsbro Jernbane ikke skulle udgå direkte fra Hobro, men fra et punkt tæt på Øls trinbræt. Det er dog uklart, om der skulle anlægges et tredje spor mellem Hobro og Øls, eller om der skulle være fælles drift på denne strækning, hvilket ville kræve en forgreningsstation i Øls. At dømme dd fra loven tekst alene, antages det, at banen skulle anlægges som et tredje spor, da det specifikt blev anført, at banen skulle udgå fra Hobro og ikke fra et andet punkt på strækningen Hobro-Onsild.Banens Skæbne og Økonomiske Udfordringer
I 1923 blev der anlagt en del af tracéet ved Vejrumbro ved hjælp af overskydende jord fra tidligere projekter. Men efter denne indledende fase blev projektet indstillet i 1924. På dette tidspunkt var der allerede blevet brugt 78.000 kroner af den planlagte anlægssum, men banen blev aldrig fuldført.Vigtige stamdata for Hobro-Ørum-Rødkærsbro Jernbane
Jernbanens længde i km | 51,1 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185 |
Baneforkortelse | HØRJ |
Statstilskud i % | 50 % |
Dato for Koncession | 1920.10.05 |
Jernbanen åbnet | Ikke anlagt |
Persontrafik nedlagt | Ikke anlagt |
Godstrafik nedlagt | Ikke anlagt |
Jernbanen nedlagt | Ikke anlagt |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
El drift | Nej |