Lemvig-Struer Jernbane - operatør: LSJ

Med loven af 20. marts 1918 er en bane mellem Lemvig og Struer. Det var tiltænkt at staten skulle yde et bidrag på 50 procent til denne bane, men det blev aldrig til noget. Linieføringen skulle gå fra Lemvig station over Rom, Fabjerg, Nørre Nissum, Gudum og Resen til Struer. Banen skulle benytte VLTJ spor fra Lemvig station og til et punkt i nærheden af Rom kirke. På sammen måde skulle man benytte Oddensundbanen de sidste 3,5 km ind til Struer.

Så sent som i juni 1915 var Lemvig byråd øjensynligt villig til at yde et tilskud på 125.000 kroner til formålet. Selv om Rigsdagen behandlede spørgsmålet i 1920'erne og der blev ført intensive forhandlinger omkring betingelserne for en koncession endte det med at baneplanerne til sidst blev opgivet.

Strækningen var tænkt således:
Lemvig [0] - Rom [2] - Fabjerg [7] - Gudum [13] - Resen [17] - Struer [23]

Vigtige stamdata for Lemvig-Struer Jernbane


Jernbanens længde i km 23,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185
BaneforkortelseLSJ
Statstilskud i %50 %
Jernbanen åbnetIkke anlagt
Persontrafik nedlagtIkke anlagt
Godstrafik nedlagtIkke anlagt
Jernbanen nedlagtIkke anlagt
Sporvidde1.435 mm
El driftNej

Litteratur for: Lemvig-Struer Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Vestjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestjyske jernbaner
Niels Jensen
1977
110
København
J. Fr. Clausen
87-11-03821-7