Nykøbing Mors-Næssund - operatør: MoJ, en artikel om Nykøbing Mors-Næssund




Nykøbing Mors-Næssund Jernbane: Et Ambitiøst Projekt fra 1918-loven

På jernbaneloven af 20. marts 1918 finder vi hele to planlagte jernbanestrækninger på øen Mors. Trods stor lokal debat og mange forslag, blev ingen af disse baner realiseret. Forud for vedtagelsen af loven var der en livlig diskussion i området, som blandt andet afspejles i de mange artikler fra Thisted Amts Tidende. Der blev blandt andet fremsat forslag om en forbindelsesbane mellem Snedsted og Vildsund, som skulle forbinde Morsøbanerne med denne strækning.

Debat om Linjeføringen

Internt på Mors var der store diskussioner om den bedst mulige linjeføring. Omkring 1910 udgav Jernbaneudvalget på Mors et kort, der viste en linjeføring mod nord med en strækning fra Øster Assels til Feggesund og endestation i Flade. Den oprindelige idé om at forbinde Mors med Feggesund blev vedtaget som en del af 1918-loven, og det var klart, at denne løsning var den mest realistiske efter en vurdering af de mange forslag, der var blevet fremlagt.

Forsinkelse og Udfordringer med Finansiering

Efter vedtagelsen af loven gik der et par år, før det lykkedes at opnå koncession til banen. Dette var ikke usædvanligt, da mange projekter stod over for udfordringer med at fremskaffe de nødvendige økonomiske garantier. Koncessionen til Nykøbing Mors-Næssund banen blev udstedt den 13. april 1920, men herefter skete der ikke meget. På grund af manglende adgang til arkivmateriale er detaljerne om banens videre skæbne sparsomme, men det er sandsynligt, at manglen på kapital og statens stramme økonomiske vurderinger betød, at projektet blev droppet.

Kommissionens Vurdering i 1923

I 1923 blev banen gransket af jernbanekommissionen, som gennemgik mange af de projekter, der var en del af 1918-loven. Langt de fleste blev afvist, og Nykøbing Mors-Næssund banen var ingen undtagelse. Derudover blev projektet også udfordret af andre konkurrerende forslag, blandt andet en planlagt bane mellem Nykøbing Mors og Thisted.

Den Planlagte Linjeføring for Nykøbing Mors-Næssund

  • Nykøbing Mors (0 km)
  • Lødderup (4 km)
  • Frøslevvang (7 km)
  • Mollerup (10 km)
  • Ovtrup (13 km)
  • Rakkeby (15 km)
  • Øster Hvidbjerg (17 km)
  • Karby (20 km)
  • Næssund (24 km)



Vigtige stamdata for Nykøbing Mors-Næssund

Jernbanens længde i km 24,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185
BaneforkortelseMoJ
Dato for Koncession1920.04.13
Jernbanen åbnetIkke anlagt
Persontrafik nedlagtIkke anlagt
Godstrafik nedlagtIkke anlagt
Jernbanen nedlagtIkke anlagt
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej




Litteratur for: Nykøbing Mors-Næssund

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3