Næstved-Karrebæksminde - operatør: NK, en artikel om Næstved-Karrebæksminde
Næstved-Karrebæksminde Jernbane: Et Ambitiøst Projekt der Aldrig Blev Realiseret
Dette jernbaneprojekt er særligt interessant, fordi det blev initieret af det lokale medie, Næstved Avis. De erhvervsdrivende i Næstved havde længe ønsket en bedre transportmulighed for deres varer til og fra havnen i Karrebæksminde. Som internettet blev løsningen på mange problemer omkring år 2000, var jernbanen svaret på transportudfordringer i begyndelsen af 1900-tallet. "Hvis bare vi havde en jernbane..." var et populært argument dengang.Planerne for Jernbanen
Omkring 1897 blev der præsenteret planer om en renovering af havnen i Karrebæksminde og etablering af en jernbane mellem Næstved og Karrebæksminde. Projektet kom så langt, at det blev inkluderet i jernbaneloven af 27. maj 1908 og senere tildelt koncession den 20. marts 1918.Hvorfor Blev Jernbanen Aldrig Realiseret?
Selvom projektet kom på loven og blev tildelt en koncession, blev det aldrig realiseret. Der er flere mulige årsager til dette. For det første var jernbanens tid ved at være forbi til fordel for landevejstrafikken, som blev betragtet som en mere rentabel løsning. 1923-kommissionen afviste mange privatbaneprojekter, herunder dette, på grund af skiftende økonomiske prioriteringer. En anden forklaring kan være manglende lokal opbakning til projektet, hvilket kan have gjort det svært at fremskaffe den nødvendige kapital. Projektet blev endeligt skrinlagt i 1921, hvor man i stedet fokuserede på at løse transportproblemet med en kanal.Vigtige stamdata for Næstved-Karrebæksminde
Jernbanens længde i km | 11,0 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Baneforkortelse | NK |
Statstilskud i % | 0 % |
Dato for Koncession | 1918.03.20 |
Jernbanen åbnet | Ikke anlagt |
Persontrafik nedlagt | Ikke anlagt |
Godstrafik nedlagt | Ikke anlagt |
Jernbanen nedlagt | Ikke anlagt |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
El drift | Nej |