Jernbaneloven af 21. april 1914 - LOV nr 91


Jernbaneloven af 21. april 1914 - Ændring af Lov om Nye Jernbaneanlæg

Denne jernbanelov fra 21. april 1914 omhandler ændringer i en tidligere lov fra 27. maj 1908, der regulerede anlægget af nye jernbaner i Danmark. Ændringerne i loven blev vedtaget for at tilpasse og udvide jernbanenettet, herunder specifikt en forlængelse af en eksisterende jernbane. Lovændringerne havde til formål at forbedre forbindelserne i Nordsjælland og sikre effektiv transport mellem Helsingør og Gilleleje.

Forlængelse af Helsingør-Hornbæk-Banen

Ifølge § 1 i denne lov blev den oprindelige plan for jernbanenettet justeret, så Helsingør-Hornbæk-Banen skulle forlænges helt til Gilleleje. Dette jernbaneanlæg skulle forbedre transportmulighederne i regionen og binde flere byer sammen via jernbanen.

Tekniske Ændringer i Lovteksten

I § 2 blev en mindre teknisk ændring indført, hvor tallet "1" blev tilføjet foran "5" i lovens § 9, hvilket sandsynligvis refererer til en præcisering af bestemmelserne om anlægget af banerne.

Oplistning af Jernbaneprojekter og Tilskud




Lovtekst for: Jernbaneloven af 21. april 1914 - LOV nr 91


Lov om Ændring i Lov Nr 156 af 27de Maj
1908 om ny Jernbaneanlæg m.v. (* 1)



VI CHRISTIAN DEN TIENDE, af Guds Naade Konge til Danmark og
Island, de Venders og Goters, Hertug til Slesvig, Holsten, Stormarn,
Ditmarsken, Lauenborg og Oldenborg, Gøre vitterligt:
Rigsdagen har vedtaget og Vi ved Vort Samtykke stadfæstet
følgende Lov:







§ 1


Det i § 6 under Nr. 1 anførte Jernbaneanlæg
ændres til:


»Forlængelse af Helsingør-Hornbæk-Banen
til Gilleleje.«




§ 2


I § 9, 1ste Linie, indsættes foran »5«:
»1,».


Hvorefter alle vedkommende sig have at rette.




Givet paa Amalienborg, den 21de April 1914.


Under Vor Kongelige Haand og Segl.


Christian R.


(L.S.)


Hassing Jørgensen.