Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane - VLTJ, en artikel om Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane
Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane - VLTJ
Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane (VLTJ) er en privat jernbane, der forbinder Vemb, Lemvig og Thyborøn på den jyske vestkyst. Banen har en lang historie og er kendt for sin vigtige rolle i transporten af både passagerer og gods i området. Oprindeligt bestod banen af to separate selskaber, Vemb-Lemvig Jernbane (VLJ) og Lemvig-Thyborøn Jernbane (LTJ), som blev fusioneret den 16. august 1921 til VLTJ.Oprettelsen af Vemb-Lemvig Jernbane
Historien om VLTJ begynder i 1874, da den danske regering bemyndigede etableringen af en jernbane fra Vemb til Lemvig. Området omkring Lemvig var tyndt befolket, og derfor blev banen konstrueret så billigt som muligt. Dette gjorde Vemb-Lemvig Jernbane (VLJ) til Danmarks første ubevogtede og uindhegnede jernbane, hvilket betød, at der ikke var nogen signaler eller hegn langs banen, og at overskæringerne ikke var bevogtet.Jernbanen blev officielt indviet i 1879, og banen forbandt Vemb med Lemvig. Lemvig Station blev anlagt uden for byen på en bakke, da det ville have kostet for meget at føre banen helt ind til bymidten og havnen. Det stod dog hurtigt klart, at der var behov for en havnebane til at håndtere godstransporten til og fra Lemvig Havn, og denne blev åbnet i 1892. Havnebanen var kendetegnet ved sin stejle skrænt, hvor togene måtte rebroussere (skifte retning) for at kunne klare de skarpe stigninger.
Lemvig-Thyborøn Jernbane
Efter etableringen af Vemb-Lemvig Jernbane opstod der hurtigt et ønske om at udvide banen fra Lemvig til Thyborøn. Dette skyldtes den stigende efterspørgsel på transport af fisk fra Thyborøn Havn samt forventningen om øget trafik, hvis der blev anlagt en statshavn i Thyborøn. Lemvig-Thyborøn Jernbane (LTJ) blev grundlagt, og banen blev indviet i 1899, først til Harboøre og senere samme år til Thyborøn.Ligesom Vemb-Lemvig Jernbane blev Lemvig-Thyborøn Jernbane bygget efter de samme sparsomme standarder. Banen var oprindeligt anlagt på en lav strandeng mellem Langerhuse og Thyborøn, hvilket betød, at den ofte blev oversvømmet af Nissum Bredning. I 1921 blev banen hævet på en dæmning for at undgå oversvømmelser, og i 1955 blev strækningen omlagt ca. 2 km mod øst, hvor den nu fulgte det nye havdige.
Sammenlægningen til VLTJ
I 1921 fusionerede de to baneselskaber, Vemb-Lemvig Jernbane (VLJ) og Lemvig-Thyborøn Jernbane (LTJ), til Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane (VLTJ). Denne sammenlægning blev foretaget for at sikre en mere effektiv drift og stabil økonomi. Med fusionen blev der indført en fælles driftsledelse, og personale blev delt mellem de to tidligere baner.Efter fusionen blev der kørt fem togpar dagligt mellem Vemb og Lemvig, og to togpar mellem Lemvig og Thyborøn. Banen blev hurtigt en vigtig transportåre for både passagerer og gods, især fisketransporter fra Thyborøn og kemikalietransporter fra Cheminova i Rønland.
Motorisering og Modernisering
VLTJ var en af de første privatbaner i Danmark, der indførte motorvogne som en del af deres drift. I 1923 leverede Triangel den første motorvogn til banen, og i løbet af 1930'erne blev alle persontog erstattet af motorvogne. Dampdriften fortsatte dog for godstogene, som stadig blev trukket af damplokomotiver. Efter 2. verdenskrig blev køreplanen udvidet til at omfatte otte daglige togpar mellem Vemb og Lemvig og seks togpar mellem Lemvig og Thyborøn.Skinnebusser og Y-tog
Efter 2. verdenskrig var der en generel moderniseringsbølge på de danske privatbaner, og mange indførte de populære skinnebusser. VLTJ blev dog forbigået i denne modernisering, og først i slutningen af 1960'erne begyndte banen at købe brugte skinnebusser fra andre baner. I 1973 blev der yderligere indkøbt brugte svenske skinnebusser, som gjorde det muligt at erstatte det ældre materiel.Det var først i 1983, at VLTJ fik fabriksnyt materiel i form af tre Y-tog. Y-togene blev hurtigt banens primære rullende materiel, og siden er der blevet købt yderligere Y-tog, både nye og brugte. VLTJ blev dermed den sidste privatbane i Danmark, der fortsat benyttede Y-tog som sit primære materiel.
Cheminova og Godstransporter
En vigtig del af VLTJ's økonomi har i mange år været godstransporterne fra Cheminova i Rønland. Cheminova har været en stor kunde, og jernbanen transporterede kemikalietankvogne til og fra fabrikken. Til disse transporter har VLTJ haft flere store diesellokomotiver, som blev brugt til at trække de tunge godstog.Selvom passagertrafikken har været stabil, har godstransporterne fra Cheminova været afgørende for banens økonomiske bæredygtighed, og de har sikret VLTJ's overlevelse i mange år.
VLTJ Bliver En Del af Midtjyske Jernbaner
Den 1. januar 2008 blev VLTJ sammenlagt med HHJ (Odderbanen) og dannede Midtjyske Jernbaner. Sammenlægningen betød, at driften og vedligeholdelsen af VLTJ blev integreret med Odderbanen, og det rullende materiel blev omlitreret til Midtjyske Jernbaners nummersystem.Region Midtjylland overtog det finansielle ansvar for banen, mens de berørte kommuner fortsat yder et årligt tilskud til driften. Selvom VLTJ nu er en del af Midtjyske Jernbaner, bevarer banen sin historiske betydning som en vigtig transportåre i det vestjyske.
Lemvig Havnebane og Bjergbanen
Lemvig Havnebane, også kendt som Bjergbanen, spillede en vigtig rolle i transporten af gods fra Lemvig Havn. Banen zig-zaggede ned ad skrænten fra Lemvig Station til havnen og blev brugt til at transportere gods, især fisk fra havnen. Efter mange års drift blev banen dog lukket for al jernbanetrafik, og i dag er den 2 km lange strækning for dårlig til nogen form for trafik.Fremtidige Udfordringer
Selvom VLTJ har overlevet i mange år, står banen stadig over for udfordringer i fremtiden. I 2005 undersøgte Lemvigbanen muligheden for at indføre brintdrevne tog, men dette projekt blev aldrig realiseret. I stedet er VLTJ fortsat afhængig af Y-togene, som dog efterhånden er ved at være forældede. Midtjyske Jernbaner har meddelt, at man er på udkig efter nye tog, og i 2020 blev der bestilt batteridrevne tog til erstatning for de ældre tog.Den lidt sjove side
VLTJ havde i jernbanekredse øgenavnet "Væmmelig Lang Trist Jernbane", til trods for at alle har haft den største respekt for banen.Den danske gruppe Tørfisk skrev i 1985 sangen "VLTJ" (fra albummet Stemning samt flere opsamlinger) om Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane, hvor sangen er gået hen og blevet kult for både unge og gamle.
Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane (VLTJ) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Vemb-Lemvig-Thyborøn (Lemvigbanen) | VLTJ | 59,4 | 1879.07.20 (Vemb-Lemvig), 1899.07.22 (Lemvig-Harboøre) og 1899.11.01 (Harboøre-Thyborøn) | I drift |
Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane (VLTJ) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
OHJ S 49 | 1994 | 1995 | |
VLTJ ML 12 | 1952 | ||
VLTJ ML 27 | 1990 | 2007 | |
VLTJ MX 26 | 1993 | 2008 | |
VLTJ MY 28 | 2001.11.01 | 2008.01.01 | |
VLTJ T 17 | 1982 | 1990 | |
VLTJ YBM 12 | 1973.04.26 | 1988 | |
VLTJ YBM 13 | 1973.05.16 | 1988 | |
VLTJ YBM 14 | 1973.04.26 | 1983 | |
VLTJ YBM 15 | 1973 | 1988 | |
VLTJ YBM 16 | 1974 | 1983 | |
VLTJ YBM 17 | 1973.04.26 | 1977.06.27 | |
VLTJ YBM 17 | 1977 | 1994 | |
VLTJ YBM 17 | 1994 | 2014.07.03 | |
VLTJ YM 12 | 1983.10.06 | 2008.01.01 | |
VLTJ YM 13 | 1983.10.13 | 2008.01.01 | |
VLTJ YM 14 | 1983.10.27 | 2008.01.01 | |
VLTJ YM 15 | 1999.03.06 | 2008.01.01 | |
VLTJ YM 16 | 2005 | 2008.01.01 |
Eksempler på banemærker fra Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane (VLTJ)
Litteratur for: VLTJ - Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Lemvigbanen 1879 - 1899 - 1999 (Dansk Jernbane-Klub: 50) Ole-Chr. Munk Plum 1999 156 Dansk Jernbane-Klub 8787050439 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med Lemvigbanen gennem 100 år : 1879 - 20. juli-1979 P. Thomassen 1979 258 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbanes rullende materiel gennem 100 år P. Thomassen 1979 110 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestjyske jernbaner Niels Jensen 1977 110 København J. Fr. Clausen 87-11-03821-7 |