Varde Nørre Nebel Jernbane - VNJ
De stridige vestjyder var et pænt stykke tid undervejs med denne bane, men til gengæld hænger den stadig på. Tankerne om en bane var luftet første gang i 1878. Dengang var det tanken at banen skulle gå fra Varde til Nymindegab. Den bane blev dog mødt med en kold skulder på Varde-egnen. Årsagen skal ikke søges i at strækningen fra Varde til Nymindegab sled sig gennem et forholdsvis tyndt befolket område, nej forklaringen ligger gemt i bemærkningen om en sidebane. Hvad kunne dog få de ellers så sindige Vardefolk til at afvise en bane blot fordi der var påtænkt en sidebane? Helt enkelt og meget klart, sidebanen skulle gå til Esbjerg ! ! !
Den gamle etablerede handelsby Varde var udmærket klar over fra hvilken front konkurrencen om oplandskunderne kom, Esbjerg! Den blotte omtale af byen kunne få de ellers så sindige Vardeboer i affekt. Som det fremgår, banen var dødfødt fra starten. Efter en passende pause fik man i loven af 8. maj 1894 optaget en bane fra Varde til Billum. Men dette mødte også stor modstand i Varde by og i andre dele af Ribe amt. Derfor måtte planerne ændres til en jernbane fra Varde til Nr. Nebel.
I en årrække opretholdtes et driftssamarbejde mellem Varde - Nr. Nebel banen og Nr. Nebel - Tarm banen. Inden statens ejerandel blev overtaget af Ribe amt var den fastlagte fordelingsnøgle for omkostninger i forbindelse med drift:
Staten: 70 procent
Ribe Amt: 30 procent.
Efter dette er Ribe alene bærende for omkostninger efter overtagelsen af statens andel. Inden statens ejerandel blev overtaget af Ribe amt var den fastlagte fordelingsnøgle for omkostninger i forbindelse med anlæg:
Staten: 70 procent
Ribe Amt: 15 procent.
Varde Kommune: 8,10 procent
Blåvandshuk Kommune: 2,76 procent
Blåbjerg Kommune: 4,14 procent
Dette har nu ændret sig markant - den 1 juni 2002 hvor Vestbanen er blevet overtaget af ARRIVA Tog A/S og dermed bliver Vestbanen del af ARRIVA's midt- og vestjyske jernbanekompleks.