Varde Nørre Nebel Jernbane - VNJ



De stridige vestjyder var et pænt stykke tid undervejs med denne bane, men til gengæld hænger den stadig på. Tankerne om en bane var luftet første gang i 1878. Dengang var det tanken at banen skulle gå fra Varde til Nymindegab. Den bane blev dog mødt med en kold skulder på Varde-egnen. Årsagen skal ikke søges i at strækningen fra Varde til Nymindegab sled sig gennem et forholdsvis tyndt befolket område, nej forklaringen ligger gemt i bemærkningen om en sidebane. Hvad kunne dog få de ellers så sindige Vardefolk til at afvise en bane blot fordi der var påtænkt en sidebane? Helt enkelt og meget klart, sidebanen skulle gå til Esbjerg ! ! !

Den gamle etablerede handelsby Varde var udmærket klar over fra hvilken front konkurrencen om oplandskunderne kom, Esbjerg! Den blotte omtale af byen kunne få de ellers så sindige Vardeboer i affekt. Som det fremgår, banen var dødfødt fra starten. Efter en passende pause fik man i loven af 8. maj 1894 optaget en bane fra Varde til Billum. Men dette mødte også stor modstand i Varde by og i andre dele af Ribe amt. Derfor måtte planerne ændres til en jernbane fra Varde til Nr. Nebel.

I en årrække opretholdtes et driftssamarbejde mellem Varde - Nr. Nebel banen og Nr. Nebel - Tarm banen. Inden statens ejerandel blev overtaget af Ribe amt var den fastlagte fordelingsnøgle for omkostninger i forbindelse med drift:
Staten: 70 procent
Ribe Amt: 30 procent.

Efter dette er Ribe alene bærende for omkostninger efter overtagelsen af statens andel. Inden statens ejerandel blev overtaget af Ribe amt var den fastlagte fordelingsnøgle for omkostninger i forbindelse med anlæg:
Staten: 70 procent
Ribe Amt: 15 procent.
Varde Kommune: 8,10 procent
Blåvandshuk Kommune: 2,76 procent
Blåbjerg Kommune: 4,14 procent
Dette har nu ændret sig markant - den 1 juni 2002 hvor Vestbanen er blevet overtaget af ARRIVA Tog A/S og dermed bliver Vestbanen del af ARRIVA's midt- og vestjyske jernbanekompleks.


Varde Nørre Nebel Jernbane (VNJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Nørre Nebel-Nymindegab VNJ 7,61942 (august)2001
Varde-Nørre Nebel Jernbane Arriva (Oprindelig: VNJ) 37,61903.03.15I drift
Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane Arriva (Oprindelig: VNTJ) 67,61903.03.15I drift


Varde Nørre Nebel Jernbane (VNJ) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
VNJ KF 1619871999
VNJ MB 511973.04.261998
VNJ MB 521973.05.162000
VNJ MB 531973.05.162000
VNJ MB 541973.05.16
VNJ MT 119751987
VNJ MY 115420012003
VNJ MY 115820012003
VNJ SM 719721975
VNJ YM 7319982012

Eksempler på banemærker fra Varde Nørre Nebel Jernbane (VNJ)




Litteratur for: VNJ - Varde Nørre Nebel Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Vestbanen 1903-1978 (Dansk Jernbane-Klub: 41)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestbanen 1903-1978 (Dansk Jernbane-Klub: 41)
Ole-Chr. M. Plum & Birger Wilcke
1978
167

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-06-4
Vestjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestjyske jernbaner
Niels Jensen
1977
110
København
J. Fr. Clausen
87-11-03821-7