Banerne på Møn - BM, en artikel om Banerne på Møn
Debatten om Jernbaner på Møn: Et Uopfyldt Projekt
Der var stor debat om etableringen af jernbaner på Møn. Øboerne ønskede naturligvis ikke at stå tilbage for andre dele af landet og håbede, at en jernbane kunne bidrage positivt til øens udvikling. Planen var at anlægge en hovedbane på tværs af øen med en sidebane til færgehavnen i Koster. I loven af 20. marts 1918 blev det anført, at staten skulle bidrage med 50 procent af anlægsomkostningerne.Finansieringsvanskeligheder og Opfyldte Håb
Trods de store ambitioner kom projektet aldrig til virkelighed. Banen blev opgivet på grund af finansieringsvanskeligheder og en generel opfattelse af, at den på længere sigt ikke ville være rentabel. Der kom dog noget positivt ud af det hele. Allerede i september 1919 blev der indkaldt til et møde i Stege, hvor alle kommuner på Møn var inviterede. På dette møde besluttede man at arbejde videre med planerne om at oprette et kommunalt rutebilselskab på Møn.Banerne på Møn (BM) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Banerne på Møn | BM | 46,0 | Ikke anlagt | Ikke anlagt |
Litteratur for: BM - Banerne på Møn
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sydøstsjællandske jernbaner Niels Jensen 1979 96 København J. Fr. Clausen 87-11-03935-3 |