Lokaltog A/S - LT, en artikel om Lokaltog A/S
Lokaltog A/S: En Central Del af Danmarks Lokalbanenet
Lokaltog A/S blev dannet den 1. juli 2015 ved en fusion af to vigtige regionale jernbaneselskaber, Lokalbanen A/S og Regionstog A/S, med tilbagevirkende kraft fra 1. januar samme år. Denne fusion skabte en stærk aktør inden for drift og vedligeholdelse af lokalbaner på Sjælland og Lolland-Falster. Lokaltog A/S har siden sin dannelse spillet en central rolle i at forbinde lokalsamfundene og sikre effektiv transport for millioner af passagerer årligt.Fusionen af Lokalbanen A/S og Regionstog A/S
Lokaltog A/S opstod som en nødvendig konsekvens af det voksende behov for effektivisering og koordinering af de danske lokalbaner. Med fusionen blev ansvaret for ni lokalbanestrækninger samlet under ét selskab, der samtidig overtog trafikstyringen af Lemvigbanen. Fusionen styrkede ikke kun den operationelle kapacitet, men også virksomhedens evne til at levere en ensartet service og vedligeholdelse af jernbaneinfrastrukturen.En væsentlig del af Lokaltogs indtægter stammer fra kontrakter med Hovedstadens Lokalbaner A/S og Trafikselskabet Movia. Disse kontrakter dækker offentlig servicetrafik samt vedligeholdelse af infrastrukturen og ejendommene langs strækningerne. Derudover er der indgået operatørkontrakter, administrationsaftaler samt aftaler om materielleje mellem Hovedstadens Lokalbaner A/S og Lokaltog A/S. Denne strukturelle organisering sikrer, at Lokaltog kan operere effektivt og levere den nødvendige service til sine passagerer.
Lokaltog A/S's Jernbanenet
Lokaltog A/S driver i alt 10 jernbanestrækninger på Sjælland samt Lolland-Falster. Selskabet har mere end 500 medarbejdere, der sikrer, at togdriften kører problemfrit, og at passagererne kan komme sikkert og komfortabelt frem til deres destinationer. Særligt i hverdagene spiller Lokaltog en afgørende rolle i at bringe folk til arbejde, skole og andre daglige gøremål, mens banerne også fungerer som en vigtig transportforbindelse for fritidsrejser og turisme.I 2023 benyttede hele 9,7 millioner passagerer sig af Lokaltogs tjenester, hvilket vidner om selskabets betydning i danskernes dagligdag. Lokaltog har fem værksteder, der står for service og vedligeholdelse af de 61 togsæt og lokomotiver, der udgør flåden. Denne omfattende infrastruktur omfatter desuden cirka 335 km jernbanespor og over 100 stationer, som Lokaltog også vedligeholder.
Lokaltog og Lokalbanernes Betydning
Lokaltog fungerer som en vital del af Danmarks infrastruktur ved at forbinde landets mindre byer og landsbyer med større byområder. De baner, som Lokaltog driver, har stor lokal betydning, ikke blot for pendlere, men også for samfundets sammenhængskraft. Uden disse jernbaneforbindelser ville mange små samfund være langt mere isolerede, og behovet for pålidelig offentlig transport er derfor større end nogensinde.Med sit fokus på præcision, sikkerhed og komfort har Lokaltog opbygget en stærk position som operatør af lokalbaner i Danmark. Selskabet har målrettet arbejdet med at kombinere effektiv drift med god service, hvilket sikrer, at passagererne får en optimal rejseoplevelse, uanset om de pendler til og fra arbejde, eller om de rejser ud i ferielandet.
Lokaltogs Ruter
Lokaltog A/S driver ni lokalbaner og en række populære jernbanestrækninger, som dækker store dele af Sjælland, Lolland og Falster. Blandt de mest kendte ruter, som Lokaltog driver, kan nævnes:- 110R/210R Østbanen: Denne bane forbinder Køge og Faxe Ladeplads samt Stevns med direkte togforbindelser til København.
- 410 Tølløsebanen: Tølløsebanen dækker strækningen mellem Tølløse og Slagelse.
- 510R Odsherredsbanen: Odsherredsbanen forbinder Holbæk med Nykøbing Sjælland, hvilket gør den til en vigtig strækning for beboerne i Odsherred.
- 710R Lollandsbanen: Lollandsbanen forbinder Nykøbing Falster med Nakskov og er en central bane for transport på Lolland-Falster.
- 910 Nærumbanen: Denne bane dækker strækningen mellem Jægersborg og Nærum.
- 920R Frederiksværkbanen: Frederiksværkbanen forbinder Hillerød og Hundested via Frederiksværk.
- 930R Lille Nord: Lille Nord dækker strækningen mellem Hillerød og Helsingør.
- 940R Hornbækbanen: Hornbækbanen går mellem Helsingør og Gilleleje.
- 950R Gribskovbanen (Hillerød - Gilleleje): En populær strækning for både pendlere og turister, der besøger Nordsjælland.
- 960R Gribskovbanen (Hillerød - Tisvildeleje): Denne strækning er kendt for sin smukke natur og er en vigtig forbindelse for både lokale og besøgende.
Lokaltogs Infrastruktur og Materiel
Lokaltog ejer og vedligeholder et omfattende netværk af jernbaner og stationer, som strækker sig over store dele af Sjælland og de sydlige øer. Med fem værksteder fordelt over de forskellige regioner sikrer selskabet, at alle tog og lokomotiver holdes i god stand, hvilket er afgørende for at opretholde en stabil og pålidelig togdrift. Lokaltog råder over 61 togsæt, som hver dag transporterer tusindvis af passagerer mellem deres destinationer.En interessant detalje ved Lokaltogs materiel er, at det som det eneste jernbaneselskab i Danmark ikke har et Vehicle Keeper Marking (VKM). Dette betyder, at togene blot omtales som tilhørende "Lokaltog", hvilket adskiller selskabet fra andre operatører i landet.
Lokaltog A/S (LT) servicerede følgende jernbaner
Lokaltog A/S (LT) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
LNJ YM 19 | 2002.05.17 | 2004 | |
LT 103-203 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 104-204 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 105-205 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 106-206 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 107-207 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 108-208 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 109-209 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 110-210 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 111-211 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 112-212 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 113-213 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 114-214 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 115-215 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 116-216 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 117-217 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 118-218 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 119-219 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 120-220 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 121-221 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 122-222 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 123-223 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 124-224 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 125-225 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 126-226 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 127-227 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 2024-2124 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 2025-2125 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 2026-2126 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 2027-2127 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 2028-2128 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 2029-2129 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 2030-2130 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 2031-2131 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 2032-2132 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 2033-2133 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 2034-2134 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 2035-2135 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 2036-2136 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 2037-2137 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 2038-2138 | 2015.07.01 | I drift | |
LT 2039-2139 | 2015.07.01 | I drift | |
LT DM 503 | 2021 | I drift | |
LT DM 504 | 2021 | I drift | |
LT DM 507 | 2021 | I drift | |
LT FS 1101 | 2015.07.01 | I drift | |
LT FS 1102 | 2015.07.01 | I drift | |
LT FS 1103 | 2015.07.01 | I drift | |
LT FS 1104 | 2015.07.01 | I drift | |
LT FS 1121 | 2015.07.01 | I drift | |
LT FS 1122 | 2015.07.01 | I drift | |
LT FS 1123 | 2015.07.01 | I drift | |
LT FS 1141 | 2015.07.01 | I drift | |
LT FS 1142 | 2015.07.01 | I drift | |
LT FS 1143 | 2015.07.01 | I drift | |
LT FS 1144 | 2015.07.01 | I drift | |
LT FS 1145 | 2015.07.01 | I drift | |
LT FS 1146 | 2015.07.01 | I drift | |
LT Lm 22 | 2015.07.01 | I drift | |
LT Lm 23 | 2015.07.01 | I drift | |
LT Lm 24 | 2015.07.01 | I drift | |
LT Lm 25 | 2015.07.01 | I drift | |
LT M 16 | 2015.07.01 | I drift | |
LT M 17 | 2015.07.01 | I drift | |
LT M 36 | 2015.07.01 | I drift | |
LT M 8 | 2015.07.01 | I drift | |
LT MF 1001 | 2015.07.01 | I drift | |
LT MF 1002 | 2015.07.01 | I drift | |
LT MF 1003 | 2015.07.01 | I drift | |
LT MF 1004 | 2015.07.01 | I drift | |
LT MF 1021 | 2015.07.01 | I drift | |
LT MF 1022 | 2015.07.01 | I drift | |
LT MF 1023 | 2015.07.01 | I drift | |
LT MF 1041 | 2015.07.01 | I drift | |
LT MF 1042 | 2015.07.01 | I drift | |
LT MF 1043 | 2015.07.01 | I drift | |
LT MF 1044 | 2015.07.01 | I drift | |
LT MF 1045 | 2015.07.01 | I drift | |
LT MF 1046 | 2015.07.01 | I drift | |
LT MX 103 | 2015 | I drift | |
LT MX 16 | 2015.07.01 | I drift | |
LT MX 42 | 2015.07.01 | I drift | |
LT MY 105 | 2015.07.01 | I drift |
Litteratur for: LT - Lokaltog A/S
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Frederiksværk-Hundested Jernbane 1916-1941 C. Kuhlman 1941 27 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane 1897-1947 (Dansk Jernbane-Klub: 32) Birger Wilcke 1972 140 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane 1947-1972 (Dansk Jernbane-Klub: 33) P. Thomassen 1972 68 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane rullende mat. (Dansk Jernbane-Klub: 34) P. Thomassen 1973 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hillerød-Frederiksværk Jernbane 1897-1947 C. Kuhlman 1947 42 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med jernbanen gennem hverdag og arbejde Anders Madsen 2014 117 Skinne bøger 978-87-983192-6-9 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med tog til Hundested gennem 75 år (Dansk Jernbane-Klub: 46) Ole Chr. M. Plum & Birger Wilcke 1991 88 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-32-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Odsherreds Jernbane 1899-1974 (Dansk Jernbane-Klub: 35) Ole-Chr.M. Plum, P. Thomassen og B. Wilcke 1974 135 Dansk Jernbane-Klub |