Gedser Remise Veteranbane
Gedser Remise: Et Levende Stykke Jernbanehistorie
I 1986 ønskede DSB ikke længere at drive remisen i Gedser, og for at bevare den historiske bygning blev Bevaringsforeningen "Gedser Remise" stiftet. Den ældste del af remisebygningen blev opført i 1886, og der blev foretaget udvidelser i 1905, 1915 og 1941. Alle bygningerne står stort set i deres oprindelige skikkelse og er nu under løbende renovering i takt med de økonomiske muligheder. Gedser Remise er i dag et levende jernbanemuseum og repræsenterer et stykke kulturhistorie fra jernbanens guldalder, med udstillinger af flere interessante typer jernbanemateriel.Museets Historie og Samling
Remisen har i alt 12 spor med plads til to enheder togmateriel per spor. Museets ældste enhed er et Gungner-damplokomotiv fra 1883, og det øvrige materiel er dateret frem til 1956. Gedser Remise tilbyder en unik mulighed for at opleve jernbanehistorie på nært hold, og bygningernes autentiske tilstand giver et ægte indblik i jernbanens storhedstid.Gedser Station, der ligger ved remisen, dannede kulisse til Korsbæk Station i flere afsnit af den populære TV-serie Matador.
Det Gule Palæ og Veteranbanen
I september 2016 blev Gedser Remise udvidet med "Det Gule Palæ," som er den kommandopost, der kendes fra Olsenbanden-filmen "Olsenbanden på Sporet." Det Gule Palæ er et ikon blandt Olsenbanden-fans og var oprindeligt planlagt til nedrivning. Efter ankomsten til Gedser Remise har bygningen gennemgået en gennemgribende istandsættelse, både indvendigt og udvendigt. Den fremstår nu med nye vinduer, døre, ny træbeklædning i underetagen, nyt gulv på 1. salen og vedligeholdt træbeklædning udenpå. Indvendigt er bygningen indrettet som museum.I påskeferien og om sommeren køres der med veterantog mellem Gedser Remise og Væggerløse langs det naturskønne Guldborgsund. Derudover er det muligt at tage en cykeltur på remisens nyrenoverede sporareal med de gamle skinnecykler.
Se mere her: http://gedserremise.dk/