Frederiksværk-Hundested Jernbane, senere HFHJ - FHJ, en artikel om Frederiksværk-Hundested Jernbane, senere HFHJ




Hillerød-Frederiksværk Jernbane: Etablering og Udvikling

Hillerød-Frederiksværk Jernbane blev for første gang foreslået i 1881, som en løsning til at skabe en jernbaneforbindelse til Halsnæs. Den store jernbanelov fra 1894 inkluderede en jernbane fra Hillerød til Frederiksværk, og den 3. december samme år blev der udstedt en eneretsbevilling til projektet.

Planlægning og Udfordringer

Der var to hovedforslag til, hvordan jernbanen skulle tilsluttes den eksisterende statsbanestation i Hillerød. Det første forslag omfattede en rute fra Freerslev Hegn over Bøllemosen, med en lokalstation ved Slangerupgade, og en tilgang til Hillerød Station fra syd. Det andet forslag involverede en rute fra Freerslev Hegn, vest og nord om Hillerød, med tilslutning til Gribskovbanens spor, hvor det krydser Fredensborgvej, og ind til Hillerød Station fra nord. Det første forslag blev valgt, men det viste sig at have betydelige udfordringer. Strækningen mellem Hillerød Lokalstation og Statsbanestationen forløb i en kurve med en radius på 150 meter og en stigning på 1:70. Dette spor var oprindeligt kun tiltænkt godsvogne, og persontogene skulle have endestation ved Hillerød Lokalstation. Passagererne skulle dermed finde egen transport mellem de to stationer. Denne plan blev dog skrinlagt, og togene kørte hele vejen til og fra statsbanestationen på det stejle og krumme spor.

Åbning og Drift

Anlægsarbejdet på Hillerød-Frederiksværk Jernbane (HFJ) begyndte i 1895, og banen blev officielt åbnet den 31. maj 1897 med tre tog dagligt i hver retning. Omkostningerne ved anlægget var relativt lave, men dette kom på bekostning af kvaliteten af skinnerne, som var af en spinkel type. Allerede i 1926-1927 krævede disse skinner forstærkning, og de blev fuldstændigt udskiftet i 1933. Stationsbygningerne langs banen blev tegnet af arkitekten Vilhelm Holck fra Hillerød.

Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ) - eller Frederiksværkbanen, er anlagt i to etaper: Hillerød-Frederiksværk (HFJ) i 1897 og Frederiksværk-Hundested (FHJ) i 1916. De to selskaber blev den 1. januar 1943 sluttet sammen til ét selskab, som fra den 1. januar 2001 blev en del af Hovedstadens Lokalbaner, der i den 1. juli 2015 indgik i Lokaltog.


Frederiksværk-Hundested Jernbane, senere HFHJ (FHJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Frederiksværk-Hundested LT (Oprindelig: FHJ) 13,91916.12.22I drift
Hillerød-Frederiksværk-Hundested LT (Oprindelig: HFHJ) 39,71897.05.31I drift


Litteratur for: FHJ - Frederiksværk-Hundested Jernbane, senere HFHJ

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Frederiksværk-Hundested Jernbane 1916-1941
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Frederiksværk-Hundested Jernbane 1916-1941
C. Kuhlman
1941
27