Foreningen Dalmose Skælskør Banen - FDSB



Historien om Foreningen Dalmose Skælskør Banen (FDSB)

Foreningen Dalmose Skælskør Banen (FDSB) blev grundlagt i det små i 1975, efter godstrafikken på Dalmose-Skælskørbanen ophørte. Jernbaneentusiaster begyndte at samle materiel fra andre nedlagte baner og opstille det i Skælskør. I 1977 kørte det første veterantog på Skælskørbanen, og i 1978 blev Foreningen Dalmose Skælskør Banen officielt stiftet.

Veterantog og Sporvognskørsel

Foreningen Omstigningsklubben, som blev stiftet i 1973, drev om sommeren sporvognskørsel mellem remisen og havnepladsen i Skælskør. Denne aktivitet fortsatte indtil 2008, hvor foreningen kørte sin sidste tur mellem Skælskør og Dalmose.

Afslutningen på en Æra

I 2009 overdrog Banedanmark Dalmose-Skælskør strækningen til Skov- og Naturstyrelsen. I 2011 blev skinnerne fjernet fra hovedparten af strækningen, hvilket betød afslutningen på kørslen med veterantog. Sporvognene sluttede deres kørsel den 4. september 2001 og blev den 1. oktober 2011 overdraget til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Fra Jernbane til Cykel- og Vandresti

Efter fjernelsen af skinnerne blev 10½ km af banestrækningen asfalteret og omdannet til cykel- og vandrestien "Fodsporet." Denne sti omfatter også det meste af den tidligere Slagelse-Næstved-bane. Langs "Fodsporet" findes en ridesti, der strækker sig fra Dalmose til Tjæreby.


Foreningen Dalmose Skælskør Banen (FDSB) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
AHTJ SM 119942011