Frederikshavn-Skagen Jernbane, senere SB - FSJ, en artikel om Frederikshavn-Skagen Jernbane, senere SB
Frederikshavn-Skagen Jernbane: Fra Smalspor til Normalspor
Frederikshavn-Skagen Jernbane (FSJ), også kendt som Frederikshavn-Skagen Banen (FSB), er en 39,7 km lang privatbane i Vendsyssel, der forbinder Frederikshavn med Skagen.Udfordringer og Anlæg af Jernbanen
I det 19. århundrede var det vanskeligt at nå Skagen, da havnen først blev anlagt i 1907, og den første brugbare landevej mellem Ålbæk og Skagen blev færdiggjort i 1933. Landtransporten foregik hovedsageligt med hestevogn langs strandkanten. Mod slutningen af 1880'erne blev det besluttet at anlægge en jernbane gennem klitterne for at lette transporten til Skagen.Anlægsarbejdet begyndte den 26. juli 1889, og banen blev officielt åbnet den 24. juli 1890. På grund af begrænsede økonomiske midler blev banen anlagt som smalsporet med en sporvidde på 1.000 mm. Skinnevægten var kun 12,5 kg/m, hvilket begrænsede togets hastighed til maksimalt 30 km/t. Skagensbanen fik adgang til Frederikshavn Havnebane, idet sporet til havnen var trestrenget indtil 1924.
Stationer og Stops
Banen havde kun én regulær mellemstation, Ålbæk. Derudover var der fire vogterhuse med ventesale ved holdepladser med læssespor (Rimmen, Jerup, Hulsig og Højen) samt tre stoppesteder med ventesale (Elling, Napstjert og Bunken). De første bygninger blev tegnet af Thomas Arboe. I 1916 blev der oprettet et trinbræt ved Sandmilen, og med tiden fik Elling og Napstjert også læssespor.Ombygning og Udvidelse
Med stigende antal turister og øgede fisketransporter blev jernbanen en stor succes, og den smalsporede bane kunne ikke længere håndtere den øgede trafik. Den 6. juni 1924 blev banen genåbnet som normalsporet med en sporvidde på 1.435 mm. Samtidig blev banens linjeføring ændret to steder: Den 13 km lange strækning mellem Frederikshavn og Jerup blev forlagt længere mod øst, hvilket muliggjorde opførelsen af en station i den voksende fiskerihavneby Strandby. Elling mistede sin holdeplads på Skagensbanen, men fik i stedet et trinbræt på Vendsysselbanen 2 km mod sydvest i perioden 1929-55.I Skagen by blev banen flyttet mod nord for at give plads til et større stationsområde. Holdepladsen i Rimmen måtte også flyttes lidt mod øst, hvor der blev opført en rigtig stationsbygning i stedet for vogterhuset. Denne bygning blev tegnet af Ulrik Plesner, som også stod for udvidelser af stationsbygningerne i Skagen (1914-19), Hulsig (1921), Napstjert (1922) samt en ny station i Ålbæk (1933).
Med skiftet til normalspor skiftede FSJ navn til SB (Skagensbanen).
Frederikshavn-Skagen Jernbane, senere SB (FSJ) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Frederikshavn-Skagen Jernbane (smalspor) | FSJ | 39,7 | 1890.07.24 | 1924.06.06 |