Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane - HFHJ, en artikel om Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane




Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ) – Frederiksværkbanens Historie og Udvikling

Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ) – også kendt som Frederiksværkbanen – er en normalsporet dansk privatbane, anlagt i to etaper: Hillerød-Frederiksværk (HFJ) i 1897 og Frederiksværk-Hundested (FHJ) i 1916. De to selskaber blev 1. januar 1943 fusioneret til ét selskab, som fra 2002 blev en del af Hovedstadens Lokalbaner og senere indgik i Lokaltog i 2015.

De Tidlige Bestræbelser og Anlæggelsen af Hillerød-Frederiksværk Jernbane

I 1881 begyndte de første bestræbelser på at oprette en jernbane til Halsnæs. Den store jernbanelov fra 1894 inkluderede en bane fra Hillerød til Frederiksværk, og den 3. december samme år blev der udstedt eneretsbevilling. Der var to forslag vedrørende tilslutningen til den eksisterende statsbanestation i Hillerød: Enten fra Freerslev Hegn over Bøllemosen med en lokalstation ved Slangerupgade og ind til Hillerød Station fra syd, eller fra Freerslev Hegn vest og nord om Hillerød med tilslutning til Gribskovbanens spor ved Fredensborgvej og ind til Hillerød Station fra nord. Det første forslag blev valgt, men viste sig senere at være uhensigtsmæssigt på grund af en skarp kurve og stejl stigning.

Arbejdet med anlæggelsen af HFJ begyndte i 1895, og banen åbnede 31. maj 1897 med tre daglige tog i hver retning. Skinnerne var dog af en spinkel type, der allerede i 1926-27 krævede forstærkning, og i 1933 blev de helt udskiftet. Stationsbygningerne blev tegnet af arkitekt Vilhelm Holck fra Hillerød.

Udvidelsen til Hundested og Efterfølgende Udviklinger

Videreførelsen af banen til Hundested blev inkluderet i jernbaneloven fra 1908. Arbejdet på FHJ blev påbegyndt samme år, og banen kunne åbnes 21. december 1916, også med tre daglige tog i hver retning. Civilingeniør C. Johannes Kuhlman projekterede strækningen og var banens driftsbestyrer fra 1915 til 1958. Stationsbygningerne blev tegnet af arkitekt Axel Preisler.

I 1923 blev Hundested Havnebane anlagt, og i 1928 blev der anlagt spor til Hundested-Rørvig-færgen, så togene kunne køre helt ned til kajen ved færgeforbindelser. Et spor blev også anlagt til den nedlagte Grenå-Hundested-færge i 1938.

Linjeføringen ved Hillerød var dog stadig et problem. Efter at færdiggørelsen af Sjællandske midtbane blev opgivet i 1936, kunne en del af den eksisterende underbygning mellem Frederikssund og Hillerød bruges til en ny linjeføring for Frederiksværkbanen. Dette arbejde blev vedtaget i Folketinget den 16. juli 1942, men på grund af krigen blev arbejdet først afsluttet og strækningen åbnet 14. maj 1950.

Maybach "Vogne":

Lidt HFHJ historie: I 1927 anskaffedes EVA-Maybach vogne til banen. Vognene var ganske solide, men motorerne var ikke særlig solide. Hos HFHJ blev M5 i stedet ombygget til C5 og anvendt som personvogn. Den fra MFVJ indkøbte M1 blev renoveret og anvendt som motorvogn med de resterende dele fra M5 som komponenter. Alt dette skete i årene efter krigen - omkring 1948 - 1955.

Betydning for Sommerhusområder og Industrien

Frederiksværkbanen har historisk set haft mange rejsende, især om sommeren, fra København til sommerhusområderne i Nordsjælland. Banen har også været vigtig for gods transport, især for virksomheder i Frederiksværk, kartoffelmelsfabrikken i Grimstrup og Borup Teglværk. Under 2. verdenskrig blev tørv hentet fra en mose ved Gammel Harløse trinbræt, og et sidespor blev anlagt til mosen. Senere blev Stålvalseværket i Frederiksværk banens største godskunde.

Frederiksværkbanen har nu fem mellemstationer, hvor togene altid standser, og otte trinbrætter, hvor der kun standses efter behov. I 2009 blev der indført en ny køreplan med tre afgange i timen i hver retning i dagtimerne på hverdage: to almindelige tog og et hurtigtog, som kun standser ved de fem mellemstationer. For at muliggøre hurtigtogenes højere hastighed blev sporene forbedret flere steder på linjen.


Privatbanerne i Hillerød:

Driftsfælleskabet består af 2 baner: Gribskovbanen (GDS) og Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane HFHJ. 
Pr. 1. januar 2001 er det nu Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) der har ansvaret for Privatbanerne i Hillerød, som fra 2002 blev en del af Hovedstadens Lokalbaner, der i 2015 indgik i Lokaltog.


Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Frederiksværk-Hundested LT (Oprindelig: FHJ) 13,91916.12.22I drift
Hillerød-Frederiksværk LT (Oprindelig: HFJ) 23,01897.05.31I drift
Hillerød-Frederiksværk-Hundested LT (Oprindelig: HFHJ) 39,71897.05.31I drift


Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
GDS-HFHJ YM 111973.07.242002.05.17
GDS-HFHJ YM 121983.08.052002.05.17
GDS-HFHJ YM 141984.02.162002.05.17
GDS-HFHJ YM 41965.08.052002.05.17
GDS-HFHJ YM 51965.08.202002.05.17
GDS-HFHJ YM 61965.08.202002.05.17
GDS-HFHJ YM 71968.08.012002.05.17
GDS-HFHJ YM 81970.04.162002.05.17
GDS-HFHJ YM 91970.04.292002.05.17
HFHJ C 2819541967
HFHJ M 1019581972
Stedet er fotograferetHFHJ M 81952
HFHJ MX 1619902002.05.17
HFHJ MX 1719892002.05.17
HFHJ MX 1819892002.05.17
HFHJ MX 1919892002.05.17
HFHJ SM 11947
HFHJ SM 21947
LNJ 21917.05.011917.10.31

Eksempler på banemærker fra Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ)




Litteratur for: HFHJ - Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Frederiksværk-Hundested Jernbane 1916-1941
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Frederiksværk-Hundested Jernbane 1916-1941
C. Kuhlman
1941
27


Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane 1897-1947 (Dansk Jernbane-Klub: 32)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane 1897-1947 (Dansk Jernbane-Klub: 32)
Birger Wilcke
1972
140

Dansk Jernbane-Klub
Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane 1947-1972 (Dansk Jernbane-Klub: 33)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane 1947-1972 (Dansk Jernbane-Klub: 33)
P. Thomassen
1972
68

Dansk Jernbane-Klub
Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane rullende mat. (Dansk Jernbane-Klub: 34)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane rullende mat. (Dansk Jernbane-Klub: 34)
P. Thomassen
1973


Dansk Jernbane-Klub
Hillerød-Frederiksværk Jernbane 1897-1947
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hillerød-Frederiksværk Jernbane 1897-1947
C. Kuhlman
1947
42


Med tog til Hundested gennem 75 år (Dansk Jernbane-Klub: 46)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med tog til Hundested gennem 75 år (Dansk Jernbane-Klub: 46)
Ole Chr. M. Plum & Birger Wilcke
1991
88

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-32-3
Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0