Helsingør-Hornbæk Banen, senere HHGB - HHB, en artikel om Helsingør-Hornbæk Banen, senere HHGB
HHB – Helsingør-Hornbæk Banen: En Kystbane i Nordsjælland
Helsingør-Hornbæk Banen (HHB), senere kendt som HHGB, blev etableret i slutningen af 1800-tallet som svar på et stigende behov for en jernbane langs Nordsjællands kyst. Blandt andre udtrykte klædefabrikken i Hellebæk stor interesse for banen. Trods interessen skete der dog først noget i 1894, da banen mellem Helsingør og Hornbæk blev optaget i Jernbaneloven af 8. maj 1894, hvilket åbnede op for aktietegning. Den 24. marts 1904 blev eneretsbevillingen meddelt, og arbejdet med anlæggelsen af banen kunne straks begynde. Den 22. maj 1906 blev banen åbnet for drift, dog uden en indvielsesfest grundet en stram økonomi.Banens Rute og Stationer
HHB etablerede sin egen station i Grønnehave, der lå i den nordlige ende af Helsingør. Banen havde et forbindelsesspor langs havnen til Helsingør Statsbanestation. Fra 1908 blev alle HHB-tog videreført til en holdeplads på gaden ved Toldboden overfor Statsbanestationen. Fra Grønnehave fulgte banen kysten og passerede flere trinbrætter og stationer, herunder Marienlyst Trinbræt, Sommariva Trinbræt (oprettet i 1928), Højstrup Trinbræt, Julebæk Trinbræt, Hellebæk Station, Ålsgårde Station, Odinshøj Trinbræt, Skibstrup, Saunte Station, Karinebæk Trinbræt (oprettet i 1991) og endelig Hornbæk Station.Drift og Udvidelser
Banen åbnede med seks tog i hver retning, og driften blev normalt afviklet med kun én togstamme. I ferier og på helligdage var alt materiel dog i brug, og både pakvogne og godsvogne blev indrettet til bænkevogne med løst monterede træbænke. De første år havde Hornbækbanen overskud, hvilket steg under 1. verdenskrig.Til driften blev der indkøbt et nyt lokomotiv fra Maffei samt to brugte P-maskiner fra DSB. Personvognsmateriellet bestod af fire usædvanlige bogietagryttervogne med midtergang fra Vulcan, og de seks godsvogne kom ligeledes fra Vulcan i Maribo. Trafikken oversteg alle forventninger, og allerede i 1907 blev et nyt, større lokomotiv fra Henschel samt fire 2-akslede personvogne fra Scandia i Randers indkøbt.
Helsingør-Hornbæk Banen, senere HHGB (HHB) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen | LT (Oprindelig: HHGB) | 24,9 | 1906.05.22 (Helsingør-Hornbæk) og 1916.07.10 (Hornbæk-Gilleleje) | I drift |
Litteratur for: HHB - Helsingør-Hornbæk Banen, senere HHGB
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hornbækbanen på postkort P. Thomassen 1980 37 Haase |