Horsens-Odder Jernbane - HOJ
Horsens-Odder Jernbane (HOJ): Historien bag Banen
Horsens-Odder Jernbane (HOJ) blev oprettet i henhold til loven af 16. marts 1900, som omhandlede en jernbane fra Horsens til Odder med en sidebane til Gylling. Da man begyndte på den praktiske projektering, viste det sig dog, at sidebanen til Gylling ville blive en økonomisk byrde for banen. Derfor blev en ny lov vedtaget den 20. marts 1901, som nu kun omhandlede en bane mellem Horsens og Odder.Anlæg og Drift
Koncessionen og eneretsbevillingen blev udstedt den 24. juni 1901, og i april året efter påbegyndtes anlægget af banen. Ved Horsens Havn fik banen sin egen godsstation. Jernbanen blev indviet den 14. maj 1904, og den daglige drift blev indledt dagen efter med fire tog i hver retning.Fra begyndelsen havde banen fælles direktør med de øvrige privatbaner fra Horsens, og i 1950 blev dette samarbejde udvidet til at omfatte Horsens Privatbaner. Dette betød, at alle banerne (HBS, HV, HJJ og HOJ) havde fælles ledelse, værksteder og øvrige faciliteter.