Kagerup-Helsinge Banen, senere GDS - KHB, en artikel om Kagerup-Helsinge Banen, senere GDS
Kagerup-Helsinge Banen (KHB) – En Del af Gribskovbanen
Kagerup-Helsinge Banen (KHB), senere kendt som GDS, var en sidebane til den oprindelige Gribskovbane, der åbnede mellem Hillerød og Græsted i 1880. KHB opererede som et selvstændigt driftsselskab med sit eget rullende materiel, men fra banens åbning den 16. juli 1897 var der driftsfællesskab med Gribskovbanen.Rullende Materiel og Bevarede Køretøjer
KHB anskaffede kun en begrænset mængde rullende materiel. Den sidste personvogn, M 4, blev leveret samtidig med to lignende vogne til Gribskovbanen. M 4 er det eneste bevarede køretøj fra den 6 km lange bane og står som et unikt vidnesbyrd om banens historie.Ombygninger af Vognene
De tre vogne var i drift i hele 45 år, og gennem denne periode gennemgik de mange ændringer. Den mest markante ombygning fandt sted i 1934, hvor Vognfabrikken Scandia ombyggede dem til bivogne for de dengang moderne Triangelmotorvogne. Jernbeklædningen på vognene blev erstattet med teaktræ, og interiøret blev fuldstændig fornyet med nye skillerum og moderne lædersofaer.Kagerup-Helsinge Banen, senere GDS (KHB) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Kagerup-Helsinge | LT (Oprindelig: GDS) | 6,0 | 1897.07.16 | I drift |