Lollandsbanen A/S - LJ, en artikel om Lollandsbanen A/S
Lollandsbanens Historie: Fra Begyndelsen til I Dag
De første planer om anlæggelsen af en jernbane på Lolland opstod i 1865. Det var civilingeniøren G. V. A. Kröhnke fra Glückstadt, der fik koncession til en jernbanestrækning fra København via Nykøbing Falster til Syltholmen på Lolland (i nærheden af Rødby). Selvom projektet blev skrinlagt, var visionen om en jernbane på Lolland langt fra glemt. Den driftige C. F. Tietgen og Privatbanken besluttede sig for at videreføre Krøhnkes projekt, men i første omgang var det vanskeligt at skaffe den nødvendige udenlandske kapital.Privatbankens Koncession og Jernbanens Anlæg
Til trods for de økonomiske udfordringer lykkedes det alligevel Privatbanken at få koncession til anlæg af en jernbane fra Nykøbing Falster til Nakskov, inklusive en sidebane fra Maribo til Rødby. Denne koncession blev tildelt den 29. marts 1873, og markerede begyndelsen på jernbanens udvikling på Lolland. Selvom Tietgen og Privatbanken spillede en afgørende rolle i denne fase, blev projektet et udtryk for det stigende behov for infrastruktur, der kunne forbinde landets yderområder med de mere centralt beliggende byer og økonomiske centre.Modernisering i 1990'erne
I begyndelsen af 1990'erne gennemgik Lollandsbanen en række omfattende moderniseringer. I årene 1992-93 blev et nyt sikringsanlæg, af typen E 80, installeret på samtlige stationer, og der blev etableret et fjernstyringsanlæg, type Ericos 890, leveret af Adtranz Signal. Dette fjernstyringsanlæg blev implementeret i 1993, hvilket førte til, at Lollandsbanens Trafikcentral, der siden 1982 havde været placeret på første sal i stationsbygningen i Maribo, blev flyttet til stueetagen. I samme periode blev stationskontorer og billetsalg også ombygget med moderne faciliteter, hvilket inkluderede nye skrankeekspeditioner og kontorer.Opdaterede Stationer og Ny Infrastruktur
Flere mindre stationer på Lollandsbanen, såsom Avnede, Grænge og Ryde, blev opgraderet med moderne murstensbygninger, der indeholdt venterum til passagererne. Et nyt standsningssted ved Øster Toreby på Lolland blev oprettet i september 1996 for at betjene et større bebygget område, der inkluderede skoler, uddannelsescentre og virksomheder. Dette standsningssted blev en vigtig del af infrastrukturen og understøttede den stigende pendlertrafik til og fra Nykøbing Falster.Lollandsbanen Som En Moderne Transportvirksomhed
I løbet af de seneste årtier har Lollandsbanen undergået en markant forvandling. Banen fremstår i dag som en moderne og effektiv transportvirksomhed med cirka 80 ansatte, der hvert år befordrer omkring 900.000 passagerer. På hverdage kører der omkring 25 togpar dagligt, hvilket sikrer hyppige forbindelser mellem byerne på Lolland og Falster. Denne moderne bane er resultatet af kontinuerlige investeringer i både materiel og infrastruktur.Aktiefordeling og Ejerskab
Efter overdragelsen af de statslige ejerandele har aktiefordelingen i Lollandsbanen A/S ændret sig markant. Storstrøms Amt ejer 61 % af aktierne, mens Maribo Kommune har 14 %, Nakskov Kommune 12,5 %, Sakskøbing Kommune 5,83 %, Nykøbing Falster Kommune 4 % og Højreby Kommune 2,67 %. Denne fordeling afspejler det tætte samarbejde mellem regionerne og de lokale myndigheder, der sammen har arbejdet for at opretholde og modernisere jernbanedriften på Lolland.Nedrivning og Ombygning af Stationer
Desværre har mange af de oprindelige stationer langs Lollandsbanen ikke overlevet tidens tand. De fleste er blevet nedrevet og erstattet af moderne bygninger eller mindre trinbræt. Nykøbing Falster Station blev nedrevet og genopført i nyere tid. Øster Toreby Trinbræt erstattede det tidligere Nagelsti, som også betjente Nystedbanen. Grænge Station, der blev opført i 1920, blev ligeledes nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.Maribo Station: Et Historisk Relikvie
En af de få originale stationer, der stadig eksisterer, er Maribo Station. Som en af de ældste stationer på Lollandsbanen er den et vigtigt historisk symbol på jernbanens lange historie på øen. Selvom mange af de andre stationer langs banen, såsom Ryde, Søllested og Avnede, er blevet nedrevet og erstattet med moderne faciliteter, står Maribo som et levn fra en svunden tid, der stadig betjener togpassagerer den dag i dag.Overgangen til Regionstog og Lokaltog
Aktieselskabet Lollandsbanen blev stiftet som et privatbaneselskab i 1954 på resterne af Lolland-Falsterske Jernbane Selskab (LFJS). I denne forbindelse overtog selskabet også endeligt Maribo-Bandholm Jernbane (MBJ). Lollandsbanen fortsatte med at operere som et privatbaneselskab frem til den 1. januar 2009, hvor banen blev en del af Regionstog A/S. Denne konsolidering markerede en ny fase i banens historie, som senere, den 1. juli 2015, indgik i selskabet Lokaltog. Denne udvikling er et eksempel på, hvordan jernbanesektoren i Danmark har udviklet sig i retning af større enheder med mere sammenhængende regionale transportløsninger.Konklusion: Lollandsbanens Historiske og Moderne Rolle
Lollandsbanen har i mere end 150 år spillet en central rolle i udviklingen af infrastrukturen på Lolland og Falster. Fra de tidlige planer om at forbinde øerne med resten af Danmark til dagens moderne transportløsninger har Lollandsbanen udviklet sig til at blive en nøgleaktør i regional transport. Selvom mange af de oprindelige stationer er forsvundet, lever ånden fra de gamle dage videre i stationer som Maribo og Nakskov, hvor banen fortsætter er en vigtig livsnerve for regionen.Lollandsbanen A/S (LJ) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Guldborgsund-Maribo-Nakskov (Lollandsbanen) | LJ | 46,6 | 1874.07.01 | I drift |
Maribo-Bandholm Jernbane | Museumsbanen Maribo-Bandholm (Oprindelig: MBJ) | 7,5 | 1869.11.03 | I drift |
Maribo-Bandholm Veteranbane | Museumsbanen Maribo-Bandholm | 7,5 | 1869.11.03 | I drift |
Maribo-Rødby(Havn) | LJ | 20,1 | 1874.07.01 | 1989.11.01 |
Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane | LJ | 3,0 | 1875.10.01 | 1963.05.14 |
Nykøbing Falster-Nakskov | LT (Oprindelig: LJ) | 50,2 | 1874.07.01 | I drift |
Lollandsbanen A/S (LJ) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
DSB MX 1006 | 1991 | 1992 | |
DSB MX 1034 | 1991 | 1994 | |
DSB MX 1036 | 1992 | 1996 | |
LJ FS 1101 | 1997 | 2009.01.01 | |
LJ FS 1102 | 1997 | 2009.01.01 | |
LJ FS 1103 | 1997 | 2009.01.01 | |
LJ FS 1104 | 1997 | 2009.01.01 | |
LJ FS 1141 | 2007 | 2009.01.01 | |
LJ FS 1142 | 2007 | 2009.01.01 | |
LJ FS 1143 | 2007 | 2009.01.01 | |
LJ FS 1144 | 2007 | 2009.01.01 | |
LJ FS 1145 | 2007 | 2009.01.01 | |
LJ FS 1146 | 2007 | 2009.01.01 | |
LJ M 12 | 1957 | 2009.01.01 | |
LJ M 13 | 1986 | 1993 | |
LJ M 16 | 1987 | 2009.01.01 | |
LJ M 17 | 1987 | 2009.01.01 | |
LJ M 31 | 1952 | ||
LJ M 32 | 1952 | ||
LJ M 34 | 1988 | 2006.02.17 | |
LJ M 35 | 1988 | 2006.02.17 | |
LJ M 36 | 1991 | 2009.01.01 | |
LJ M 37 | 1992 | 2006 | |
LJ M 38 | 2002 | 2007 | |
LJ M 8 | 1984 | 2009.01.01 | |
LJ MF 1001 | 1997 | 2009.01.01 | |
LJ MF 1002 | 1997 | 2009.01.01 | |
LJ MF 1003 | 1997 | 2009.01.01 | |
LJ MF 1004 | 1997 | 2009.01.01 | |
LJ MF 1041 | 2007 | 2009.01.01 | |
LJ MF 1042 | 2007 | 2009.01.01 | |
LJ MF 1043 | 2007 | 2009.01.01 | |
LJ MF 1044 | 2007 | 2009.01.01 | |
LJ MF 1045 | 2007 | 2009.01.01 | |
LJ MF 1046 | 2007 | 2009.01.01 | |
LJ YM 60 | 1965.04.29 | 2010 | |
LJ YM 61 | 1965.04.29 | 2010 | |
LJ YM 62 | 1965.05.26 | 2010 | |
LJ YM 63 | 1965.05.26 | 1998 | |
LJ YM 64 | 1983.06.23 | 2009.01.01 | |
LJ YM 65 | 1983.06.23 | 2009.01.01 | |
LJ YM 66 | 1983.06.23 | 2009.01.01 |
Eksempler på banemærker fra Lollandsbanen A/S (LJ)
Litteratur for: LJ - Lollandsbanen A/S
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dansk Jernbane-Klub Maribo-Bandholm Jernbane og dens rullende materiel. Beretning om Driften 1965-66 Museumstoget og Maribo-Bandholm Jernbane (Dansk Jernbane-Klub : 19) P. Thomassen & P. Skebye Rasmussen 1967 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm Niels Jensen 1977 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03777-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Langs mindernes spor : jernbaneerindringer fra Lolland og Falster 1942-2006 Anders Madsen 2011 240 Skinne bøger 978-87-983192-3-8 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Lollandsbanen 1874- 1. juli -1974 (Dansk Jernbane-Klub: 36) Birger. Wilcke & P. Thomassen 1974 272 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Lollandsbanen 1874-1999 (Dansk Jernbane-Klub: 49) Ole Jensen, Thomas Nørgaard Olesen 1999 108 Dansk Jernbane-Klub 8787050412 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Maribo-Bandholm Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 2) B. Wilcke og P. Thomassen 1962 12 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med jernbanen gennem hverdag og arbejde Anders Madsen 2014 117 Skinne bøger 978-87-983192-6-9 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Museumstoget og Maribo-Bandholm Jernbane (Dansk Jernbane-Klub : 7) B. Wilcke & P. Skebye Rasmussen 1964 13 Dansk Jernbane-Klub |