Lollandsbanen A/S - LJ



Lollandsbanens Historie: Fra Begyndelsen til I Dag

De første planer om anlæggelsen af en jernbane på Lolland opstod i 1865. Det var civilingeniøren G. V. A. Kröhnke fra Glückstadt, der fik koncession til en jernbanestrækning fra København via Nykøbing Falster til Syltholmen på Lolland (i nærheden af Rødby). Selvom projektet blev skrinlagt, var visionen om en jernbane på Lolland langt fra glemt. Den driftige C. F. Tietgen og Privatbanken besluttede sig for at videreføre Krøhnkes projekt, men i første omgang var det vanskeligt at skaffe den nødvendige udenlandske kapital.

Privatbankens Koncession og Jernbanens Anlæg

Til trods for de økonomiske udfordringer lykkedes det alligevel Privatbanken at få koncession til anlæg af en jernbane fra Nykøbing Falster til Nakskov, inklusive en sidebane fra Maribo til Rødby. Denne koncession blev tildelt den 29. marts 1873, og markerede begyndelsen på jernbanens udvikling på Lolland. Selvom Tietgen og Privatbanken spillede en afgørende rolle i denne fase, blev projektet et udtryk for det stigende behov for infrastruktur, der kunne forbinde landets yderområder med de mere centralt beliggende byer og økonomiske centre.

Modernisering i 1990'erne

I begyndelsen af 1990'erne gennemgik Lollandsbanen en række omfattende moderniseringer. I årene 1992-93 blev et nyt sikringsanlæg, af typen E 80, installeret på samtlige stationer, og der blev etableret et fjernstyringsanlæg, type Ericos 890, leveret af Adtranz Signal. Dette fjernstyringsanlæg blev implementeret i 1993, hvilket førte til, at Lollandsbanens Trafikcentral, der siden 1982 havde været placeret på første sal i stationsbygningen i Maribo, blev flyttet til stueetagen. I samme periode blev stationskontorer og billetsalg også ombygget med moderne faciliteter, hvilket inkluderede nye skrankeekspeditioner og kontorer.

Opdaterede Stationer og Ny Infrastruktur

Flere mindre stationer på Lollandsbanen, såsom Avnede, Grænge og Ryde, blev opgraderet med moderne murstensbygninger, der indeholdt venterum til passagererne. Et nyt standsningssted ved Øster Toreby på Lolland blev oprettet i september 1996 for at betjene et større bebygget område, der inkluderede skoler, uddannelsescentre og virksomheder. Dette standsningssted blev en vigtig del af infrastrukturen og understøttede den stigende pendlertrafik til og fra Nykøbing Falster.

Lollandsbanen Som En Moderne Transportvirksomhed

I løbet af de seneste årtier har Lollandsbanen undergået en markant forvandling. Banen fremstår i dag som en moderne og effektiv transportvirksomhed med cirka 80 ansatte, der hvert år befordrer omkring 900.000 passagerer. På hverdage kører der omkring 25 togpar dagligt, hvilket sikrer hyppige forbindelser mellem byerne på Lolland og Falster. Denne moderne bane er resultatet af kontinuerlige investeringer i både materiel og infrastruktur.

Aktiefordeling og Ejerskab

Efter overdragelsen af de statslige ejerandele har aktiefordelingen i Lollandsbanen A/S ændret sig markant. Storstrøms Amt ejer 61 % af aktierne, mens Maribo Kommune har 14 %, Nakskov Kommune 12,5 %, Sakskøbing Kommune 5,83 %, Nykøbing Falster Kommune 4 % og Højreby Kommune 2,67 %. Denne fordeling afspejler det tætte samarbejde mellem regionerne og de lokale myndigheder, der sammen har arbejdet for at opretholde og modernisere jernbanedriften på Lolland.

Nedrivning og Ombygning af Stationer

Desværre har mange af de oprindelige stationer langs Lollandsbanen ikke overlevet tidens tand. De fleste er blevet nedrevet og erstattet af moderne bygninger eller mindre trinbræt. Nykøbing Falster Station blev nedrevet og genopført i nyere tid. Øster Toreby Trinbræt erstattede det tidligere Nagelsti, som også betjente Nystedbanen. Grænge Station, der blev opført i 1920, blev ligeledes nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.

Maribo Station: Et Historisk Relikvie

En af de få originale stationer, der stadig eksisterer, er Maribo Station. Som en af de ældste stationer på Lollandsbanen er den et vigtigt historisk symbol på jernbanens lange historie på øen. Selvom mange af de andre stationer langs banen, såsom Ryde, Søllested og Avnede, er blevet nedrevet og erstattet med moderne faciliteter, står Maribo som et levn fra en svunden tid, der stadig betjener togpassagerer den dag i dag.

Overgangen til Regionstog og Lokaltog

Aktieselskabet Lollandsbanen blev stiftet som et privatbaneselskab i 1954 på resterne af Lolland-Falsterske Jernbane Selskab (LFJS). I denne forbindelse overtog selskabet også endeligt Maribo-Bandholm Jernbane (MBJ). Lollandsbanen fortsatte med at operere som et privatbaneselskab frem til den 1. januar 2009, hvor banen blev en del af Regionstog A/S. Denne konsolidering markerede en ny fase i banens historie, som senere, den 1. juli 2015, indgik i selskabet Lokaltog. Denne udvikling er et eksempel på, hvordan jernbanesektoren i Danmark har udviklet sig i retning af større enheder med mere sammenhængende regionale transportløsninger.

Konklusion: Lollandsbanens Historiske og Moderne Rolle

Lollandsbanen har i mere end 150 år spillet en central rolle i udviklingen af infrastrukturen på Lolland og Falster. Fra de tidlige planer om at forbinde øerne med resten af Danmark til dagens moderne transportløsninger har Lollandsbanen udviklet sig til at blive en nøgleaktør i regional transport. Selvom mange af de oprindelige stationer er forsvundet, lever ånden fra de gamle dage videre i stationer som Maribo og Nakskov, hvor banen fortsætter er en vigtig livsnerve for regionen.


Lollandsbanen A/S (LJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Guldborgsund-Maribo-Nakskov (Lollandsbanen) LJ 46,61874.07.01I drift
Maribo-Bandholm Jernbane Museumsbanen Maribo-Bandholm (Oprindelig: MBJ) 7,51869.11.03I drift
Maribo-Bandholm Veteranbane Museumsbanen Maribo-Bandholm 7,51869.11.03I drift
Maribo-Rødby(Havn) LJ 20,11874.07.011989.11.01
Nykøbing Falster-Nagelsti LJ 3,01875.10.011963.05.14
Nykøbing Falster-Nakskov LT (Oprindelig: LJ) 50,21874.07.01I drift


Lollandsbanen A/S (LJ) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
Stedet er fotograferetDSB MX 100619911992
DSB MX 103419911994
DSB MX 103619921996
Stedet er fotograferetLJ FS 110119972009.01.01
Stedet er fotograferetLJ FS 110219972009.01.01
Stedet er fotograferetLJ FS 110319972009.01.01
LJ FS 110419972009.01.01
Stedet er fotograferetLJ FS 114120072009.01.01
LJ FS 114220072009.01.01
Stedet er fotograferetLJ FS 114320072009.01.01
Stedet er fotograferetLJ FS 114420072009.01.01
LJ FS 114520072009.01.01
LJ FS 114620072009.01.01
LJ M 1219572009.01.01
LJ M 1319861993
LJ M 1619872009.01.01
LJ M 1719872009.01.01
LJ M 311952
LJ M 321952
LJ M 3419882006.02.17
LJ M 3519882006.02.17
LJ M 3619912009.01.01
LJ M 3719922006
LJ M 3820022007
Stedet er fotograferetLJ M 819842009.01.01
Stedet er fotograferetLJ MF 100119972009.01.01
Stedet er fotograferetLJ MF 100219972009.01.01
Stedet er fotograferetLJ MF 100319972009.01.01
LJ MF 100419972009.01.01
Stedet er fotograferetLJ MF 104120072009.01.01
LJ MF 104220072009.01.01
Stedet er fotograferetLJ MF 104320072009.01.01
Stedet er fotograferetLJ MF 104420072009.01.01
LJ MF 104520072009.01.01
LJ MF 104620072009.01.01
LJ YM 601965.04.292010
LJ YM 611965.04.292010
LJ YM 621965.05.262010
LJ YM 631965.05.261998
LJ YM 641983.06.232009.01.01
LJ YM 651983.06.232009.01.01
LJ YM 661983.06.232009.01.01

Eksempler på banemærker fra Lollandsbanen A/S (LJ)




Litteratur for: LJ - Lollandsbanen A/S

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Dansk Jernbane-Klub Maribo-Bandholm Jernbane og dens rullende materiel. Beretning om Driften 1965-66 Museumstoget og Maribo-Bandholm Jernbane (Dansk Jernbane-Klub : 19)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dansk Jernbane-Klub Maribo-Bandholm Jernbane og dens rullende materiel. Beretning om Driften 1965-66 Museumstoget og Maribo-Bandholm Jernbane (Dansk Jernbane-Klub : 19)
P. Thomassen & P. Skebye Rasmussen
1967


Dansk Jernbane-Klub
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6
Langs mindernes spor : jernbaneerindringer fra Lolland og Falster 1942-2006
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Langs mindernes spor : jernbaneerindringer fra Lolland og Falster 1942-2006
Anders Madsen
2011
240

Skinne bøger
978-87-983192-3-8
Lollandsbanen 1874- 1. juli -1974 (Dansk Jernbane-Klub: 36)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Lollandsbanen 1874- 1. juli -1974 (Dansk Jernbane-Klub: 36)
Birger. Wilcke & P. Thomassen
1974
272

Dansk Jernbane-Klub
Lollandsbanen 1874-1999 (Dansk Jernbane-Klub: 49)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Lollandsbanen 1874-1999 (Dansk Jernbane-Klub: 49)
Ole Jensen, Thomas Nørgaard Olesen
1999
108

Dansk Jernbane-Klub
8787050412
Maribo-Bandholm Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 2)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Maribo-Bandholm Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 2)
B. Wilcke og P. Thomassen
1962
12

Dansk Jernbane-Klub
Med jernbanen gennem hverdag og arbejde
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med jernbanen gennem hverdag og arbejde
Anders Madsen
2014
117

Skinne bøger
978-87-983192-6-9
Museumstoget og Maribo-Bandholm Jernbane (Dansk Jernbane-Klub : 7)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Museumstoget og Maribo-Bandholm Jernbane (Dansk Jernbane-Klub : 7)
B. Wilcke & P. Skebye Rasmussen
1964
13

Dansk Jernbane-Klub