Odsherreds Jernbane - OHJ, en artikel om Odsherreds Jernbane




Odsherreds Jernbane: En central del af Sjællands jernbanehistorie

Odsherreds Jernbane har været en vigtig del af det nordvestlige Sjællands infrastruktur og har spillet en afgørende rolle for regionens udvikling siden sin åbning i 1899. Jernbanen, der forbinder Nykøbing Sjælland med Holbæk, har gennem sin lange levetid været en livsnerve for både passager- og godstransport i området. Denne artikel tager et dybt kig ind i historien, baggrunden og udviklingen af Odsherreds Jernbane og dens betydning for regionen.

Begyndelsen på Odsherreds Jernbane

I løbet af 1870'erne og frem mod slutningen af 1800-tallet blev der fremsat adskillige forslag om at etablere en jernbane i Odsherred. De fleste forslag var baseret på ønsket om at forbinde Nykøbing Sjælland, der var en vigtig havneby, med Holbæk, som var et centralt knudepunkt på det større danske jernbanenet. Trods enigheden om behovet for en jernbane, var der store uenigheder om den præcise linjeføring. Især i områder som Grevinge var der stor uenighed om, hvor banen skulle lægges.

Efter mange års debat blev Odsherreds Jernbane endelig vedtaget som en del af jernbaneloven fra den 8. maj 1894. Denne lov sikrede også, at staten ville dække 50 procent af anlægsomkostningerne. Aktiekapitalen kom til at lyde på 2.146.000 kr., hvor indskuddet var fordelt med 50 % til staten, ca. 46% til kommunerne og ca. 4 % til private investorer. Det blev dog en lang og besværlig proces at få fastlagt den præcise linjeføring, hvilket forsinkede projektet.

Koncession og anlægsarbejde

Selvom loven blev vedtaget i 1894, blev koncessionen til Odsherreds Jernbane først udstedt den 6. maj 1896. Herefter blev der iværksat opmålinger og ekspropriationer for at gøre plads til jernbanen. F.C.H.E. Tobiesen, der fungerede som kommissarius for Odsherreds Jernbane, førte journal over arbejdet, og i foråret 1897 blev anlægsarbejdet påbegyndt.

Anlægsarbejdet, der involverede konstruktionen af broer, stationer og selve sporene, var omfattende, men efter to års intensivt arbejde kunne banen endelig indvies den 17. maj 1899. Den daglige drift blev startet den 18. maj med tre togafgange dagligt i hver retning. Dette markerede en ny æra for transportmulighederne i Odsherred.

Materiel og personale i banens tidlige år

Odsherreds Jernbane var i starten udstyret med en række damplokomotiver, som blev bestilt hos Vulcan i Maribo. I de første mange år var det primært damplokomotiver, der sørgede for både gods- og passagertransport. I 1938 havde banen fem damplokomotiver, to diesellokomotiver og tre benzinmotorvogne i drift. Dertil kom 13 personvogne samt en række post-, person- og pakvogne.

Banen havde omkring 66 tjenestemænd ansat, hvoraf otte deltes med Høng-Tølløse Jernbane og Hørve-Værslev Jernbane. Derudover var der ansat ca. 28 løsarbejdere. Personalet var med til at sikre en stabil og effektiv drift af banen, og deres indsats var afgørende for, at Odsherreds Jernbane kunne blive en succes.

Udvikling og modernisering gennem årene

Som mange andre jernbaner gennemgik Odsherreds Jernbane en række moderniseringer og tilpasninger gennem årene. I løbet af 1950'erne blev banen udvidet med nye lokomotiver og vogne, herunder diesellokomotiver og skinnebusser. I 1954 bestod driftsmateriellet af fem damplokomotiver, tre diesellokomotiver, en dieselmotorvogn, to skinnebusser og en række personvogne og godsvogne. Denne modernisering af materiellet hjalp med at forbedre både passagerkomforten og banens driftseffektivitet.

I 2008 blev de gamle Y-tog, som havde været i brug i mere end 30 år, erstattet af moderne togsæt af typen Coradia LINT 41. Disse nye tog var designet til at være mere energieffektive og komfortable for passagererne, hvilket gjorde dem populære blandt pendlerne på Odsherreds Jernbane. IC2-tog blev også brugt til visse afgange. Disse forbedringer hjalp banen med at forblive konkurrencedygtig i en tid, hvor flere og flere valgte at rejse med bil.

Passagertal og økonomi

Odsherreds Jernbane har i mange år været en af de mest trafikerede lokalbaner i Danmark. I 2022 transporterede banen ca. 1,1 millioner passagerer, hvilket understreger dens betydning som en vigtig pendlerbane. Der er generelt halvtimesdrift i hverdagen og timedrift i weekender og på helligdage, hvilket gør banen til et pålideligt transportmiddel for både arbejdere, studerende og fritidsrejsende.

Selvom banen i starten var afhængig af statsstøtte, formåede den gennem årene at tilpasse sig de økonomiske realiteter og sikre en stabil drift. Odsherreds Jernbane spillede en afgørende rolle i transporten af gods og passagerer gennem mange årtier, selvom bilisme og lastbiltrafik blev mere udbredt.

Fusioner og ændringer i ejerskab

Da de statslige ejerandele i Odsherreds Jernbane blev overdraget til Vestsjællands Amt, blev det besluttet at fusionere Odsherreds Jernbane med Høng-Tølløse Jernbane. Dette resulterede i dannelsen af Vestsjællands Lokalbaner A/S (VL) den 1. maj 2003. Herefter ophørte Odsherreds Jernbane med at eksistere som et selvstændigt selskab, men fortsatte som en vigtig del af det samlede lokale transportnetværk.

Den 1. januar 2009 blev Vestsjællands Lokalbaner en del af Regionstog A/S, som også omfattede Lollandsbanen A/S og Østbanen. Denne fusion var en del af en større centralisering af lokalbaner i Danmark for at forbedre driften og økonomien. Sidenhen, den 1. juli 2015, fusionerede Regionstog A/S med Lokalbanen A/S og dannede Lokaltog A/S, som i dag driver Odsherreds Jernbane.

Odsherreds Jernbanes fremtid

I dag er Odsherreds Jernbane stadig en vigtig del af transportnetværket i Nordvestsjælland. Med moderne tog og regelmæssig drift spiller banen fortsat en central rolle i at forbinde Nykøbing Sjælland og Holbæk med resten af landet. Lokaltog A/S, som driver banen, har fortsat fokus på at levere pålidelige og komfortable rejseoplevelser for både pendlere og fritidsrejsende.

Banens fremtid ser lys ud, og med et stabilt passagertal og fortsat investering i moderne teknologi og infrastruktur, forventes Odsherreds Jernbane at fortsætte med at være en vigtig del af Sjællands transportnetværk i mange år fremover.

Konklusion

Odsherreds Jernbane har gennem sin over 120 år lange historie været en afgørende faktor for udviklingen af det nordvestlige Sjælland. Fra sin begyndelse i 1899 har banen tilpasset sig skiftende tider og økonomiske realiteter, hvilket har gjort den til en af de mest succesfulde og trafikerede lokalbaner i Danmark. Selvom Odsherreds Jernbane ikke længere eksisterer som et selvstændigt selskab, fortsætter den som en vigtig del af Lokaltog A/S, hvor den fortsat betjener regionens indbyggere og besøgende.


Odsherreds Jernbane (OHJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Odsherreds Jernbane LT (Oprindelig: OHJ) 49,41899.05.18I drift


Odsherreds Jernbane (OHJ) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
OHJ 118991901
OHJ 1119121956
OHJ 1219141957
OHJ 1419571966
OHJ 218991932
OHJ 2019361974
OHJ 2119321978
OHJ 2419522005
OHJ 318991934
OHJ 3419661984
OHJ 3419861997
OHJ 3519661986
OHJ 3819681981
OHJ 3919691992
OHJ 418991936
OHJ 4019691979
OHJ 4319691987
OHJ 451978.06.061987
OHJ 4619781987
OHJ 4719771978
OHJ 519011956
OHJ 619011951
OHJ 641981.05.111986
OHJ 651981.05.111986
OHJ 819471952
OHJ 919051956
OHJ D 85719571978
OHJ K 50819501957
Stedet er fotograferetOHJ K 56419571968
OHJ Køf 6519882008
OHJ M 119241957
OHJ M 219261945
OHJ M 319301945
OHJ M 319461970
Stedet er fotograferetOHJ M 519571970
OHJ MO 251961.05.272007
OHJ MO 261961.05.272007
Stedet er fotograferetOHJ MX 1011987.01.152003
OHJ MX 1021987.02.272001
Stedet er fotograferetOHJ MX 1031987.05.022003
OHJ MX 103819901994
Stedet er fotograferetOHJ MX 1041988.03.152003
Stedet er fotograferetOHJ MY 10520022003.05.21
OHJ S 2819621979
OHJ S 3119641983
OHJ S 3219651978
OHJ S 3619671984
OHJ S 4219701976
OHJ S 4819801994
OHJ S 4919811994
OHJ SM 1419561963
OHJ SM 1519481972
OHJ SM 1619511965
OHJ-HTJ FS 112119972003.05.21
OHJ-HTJ FS 112219972003.05.21
OHJ-HTJ FS 112319972003.05.21
OHJ-HTJ MF 102119972003.05.21
OHJ-HTJ MF 102219972003.05.21
OHJ-HTJ MF 102319972003.05.21
OHJ-HTJ YM 511975.07.312003.05.21
OHJ-HTJ YM 521975.07.312003.05.21
OHJ-HTJ YM 531975.09.302003.05.21
OHJ-HTJ YM 541975.09.302003.05.21
Stedet er fotograferetOHJ-HTJ YM 551975.09.302003.05.21
Stedet er fotograferetOHJ-HTJ YM 561983.08.252003.05.21
Stedet er fotograferetOHJ-HTJ YM 571983.09.012003.05.21
OHJ-HTJ YM 581984.03.292003

Eksempler på banemærker fra Odsherreds Jernbane (OHJ)




Driftsdata for Odsherreds Jernbane (OHJ)


DriftsårDamplok.Motorlok.Tog km DampTog km MotorRejendeTons GodsPakkerPersonaleIndtægtUdgiftDriftsres.
1899-1900--97-144.00030.000-49167.00096.00071.000
1900-1901--116.000-166.00038.000-56204.000127.00077.000
1901-1902--114.000-180.00043.000-56213.000151.00062.000
1902-1903--109.000-180.00050.000-60231.000176.00055.000
1903-1904--111.000-186.00053.000-60245.000164.00081.000
1904-1905--113.000-188.00061.000-60266.000183.00083.000
1905-1906--116.000-193.00065.000-63271.000184.00087.000
1906-1907--140.000-210.00066.000-63286.000197.00089.000
1907-1908--140.000-217.00071.000-65301.000219.00082.000
1908-1909--139.000-222.00072.000-68312.000206.000106.000
1909-1910--172.000-242.00073.000-68332.000237.00095.000
1910-1911--179.000-258.00081.000-69363.000244.000119.000
1911-1912--176.000-260.00086.000-70379.000262.000117.000
1912-1913--175.000-270.00094.000-70397.000281.000116.000
1913-1914--180.000-286.000110.000-70441.000296.000145.000
1914-1915--172.000-294.000104.000-70441.000329.000112.000
1915-1916--184.000-331.000114.000-71482.000389.00093.000
1916-1917--184.000-355.000121.000-74573.000504.00069.000
1917-1918--116.000-304.000100.000-75596.000563.00033.000
1918-1919--117.000-290.000106.000-75847.000699.000148.000
1919-1920--114.000-307.000114.000-821.033.000950.00083.000
1920-1921--115.000-283.00099.000-821.210.0001.155.00055.000
1921-1922--135.000-256.00091.000-881.096.000896.000200.000
1922-1923--141.000-249.00094.000-87888.000782.000106.000
1923-1924--195.000-264.000102.000-88892.000807.00085.000
1924-1925--192.00042.000275.000118.000-92923.000824.00099.000
1925-1926--183.00062.000271.000103.000-92830.000790.00040.000
1926-1927--161.00084.000229.00092.000-90714.000710.0004.000
1927-1928--179.000108.000290.000102.000-87681.000669.00012.000
1928-1929--180.000124.000212.00092.000-85649.000647.0002.000
1929-1930--182.000129.000222.00088.000-84664.000638.00026.000
1930-1931--167.000149.000224.00080.000-84645.000628.00017.000
1931-1932--137.000191.000202.00066.000-78572.000572.0000
1932-1933--99.000228.000177.00067.000-76509.000546.000-37.000
1933-1934--83.000252.000194.00088.000-75562.000543.00019.000
1934-19357478.000263.000195.00052.000-74492.000492.0000
1935-19367484.000251.000204.00053.000-72483.000521.000-38.000
1936-19375571.000281.000220.00047.000-71509.000509.0000
1937-19385570.000282.000214.00044.000-69504.000529.000-25.000
1938-19395578.000274.000225.00039.000-65508.000561.000-53.000
1939-19405553.000264.000247.00043.000-62570.000580.000-10.000
1940-19415584.00093.000236.00050.000-62747.000700.00047.000
1941-19425592.000137.000291.00064.000-61957.000892.00065.000
1942-194355103.000148.000377.00092.000-631.264.0001.106.000158.000
1943-19445572.000172.000405.00099.000-651.505.0001.267.000238.000
1944-19455-107.000110.000473.000108.000-661.391.0001.491.000200.000
1945-19465-75.000117.000429.000120.000-701.562.0001.280.000282.000
1946-19475-81.000220.000547.000112.000-791.701.0001.638.00063.000
1947-19485-114.000188.000508.00089.000-811.554.0001.713.000-157.000
1948-19495-86.000244.000538.00066.000-811.541.0001.729.000-188.000
1949-19505-49.000299.000499.00056.000-771.491.0001.312.000-122.000
1950-19515-50.000304.000493.00055.000-531.634.0001.904.000-270.000
1951-19525-15.000346.000468.00040.000-791.622.0001.859.000-237.000
1952-19535-10.000372.000487.00033.000-791.651.0001.947.000-295.000
1953-1954572.000382.000460.00032.000-761.687.0001.957.000-270.000
1954-1955--2.000393.000443.00032.000-731.776.0002.037.000-261.000
1955-1956---396.000413.00032.000-741.814.0002.125.000-311.000
1956-1957---412.000400.00037.000-751.912.0002.161.000-263.000
1957-1958--2.000403.000422.00033.000-722.026.0002.320.000-302.000
1958-1959---406.000428.00036.000-682.073.0002.320.000-247.000
1959-1960---407.000435.00036.000-672.165.0002.348.000-183.000
1960-1961---406.000447.00031.000-692.231.0002.451.000-220.000
1961-1962---429.000468.00031.000-702.357.0002.915.000-558.000
1962-1963--1.000405.000481.00030.000-722.497.0002.998.000-502.000
1963-1964---412.000440.00034.000-702.610.0003.110.000-500.000
1964-1965---434.000454.00031.000-712.617.0003.183.000-566.000
1965-1966---436.000474.00020.000-712.880.0003.588.000-708.000
1966-1967---467.000502.00023.000-743.102.0003.855.000-753.000
1967-1968---465.000493.00016.000-743.226.0004.150.000-924.000
1968-1969---461.000485.00014.000-743.314.0004.608.000-1.294.000
1969-1970---462.000504.00015.000-753.989.0005.159.000-1.170.000
1970-1971---476.000497.00014.000-744.361.0005.719.000-1.358.000
1971-1972---484.000499.00013.000-774.548.0006.293.000-1.745.000
1972-1973---496.000470.00012.000-795.021.0006.935.000-1.914.000

Litteratur for: OHJ - Odsherreds Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Odsherreds Jernbane 1899-1974 (Dansk Jernbane-Klub: 35)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Odsherreds Jernbane 1899-1974 (Dansk Jernbane-Klub: 35)
Ole-Chr.M. Plum, P. Thomassen og B. Wilcke
1974
135

Dansk Jernbane-Klub
Odsherreds Jernbane 1899-1999 (Dansk Jernbane-Klub: 48)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Odsherreds Jernbane 1899-1999 (Dansk Jernbane-Klub: 48)
Ole-Chr. Munk Plum
1999
240

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-39-0
Vestsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1978
103
København
J. Fr. Clausen
87-11-03879-9