Odense-Nørre Broby-Faaborg banen - ONFJ, en artikel om Odense-Nørre Broby-Faaborg banen




Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane (ONFJ): En kortvarig del af Fyns jernbanehistorie

Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane (ONFJ) var en privat jernbanestrækning på Fyn, der opererede mellem Odense, Nørre Broby og Faaborg. Selvom den kun var aktiv i en relativt kort periode, spillede den en rolle i det fynske transportsystem, især i forhold til landbrug og lokal persontransport. Banen blev oprettet som en selvstændig enhed, men Sydfyenske Jernbaner (SFJ) var dybt involveret i dens anlæggelse og drift fra starten.

Baggrund og anlæggelse

Banen blev oprettet med henblik på at forbedre transportmulighederne mellem Odense og de sydvestlige dele af Fyn, herunder Nørre Broby og Faaborg. Dette skete i en tid, hvor jernbanen var det primære middel til både passager- og godstransport, og landdistrikterne var afhængige af effektive forbindelser til de større byer.

ONFJ blev hurtigt forpagtet af Sydfyenske Jernbaner (SFJ), som også stod for anlægsarbejdet. Strækningen blev en del af det større netværk af jernbaner, der forbandt de fynske byer med hinanden og med landets større jernbanenet. Odense, som den største by på Fyn, var et naturligt knudepunkt for jernbanen, og det var afgørende for Faaborg og de omkringliggende landsbyer at have en direkte forbindelse til byen.

Driftsvanskeligheder og økonomiske udfordringer

Trods sin betydning for lokalområdet blev ONFJ hurtigt en økonomisk udfordring. Allerede få år efter åbningen stod det klart, at banen ikke kunne generere det nødvendige overskud til at dække sine driftsomkostninger. I 1933 henvendte SFJ sig til trafikministeren og fremlagde en sag, der viste, at ONFJ var en direkte tabsgivende aktivitet. Ministeriet nedsatte et udvalg, der nøje gennemgik banen og dens økonomi, hvilket førte til anbefalingen om at nedlægge jernbanen over en periode.

Anden Verdenskrigs midlertidige redning

På trods af de økonomiske problemer fik ONFJ en midlertidig forlængelse af sin levetid under Anden Verdenskrig. Krigens restriktioner på brændstof og persontransport gjorde jernbanen til en uundværlig transportform, og passagertallene steg midlertidigt. Det betød, at ONFJ kunne fortsætte driften i nogle år længere, end det ellers ville have været muligt.

Efterkrigstidens økonomiske revision

Efter krigen, i 1947-1948, blev jernbanens økonomi igen underlagt en grundig revision. Forud for statens overtagelse af Sydfyenske Jernbaner (SFJ) viste revisionen, at ONFJ havde akkumuleret et underskud på 157.000 kroner. Dette betød, at der skulle tages en beslutning om banens fremtid, især da det stod klart, at SFJ ikke længere kunne dække de tab, som ONFJ genererede.

Statsbanernes overtagelse af SFJ og ONFJs skæbne

I 1949 overtog staten Sydfyenske Jernbaner, og i forbindelse med denne overtagelse indgik DSB en femårig aftale om at forpagte ONFJ. På trods af statens midlertidige involvering var det klart, at banen ikke havde en langsigtet fremtid. De lokale kommuner, som også var medejere af ONFJ, var uvillige til at investere flere penge i vedligeholdelse og drift af banen.

Denne mangel på lokal opbakning gjorde det næsten uundgåeligt, at banen skulle nedlægges, når den femårige forpagtningsperiode udløb. Lokale politikere og myndigheder indså, at jernbanen var blevet overhalet af andre transportmidler, og det var umuligt at retfærdiggøre de store udgifter til en bane, der primært kørte med underskud.

ONFJs nedlæggelse

Da DSB's forpagtningsaftale udløb, blev beslutningen om at nedlægge ONFJ truffet i København. Denne beslutning var dog baseret på lokale forhold på Fyn, hvor det var tydeligt, at jernbanen ikke længere var økonomisk bæredygtig. Lokale myndigheder og kommuner havde mistet interessen i at støtte banen, hvilket gjorde nedlæggelsen uundgåelig.

Nedlæggelsen markerede afslutningen på en æra for lokal jernbanetransport mellem Odense og Faaborg. Selvom banen havde spillet en vigtig rolle i at forbinde landsbyerne og byerne på Fyn, blev den til sidst overflødig i takt med, at privatbilismen og rutebilerne vandt frem som de foretrukne transportmidler.

Lokomotivparken og materiel

Til driften af ONFJ blev der indkøbt fire lokomotiver af typen 2B0-T2, som var lidt mindre end Statsbanernes litra A-lokomotiver. Da staten overtog SFJ, blev disse lokomotiver omdøbt til litra AF og fortsatte med at blive brugt på banen, indtil den blev nedlagt.

Lokomotiverne og resten af materiellet blev enten solgt eller skrottet, da banen blev lukket. En del af materiellet blev også brugt på andre privatbaner i Danmark, der fortsat opererede i nogle år efter ONFJs nedlæggelse.

Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane (ONFJ) var en del af det fynske jernbanenet i en tid, hvor jernbanen var det primære transportmiddel for både passagerer og gods. Banen havde dog svært ved at klare sig økonomisk og blev til sidst nedlagt i 1950'erne. ONFJ's skæbne er et eksempel på de udfordringer, mange af de små privatbaner i Danmark stod overfor i det 20. århundrede, da vejtrafik og private biler begyndte at overtage rollen som de foretrukne transportmidler.


Odense-Nørre Broby-Faaborg banen (ONFJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane DSB (Oprindelig: ONFJ) 51,31906.10.031954.05.22


Litteratur for: ONFJ - Odense-Nørre Broby-Faaborg banen

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fynske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9
Odense-Nr. Broby-Fåborg banen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Odense-Nr. Broby-Fåborg banen
Lars Viinholt-Nielsen
1993
128
Århus
SFJ-bøger
87-984810-0-2