SFB 33, blev senere omlitreret til: DSB DF 130, TKVJ DF 130 og OHJ 38.






Vedligeholdelsesværkstedets Lokomotivkopi: SFJ 31

I 1914 byggede Sydfynske Jernbaneselskabs vedligeholdelsesværksted i Odense en kopi af de større Henschel-lokomotiver, som blev anvendt af SNB, SFB og SFJ. Denne kopi, kendt som SFJ 31, var baseret på SFJ 28, et lokomotiv oprindeligt bygget af Henschel & Sohn i Tyskland i 1910. SFJ 28 var på det tidspunkt det største damplokomotiv, der blev anvendt af danske privatbaner, og der blev i alt købt fire lokomotiver fra Henschel & Sohn, hvoraf SFJ-kopien udgjorde det femte.

Henschel & Sohn: Pionerer i Damplokomotivproduktion

Henschel & Sohn GmbH, grundlagt i 1810 i Kassel, Tyskland, var en af de mest fremtrædende producenter af damplokomotiver i verden. Virksomheden spillede en afgørende rolle i udviklingen af jernbanetransport gennem det 19. og det meste af det 20. århundrede. Henschels lokomotiver var kendt for deres kvalitet, pålidelighed og teknologiske innovationer, der satte standarden i en tid, hvor dampdrevne tog dominerede jernbanetransporten.

Anvendelse af SFJ Lokomotivet på Sydfyn

SFJ-lokomotivet blev primært anvendt til godstog, men det blev også brugt til persontog på de sydfynske baner. Lokomotivet betjente hovedstrækningen mellem Odense og Svendborg samt de mindre strækninger Svendborg-Faaborg og Svendborg-Nyborg.


Stamdata for SFB 33

Byggeår1917
Byggenummer14.299
FabrikantHenschel
ModelSFJ - Henschel årgang 1910-1917
Antal indkøbt4
Købspris36.823 (SFJ og SNB i 1910) og 41.700 kr. (SFB i 1917)
KarrosseriStål
Tjenestevægt57.500 kg
Tomvægt45.300 kg
FremdriftsmiddelKul og vand
MotorDampkedel
TransmissionUdvendige cylindre med rundglidere og Heusinger-styring.
BremsetypeVakuumbremse og håndbremse.
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Kedeltryk12 Atm.
Kul1,6 Tons
Vand6,5 m³
Akselrækkefølge1'D'1'
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX70 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere12.170 mm
Hjuldiameter1.420 mm.


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
OHJ 381981I driftDansk Jernbane-Klub (DJK)
OHJ 3819681981Odsherreds Jernbane (OHJ)
TKVJ DF 13019601968Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (TKVJ)
DSB DF 13019541960Danske Statsbaner (DSB)
SFB 3319171954Svendborg-Faaborg Banen (SFB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
OHJ 3820032016Renoveret på Asnæsværket og efterfølgende flyttet til Høng den 20. juli 2016.
OHJ 381981Solgt til DJK som OHJ 38.
OHJ 381979.02.21Under den store isvinter i 1979 afsporede og væltede OHJ 38 med en sneplov ved Ruds Vedby. OHJ 38 blev først løftet tilbage på sporet 2 dage senere, da BMS havde fået en kran frem.
OHJ 381968TKVJ DF 130 solgt 1968 til OHJ som OHJ 38.
TKVJ DF 1301960DSB DF 130 solgt for 20.200 kr. til TKVJ som TKVJ DF 130.
DSB DF 1301959.09.30Hensat i Odense.
DSB DF 1301954SFB 33 solgt for 25.000 kr. til DSB som DF 130.
DSB DF 1301952Ny fyrkasse og drivstænger.
SFB 3319491954Forpagtet til DSB.
SFB 331941Ny fyrkasse.
SFB 3319341935Udlejet til HFJ.
SFB 3319311932Udlejet til HFJ.


SFB 33 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielByggeårByggenummerStatus i dag
SFB 32191714.298
SFB 33191714.299
SNB 29191010.034


Litteratur for: SFB 33

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Lars Viinholt-Nielsen
2016
144

Bane Bøger
9788791434471