Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Øresundstog Litra ET - Bombardier årgang 2002-2012)da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Øresundstog Litra ET - Bombardier årgang 2002-2012)
Stamdata for DSB ET 4338
Byggeår | 2002 |
EVN/European Vehicle Number | ET 4338: 94 86 4314 338-1, FT 4738: 94 86 4314 738-2 og ET 4538: 94 86 4314 538-6 |
Konfiguration i fast sammenkobling | ET 4338-FT 4738-ET 4538 |
Fabrikant | Bombardier |
Model | DSB Øresundstog Litra ET - Bombardier årgang 2002-2012 |
Antal indkøbt | 76 |
Købspris | 65 millioner kr. pr. togsæt inkl. dansk og svensk ATC (2009 prisen) |
Karrosseri | Aluminium |
Tjenestevægt | 153.000 kg |
Fremdriftsmiddel | EL 25 kV/50 Hz og 15 kV/16,7 Hz |
Effekt i KW eller HK | 8 × 265 kW (360 HK) |
Motor | 8 asynkrone AC banemotorer. |
Transmission | Elektrisk med 8 asynkrone AC banemotorer. |
Bremsetype | Trykluftbremse, dynamisk bremse og magnetskinnebremse |
Sammenkoblingstype | Scharfenberg automatkobling |
Antal trækkende aksler | 8 |
Hastighed MAX | 180 km/t |
Acceleration | 0,87 m/s2 |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 76.900 mm |
Bredde | 2.970 mm |
Højde over skinner | 3.800 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 19.000 mm og bogieakselafstand 2.700 mm |
Strækningsradio | GSM-R |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC og Svensk ATC |
Antal pladser | 237 |
Døre pr. side | 4 stk. dobbeltdøre pr. side. |
Vogne pr. togsæt | 3-vogne i formation: ET-FT-ET |
Indstigningshøjde | 1.020 mm for styrevogne og 600 mm for mellem vogn. |
Antal toiletter | 2 - De 7 svenske togsæt ET4343 - ET 4349 er Litreret X32K og har 3 toiletter pr. togsæt. |
Monteret komfortudstyr | Klimaanlæg, WiFi og GSM repeater |
Materiellets ejerforhold | ||||
Litra | Fra dato | Til dato | Materielejer | Beskrivelse |
---|---|---|---|---|
DSB ET 4338 | 2002 | I dag | Danske Statsbaner (DSB) |
DSB ET 4338 er leveret sammen med følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB ET 4336 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4337 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4338 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4339 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4340 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4341 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4342 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4343 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4344 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4345 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4346 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4347 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4348 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4349 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4350 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4351 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4352 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4353 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4354 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4355 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4356 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4357 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4358 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4359 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4360 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4361 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4362 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4363 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4364 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4365 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4366 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4367 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4368 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4369 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4370 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4371 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4372 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4373 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4374 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4375 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4376 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4377 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4378 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4379 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4380 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4381 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4382 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4383 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4384 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4385 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4386 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4387 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4388 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4389 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4390 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4391 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4392 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4393 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4394 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4395 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4396 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4397 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4398 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4399 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4400 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4401 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4402 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4403 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4404 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4405 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4406 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4407 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4408 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4409 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4410 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4411 | 2012 | I drift i Danmark |