DSB EA 3001


DSB Litra EA El-lokomotiv: En Milepæl i Dansk Jernbanehistorie

DSB litra EA el-lokomotiv markerede en vigtig milepæl i DSB's historie som det første elektriske lokomotiv, der blev indkøbt i forbindelse med elektrificeringen af Danmarks hovedstrækninger. EA-lokomotivet var et alsidigt universallokomotiv, designet til fjernstyring fra en styrevogn eller et andet EA-lokomotiv, og var udstyret med fire kraftfulde asynkrone banemotorer.

Trækkraft og Ydeevne

Disse lokomotiver kunne trække op til 1.100 tons med en hastighed på 120 km/t på flade strækninger. EA-lokomotivet havde også evnen til at starte et godstog på 1.400 tons på stigninger op til 15,6 promille, såsom op ad tunnelen på Storebælt. Lokomotivet blev drevet af en spænding på 25 kV ved 50 Hz, og den elektriske udrustning blev leveret af BBC (Brown, Boveri & Cie). Derudover var EA udstyret med det danske ATC-sikringssystem og et ZWS-anlæg til styrevognskørsel.

Design og Anvendelse

I 2007 ejede DSB seks EA-lokomotiver, som senere blev malet i DSB's nye blå design. Resten af EA-lokomotiverne blev enten overtaget af Railion eller solgt til Bulgarien.

EA-lokomotiverne blev erhvervet i to serier: 1984-1986 (lokomotivnumre 3001-3010) og 1992-1993 (lokomotivnumre 3011-3022). Disse lokomotiver blev først taget i brug på Kystbanen i 1986 og senere på Vestbanen i perioden 1987-1989. Efter åbningen af Storebæltsforbindelsen i 1997 blev EA også anvendt til at trække godstog, indtil litra EG-lokomotiverne blev leveret fra 2000.

Gradvis Udfasning

Som nyere elektriske lokomotiver blev introduceret, blev EA-lokomotiverne gradvist erstattet, og nogle af dem blev solgt til Bulgarien. De tilbageværende EA-lokomotiver blev brugt til at trække internationale nattog mellem København og Padborg indtil 2014. Efterfølgende blev de ombygget til at trække dobbeltdækkervogne mellem Østerport og Ringsted/Slagelse.

De sidste EA-lokomotiver blev taget ud af drift i december 2020 og blev afløst af de nye litra EB-lokomotiver. EA-lokomotivernes historie markerer en vigtig periode i DSB's elektrificering og modernisering af lokomotivflåden i Danmark.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra EA - Henschel)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra EA - Henschel)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra EA - Henschel)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra EA - Henschel)


Stamdata for DSB EA 3001

Byggeår1984.09.17
Byggenummer32.741
EVN/European Vehicle Number91 86 0003 001-2
Tildelt navnH. C. Ørsted, Helsingør
FabrikantHenschel
ModelDSB Litra EA - Henschel årgang 1984
Antal indkøbt2
KarrosseriStål
Tjenestevægt84.000 kg
FremdriftsmiddelEL 25 kV/50 Hz
Effekt i KW eller HK4.000 kW (5.400 HK)
MotorBBC asynkron AC (Brown, Boveri & Cie)
TransmissionElektrisk med 4 asynkrone AC banemotorer.
Start trækkraft260 KN ( Boost på 300 KN)
MAX togvægt1.400 Tons
BremsetypeEl-bremsning: 3.700 kW (5.000 HK) - 118 KN
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
AkselrækkefølgeB0'B0'
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX175 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere19.380 mm
Bredde3.150 mm
Højde over skinner4.590 mm
AkselafstandBogietapafstand 9.940 mm og bogieakselafstand 2.800 mm
Hjuldiameter1.250 mm (ved slid min 1.170 mm)
StrækningsradioStrækningsradio
SikkerhedssystemDansk ATC
FjernstyringZWS
Monteret komfortudstyrEnergiforsyning til tog: 1.500 V 50 Hz


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB EA 30011984.09.172017Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
DSB EA 30012017DSB EA 3001 blev ophugget af firmaet Børge Kristiansen & Søn A/S, København.
DSB EA 30012009DSB EA 3001 blev hensat og kannibaliseret til reservedele.
DSB EA 30011986.03.20DSB EA 3001 kørte første plantog på Kystbanen den 20. marts 1986.
DSB EA 30011986.03.19DSB EA 3001 blev navngivet H. C. Ørsted den 19. marts 1986 i Helsingør.
DSB EA 30011984.09.17DSB EA 3001 ankom til Danmark fra Henschel i Tyskland.


DSB EA 3001 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB EA 30011984.09.1732.741Ophugget
DSB EA 30021984.10.1432.742Solgt til udlandet