DSB ME 1526, en artikel om DSB ME 1526




DSB's Litra ME: En Milepæl i Dansk Jernbanehistorie

DSB's Litra ME, det seneste skud på stammen af dieselelektriske lokomotiver, markerer en bemærkelsesværdig milepæl i dansk jernbanehistorie. I slutningen af 1970'erne stod DSB over for behovet for at anskaffe en række kraftfulde diesellokomotiver. Efter omhyggelige overvejelser faldt valget på en ny type dieselelektrisk trækkraft udviklet af BBC-Thyssen Henschel.

Teknologisk Fremskridt og Pålidelighed

Litra ME repræsenterede et teknologisk fremskridt som DSB's første lokomotiv med asynkronteknik, der benyttede vekselstrømsbanemotorer. På trods af denne nyskabelse bevarede lokomotivet den pålidelige GM-dieselmotor, velkendt fra tidligere modeller som MX, MY og MZ. Kombinationen af moderne innovation og velafprøvet teknologi skabte et lokomotiv, der kunne opfylde DSB's krav til pålidelighed og ydeevne.

Universalitet og Avanceret Styring

En central egenskab ved Litra ME var dens alsidighed. Lokomotivet blev designet til traditionel kørsel og var også indrettet til fjernstyring fra en styrevogn. Dette gjorde det muligt for DSB at implementere avancerede styringssystemer og øge effektiviteten i driften. Evnen til at fjernstyre andre af DSB's GM-diesellokomotiver bidrog yderligere til en mere fleksibel og integreret jernbanedrift.

For at imødekomme kravene til tunnelkørsel under Storebælt blev ti af lokomotiverne udstyret med nødbremseoverstropning, hvilket understreger DSB's fokus på sikkerhed og overholdelse af gældende forskrifter.

Diversificering og Tilpasning

DSB's investering i Litra ME blev også drevet af et ønske om at diversificere leverandørgrundlaget og reducere afhængigheden af specifikke producenter. Efter uoverensstemmelser med NOHAB, som traditionelt havde leveret lignende lokomotiver, søgte DSB at samarbejde med Henschel, der udviklede den innovative DE2500-lokomotivtype. For at imødekomme DSB's specifikationer blev der foretaget betydelige tilpasninger, herunder udskiftning af dieselmotoren og tilpasning af vognkassen til DSB's eget APO-design (Anlægs Projekt Organisation).

Indsættelse og Miljøudfordringer

Litra ME blev leveret og taget i brug i 1981, og indtil åbningen af Storebæltsforbindelsen i 1997 var lokomotiverne primært stationeret øst for Storebælt. Deres pålidelighed og alsidighed gjorde dem uundværlige i regionaltogstrafikken. Senere opstod dog kritik vedrørende deres miljøpåvirkning og behovet for emissionsreduktion.

Som reaktion på miljøudfordringerne har DSB implementeret forskellige tiltag, herunder installation af emissionskits, der havde til formål at reducere sort røg, partikler, diesellugt og 30% af nitrogenoxiderne fra udstødningen. Disse tiltag løste dog ikke alle udfordringerne.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra ME (II) - Henschel)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra ME (II) - Henschel)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra ME (II) - Henschel)


Stamdata for DSB ME 1526

Byggeår1983
Byggenummer32.726
EVN/European Vehicle Number92 86 0001 526-9
FabrikantHenschel
ModelDSB Litra ME (II) - Henschel
Antal indkøbt37
KarrosseriStål
Tjenestevægt115.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter4.000 liter
Effekt i KW eller HK2450 kW (3.300 HK) ved 900 o/min.
Forbrug tomgang i liter/time20 liter/timen
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time650 liter/timen
MotorGM 16-645 E3B dieselmotor 16-Cylinder
TransmissionDieselelektrisk med 6 asynkrone AC banemotorer
Start trækkraft360 kN
MAX togvægt1.800 Tons
BremsetypeEl-bremsning: 2550 kW (3.470 HK) (Af hensyn til tunnelkørsel under Storebælt blev 10 lokomotiver (1528-1537) udstyret med nødbremseoverstropning)
SammenkoblingstypeSkruekobling og for 1502, 1521 + 1531 tillige Scharfenberg.
AkselrækkefølgeC0'C0'
Antal trækkende aksler6
Hastighed MAX175 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere21.000 mm
Bredde3.150 mm
Højde over skinner4.350 mm
AkselafstandBogietapafstand 11.550 mm og bogieakselafstand 2.000 mm + 1.850 mm
Hjuldiameter1.100 mm
SikkerhedssystemDansk ATC
FjernstyringEMD, ITC og ZWS
Monteret komfortudstyrEnergiforsyning til tog: 1.500 V 50 Hz


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB ME 15261983.08.192022.02.10Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
NRFAB TMe 15262022.02.10DSB ME 1526 blev solgt af DSB til Nordic Re-Finance AB som NRFAB TMe 1526.
DSB ME 15262002DSB ME 1526 blev monteret med ZWS kommunikation til fjernstyringen i dobbeltdækkertogene.
DSB ME 15261997.12.30DSB ME 1526 kolliderede med DSB ME 15130 på Nykøbing Falster Station.
DSB ME 15261983.08.19DSB ME 1526 blev leveret til Danmark via Rødby fra Henschel, Kassel i Tyskland.


Billeder af DSB ME 1526

Billede af DSB ME 1526 fotograferet ud for Tølløse Station.
Billede af DSB ME 1526 fotograferet ud for Tølløse Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016
Download billede

Billede af DSB ME 1526 fotograferet ud for Tølløse Station.
Billede af DSB ME 1526 fotograferet ud for Tølløse Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016
Download billede

DSB ME 1526 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB ME 1501198132.481Veteran
DSB ME 1502198132.482Ophugget
Stedet er fotograferetDSB ME 1503198132.483Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1504198132.484Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1505198132.485Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1506198132.486Solgt til udlandet
DSB ME 1507198132.487Ophugget
Stedet er fotograferetDSB ME 1508198132.505Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1509198132.506Solgt til udlandet
DSB ME 1510198132.507Ophugget
DSB ME 1511198132.508Solgt til udlandet
DSB ME 1512198132.509Ophugget
Stedet er fotograferetDSB ME 1513198132.510Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1514198132.511Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1515198132.512Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1516198132.513Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1517198332.570Solgt til udlandet
DSB ME 1518198332.571Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1519198332.572Solgt til udlandet
DSB ME 1520198332.573Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1521198332.634Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1522198332.635Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1523198332.636Solgt til udlandet
DSB ME 1524198332.637Solgt til udlandet
DSB ME 1525198332.638Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1526198332.726Solgt til udlandet
DSB ME 1527198332.727Solgt til udlandet
DSB ME 1528198332.728Solgt til udlandet
DSB ME 1529198332.729Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1530198332.730Solgt til udlandet
DSB ME 1531198532.778Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1532198532.779Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1533198532.780Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1534198532.781Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1535198532.782Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1536198532.783Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1537198532.784Solgt til udlandet


Litteratur for: DSB ME 1526

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Peter Christensen og John Poulsen
1999
128

Bane Bøger ApS
9788788632798