DSB MJ 506, en artikel om DSB MJ 506
DSB Litra MJ Rangerlokomotiver: En Uheldig Historie om Udfordringer og Annullering
DSB litra MJ rangerlokomotiver blev bestilt fra Cockerill Mechanical Industries (CMI) i 1989 som en erstatning for de ældre MH- og MT-lokomotiver. Denne bestilling blev dog mødt med en række udfordringer og tekniske problemer, der til sidst førte til annulleringen af ordren i 1994.Udfordringer fra Starten
I juni 1989 indgik DSB en kontrakt med Cockerill Mechanical Industries om levering af 10 diesel-hydrostatiske rangerlokomotiver, type CMI500, med mulighed for at bestille yderligere 20 lokomotiver. De første lokomotiver skulle oprindeligt leveres i november 1990. Allerede i juli 1990 opstod de første problemer, da Cockerill meddelte, at de ikke kunne opfylde den aftalte leveringsdato.Den første MJ-prototype ankom til København i april 1992, og DSB krævede straks en række ændringer, herunder skift til hydraulisk transmission og justering af bremsesystemet. Derudover vejede lokomotivet mere end aftalt i kontrakten.
Fortsatte Tekniske Problemer
Selvom en ny tidsplan blev udarbejdet, fortsatte udfordringerne. Den første MJ 506 blev først leveret i november 1993, men den havde flere fejl og mangler, herunder problemer med computerstyringen af det hydrauliske system. MJ 510 blev leveret den 11. november 1993 og havde også tekniske problemer, herunder en forkert version af software installeret i computeren og manglende dele i bremsesystemet.DSB inspicerede to andre MJ-lokomotiver, MJ 502 og MJ 503, i Belgien og fandt lignende problemer. Den 17. januar 1994 besluttede DSB at ophæve kontrakten med Cockerill.