DSB MA 460, en artikel om DSB MA 460






DSB Lyntog Litra MA: "Sølvpilen" og "Staniolekspressen" – En Ikonisk Æra i Dansk Jernbanehistorie

DSB Lyntog Litra MA, bedre kendt som "Sølvpilen" eller "Staniolekspressen", markerede en betydningsfuld æra inden for dansk jernbanetransport som anden generation af lyntog. Disse tog, anskaffet i to serier i henholdsvis 1963 og 1966, var tilpassede versioner af de tyske TEE-tog Baureihe VT 11.5 fra MAN.

Litra MA: Design og Samarbejde

Litra MA blev udviklet i et samarbejde mellem MAN, Linke-Hoffmann-Busch og Wegmann & Co. MAN byggede motorvognene Litra MA, mens Linke-Hoffmann-Busch byggede mellemvognene Litra AM, BM og styrevognene Litra BS. Wegmann & Co byggede mellemvognene Litra BR og BMK.

Ruter og Bekvemmeligheder

Litra MA blev først indsat på ruten København-Langå og senere på ruten København-Kolding, som forgrenede sig til Sønderborg og Struer via Esbjerg. Togene var udstyret med moderne faciliteter som kiosk, lædersæder på første klasse og særlige faciliteter til børnefamilier. I januar 1990 blev Litra MA afløst af IC3-togene og efterfølgende udfaset. Kun et enkelt halvtogsæt blev bevaret af Danmarks Jernbanemuseum, mens resten blev doneret til Polen, hvor de senere blev skrottet.

Teknisk Set-Up og Innovation

Litra MA blev udviklet som svar på stigende klager over de ældre lyntog i slutningen af 1950'erne. I 1961 annoncerede DSB's generaldirektør, P.E.N. Skov, at fem nye lyntog blev bestilt i Tyskland fra Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN). Disse tog, baseret på den tyske type VT 11.5, blev tilpasset danske forhold, herunder muligheden for at dele toget i to halvdele.

Motorvognene MA var næsten identiske med de tyske versioner og var udstyret med en 12-cylindret Maybach-dieselmotor på 1.100 HK samt en hjælpedieselmotor på 300 HK til køleanlæg og strømforsyning. Mellemvognene var selvbærende og bygget i aluminium, mens styrevognene havde et højtsiddende førerrum, der tillod gennemgang, når to halvtogsæt blev koblet sammen.

Sammenkobling og Komfort

En typisk sammenkobling kunne se således ud:
  • MA-AM-BR-BS + BS-BM-AM-MA (2 x 4 vogne)
  • Litra MA: Motorvogn med tjenestekupé, rejsegodsrum og toilet.
  • Litra AM: Mellemvogn med 24 pladser på 2. klasse, salon med 9 pladser og 2 toiletter.
  • Litra BR: Mellemvogn med restaurant og 18 pladser.
  • Litra BS: Styrevogn med 24 pladser på 2. klasse og 2 toiletter.
  • Litra BMK: Mellemvogn med 24 pladser på 2. klasse og kiosk.

Historiske Hændelser

Litra MA blev involveret i en tragisk ulykke den 10. august 1967, hvor to MA-lyntog kolliderede mellem Odense og Marslev, hvilket resulterede i 11 dødsfald og over 80 sårede passagerer. Efter en omfattende genopbygning blev Litra MA omdannet til det ikoniske "Sølvpilen", hvor togsættene blev malet sølvfarvede i perioden december 1983 til juni 1984.

Afsked og Eftermæle

Den endelige afsked med Litra MA kom i 1990, da IC3-togene blev indført, og samtlige lyntog blev taget ud af drift. De fleste blev doneret til Polen, hvor de i en periode var i drift, inden de blev udrangeret og ophugget. Lyntog Litra MA forbliver et mindeværdigt kapitel i dansk jernbanehistorie, symboliserende en æra af modernisering og udvikling inden for passagertogtransport.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB litra MA - MAN TEE årgang 1963-1966)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB litra MA - MAN TEE årgang 1963-1966)
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB litra MA - MAN TEE årgang 1963-1966)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB litra MA - MAN TEE årgang 1963-1966)


Stamdata for DSB MA 460

Byggeår1963
FabrikantMAN
ModelDSB Litra MA - MAN TEE årgang 1963-1966
Antal indkøbt11 "halvtog"
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt266.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK2 stk. 809 kW (1.100 HK) ved 1.500 o/min.
MotorMaybach-Mercedes dieselmotor type MD650 med 12-cylindre.
TransmissionDieselhydraulisk med Voith transmission.
SammenkoblingstypeScharfenberg automatkobling
AkselrækkefølgeB'2'+2'2'+2'2'+2'2'+2'2'+2'2'+2'2'+2'B'
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX160 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere150.600 mm.
AkselafstandBogietapafstand 12.600 mm og bogieakselafstand 3.200 mm + 2.300 mm
Antal pladser229
Døre pr. side7 døre pr. side
Vogne pr. togsæt2 x 4 vogne i formation: MA-AM-BR-BS + BS-BM-AM-MA
Antal toiletter12
Monteret komfortudstyrKlimaanlæg og elektrisk varme.


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB MA 4601990.05.02I dagDanmarks Jernbanemuseum (Danmarks Jernbanemuseum)
DSB MA 46019631990.05.02Danske Statsbaner (DSB)


Billeder af DSB MA 460

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

Billede af DSB MA 460.
Billede af DSB MA 460.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juni 2025
Download billede

DSB MA 460 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielByggeårByggenummerStatus i dag
Stedet er fotograferetDSB MA 4601963Veteran
DSB MA 4611963Ophugget
DSB MA 4621963Ophugget
DSB MA 4631963Ophugget
DSB MA 4641963Ophugget
DSB MA 4651965Ophugget
DSB MA 4661965Ophugget
DSB MA 4671965Ophugget
DSB MA 4681965Ophugget
DSB MA 4691966Ophugget
DSB MA 4701966Ophugget