LJ M 31, en artikel om LJ M 31




Frichs "Marcipanbrød" - Et Kapitæl i Dansk Jernbanehistorie

Frichs "Marcipanbrød" var et diesellokomotiv bygget af Frichs A/S i Århus, Danmark. Lokomotivet fik sit kælenavn på grund af sin runde og kompakte form, som minder om et marcipanbrød. Frichs "Marcipanbrød" er en fascinerende del af dansk jernbanehistorie, hvor den danske maskinfabrik A/S Frichs i 1950'erne producerede dette dieselelektriske lokomotiv specielt til de danske privatbaner.

Frichs A/S: En Væsentlig Leverandør til Dansk Jernbane

A/S Frichs, grundlagt i 1854, var en betydelig leverandør af damplokomotiver og andet jernbanemateriel til både de danske statsbaner (DSB) og privatbaner. Som teknologien udviklede sig, blev damplokomotiverne gradvist erstattet af mere effektive dieselelektriske lokomotiver, og her spillede Frichs en central rolle.

Teknologiske Fremskridt i "Marcipanbrødene"

"Marcipanbrødene" repræsenterede en avanceret udgave af Frichs' kendte MO-motorvogne, som var nært beslægtet med det allerførste MS-lyntog fra 1935. Disse lokomotiver var udstyret med to dieselmotorer, hvor hver motor drev en primær og en sekundær jævnstrømsdynamo. Sekundærdynamoen leverede hjælpestrøm på 78 volt til forskellige funktioner såsom belysning, relæer, motorblæsere, vandpumper, trykluftskompressorer og opladning af batterier. Lokomotivet kunne køres med enten én eller begge motorer afhængigt af belastningen, hvilket gjorde det meget alsidigt i drift.

Hjælpestrømmen skulle bruges til at magnetisere hoveddynamoen. Afhængigt af krav til belastningen kan lokomotivet køres med enten den ene motor, den anden motor, eller begge motorer samtidigt. For mindre krævende opgaver fx et tog med kun få vogne, benytter lokomotivet kun den ene motor, hvor det for større tog, var begge motorer i brug. Hver motor havde en dieseltank på 650 liter og under moderat belastning brugte lokomotivet ca. 1,6 liter diesel pr. kørt kilometer.

Hovedgeneratorene forsyner de 2 banemotorer med strøm, hvor der er én motorer i hver bogie i et A1A'A1A' arrangement. Den første dieselmotor nummer forsyner banemotoren i den første bogie, hvor den anden dieselmotor forsyner banemotoren i den anden bogie.

Frichs dieselmotorer til "Marcipanbrødet" er af samme type, som Frichs udviklede i starten af 1930'erne, som blev anvendt i de berømte "Lillebælts" lyntog fra 1935 og senere i MO-vognene. Frichs motorerne i "Marcipanbrødet", adskiller sig dog på et punkt i forhold til arven fra 1930'erne. Motorerne i "Marcipanbrødet" fik monteret turbolader, hvilket øgede motorens ydelse og effektivitet, hvorved hver motor kom til at yde 375 hestekræfter.

Effektivitet og Pålidelighed

Frichs "Marcipanbrød" var et succesfuldt lokomotiv, der var kendt for sin pålidelighed og effektivitet. Det var et af de første "rigtige" stræknings-diesellokomotiver, som privatbanerne i Danmark tog til sig. Der var 6 danske privatbaner (AHJ, FFJ, GDS, HFHJ, HHJ, LJ, OHJ og VLTJ) der indkøbte "Marcipanbrødet". HFHJ M8 var den første prototype af "Marcipanbrødet", og erfaringerne fra M8, var med til at de resterende 8 "Marcipanbrød" havde mindre forbedringer. Selv om "Marcipanbrødet" var et Frichs standard lokomotiv, så blev der ved leveringen til privatbanerne indarbejdet forskellige lokale ændringer fx fik LJ 31, LJ 32 og OHJ 24 en lidt højere max hastighed på 90 km/t i forhold til standarden på 75 km/t. På motorsiden var lokomotiverne identiske på nær HHJ M3, som fik mindre Frichs motorer på 2 x 184 KW (250 HK).

Lokomotivernes Drift og Eftermæle

Mange af "marcipanbrødene" var i drift op gennem 1990'erne, og de sidste blev udrangeret efter lang og tro tjeneste. Disse lokomotiver har efterladt et varigt indtryk på dansk jernbanetransport og huskes for deres unikke design og driftssikkerhed.


Links til supplerende læsning:

veterantoget.dk (Beskrivelse af Frichs "marcipanbrød" årgang 1952)
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af Frichs "marcipanbrød" årgang 1952)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af LJ M 31)


Stamdata for LJ M 31

Byggeår1952
Byggenummer469
FabrikantFrichs
ModelFrichs "marcipanbrød" årgang 1952
Antal indkøbt9
KarrosseriStål
Tjenestevægt61.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter2 x 650 liter (650 liter tank pr. motor)
Effekt i KW eller HK2 x 276 kW (2 x 375 HK) ved 1.000 o/min. - dog havde HHJ M3/DL11 kun 2 x 184 kW (250 HK)
Forbrug tomgang i liter/time6-10 liter/timen alt efter om der er en eller to motorer i drift.
Forbrug ved Fuld belastning i liter/timegennemsnitlig 1,6 liter dieselolie pr. kørt banekilometer ved blandet kørsel - (GDS L1 optegnelserne i Gribskovbanens gamle lokomotivbog fra 1952)
Motor2 stk. Frichs 6185CA 6 cylinder dieselmotor.
TransmissionDieselelektrisk med 4 stk. Thrige AT 65 DC banemotorer
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
AkselrækkefølgeA1A'A1A'
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX75 km/t - dog havde LJ 31, LJ 32 og OHJ 24 en MAX hastighed på 90 km/t.
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere13.230 mm
Bredde3.000 mm
Højde over skinner3.900 mm
AkselafstandBogietapafstand 6.930 mm med en Bogieakselafstand på 1.600 mm + 1.600 mm.


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
LJ M 311952Lollandsbanen A/S (LJ)


LJ M 31 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
AHJ ML 52061952475Veteran
FFJ ML 12161952474Veteran
GDS L 11952473Veteran
Stedet er fotograferetHFHJ M 81952467Veteran
Stedet er fotograferetHHJ M 31952471Veteran
LJ M 311952469Veteran
LJ M 321952470Veteran
OHJ 241952468Veteran
VLTJ ML 121952472Veteran