RHJ SM 51


Scandia Skinnebusser: En Central Del af Dansk Jernbanehistorie

Scandia skinnebusser, bygget af Scandia i Randers, er et fascinerende kapitel i historien om den danske jernbaneindustri og offentlig transport. Scandia, der blev etableret i 1858, spillede en central rolle i udviklingen af jernbanevogne og -materiel i Danmark og har en rig historie præget af innovation og kvalitet.

Udviklingen af Skinnebusser til Økonomisk Persontransport

I midten af det 20. århundrede begyndte Scandia at fremstille skinnebusser som svar på behovet for mere økonomisk og fleksibel persontransport på jernbanenettet. Disse skinnebusser var lette, motoriserede vogne, designet til at operere på mindre rentable ruter, hvor traditionelle tog ikke var økonomisk forsvarlige.

Karakteristika og Design af Scandia Skinnebusser

Scandia skinnebusser var kendetegnet ved deres relativt lette konstruktion og simple, men effektive design. Deres evne til at accelerere og bremse hurtigt gjorde dem ideelle til ruter med mange stop, hvor der var korte afstande imellem stationerne. Designet var også fleksibelt, med forskellige konfigurationer tilpasset passagerkapacitet og rutekrav. Mange af skinnebusserne havde en buslignende struktur med siddepladser langs siderne og en midtergang, hvilket gjorde det nemt for passagererne at stige af og på.

Anvendelse og Betydning i Danmark

Scandia skinnebusser blev anvendt på en række sekundære linjer i Danmark og betjente mindre byer og landdistrikter. De spillede en afgørende rolle i at opretholde offentlig transport i områder, hvor det ellers ville have været udfordrende og dyrt at betjene med traditionelle tog. Deres effektivitet og fleksibilitet gjorde dem til et populært valg i efterkrigstidens Danmark, hvor der var fokus på genopbygning og modernisering af infrastrukturen.

Bevaring og Historisk Betydning

Scandia skinnebusser repræsenterer en vigtig periode i dansk jernbanehistorie, hvor innovation og tilpasning til skiftende transportbehov var afgørende. De er et vidnesbyrd om Scandias evne til at designe og fremstille jernbanemateriel, der kunne møde specifikke lokale krav. I dag værdsættes Scandia skinnebusser af jernbaneentusiaster og historikere som eksempler på dansk ingeniørkunst. Nogle af dem er bevaret og restaureret af veteranjernbaner, hvor de fortsat vækker beundring og interesse.

Scandias første skinnebus blev prøvekørt den 21. februar 1947 på RHJ, og efter et par justeringer bestod skinnebuskonceptet prøvekørslen den 26. marts 1947.


Stamdata for RHJ SM 51

Byggeår1947
Byggenummer19.323
FabrikantScandia
ModelScandia skinnebus - Scania-Vabis dieselmotor - årgang 1947
Antal indkøbt10
KarrosseriStål
Tjenestevægt13.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK160 HK
MotorScania-Vabis dieselmotor D802.
Transmission4-trins mekanisk ZF-gearkasse.
BremsetypeTrykluftsbremse
SammenkoblingstypeCentralkobling
Akselrækkefølge1A'A1'
Antal trækkende akslerBogietapafstand 8.650 mm og bogieakselafstand 2.000 mm
Hastighed MAX70 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere14.200 mm
Antal pladser48 pladser i 2 kupeer.
Antal toiletter1


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
RHJ SM 511947Randers-Hadsund Jernbane (RHJ)


RHJ SM 51 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
HFHJ SM 1194719.321
HFHJ SM 2194719.329
MFVJ SM 10194719.325
MFVJ SM 11194719.326
NPMB SM 2194719.330Ophugget
RHJ SM 51194719.323
RHJ SM 52194719.324
RØHJ SM 1194719.322
RØHJ SM 2194719.328
SVJ SM 7194719.327


Litteratur for: RHJ SM 51

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 3: Skinnebusser
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 3: Skinnebusser
John Poulsen
1989
96

Bane Bøger